Auteur Topic: How to - Lederen 'Card Holder' maken  (66347 keer gelezen)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
How to - Lederen 'Card Holder' maken
Gepost op: 18 januari 2012 – 23:10:02
In het topic 'armbanden' kwam ook een portemonneetje/wallet/card holder voobij, dat gewaardeerd forumlid ebosch zei graag te willen hebben:


Kost $95,- ex verzenden uit de V.S.

Ik zei dat je zoiets makkelijk –en voordeliger– zelf maakt.
Daar ging ebosch aan beginnen, en zelf lijkt het me ook wel eens aardig.
Carwo wilde in dat geval ook de foto's zien.

Dus ja...  :roll:

Eerst maar eens een stuk leer aangeschaft*: plantaardig gelooid rundleer, 2 tot 2,5 mm dik,
een afsnijdsel van 120 x 25 à 30 cm.


Dat grijze is een rij van totaal 33 cm.

Andere spullen die ik nodig denk te hebben had ik al in huis en ziet u hieronder.

Niet alles zal misschien gebruikt worden, en wellicht komen er nog zaken bij. Om te beginnen lijkt me dit voldoende.

Enige overwegingen vooraf:
• Ook al is het huisvlijt, het idee/ontwerp is van iemand anders.
De naam staat op de foto, ik noem hem hier niet enheb ook de foto gewijzigd en niet gelinkt om geen slapende Googles wakker te maken. Want helemaal fair is het natuurlijk niet.
• Het betreft dan ook slechts een onderzoeksproject, en de weergave ervan is voor educatieve doeleinden.
• Ik heb zoiets ook nog nooit eerder gedaan, dus succesgarantie is niet verzekerd. (Ik ben wel handig en weet van naald, draad, vandiktebank en autogeenlassen. Altijd een 10 voor knutselen zeg maar...)

Over de materialen en benodigdheden:
• Leer: Ik kon een stuk plantaardig gelooid rundleder op de kop tikken. Daar is nog helemaal niets mee gedaan, en krijgt dus nog een veel rijkere uitstraling. Het is stug en 2,5 mm dik.
• Garen: Ik heb gekozen voor 'ouderwets' garen van hennepvezel met bijenwas. Andere garens zijn voordeliger, makkelijker te verwerken (want gladder) en in meerdere kleuren verkrijgbaar, maar hennep  gaat niet pluizen bij slijtage, zoals nylongaren. (En het mot wat biezonders worre, niewaar?) :mrgreen:
• Beits: 'Indringverf', 'stain' of 'Teinture Française' van Saphir, voor alleen de kopse randjes zoals in het voorbeeld, of om het hele stuk te kleuren: we zien wel!
• Vet: Eventueel om het leer geheel mee te juchten, of om alleen aan de achterkant te smeren, om het soepeler te maken.

Gereedschap
• Dremel: (Nouja, eentje van de Lidl dan.) Wellicht om gaatjes te boren (i.p.v. te stanzen met de holpijp of te perforeren met de els), wellicht om het leer (naar de randen) dunner te slijpen. Het kan ook zijn dat ik het leer met een bandschuurmachine of schaaf dunner maak, of zo houd.
Omdat ik nog niet geprobeerd heb hoe het maken van gaatjes werkt heb ik daartoe zowel een holpijp, twee boortjes als een els, een soort ruitvormige priem ter beschikking. Slechts één van die drie zaken heb je echt nodig.
• Davidschaaf: zie boven. Denk niet dat het 'm gaat worden, maar misschien handig voor 'rondhoeken', afronden van hoeken. Ook hier geldt: we zien wel.
• Mes: Scherpe messen zijn van belang. Een breed Japans breekmes is erg prettig (De afgebeelde is een 'echte' Muji die ik al meer dan 25 jaar heb en kan dromen. Heerlijk basisspul!) Maar misschien moet ik juist een soort scherp 'vleesmes' hebben, vandaar dat stalen zakmes ernaast. Molenslijping, gemeen scherp.
• Radeerwieltje: Zou niet zonder kunnen, komt uit m'n naaidoos. Om het patroon door te slaan op (de achterkant van) het leer, maar ook om de stiknaad mee voor te prikken, voor steken op regelmatige afstand.
• Naalden: Dit zijn 'gewone' stopnaalden, voor een zadelsteek in bestaande gaten. Leernaalden zijn heel anders, –driehoekig en taps, om gaatjes te 'snijden' en open te duwen– maar die hebben we hierbij niet nodig.
(Ow, niet afgebeeld, maar een tangetje is erg handig on de naald door het leer te trekken.)
• Vouw/poetsbeen: Niet noodzakelijk, maar met een stuk been kun je zowel moeten/rillen in papier zetten zonder sporen of beschadiging, als dat je er leer mee kunt poetsen. (De Schotse methode: schoenen poetsen met een stuk schapenbot. No kidding.)
Wellicht komt het been van pas om vouwen te maken o.i.d.
• Snijmatje: bijna vergeten, lijkt me voor zich spreken. (Kosten tegenwoordig trouwens nix bij de Action.)
Andere ondergronden/werkbanken/klemwijzen zullen nog aan de orde komen.

