Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (913093 keer gelezen)

Lex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.667
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Gepost op: 16 maart 2005 – 15:07:27
Nou ik ben vandaag voor het eerst van mijn leven aan het poetsen geslagen (beginnetje gemaakt). Maar als ik doorzichtige creme gebruik lijkt het alsof ik de kleur van mijn schoenen af poets, hoort dit?

Ik heb nu 1 schoen gedaan en ze zijn lichter van kleur geworden en dof, dit lijkt me niet echt de bedoeling?
'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing.

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Re: Schoenen poetsen
Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2005 – 15:41:48
Citaat van: "FokLex"
Nou ik ben vandaag voor het eerst van mijn leven aan het poetsen geslagen (beginnetje gemaakt). Maar als ik doorzichtige creme gebruik lijkt het alsof ik de kleur van mijn schoenen af poets, hoort dit?

Ik heb nu 1 schoen gedaan en ze zijn lichter van kleur geworden en dof, dit lijkt me niet echt de bedoeling?



Als je de kleurloze CREME (dunner spul in een glazen potje meestal) gebruikt: daar los je idd de kleur/finish mee op (kan soms handig zijn om oude of lelijke lagen weg te halen)
Voor kleurbehoud/behoud van je finish: gebruik de WAS/WAX, meetal in blikje.

Met creme kan je dus wax weghalen!

De (bijen)was van LCA is zonder oplosmiddel, dus ook goed voor je leer
Zie elders in het Schoenen-subforum)
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Lex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.667
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen poetsen
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2005 – 15:43:03
Citaat van: "Solitarias"
Citaat van: "FokLex"
Nou ik ben vandaag voor het eerst van mijn leven aan het poetsen geslagen (beginnetje gemaakt). Maar als ik doorzichtige creme gebruik lijkt het alsof ik de kleur van mijn schoenen af poets, hoort dit?

Ik heb nu 1 schoen gedaan en ze zijn lichter van kleur geworden en dof, dit lijkt me niet echt de bedoeling?



Als je de kleurloze CREME (dunner spul in een glazen potje meestal) gebruikt: daar los je idd de kleur/finish mee op (kan soms handig zijn om oude of lelijke lagen weg te halen)
Voor kleurbehoud/behoud van je finish: gebruik de WAS/WAX, meetal in blikje.

Met creme kan je dus wax weghalen!

De (bijen)was van LCA is zonder oplosmiddel, dus ook goed voor je leer
Zie elders in het Schoenen-subforum)


Ik heb collonil interpolish creme de luxe gebruikt. werd me aangeraden door hermans omdat de schoen uit verschillende tinten bestaat
'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing.

Bonne

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.371
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen poetsen
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2005 – 15:52:58
Citaat van: "FokLex"
Ik heb collonil interpolish creme de luxe gebruikt. werd me aangeraden door hermans omdat de schoen uit verschillende tinten bestaat

Daar zitten als het goed is oplosmiddelen in, dit is dan ook de reden dat je schoenen lichter van kleur worden. Niet goed voor je schoenen dus gewoon LCA gebruiken.

Lex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.667
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen poetsen
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2005 – 15:53:56
Citaat van: "Bonne"
Citaat van: "FokLex"
Ik heb collonil interpolish creme de luxe gebruikt. werd me aangeraden door hermans omdat de schoen uit verschillende tinten bestaat

Daar zitten als het goed is oplosmiddellen in, dit is dan ook de reden dat je schoenen lichter van kleur worden. Niet goed voor je schoenen dus gewoon LCA gebruiken.


hmmm, ff hermans een belletje geven dan, ze moesten gaan glimmen van dit spul :cry:

nu is de hele schoen 1 kleur geworden en dof, zelfs na veelvuldig borstelen kan er geen glansje vanaf.
'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing.

Bonne

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.371
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2005 – 16:00:28

Roman_Empire

  • Gebruiker
  • Berichten: 117
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen poetsen
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2005 – 16:53:08
Citaat van: "FokLex"
Citaat van: "Bonne"
Citaat van: "FokLex"
Ik heb collonil interpolish creme de luxe gebruikt. werd me aangeraden door hermans omdat de schoen uit verschillende tinten bestaat

Daar zitten als het goed is oplosmiddellen in, dit is dan ook de reden dat je schoenen lichter van kleur worden. Niet goed voor je schoenen dus gewoon LCA gebruiken.


hmmm, ff hermans een belletje geven dan, ze moesten gaan glimmen van dit spul :cry:

nu is de hele schoen 1 kleur geworden en dof, zelfs na veelvuldig borstelen kan er geen glansje vanaf.


