Auteur Topic: How-to - Schoenen poetsen  (46009 keer gelezen)

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
How-to - Schoenen poetsen
Gepost op: 06 augustus 2011 – 21:06:25
Aangezien ik geen gehoor kreeg op mijn aanvraag in het opmerkingen topic heb ik maar besloten zelf een topic aan te maken.

Ik wil graag aan iedereen vragen om hier geen andere posts dan de how-to's te plaatsen, ik zal alvast enkele zoeken binnen het forum.



Laatst bewerkt op: 06 augustus 2011 – 23:44:10 door Huey
if i stop lying i just disappoint you

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
How-to schoenen poetsen
Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2011 – 21:09:22
Dat kunnen de mods beter dan ik. Misschien moeten ze deze post dan maar afsplitsen, want ik zal het een keer uitschrijven.

Uitgebreide poetsbeurt (Saphir)
Doordat je met schoenen vele kilometers aflegt, loop je ongetwijfeld ergens een keer tegenaan. De schade die daardoor ontstaat doet bij een schoenliefhebber altijd pijn, maar met een beetje poets kom je een heel eind. Door het lopen ontstaan er ook plooien in het leer. Vanzelfsprekend komt er aardig wat kracht te staan op dat stuk leer, dus het moet soepel gehouden worden met een voedende crème. Door het gebruik van de crème en door het vele lopen, kan een schoen wat kleur verliezen. Om die schoen weer goed bij te kleuren, gebruiken we poets met veel pigment. Het volgende 'stappenplan' levert een flinke poetsbeurt die bestaat uit voeden, kleuren en finishen. Je moet rekening houden met 45 minuten per paar.

Benodigdheden
  • Twee katoenen doeken, een voor de voeding en een voor het kleuren
  • Een voedende crème, Saphir Medaille d'Or Lotion of Renovateur
  • Een stugge schoenenborstel (tip: varkenshaar)
  • Een zachte schoenenborstel (tip: paardenhaar)
  • Een potje Saphir Medaille d'Or Pommadier in een iets donkerdere kleur dan de schoen
  • Een potje Saphir Medaille d'Or Pate in een vergelijkbare kleur als de Pommadier
  • Eventueel een uitpoetsdoek (tip: Dodo Juice Fantastic Fur Microfibre Car Polishing Cloth)

Schoonmaken met de borstel
Na de vele kilometers te hebben afgelegd, zal de schoen ongetwijfeld stoffig zijn of zelfs modder hier en daar hebben. Om die reden moet de schoen eventjes schoongemaakt worden. Meestal is eventjes goed en fanatiek borstelen voldoende. Veel schoenmakers zweren bij borstels van paardenhaar, maar voor de schoonmaak verkies ik altijd een varkensharen borstel die toch wat harder is. Indien met het borstelen de modder niet helemaal loslaat, is het verstandig om een (schone) katoenen doek nat te maken met kraanwater en voorzichtig de modder eraf te 'peuteren'. Indien de schoen met water is schoongemaakt, zou ik eventjes een minuutje of 10 wachten alvorens verder te gaan. Vergeet de zolen in ieder geval niet! Ook daar kan nog wel eens modder zitten.

Voeding met 'Lotion' of 'Renovateur'
De volgende stap is het voeden van de schoen. Saphir heeft hier twee producten voor, de 'Lotion' en de 'Renovateur'. 'Lotion' zit in een fles en 'Renovateur' zit in een vergelijkbaar potje als de 'Pommadier'. Het verschil tussen de twee ligt hem in het feit dat de 'Renovateur' een stuk sterker is. In tegenstelling tot de 'Lotion' voelt het ook aan als een zalfje. Ik raad dan ook aan om de 'Lotion' te gebruiken, want de 'Renovateur' is niet nodig indien men geregeld poetst. Breng de 'Lotion' aan op een katoenen doek. Ik gebruik bij het poetsen gebruik van twee verschillende doeken, een Lotion-doek en een kleur-doek. Smeer vervolgens de schoen in met de 'Lotion'. Dat mag best wel gul, maar je moet geen resten van de 'Lotion' op het leer zien. Eventueel kunnen de zolen ook met 'Lotion' worden behandeld. Ik doe het wel eens, maar ik zou niet weten of het daadwerkelijk nut heeft voor de levensduur van de zolen.

Wachten, ~15 minuten
De 'Lotion' of 'Renovateur' moet goed intrekken in het leer. Des te langer, des te beter. Poets je echter regelmatig (laten we zeggen, eens in de twee weken bij schoenen die toch wel minstens 2 keer per week worden gedragen) dan is lang wachten niet echt nodig. Ik wacht meestal 15 minuten en doe in de tussentijd de andere schoen van het paar.