Vragon? Geen vragon?   :(

Eerst maar eens een patroon tekenen nu.
Meer nieuws en beeld volgt.


*) Leder, garen en verf kocht ik bij Strieder op de Noordmolenstraat in Rotterdam.
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2012 – 23:49:20
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Wat kost zo'n stuk leer eigenlijk?
if i stop lying i just disappoint you

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2012 – 00:02:19
Ik vind dit een stomme smiley (waarom hebben die gele smarties eigenlijk witte handschoentjes aan?) en ik heb hem nog nooit gebruikt, maar daar komt-ie:

 =D>

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2012 – 00:10:03
Net als HGW erg benieuwd.

Ik wil dit soort projectjes al een tijdje ook zelf eens doen maar ja verder dan de mini Rood Blauwe stoel ben ik nog niet gekomen. En daar heb ik ook wel een tijdje over gedaan.
(En ik moet hem eigenlijk ook nog steeds verven.)

Overigens Heinz, van jou had ik toch een betere hamer verwacht, eerder een Estwing met leren grip; "unbreakable under normal use".  :wink:
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

carpe diem

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.439
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2012 – 07:28:16
Ik zal je vorderingen met interesse volgen Heinzelmann!
Leuk project
Be yourself no matter what they say

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.377
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2012 – 07:48:10
Inspector Gadget zoals ik al zei. ;)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2012 – 08:13:31
@HGW
Dit stuk leer kostte 'maar' €15,-.
Het is echter bar slecht, te slecht om er een 'grade' aan te geven. Dikteverschillen zijn enorm.
Ik mag blij zijn als ik er twee behoorlijke beursjes uit haal, zoals het er nu naar uit ziet.

@Carwo
*Révérence maken doet*
Die witte handschoenen komen oorspronkelijk uit Italië, eigenlijk dus heel sprezza: de mime-spelers en acteurs van de Comedia dell' Arte, die aan de wieg van het moderne circus staan en o.a. de clown hebben uitgevonden, droegen witte handschoenen om extra aandacht op hun handgebaren te vestigen. Indertijd niet overbodig in theaters die met kaarsen of flambouwen werden verlicht. Dus zodoende dat die smileys...  nuja.
Ahum. :neutral:

@Laurens
Mijn prachtige nylon Thor (die al eens mee was naar de Biënnale in Venetië en in, op, tegen het Rietveldpaviljoen is gebruikt!) ben ik laatst kwijtgeraakt, vergeten op een klus. Zogenaamd niet gevonden, maar ik weet zeker dat er nou mee op skateboards wordt getimmerd. Ik hoop dat ze allemaal op hun muil gaan! Hard!  :evil:

Genoeg gekletst: on wieze zûh cheaux!: Het Patroon.

"Simpel dingetje, maak je effe": ik hoor het mezelf nòg zeggen.
Maar zoals met veel simpele dingen zit het toch iets anders, iets... ingewikkelder.

Eerst heb ik de foto's eens goed bestudeerd, en van daaruit ben ik nu backwards engineering aan het toepassen, of anders gezegd het wiel opnieuw aan het uitvinden, of nog anders, iemand's ontwerp aan 't rippen.

Onderstaande schets en vouwmodel maken de complicaties wellicht wat duidelijker.



Het is dus beslist geen simpel rechthoekje.
Ook zit het leer niet overal waar je dat zou denken –dat zou domweg te dik worden– en is niet alles doorgestikt.

