Auteur Topic: Beginnende stijl  (69719 keer gelezen)

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #15 Gepost op: 06 mei 2009 – 09:35:33
Topic misschien verplaatsen naar het subforum 'voor nieuwe leden'?

Prima idee, topic verplaatst.

Edit: Ik houd het in overweging om dit topic samen te voegen met Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden, als blijkt dat het dezelfde richting opgaat.
Laatst bewerkt op: 06 mei 2009 – 10:00:16 door Jesper

Alliata

  • Gebruiker
  • Berichten: 181
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #16 Gepost op: 06 mei 2009 – 09:52:03
Hoe je een garderobe opbouwt lijkt me voor iedereen verschillend. Als basis ben ik het eens met wat hiervoor al is genoemd; enkele witte en blauwe shirts, paar mooie broeken, schoenen en een mooi donker pak.

Ik moet zeggen dat ik het niet echt met Velponi eens ben. Het lijkt me als je zo jong bent dat je eigenlijk nog helemaal geen idee hebt van wat je eigen stijl is. Door weinig te kopen ontwikkel je dit ook niet en zul je daarbij ook niet leren van fouten. Zo leer je pas hoe een shirt voor jou het prettigste zit door eerst 5 foute shirts (beetje overdrijven mag  O:)) te kopen en te dragen. Hoewel het natuurlijk een beetje lijkt op weggegooid geld denk ik toch dat het belangrijk is om deze 'fouten' te maken. Als je na lang sparen alsnog deze fouten zou maken (en dat gebeurd waarschijnlijk) is het natuurlijk extra zuur.

Een garderobe moet groeien, net zoals je zelf zult groeien in je smaak en net zoals (hopelijk) ook je budget groeit.

Mijn advies; begin rustig, koop wat binnen je budget ligt en ontwikkel jezelf. Natuurlijk is sparen nooit weg; zeker als je op een gegeven moment tegen dat geweldig paar schoenen aanloopt  =P~
"There are three choices in life: be good, get good or give up."
House MD

Tumblr

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #17 Gepost op: 06 mei 2009 – 09:57:02
Ik moet zeggen dat ik het niet echt met Velponi eens ben. Het lijkt me als je zo jong bent dat je eigenlijk nog helemaal geen idee hebt van wat je eigen stijl is. Door weinig te kopen ontwikkel je dit ook niet en zul je daarbij ook niet leren van fouten. Zo leer je pas hoe een shirt voor jou het prettigste zit door eerst 5 foute shirts (beetje overdrijven mag  O:)) te kopen en te dragen. Hoewel het natuurlijk een beetje lijkt op weggegooid geld denk ik toch dat het belangrijk is om deze 'fouten' te maken. Als je na lang sparen alsnog deze fouten zou maken (en dat gebeurd waarschijnlijk) is het natuurlijk extra zuur.

Jaja, dit klinkt natuuurlijk erg redelijk allemaal, maar... maar... eh, dat is het ook natuurlijk. Hmpff.

Mijn verhaal is wel wat zwart-wit, maar ik blijf bij de kern: koop kwaliteit, en word geen koopjesjager. Als je weet wat je wilt: niet voor de goedkopere net-niet optie gaan.

Zo, dat was het wel weer wat mij betreft.

Alliata

  • Gebruiker
  • Berichten: 181
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #18 Gepost op: 06 mei 2009 – 10:11:17
Jaja, dit klinkt natuuurlijk erg redelijk allemaal, maar... maar... eh, dat is het ook natuurlijk. Hmpff.

Mijn verhaal is wel wat zwart-wit, maar ik blijf bij de kern: koop kwaliteit, en word geen koopjesjager. Als je weet wat je wilt: niet voor de goedkopere net-niet optie gaan.
Zo, dat was het wel weer wat mij betreft.
Ik ben het met je eens dat je beter in kwaliteit dan kwantiteit kunt investeren. Liever één goed (mtm) shirt dan twee slechte, maar het hoeft niet meteen Borrelli te zijn.
"There are three choices in life: be good, get good or give up."
House MD

Tumblr

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #19 Gepost op: 06 mei 2009 – 16:28:45
Mmm, Velponi, we moeten allemaal op de Foof-tour dus?
cyka blyat

