Auteur Topic: Motten - hoe te voorkomen?  (63814 keer gelezen)

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:37:51
Nee, had ik niet. Ik ga nu wel alle kledinghangers vervangen door cederhout denk ik. En nog wat andere blokjes (ceder/lavendel) achtige dingen. Deze kledingkast staat naast m'n bed, ik wil dus ook niet met zwaar chemisch spul aan de gang. 

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:47:03
Nee, had ik niet. Ik ga nu wel alle kledinghangers vervangen door cederhout denk ik. En nog wat andere blokjes (ceder/lavendel) achtige dingen. Deze kledingkast staat naast m'n bed, ik wil dus ook niet met zwaar chemisch spul aan de gang. 

Ik heb ook alleen 4 paar spanners in mijn kast liggen maar verder niks, dit zet je dan wel even aan het denken (en mijn kast vulling bevat zeker nog niet de merken die jij net noemt).

YVRA had toch ook wel eens de opmerking gemaakt dat een mot hem 10 duizenden euro's zou kosten.
if i stop lying i just disappoint you

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:51:30
Wat een fucking bastards zijn die motten toch. Ik heb ook niks ter bescherming hangen in mijn kast! Misschien gelijk vandaag maar proberen te regelen.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:52:47
Nee, had ik niet. Ik ga nu wel alle kledinghangers vervangen door cederhout denk ik. En nog wat andere blokjes (ceder/lavendel) achtige dingen. Deze kledingkast staat naast m'n bed, ik wil dus ook niet met zwaar chemisch spul aan de gang.  

Ik zou daar nog eens een onderzoekje aan wagen. Er is veel discussie over de effectiviteit van cederhout om motten te weren, op puntnet bijvoorbeeld.

Balen trouwens. Kun je de truien nog oplappen door wat gaatjes te stoppen?

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:53:35
Zou ik zeker doen, ik wil eigenlijk niet uitrekenen wat de schade is.

Ik zie dat Cedarville store een groot assortiment heeft. Iemand ervaring met hun Ceder/lavendel combi producten? Is die geur heel sterk?

In de bewuste kast hangen hemden en liggen de truien. Pakken hangen gelukkig in een andere kamer. Ik ben nu alles aan het uitwassen om de larven te killen. En ik ga ervan uit dat een paar truien dat ook niet zullen overleven (wol krimp...). Maar goed, anders loop ik het risico dat al m'n truien naar de haaien gaan.
Wel een reden om weer wat nieuws te kopen..


Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:57:38
Carwo, er hangen nu wat mottenvangers in. En ik ga zo een spray halen om die hele kast uit te roken.
De vraag is wel wat voor spul ik erin kan leggen of hangen om motten definitief af te weren, zonder dat ik er zelf last van ga krijgen. Die kast staat op een meter van m'n bed.

Hopelijk kunnen er wat ruien gered worden. Er zitten een paar dunne cashmere v-necks tussen, lijkt me lastig die onzichtbaar te repareren. Maar 1 trui heeft een gat op de elleboog, aan de binnenzijde. En die is ook nog eens heel donker van kleur. Dus wellicht dat dat wel goed kan komen. 

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:58:22
Met het gevaar overbodige tips te geven: na het (binnenstebuiten) wassen niet centrifugeren, nat een beetje in vorm rekken, plat laten drogen (op een handdoek op je droogrek bijvoorbeeld).

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:59:45
Stromen, kan je je kleermaker niet mailen? Ik neem aan dat hij zijn stoffen wel beschermd heeft en weet wat wel werkt en wat niet.
if i stop lying i just disappoint you

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2011 – 10:10:17
Hier het vest:


Zit wel midden op de rug en linker voorpand, maar is hopelijk goed te repareren. De rest is een ander verhaal.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2011 – 10:29:03
Hoop ik ook, en ik denk dat het wel te redden is; in elk geval voorkomen dat de gaten groter worden. Je zou de maker van het vest deze foto's kunnen sturen met de vraag wat te doen. Wie weet hebben ze een goede of leuke oplossing.

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2011 – 10:40:43
Ik ga 'm eerst laten stomen denk ik, en daarna naar de kleervermaker.

carpe diem

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.439
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #26 Gepost op: 15 oktober 2011 – 10:48:30
Das balen zeg motten, die had ik vorig jaar. Ik heb ze uitgeroeid met van die ordinaire ballen. Om die kamfergeur enigzins onder controle te houden had ik een klein openingetje in het zakje gemaakt. Hielp wel.

Citaat
YVRA had toch ook wel eens de opmerking gemaakt dat een mot hem 10 duizenden euro's zou kosten.
Ja, in een oude Quote, iets van "een mot kost mij een ton"
Be yourself no matter what they say

Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #27 Gepost op: 15 oktober 2011 – 11:05:52
Ik heb (naast cederhouten hangers) gewoon chemische mottenballen in m'n kast liggen. Staat in de slaapkamer, maar met de kastdeuren dicht ruik je het niet. Ik had twee jaar geleden een drietal RL-truien die ten prooi vielen, een pak van SuSu en nog wat kleine dingen, niet zo erg dus. Maar afgelopen jaar was een prijzige camel-overjas aan de beurt (gelukkig alleen de binnenkant van de kraag) en besloot ik dat het genoeg was.

Een paar tips: in plaats van wassen, kun je sommige kledingstukken (zoals wollen pakken) 24u in de vriezer leggen; dan zijn de eitjes/larven ook dood. En gebruik gewoon altijd mottenballen, het is het risico niet waard imo. Als mijn duurdere pakken/jasjes zouden worden aangevreten, zou ik echt uit het raam springen  :wink:

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #28 Gepost op: 15 oktober 2011 – 11:09:22
Bedankt voor de tip Ramone. Ik ga zo maar wat mottenballen halen. Kledingkast staat niet in de slaapkamer maar op zolder, dus dat moet geen probleem zijn.

Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #29 Gepost op: 15 oktober 2011 – 11:13:52
Goed zo, gewoon uitroken die handel.  :mrgreen: Zeker het najaar schijnt link te zijn, namelijk (ik heb zojuist mijn mottenballen ook weer aangevuld, ik leg er altijd 2 of 3 neer).