Auteur Topic: Motten - hoe te voorkomen?  (63931 keer gelezen)

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Motten - hoe te voorkomen?
Gepost op: 11 mei 2009 – 20:14:27
Na inspectie bleek een broek te zijn aangevreten door motten. Heb al wat rond gegoogled en ben er achter gekomen dat:

cederhout overrated is
de larven daadwerkelijk de boel eten, niet de vliegende motten
het het best is om kleding te laten ademen in de kast en af en toe uit te schudden

Heeft er iemand nog meer goede tips? Alvast bedankt.

Storm

  • Gebruiker
  • Berichten: 422
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2009 – 23:15:11
Goed luchten, maar er voor waken dat je kamer te vochtig wordt. Verder kan je cederhouten stukjes aan je hangers vastmaken en zou je je schoenen (met cederhoutenspanner) onder je kostbare truien, dassen en e.d. kunnen zetten.

Strategisch geplaatste zakjes pot-pourri en/of lavendel helpen ook. Die beestjes schijnen dat vreselijk te vinden.

Bij mij zijn er destijds op mijn oude kamer ook een trui en drie kasmieren dassen gesneuveld!
A trouser should hang from the shoulders, not from the waist.’
-Oscar Wilde-

Orno

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.035
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2009 – 09:06:00
Zoals Storm al zei, had er eerst ook last van maar daarna heel me kast vol gelegd met van die ceder houten blokjes en wat lavendel hier en daar en heb er *afkloppen* geen last meer van.
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Biturbo

  • Gebruiker
  • Berichten: 240
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2009 – 21:52:23
Om helemaal zeker te zijn verpak ik mijn wollen en kasjmier wintertruien luchtdicht in plastic gedurende de zomer. :wink:

Voor de overige kledingstukken gebruik ik ook cederhout. Af en toe opschuren voor de geur en als het goed is blijven de motten weg.

Humphrey

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.131
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2009 – 11:02:01
Tot mijn grote schrik zag ik vanochtend ook een mot uit mijn kast fladderen en ik wil mijn kast vol leggen met cederhout en dergelijke.

Waar halen jullie die cederhouten blokjes?
Style is never out of fashion

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.697
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2009 – 17:41:52
Tot mijn grote schrik zag ik vanochtend ook een mot uit mijn kast fladderen en ik wil mijn kast vol leggen met cederhout en dergelijke.

Waar halen jullie die cederhouten blokjes?

Bij vrijwel iedere stomerij te koop. :idea:

Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2009 – 17:46:50
Zijn ouderwetse (chemische) mottenballen niet de meest efficiente oplossing? Ik heb vandaag voor het eerst last gehad van die rotbeesten - gevolg is dat ik een broek van een SuSu-pak weg kan gooien. Het jasje is volgens mij (nog) niet aangetast, dus die laat ik morgen direct stomen. Ook ga ik langs de drogist voor mottenballen of andere middeltjes, ik weet eigenlijk niet wat er zoal te koop is.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2009 – 18:43:44
Van Lino ( Al Bazar)hebben wij zakjes meegekregen die 1. lekker ruiken en 2. de motten weghouden.
Verder hebben wij cederhouten hangers en blokjes in de kasten liggen.

Mediaman

  • Gast
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2009 – 13:26:52

Willem

  • Gebruiker
  • Berichten: 571
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2009 – 14:46:49
Waar zijn die hangers en blokjes in Nederland te koop? En hoelang heeft dit effect?

Humphrey

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.131
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2009 – 20:41:17
Toen ik mijn kast opruimde kwam ik nog een paar van die cederhoutblokjes tegen. Destijds heb ik ze gekocht bij een stomerij, maar compleet vergeten dat ik ze had.

Ik heb een paar nieuwe gekocht bij de stomerij en in de kast gelegd en in de kledinghoes van pakken die ik niet vaak draag. Ze blijven ongeveer een jaar goed ruiken. Daarna zijn ze nog een tijdje werkzaam, de motten ruiken de geur nog steeds, maar wij ruiken niets meer. Om die reden wordt aangeraden ze ongeveer na een jaar te vervangen. Het zijn de kosten ook niet.
Style is never out of fashion

Willem

  • Gebruiker
  • Berichten: 571
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2009 – 20:46:33
Morgen maar eens op (motten)jacht.

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2009 – 19:40:44
Nog bedankt voor de reacties trouwens. Cederhout en ouderwetse mottenballen gekocht.

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: SF-Café
Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:27:28
Damn. Kom er gisteren achter dat er motten in m'n kast zitten. En die krengen houden erg van cashmere merk ik. Voorlopige schade is 4 wollen truien van Bramante, Paolo Pecora en Della Ciana en 5 Borrelli & Della Ciana cashmere, waaronder een heel dik cashmere vest. Klerebeesten.


HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Re: SF-Café
Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2011 – 09:30:51
Wow :shock: Dat is echt kl*te zeg.

Had je nog iets in je kast om ze af te weren?
Ik moet bekennen dat ik geen mottenballen in mijn kast heb hangen, hoe zit dat met de andere SF-ers?
if i stop lying i just disappoint you