SNDRFKKS

  • Gebruiker
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2009 – 16:40:09
Ik ben geneigd het met Velponi eens te zijn onder het mom van "goedkoop is duurkoop", maar wat me tegen zit is dat je, zeker als je begint, je ook een beetje een garderobe wil aanleggen, in plaats van dat je gedurende een lange tijd 5 keer per week gekleed gaat zoals je al gekleed ging, en 2 keer per week ineens in stijl voor de dag komt.
"Champagne, in times of victory we deserve it, in times of defeat we need it." - Winston Churchill

Gibson

  • Gebruiker
  • Berichten: 319
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #21 Gepost op: 06 mei 2009 – 16:59:06
Ik ben geneigd het met Velponi eens te zijn onder het mom van "goedkoop is duurkoop", maar wat me tegen zit is dat je, zeker als je begint, je ook een beetje een garderobe wil aanleggen, in plaats van dat je gedurende een lange tijd 5 keer per week gekleed gaat zoals je al gekleed ging, en 2 keer per week ineens in stijl voor de dag komt.

Persoonlijk ben ik steeds meer op kwaliteit en stijl gaan letten, zonder gelijk voor de hoofdprijs te gaan.
Dus bijv. meer naar betere winkels (SuSu, Bijenkorf, enz..), juist wel voor de aanbiedingen gegaan, om zo toch dagelijks stijlvol voor de dag te komen. Later, met meer ruimte, voor zaken van hogere kwaliteit gegaan. Zodat bij elke nieuwe aanschaf, er periodiek iets 'minders' uit schuift. :)

Ik ben ook wel voorstander van het idee dat je jezelf niet direct téveel moet verwennen. Als je eerste paar goede schoenen Santoni's zijn, wordt het lastig om het later nog te kunnen waarderen én hecht je er minder waarde aan.  8)
Laatst bewerkt op: 06 mei 2009 – 17:00:44 door Gibson
Great people talk about ideas. Small people talk about other people

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #22 Gepost op: 06 mei 2009 – 17:06:19
Persoonlijk ben ik steeds meer op kwaliteit en stijl gaan letten, zonder gelijk voor de hoofdprijs te gaan.
Dus bijv. meer naar betere winkels (SuSu, Bijenkorf, enz..), juist wel voor de aanbiedingen gegaan, om zo toch dagelijks stijlvol voor de dag te komen. Later, met meer ruimte, voor zaken van hogere kwaliteit gegaan. Zodat bij elke nieuwe aanschaf, er periodiek iets 'minders' uit schuift. :)

Ik ben ook wel voorstander van het idee dat je jezelf niet direct téveel moet verwennen. Als je eerste paar goede schoenen Santoni's zijn, wordt het lastig om het later nog te kunnen waarderen én hecht je er minder waarde aan.  8)

Niet mee eens. Als je direct 'investeert' (kleding kopen is altijd consumptie!) in kwaliteit van zeker niveau, doe je liever geen stapje terug en laat je dus goedkope, inferieure alternatieven voor wat ze zijn.

p.s. Niet dat ik op deze manier consumeer hoor, ook hier trial and error, door schade en schande wordt men wijs.  :mrgreen:
cyka blyat

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #23 Gepost op: 06 mei 2009 – 22:39:44
Mmm, Velponi, we moeten allemaal op de Foof-tour dus?

Every single one of us.

Mediaman

  • Gast
Re: Beginnende stijl
Reactie #24 Gepost op: 07 mei 2009 – 08:18:44
Every single one of us.

Over my dead body.  :D

Martina

  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #25 Gepost op: 23 mei 2009 – 00:51:53
Ik ben het er met iedereen hier boven mee eens :)

Het komt er wel lichtelijk op neer, dat het van een merk moet zijn, het pak althans. Niet voor jezelf, of om het anderen te laten showen, maar omdat je er dan A: zuiniger mee omgaat. B een betere kwaliteit heeft een C vaak een betere pasvorm heeft.
Ik ben zelf ook 17 jaar en verkoper in een kledingzaak, en het belangrijkste is wat je je steeds moet afvragen is: Ga ik erin lopen en past het bij de rest van mijn toekomstig outfit. Zo is een linnen witte broek prachtig op op een beetje sjabby polo, maar hoe veel van dat soort polos heb je, en kan je de broek op iets anders makkelijk dragen?