Mijn eerste vouwmodelletje brengt direct wat maatvoeringskwesties aan het licht, en dan moet er ook nog rekening worden gehouden met de dikte en het gedrag van het leer dat wordt gebruikt.

Het patroon zal dus aanvankelijk uit losse delen bestaan, van waaruit vervolgens het doorslagpatroon kan worden gefabriekt, ook voor eventueel een ander formaat, andere leersoorten, of zelfs plasticard e.d.
Zodra ik het helemaal heb uitgezocht slinger ik Illustrator aan en maak ik het digitaal.

Veel materiaalproeven heb ik nog niet gedaan.
Het leer laat zich zeer eenvoudig snijden met het breekmes, dunner maken werkt met de schaaf maar gaat veel beter met schuurpapier.

Oh, en over papier: er heerst nu hier een prettige lederlucht, waarbij ik ook nog een strookje Papier d' Arménie heb aangestoken: Ik voelde me eventjes Guccio Gucci, Monsieur Vuitton lui-même, of één van de broertjes Hermès!  Lekker ruiken meneertje! =P~

"Heinzelmann Luxe Lederwaren en Parfums" *I like the sound of that!* :lol:
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2012 – 08:35:34
Met die hartenzeven in de buurt moet het gaan lukken. Benieuwd naar het vervolg!

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2012 – 08:58:53
Mooi Heinz. Denk je hem net zo glad en effen te kunnen krijgen als de inspiratie?

Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2012 – 09:12:11
Heinz, mijn mening weet je al maar nogmaals: Wat een prachtig project! Nog 1 vraag: Dat leer van het voorbeeld ziet er heel stug uit, is jou leer dat ook? Of is het meer zoals een kleurenstaal van een lederen bank?


Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2012 – 09:16:14
Heinz je tekening bekijkend, heb ik het gevoel dat er tussen de rechthoek waar de creditcard komt en de onderste stippel/doorstiklijn ook nog een stukje speelruimte moet. Anders past er volgens mij niet meer in dan 1 pasje..

*edit: Ik zie nu pas dat je er al een aantekening bij hebt geplaatst.


Mediaman

  • Gast
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2012 – 09:16:35
Red alert! We zijn geinvaseerd door Teleac!  :lol:

427

  • Gebruiker
  • Berichten: 356
    • Bekijk profiel
Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2012 – 09:35:21
Heinzelmann, als we het +jes systeem nog hadden dan zou ik je er nu een geven. :)

floriss

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.688
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2012 – 09:39:54
Ha, geniaal draadje.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2012 – 10:23:06
Materiaalproeven!  \:D/


Stikseltest en eerste stap kleuring

@Bill Splates
Glad krijgen moet gaan lukken.
't Is net als bij schoenen een kwestie van de juiste spullen en een lange adem.
Overigens heeft dit leer niet veel nodig, beter van niet zelfs want dat komt misschien maar op je goeie goed.
Het leer wordt het met de tijd uit zichzelf donkerder en roder, en gaat het glanzen door constante wrijving.

@ebosch
Nee, het is stug leer, dat klopt. Het originele beursje ook. Moet ook niet te slap zijn, dan werkt het sluitsysteem niet.
Wel krijg je het leer zachter door het dunner te schaven, of door het te tranen, er vet in te laten trekken. (Het stukje leer met stiksels is twee keer stevig ingevet aan beide zijden en is nu soepel.)
Leer van bankstellen is nappa, dun soepel geitenleer, meestal met chroom gelooid en met oliën 'gemasseerd' om het soepel te houden.

Voor wat betreft de afmetingen, die moet ik nog exact uitwerken. Ik neem een iets groter formaat en meer tolerantie inderdaad. Ik ga vanaf nu uit van de basismaat 60 x 90 mm, zodat er drie of vier credit cards in passen. De rest volgt uit ie gegevens en de vouwradius, maar die kan ik pas bepalen als ik het juiste stuk leer heb geselecteerd en voorbereid, of althans weet hoe dik dat gaat worden.
Helaas heb ik niet zo'n sexy thickness gauge meter...



En dank, heren, maar we zijn er nog lang niet heur! ;)
Laatst bewerkt op: 19 januari 2012 – 10:24:40 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)