Uitborstelen, kort
Nu de 'Lotion' of 'Renovateur' nog op het leer zit, kan de hierna volgende 'Pommadier' niet worden opgenomen door het leer. We zullen de voedende crème dus eerst moeten uitborstelen. Ik gebruik hier wel een zachte borstel voor, maar geef de schoenen er wel flink van langs. Eventjes kort en hevig borstelen.

Kleuren met 'Pommadier'
Pommadier bevat zowel voeding als pigment. Veel pigment. Om die reden is het dus ideaal om de schoenen weer te kleuren en krasjes en putjes te 'dichten'. Met de katoenen doek pak ik wat 'Pommadier' uit het potje en breng deze aan op de schoen. Ik breng meestal wat extra aan op de plek waar de loopplooien ontstaan, dus tussen de toe en de veterlijst. Ook breng ik wat extra aan op krassen en putjes. Als de beschadigingen wat dieper zijn, breng ik meerdere lagen aan. Omdat ik altijd werk met een kleur die ietsje donkerder is dan de schoen, ontstaat hierdoor al een leuk patina.

Wachten, ~15 minuten
Wederom moet de 'Pommadier' goed intrekken alvorens de 'Pate' kan worden aangebracht. Tussentijds doe ik meestal de andere schoen.

Uitborstelen, kort
Ook de 'Pommadier' moet goed worden uitgeborsteld voordat men met de 'Pate' aan de slag kan.

Finishen met 'Pate'
Wat 'Pate' in vergelijking met 'Pommadier' mist aan pigment, compenseert het met bijenwas. Was is ideaal om de schoenen mee te finishen, want het glanst en is waterafstotend. Het smeert ook prima over de schoenen, waardoor men makkelijk wat meer op de katoenen doek kan aanbrengen. Ik breng altijd wat extra aan op de neus en de hiel. Dat is nodig indien men uiteindelijk een spitshine wil hebben, maar ik heb ook altijd het idee dat de was toch net wat meer bescherming biedt tegen kleine krasjes.

Wachten, lang
Zoals ik al eerder schreef: des te langer men wacht, des te beter het resultaat. Dat is zeker waar als het gaat om de was. De was hardt namelijk ietsje uit, waardoor poetsen na een lange wachttijd resulteert in een hele mooie natuurlijke glans. Helaas heb ik daar nooit de tijd voor en poets ik de schoenen meestal uit nadat ik klaar ben met een ander paar.

Uitborstelen en opwrijven
Uiteindelijk kan men met de paardenharen borstel er flink op los gaan. Hiermee haal je de meeste 'Pate' van de schoen. Het restant leent zich ideaal voor het flink opwrijven met een katoenen doek. Dat kan met diezelfde doek die is gebruikt voor het insmeren van de schoenen met 'Pommadier' en 'Pate', maar ik gebruik hier een speciale autopoetsdoek voor. Breng aardig wat druk aan en "Go frantic!" De doek zal warmer aan beginnen te voelen vanwege het opwrijven. Doe het niet te hard, want hiermee kan je een schoen ook burnishen waardoor de schoen permanent verkleurt. Ik spreek uit ervaring.

Spitshine
Eventueel kan men nog eindigen met een spitshine. Ik ben niet zo best met spitshines. Het kost erg veel tijd en is volgens mij ook niet heel erg goed voor het leer. Een spitshine is eigenlijk niets anders dan een dikke laag was met een beetje water. Ik vind het leer het mooist als het natuurlijk is.

Uitgebreide poetsbeurt TLDR
  • Schoonmaken met de borstel
  • Voeding met 'Lotion' of 'Renovateur'
  • Wachten, ~15 minuten
  • Uitborstelen, kort
  • Kleuren met 'Pommadier'
  • Wachten, ~15 minuten
  • Uitborstelen, kort
  • Finishen met 'Pate'
  • Wachten, lang
  • Uitborstelen en opwrijven

Verkorte poetsbeurt (Saphir)
Zoals ik al eens eerder heb geschreven op dit forum, is een rigoureuze poetsbeurt als hiervoor beschreven vaak helemaal niet nodig. De 'Pommadier' heeft weinig toegevoegde waarde bij schoenen die nog een mooie kleur hebben. Voeding en bescherming zijn dan het belangrijkst. Daarom gebruik ik de 'Pommadier' dan ook maar weinig.