Zo heb ik ook het advies om wat je ook doet, in het begin géén korte broek te kopen. Redenen genoeg.

Je hebt altijd een paar basis nette dingen, die je heeel makkelijk kan afwisselen en steeds gevarieerd blijft.
Ik noem als voorbeeld:
-Wit getailleerd overhemd. Altijd goed, en mocht het je even niet bevallen, dan haal/doe je hem in je broek(Riem verplicht dan!)
-Goede jeans. Diesel zijn mooi, Boss zijn mooi. geef ik ook gelijk het advies mee om boss jeans niet te wassen, want de witte plekken op de boss jeans zijn serieus geschuurd, en niet een goedkoop wasmiddel zoals bij Tommy hilfiger. Je kan het voelen. Hoe dan? Als je gaat douchen, hang 'm over de reling en daardoor stoomt hij. Als hij echt vies is was je hem binnenstebuiten en op een lage temperatuur.
-Das. 1 das kan wonderen doen(je moet wel leren knopen natuurlijk, maar type in youtube winchester in en voila.
-Schoenen, een foute schoen bederft het beeld.
-Pullover. Bij het wassen, lage temperatuur, binnenstebuiten wassen tegen pluisjes, en liggend drogen, anders rekt hij uit.

Naja. Een pak kan je kopen voor de luxe gelegenheden, maar ik kreeg als advies, en ik geef als advies, koop liever een colbertje eerst, want die kan je ook bij jeans aan en zelfs naar school. En een pak tja. Eigen keus zeg ik maar. Niet gelijk te gulzig doen zeg maar.
Je bent 17, je bent jong, kortom kleed je ook jong. Daarmee wil ik dus zeggen, dat als je klassieke artikelen koopt, je niet persee 40 hoeft te zijn. Als je een kledingstuk koopt, koop er dan één die bij voorkeur getailleerd is. Maar de keuze is aan jou.

Deze tip is veel gegeven, maar het beste is toch echt om met iemand de stad in te gaan die min of meer weetwaar hij het over heeft. Die je kan helpen. Misschien heb je een oudere broer, vriend of eventueel stylish vader die weet waar hij het over heeft? Ik ging bijvoorbeeld met een vriend hierom de stad in, en verkopers in de meeste winkels proberen serieus je maar wat aan te geven, goede kwaliteit, maar geen combinatie. En dat is essentieel.
Ik zag bijv. in een luxe pakken winkel in Utrecht dat verkopers naast ons een stelletje een roze/bruin pak gaven want dat zou passen bij haar bruidsjurk. De arme stakkers.

Ik moet er ook wel bij zeggen dat 17 jaar en dure kleding geen goede combinatie is. Ik ben een allochtoon dus ik groei niet meer, maar de gemiddelde 17 jarige wordt nog veel breder en langer. En dan is het huilen met de pet op als je een kleding stuk koopt en na 2 jaar het niet meer past.

Misschien een persoonlijke vraag, maar is je inkomen wel toerijkend genoeg voor de duurdere kleding?
Mijn motto;
Spreidt en Heersch.

Succes!
P.S
Jort kelder zegt heel veel goede dingen, maar neem geen voorbeeld aan zijn kledingsmaak :shock:
Laatst bewerkt op: 23 mei 2009 – 00:56:25 door Martina

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Beginnende stijl
Reactie #26 Gepost op: 23 mei 2009 – 02:10:24
He bedankt hè.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #27 Gepost op: 23 mei 2009 – 12:29:46
He bedankt hè.

Hehe, welkom op SF, Martina.

Zo'n Diesel jeans, dat is echt iets voor jou, Sergio. Past mooi bij je zwarte Ugo's.
cyka blyat

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #28 Gepost op: 23 mei 2009 – 12:37:12
Hehe, welkom op SF, Martina.

Zo'n Diesel jeans, dat is echt iets voor jou, Sergio. Past mooi bij je zwarte Ugo's.

Over Diesel gesproken, sommige jeans van hen vallen erg slank.

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl
Reactie #29 Gepost op: 23 mei 2009 – 12:40:18
Over Diesel gesproken, sommige jeans van hen vallen erg slank.

Skinny jeans voor mannen zijn niet cool, Bachelor. Alles strakker dan 19 cm is per definitie verwijfd.  :twisted:
cyka blyat