Ik gebruik dat spul ook (werd me aangeraden bij Zwartjes), werkt perfect.
Je moet zorgen dat je een beetje koud water op je poetsdoek doet (paar druppels in je blikje wax kan ook). Hoe kouder hoe beter (ik gebruik altijd water uit de koelkast). Dan met je je vochtige (vochtig, niet zeiknat) doek beetje ronddraaien in het blikje totdat er een dun laagje wax op je doek zit. Dan heel stevig je schoen poetsen. Goed uitsmeren en niet meteen teveel gebruiken. Even laten intrekken, weer goed poetsen met een schone doek. Daarna borstelen met een borstel van paardenhaar. Als laatste opwrijven met een wollen doek.

Vooral het water dat je gebruikt in het begin is essentieel. Als er waterdruppeltjes op je schoen komen heb je teveel water gebruikt (is verder niet erg, maar poets niet zo lekker). Als de wax niet goed over je schoen verdeeld en na veelvuldig wrijven nog steeds dof blijft, heb je te weinig water gebruikt (en teveel wax).

Succes ermee!
Cash=King

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Re: Schoenen poetsen
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2005 – 18:05:01
Citaat van: "FokLex"
en dof, zelfs na veelvuldig borstelen kan er geen glansje vanaf.



Dat had ik ook. Dat spul is dus meteen achter in de kast gezet....
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Re: Schoenen poetsen
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2005 – 18:06:48
Citaat van: "Roman_Empire"
Als laatste opwrijven met een wollen doek.


Of microvezeldoekje. Dit haalt wel iets van (de kleur vd) finish af
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

FFW

  • Gast
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2005 – 18:06:55
als ze dof worden van poetsen, kun je niet poetsen en verdien je ook geen mooie schoen :lol:

guest45

  • Gast
Re: Schoenen poetsen
Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2005 – 20:02:07
Citaat van: "Roman_Empire"
Citaat van: "FokLex"
Citaat van: "Bonne"
Citaat van: "FokLex"
Ik heb collonil interpolish creme de luxe gebruikt. werd me aangeraden door hermans omdat de schoen uit verschillende tinten bestaat

Daar zitten als het goed is oplosmiddellen in, dit is dan ook de reden dat je schoenen lichter van kleur worden. Niet goed voor je schoenen dus gewoon LCA gebruiken.


hmmm, ff hermans een belletje geven dan, ze moesten gaan glimmen van dit spul :cry:

nu is de hele schoen 1 kleur geworden en dof, zelfs na veelvuldig borstelen kan er geen glansje vanaf.


Ik gebruik dat spul ook (werd me aangeraden bij Zwartjes), werkt perfect.
Je moet zorgen dat je een beetje koud water op je poetsdoek doet (paar druppels in je blikje wax kan ook). Hoe kouder hoe beter (ik gebruik altijd water uit de koelkast). Dan met je je vochtige (vochtig, niet zeiknat) doek beetje ronddraaien in het blikje totdat er een dun laagje wax op je doek zit. Dan heel stevig je schoen poetsen. Goed uitsmeren en niet meteen teveel gebruiken. Even laten intrekken, weer goed poetsen met een schone doek. Daarna borstelen met een borstel van paardenhaar. Als laatste opwrijven met een wollen doek.

Vooral het water dat je gebruikt in het begin is essentieel. Als er waterdruppeltjes op je schoen komen heb je teveel water gebruikt (is verder niet erg, maar poets niet zo lekker). Als de wax niet goed over je schoen verdeeld en na veelvuldig wrijven nog steeds dof blijft, heb je te weinig water gebruikt (en teveel wax).

Succes ermee!


ook de berluti poetshandleiding gelezen :?:  :)

Lex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.667
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2005 – 20:13:07
Ze hebben de schoen ff onder handen genomen bij Hermans en hij glimt weer als nieuw. Die andere Collonil vonden ze ook niet goed zeiden ze :? nu  hebben ze chestnut spul meegegeven van collonil. Nou maar hopen dat andere schoen wel goed gaat :wink:

was overigens weer erg onder de indruk van de service (serieus bedoeld)
'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing.

FFW

  • Gast
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2005 – 09:08:13
blijkbaar goed genoeg om jou mee te geven/verkopen.

Lex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.667
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2005 – 13:38:38
Citaat van: "FFW"
blijkbaar goed genoeg om jou mee te geven/verkopen.


hoe bedoel je?
'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing.

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2005 – 14:04:56
Dat die verkoper die 'foute' collonil blijkbaar wel goed genoeg vond om aan jou te verkopen
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner