Auteur Topic: [Shirt] Vanità - modern tailors  (94215 keer gelezen)

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
[Shirt] Vanità - modern tailors
Gepost op: 23 januari 2010 – 12:56:12
Vanita - modern tailors, is een bedrijfje van een paar maanden jong. Ondertussen weten de meeste forumleden al wat meer over Vanita, want beide heren zijn hier actief: Mike en Alexander. Vanita is een maatwerkwinkeltje zoals we ze wel kennen, ze voeren maathemden, -pakken, -jasjes, -broeken, -jassen en hebben ook wat spullen liggen die gelijk meekunnen zoals dassen en shirts. De sfeer die het winkeltje uitstraalt is ook een bekende 'tactiek' die we kennen uit deze branche: het huiskamer idee. Ik moet zeggen dat het zeer geslaagd was en het voelde er warm en gezellig aan. Mijn vriendin die met mij mee was vond dat ook, hoewel zij een beetje zat te mopperen op de terugweg dat wij zo lang met elkaar aan het praten waren over allerlei dingen, haha.

De shirts, waar we het hier over hebben, worden gemaakt in Italië door het atelier dat vroeger het 'Black Label' van Menco Nieuwenhuis maakte. Dat betekent dus concreet dat er allerlei vormen van handwerk mogelijk zijn als opties, maar dat het niet hoeft. Indien men geen handwerk kiest als optie, wordt het hemd gewoon machinaal gemaakt.

De andere opties, zoals boorden en manchetten, zijn ook bekend. Zo kan men kiezen uit verschillende varianten 'spread', 'cutaway' en natuurlijk ook de 'button-down'. Ik geloof zelfs dat er de mogelijkheid is om een boord te finetunen, maar dat was in mijn ogen beslist niet nodig. Ik was zeer tevreden met het boord dat Alexander mij aanraadde. Diezelfde Alexander vertelde mij het patroon te hebben getekend wat wordt gebruikt voor de shirts.

Het verhaal van mijn aanschaf gisteren was nog veel bijzonderder. Nadat ik de stof, boord en manchetten had gekozen voor mijn eigen collectie witte shirts, kwam Alexander met de opmerking "Deze [shirts] hebben wij al precies eender liggen in onze confectie collectie". Mijn huidige shirt moest uit en ik moest en zou eens proberen hoe die confectie collectie paste. Wonder boven wonder was dit de mooiste fit die ik tot nu toe heb gehad. Ik kon dus gelijk een stapel shirts meenemen!

De confectie hemden die Vanita in huis heeft zijn gemaakt volgens het normale productieproces van de maathemden, maar dan met standaardmaten. Mike vertelde mij vol trots als eerder over de 'wonderful white wall', een hangende kast waar zij verschillende witte hemden hebben liggen met verschillende opties zoals een dubbel manchet of afgerond twee-knoops manchet, of een 'spread'-collar of 'cutaway'-collar. In de grote kast staan wat kleurrijke hemden, zoals mijn groen-gestreepte shirt. Er waren ook shirts met paarse check en rode strepen om maar wat voorbeelden te noemen. De collectie is niet groot, maar wel leuk.

Voor het gemak heb ik slechts foto's geschoten van een hemd. Het gaat hier om een wit hemd met groene strepen, omdat mijn meisje zo van groen houdt.












Vanità
Denneweg 75
2514 CE Den Haag
070 - 360 93 94
[email protected]

Prijzen:
'Confectie' hemden doen naar mijn weten 100 EUR
Maathemden eigen selectie: vanaf 119 EUR
Maathemden Canclini: vanaf 159 EUR
Maathemden Monti Prince Rose: vanaf 179 EUR
Maathemden Monti Linea 200: vanaf 275 EUR
Laatst bewerkt op: 19 februari 2010 – 16:09:27 door Sergio

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:06:48
Erg goede fit voor een RTW shirt!


Hoe zit het met die ateliers, "dat vroeger het 'Black Label' van Menco Nieuwenhuis maakte", verkoopt Menco geen Black label meer of is hij naar een ander atelier gegaan?

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:09:11
Erg goede fit voor een RTW shirt!


Hoe zit het met die ateliers, "dat vroeger het 'Black Label' van Menco Nieuwenhuis maakte", verkoopt Menco geen Black label meer of is hij naar een ander atelier gegaan?
Ik heb nooit gebruik gemaakt van Menco's 'Black Label' maar altijd het 'Green Label'. Naar ik heb begrepen is Menco overgestapt naar een ander atelier.

Adrem

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.055
  • mnml
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:10:17
Mooie hemd en fit hoor!
To consciously avoid fashion is in itself a fashion.

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:11:59
Dat vond ik nou ook. Ik heb ook expres wat foto's geschoten van de subtiele stiksels op het hemd. Zoals jullie binnenkort kunnen zien is deze veel fijner dan op mijn Ettemadis of MN GL hemden.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.690
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:12:34
Ziet er goed uit, wel wat lange mouwen denk ik, maar daar is vast een mouw aan te passen. :mrgreen:

MacBert

  • Gebruiker
  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:13:10
Inderdaad een mooie fit. Mag ik vragen hoeveel een RTW shirt bij vanita kost?

Nightwatch

  • Gebruiker
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:15:57
Inderdaad een mooi shirt. Misschien ook nog maar even proberen naar Vanitá af te reizen komende week. Wanneer komt er nou in Amsterdam eens zo'n zaak...

Vertel eens wat meer over die RTW collectie, klinkt ook goed.

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:18:02
Ah, dus Alexander heeft het Black Label-atelier 'meegenomen'. Begrijpelijk.

Veel te tricky om de pasvorm te beoordelen op basis van internetfotootjes. De afwerking ziet er op het eerste gezicht netjes uit. Ik weet wel dat ik zelf de body van het shirt een stuk langer zou willen hebben, liefst met nog een extra knoop onder de broekband. En zitten er nou coupnaden in de rug of niet?

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:27:46
Ziet er goed uit, wel wat lange mouwen denk ik, maar daar is vast een mouw aan te passen. :mrgreen:
Verrek, je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Was me niet opgevallen omdat ik de bewegingsvrijheid erg fijn vond.
Inderdaad een mooie fit. Mag ik vragen hoeveel een RTW shirt bij vanita kost?
Ik heb de post geupdate. Prijzen staan er nu bij.
Inderdaad een mooi shirt. Misschien ook nog maar even proberen naar Vanitá af te reizen komende week. Wanneer komt er nou in Amsterdam eens zo'n zaak...

Vertel eens wat meer over die RTW collectie, klinkt ook goed.
Ik heb er iets meer informatie over in gezet.
Ah, dus Alexander heeft het Black Label-atelier 'meegenomen'. Begrijpelijk.

Veel te tricky om de pasvorm te beoordelen op basis van internetfotootjes. De afwerking ziet er op het eerste gezicht netjes uit. Ik weet wel dat ik zelf de body van het shirt een stuk langer zou willen hebben, liefst met nog een extra knoop onder de broekband. En zitten er nou coupnaden in de rug of niet?
De body iets langer, hmm. Krijg je dan niet teveel stof in je broek? Ik vind het voldoende zo, ik kan mijn ding doen zonder dat het hemd uit de broek komt want dat is natuurlijk vervelend. De rug heeft beslist geen coupnaden. De naden die je ziet lopen zijn vouwen omdat dit shirt gisteravond uit de doos kwam. Ik heb het slechts even aangetrokken voor de foto's.

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:33:28
Geen coupnaden = pluspuntje.

Langere panden zijn niet vervelend, mits ze in de flanken hoger worden weggesneden. En of de mouwen te lang zijn... moeilijk te zien, maar ik zou denk ik eerder de manchetten strakker willen dan de mouwen korter.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.368
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2010 – 13:59:31
Manchetten nog strakker? Zo te zien zijn ze al flink strak. Mouwen zijn wel gewoon te lang.
En zelf zou ik inderdaad ook voor langere panden opteren.

TBD

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 2.964
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2010 – 14:17:30
Leuk verhaal, MMorley. Complimenten.

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2010 – 14:21:41
Net een beetje zitten pielen met het manchet maar ik denk dat ik deze noch strakker noch korter zou willen hebben. Mijn Ettemadis hemden zijn strakker en korter en ik vind dat ik dan toch te veel moet inleveren op draagbaarheid. In verband met mijn werk, en zelfs mijn aard denk ik, ben ik toch redelijk vaak bezig met dingen pakken en andere bewegingen waar ik dan in zou worden beperkt. Er kan wel degelijk wat van de mouwen af, maar gezien mijn ervaring met mijn Ettemadis hemden vind ik dat niet zo'n geslaagd idee.

Bedankt Marijn :)

Nightwatch

  • Gebruiker
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2010 – 14:28:45

Zou het shirt vooral ook een keer wassen voor je je definitieve oordeel velt over de pasvorm...