Verkorte poetsbeurt
  • Schoonmaken met de borstel
  • Voeding met 'Lotion' of 'Renovateur'
  • Wachten, ~15 minuten
  • Uitborstelen, kort
  • Finishen met 'Pate'
  • Wachten, lang
  • Uitborstelen en opwrijven

Schoenen poetsen is geen exacte wetenschap. Iedereen heeft een andere methode en vaak zijn ze allemaal goed. De twee beurten als hiervoor beschreven zijn dan ook alleen ter indicatie. Het werkt prima voor mij en ik krijg vaak complimenten over de staat van mijn schoenen. Ik ben een schoenliefhebber. Ik vind poetsen dan ook niet zo erg en kijk tegelijkertijd een film of een aflevering van een leuke serie. Ik probeer een keer in de twee weken mijn schoenen te poetsen op de verkorte manier en een keer in de maand doe ik het wat uitgebreider. Soms komt het niet lekker uit en zal je zien dat je net een drukke week hebt. Als je goed voor je schoenen zorgt, kan je ook best wat langer zonder ze te poetsen.
Laatst bewerkt op: 06 augustus 2011 – 21:14:47 door HGW
if i stop lying i just disappoint you

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2011 – 13:26:43
Ook hier mis ik in bovenstaande post het waterbestendig maken {door hier, zowel bij nieuw als bij later gebruik, kleurloze renovateur of wax te gebruiken} van de aansluiting tussen de zool en het bovenleder, dit kan met behulp van een tandenborstel maar ook met een speciaal hiervoor gemaakt borsteltje met een ronde kop.
Bij {rapid}blake maakwijze is dit bijna van levensbelang voor de schoenen, maar geldt evenzogoed voor Goodyear maakwijze e.d.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Charlie

  • Gast
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2011 – 13:27:57
Laten we in dit topic geen discussie voeren wat er wel en niet in hoort, want dit komt de overzichtelijkheid niet bepaald ten goede, me dunkt.

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2011 – 13:29:30
Dit is geen onderdeel van enige discussie, hooguit een voorstel het geheel te completeren teneinde de schoenen een lang leven te kunnen gunnen en de geïnteresseerden zo compleet mogelijk te informeren.
Het artikel is immers een knip en plak actie uit een ander topic waar eveneens o.a. gesproken is over deze aanvulling.
Laatst bewerkt op: 16 augustus 2011 – 13:32:37 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

carpe diem

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.439
    • Bekijk profiel
Be yourself no matter what they say

Suprageex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.314
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2011 – 14:09:23
Dus, wat doen we nu om onze schoenen waterbestendig te maken/houden? Gewoon insmeren met een beschermende wax?

Jaguarlover

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.363
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2011 – 14:35:45
ik heb een paar Magnannis voor als het regent  :mrgreen:
De andere schoenen blijven dan mooi in de kast.

Suprageex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.314
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #8 Gepost op: 11 september 2011 – 14:54:41
ik heb een paar Magnannis voor als het regent  :mrgreen:
De andere schoenen blijven dan mooi in de kast.
Is toch ook niet praktisch? Wat doe je bv als het 's ochtends mooi, helder weer is, en in de namiddag stortregent?


Hoe heb je dan je Magnannis behandeld?

Jaguarlover

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.363
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #9 Gepost op: 11 september 2011 – 17:22:33
het is misschien een beetje gek maar mijn "goede" schoenen draag ik inderdaad niet als het (fel) regent / of in de sneeuw.
Heb nog wat pre-SF schoenen die niet werden behandelt  8), gaan al jaren mee...
Als het stortregent moet je zowieso binnenblijven Suprageex, straks w je nog ziek...


satpat

  • Gebruiker
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #10 Gepost op: 29 september 2011 – 10:38:26
Mannen,

Er is vast wel iemand die dit weet.. Ik heb een prachtige set borstels van paardenhaar gekocht om mijn schoenen te onderhouden.

Hier komt het probleem: na 1 keer gebruiken is mijn insmeerborstel keihard geworden... hoe kan ik dat voorkomen?

Het kan toch niet de bedoeling zijn na elke poetsbeurt een nieuwe borstel te kopen?

Ik hoor het graag.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #11 Gepost op: 29 september 2011 – 10:50:32
Direct na het gebruik even uitwassen met lauwwarm water en eventueel een drupje afwasmiddel, dan het water er even uitslaan en droogknijpen met een oude doek en vervolgens rustig laten drogen.

Welkom overigens.

bavb

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.466
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2011 – 13:07:03
Of een doek gebruiken voor het inpoetsen.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

satpat

  • Gebruiker
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2011 – 19:45:01

Ok heel erg bedankt voor de reacties.

Gr

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Re: How-to - Schoenen poetsen
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2011 – 23:05:04
Dat uitslaan van je natte borstel wel even buiten doen trouwens, om nare vlekken te voorkomen.