Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (594752 keer gelezen)

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.310
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2295 Gepost op: 22 augustus 2017 – 08:39:53
Bio Johan Polak al gelezen?
live and let die

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2296 Gepost op: 22 augustus 2017 – 09:15:43
Bio Johan Polak al gelezen?
Zeker, meteen, om verschillende redenen. Goed geschreven, zoals van deze biograaf te verwachten viel.

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2297 Gepost op: 22 augustus 2017 – 12:05:26
En wat vond je van Voskuil? (Het eerste deel is wel het boeiendste.) De toverberg hoort iedereen op SF toch minstens eenmaal te hebben gelezen...

Ik las het boek in één adem uit, mede omdat ik veel herkende. Zowel wat betreft de situaties maar ook hoe de hoofdpersoon er zelf instaat. Ik heb 7 jaar met een vrouwelijke Maarten Koning op kantoor gezeten. In bepaalde situaties moesten we elkaar absoluut niet aankijken omdat we anders in een lachstuip terecht zouden komen. Mn vrouw is het boek nu aan het lezen maar begint haar aandacht te verliezen na een bladzijde of 200;  teveel van hetzelfde.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2298 Gepost op: 22 augustus 2017 – 19:04:58
Het eerste deel is het aardigst, naar men terecht zegt vanwege de aanwezigheid van Beerta. Maar ik heb de meeste delen al meer dan eens gelezen.

En De toverberg? Ik lees net dat ik toch maar eens aan die nieuwe vertaling moet beginnen: ik heb het al die meer dan tien keren bij die van Hawinkels gehouden.

summit

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.352
  • have more than you show, speak less than you know
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2299 Gepost op: 22 augustus 2017 – 20:10:43
Ik zou na deel één doorgaan met het bureau , het tijdsbeeld is te mooi om ongelezen te laten.

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.310
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2300 Gepost op: 22 augustus 2017 – 20:22:18
Pé. Uit Havana ad M. Vrind van NOBD
live and let die

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2301 Gepost op: 22 augustus 2017 – 20:29:24
Maar ik geloof niet dat Pé en NOBD elkaar nog gekend hebben...

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2302 Gepost op: 23 augustus 2017 – 09:52:40
Het eerste deel is het aardigst, naar men terecht zegt vanwege de aanwezigheid van Beerta. Maar ik heb de meeste delen al meer dan eens gelezen.

En De toverberg? Ik lees net dat ik toch maar eens aan die nieuwe vertaling moet beginnen: ik heb het al die meer dan tien keren bij die van Hawinkels gehouden.

Gisteren bij iemand aan de deur gestaan om een volgend deel te kopen van Het Bureau. Ik kende die man ergens van. Bleek dat hij in de plaatselijke kringloop de boeken doet. Leuk praatje over wat wel/niet loopt (Donna Tart, De vliegeraar gaat direct bij het oud papier). Ik vertelde hem dat ik recent De Toverberg had gekocht daar. Vond hij leuk om te horen, hij had het boek neergezet en niet verwacht dat het verkocht zou worden. Hij was er ooit aan begonnen maar kon er niet doorkomen.

De vertaling van Hawinkels schijnt overigens nog steeds prima te zijn maar wat vrijer dan de nieuwe vertaling. Het werd in een recensie vergeleken met pianisten: Hawinkels is Glenn Gould, Driessen is Alfred Brendel.
Laatst bewerkt op: 23 augustus 2017 – 12:23:30 door Victor Baarn
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2303 Gepost op: 23 augustus 2017 – 10:15:24
De vertaling van Driessen bevalt tot nu toe erg goed. Die van Hawinkels ken ik niet.

Maarten 't Hart geeft wat achtergrondinfo in zijn recensie van de nieuwe vertaling: https://www.volkskrant.nl/recensies/de-toverberg~a3858617/

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2304 Gepost op: 23 augustus 2017 – 11:02:50
Ik vertelde hem dat ik recent De Toverberg had gekocht daar. Vond hij leuk om te horen, hij had het boek neergezet en niet verwacht dat het verkocht zou worden.

wil ik ook nog lezen maar steeds uitgeleend bij de bieb.

nu sapiens van harari en zen&taomm van pirsig binnen, kijken of dat wat is.

Miki

  • Gebruiker
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2305 Gepost op: 23 augustus 2017 – 15:26:19
De Toverberg is één van de boeken die mijn leven hebben veranderd, ook al ben ik een "Sorgenkind des Lebens" gebleven.
Een prachtig boek.

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2306 Gepost op: 23 augustus 2017 – 17:11:25
Nou, dat wekt verwachtingen. Temeer omdat ik het negatieve standpunt heb dat boeken er nou ook weer niet zo toe doen. Ik sjouwde Het bureau deel 1 overal mee naartoe. Nu ik het enkele weken uit heb denk ik 'wat heb ik nu eigenlijk gelezen en waarom zou je het boek in de boekenkast moeten hebben?'. Eén enkele Beethoven symfonie wint sowieso van een boek. De donkere kamer van Damokles van WFH kom ik in elk lijstje tegen. Ik heb het recent gelezen: ik zie het niet.

Nou oke dan. 'Het verstoorde leven' van Etty Hillesum vond ik echt indrukwekkend. 

Laatst bewerkt op: 23 augustus 2017 – 17:19:53 door Victor Baarn
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

BucharestBlues

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.593
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2307 Gepost op: 23 augustus 2017 – 19:14:29
Post.

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2308 Gepost op: 23 augustus 2017 – 19:28:55
De vertaling van Driessen bevalt tot nu toe erg goed. Die van Hawinkels ken ik niet.

Maarten 't Hart geeft wat achtergrondinfo in zijn recensie van de nieuwe vertaling: https://www.volkskrant.nl/recensies/de-toverberg~a3858617/
Wat een aardige recensie van 't Hart. En ik heb Manns raad opgevolgd want ik heb het sinds mijn tienerjaren al meer dan twee keer gelezen. Dé muziekroman van Mann is natuurlijk Doctor Faustus overigens.

Een vergelijking met Brendel staat me niet zo aan: zijn laatste concerten ergerde ik me zeer aan zijn geneurie en tandengeknars door zijn concerten heen, maar volgens mij treedt hij inmiddels ook niet meer op. Ik zal eens zien of ik het in de vertaling van Driessen dan eens ga lezen; het lezen wordt weer eens tijd, maar dat doe ik het liefste in de bergen...

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2309 Gepost op: 23 augustus 2017 – 19:55:32
Nou, dat wekt verwachtingen. Temeer omdat ik het negatieve standpunt heb dat boeken er nou ook weer niet zo toe doen. Ik sjouwde Het bureau deel 1 overal mee naartoe. Nu ik het enkele weken uit heb denk ik 'wat heb ik nu eigenlijk gelezen en waarom zou je het boek in de boekenkast moeten hebben?'. Eén enkele Beethoven symfonie wint sowieso van een boek.
Die opvatting had ik niet van je verwacht, Victor. Overigens, Doctor Faustus van Mann bevat een beroemd essay over op. 110 van Beethoven. (Ik luister veel muziek maar kan toch niet zeggen dat die mijn leven wezenlijk heeft veranderd, behalve dan genotswijs, en wanneer er poëzie in het spel is; de inhoudelijke kletskoek van veel opera's van Wagner zeggen toch veel minder over 'het leven' dan een deel Voskuil.)