Auteur Topic: Het onderhoud van suède schoenen  (246107 keer gelezen)

Marcel

  • Gebruiker
  • Berichten: 73
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #30 Gepost op: 25 juni 2006 – 14:47:10
Kan ik als algemene conclusie trekken dat overmatig gebruik van sprays slecht is, maar dat een licht waterafstotend beschermlaagje wel aan te raden is?
 know that I'm born and I know that I'll die, the in between is mine.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #31 Gepost op: 03 december 2006 – 11:14:29
Citaat van: "Alboreto"
Volgens Eduard van Sir Max verstik je het suede door gebruik van sprays. Danny adviseert juist Saphir spray. Moeilijk dus.


De meeste sprays zijn op siliconenbasis en verstikken juist de schoen.
De spray van Saphir, in ieder geval de medaille d´ore lijn, zijn volledig vrij van siliconen!!

Saphir heeft overigens ook een fantastisch spul om veize vlekken uit suede te verwijderen.... wederom ook van de medaille d´ore lijn!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

HotFudge

  • Gast
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #32 Gepost op: 04 december 2006 – 06:33:41
bedoel je dat blokje? bij mij komen er alleen maar extra vlekken van bij  :lol:

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #33 Gepost op: 04 december 2006 – 08:11:14
Citaat van: "HotFudge"
bedoel je dat blokje? bij mij komen er alleen maar extra vlekken van bij  :lol:


Nee het is een vloeistof die je verdunt met een borsteltje moet inwvrijven en vervolgens moet laten inwerken..... Heeft geen invloed op de kleur van het suede!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Jason

  • Gast
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #34 Gepost op: 24 januari 2007 – 13:49:09
Ik heb laatst een paar suede schoenen die erg vies waren eerst natgemaakt en daarna afgeborsteld met een vrij harde borstel. Kan het zijn dat je daardoor de haartjes van het suede kapot maakt?

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2007 – 14:04:24
Citaat van: "Jason"
Ik heb laatst een paar suede schoenen die erg vies waren eerst natgemaakt en daarna afgeborsteld met een vrij harde borstel. Kan het zijn dat je daardoor de haartjes van het suede kapot maakt?


Vragen naarde bekende weg lijkt me? Ja, dat kan. Merk aan m'n riem bijvoorbeeld dat door het schuren ook dat de structuur loslaat. Het zijn ook geen haartjes, maar begrijp wat je bedoelt.

Niet voor niets suéde voorzichtig met een zacht rubberen borsteltje behandelen.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Jason

  • Gast
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #36 Gepost op: 24 januari 2007 – 14:17:38
Citaat van: "Peer Gynt"
Citaat van: "Jason"
Ik heb laatst een paar suede schoenen die erg vies waren eerst natgemaakt en daarna afgeborsteld met een vrij harde borstel. Kan het zijn dat je daardoor de haartjes van het suede kapot maakt?


Vragen naarde bekende weg lijkt me? Ja, dat kan. Merk aan m'n riem bijvoorbeeld dat door het schuren ook dat de structuur loslaat. Het zijn ook geen haartjes, maar begrijp wat je bedoelt.

Niet voor niets suéde voorzichtig met een zacht rubberen borsteltje behandelen.


Dat weet ik, maar maakt het ook uit of je het eerst natmaakt?

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #37 Gepost op: 24 januari 2007 – 14:20:27
Citaat van: "Jason"
Dat weet ik, maar maakt het ook uit of je het eerst natmaakt?


Met een paar van Lier's heb ik dat ook stelselmatig gedaan (echt een plens), die zijn er niet mooier op geworden. Denk niet dat haartjes er los van gaan, maar voor suéde is vocht niet goed. Als het goede schoenen zijn zou ik het dus zeker niet natmaken!
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #38 Gepost op: 24 januari 2007 – 20:56:55
Water en leer blijven vijanden van elkaar, zou er niet met gewoon water overheen gaan eerder met een speciale suede shampoo.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Niels

  • Gebruiker
  • Berichten: 579
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #39 Gepost op: 07 december 2007 – 16:46:53
Heb tijd geleden mn suede Santoni's 6144 mee de Bikini Bar ingenomen...

Heb alle vlekken eruit, en Saphir spray laagje aangebracht om de kleur te egaliseren.

Probleem alleen nu is dat er op verschillende plaatste ietwat langere 'haartjes' uitsteken.

Hoe krijg ik deze weg? Borstelen heeft echt totaal geen nut gehad. Vraag me af of ik hier zo'n blokje voor moet gebruiken.

(suede is verder helemaal schoon, en zacht. Geen harde bierplekken o.i.d.)

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #40 Gepost op: 07 december 2007 – 21:40:40
Denk dat ik nog maar een paar suede laarsjes voor de winter erbij ga halen. Gister op de fiets door een enorme plas gereden, hele schoen nat. Bij thuiskomst spanners erin en laten drogen, vandaag met borsteltje afgeveegd en zien er weer prima uit, erg fijn materiaal.

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #41 Gepost op: 23 december 2007 – 19:41:50
Vorige week feestje gehad waarbij ik suede schoenen aanhad, nodige druppels drank en andere schoenen over de neus heengegaan dus vandaag  in Maastricht op zoek naar spul om het schoon te maken.

Eerste stop was Monfrance aan het OLV, waar ze onderhoudsspul van Danny verkopen, helaas geen suede shampoo.
Daarna een straatje verder bij S&S geprobeerd. Zij hadden het ook niet in het assortiment maar een verkoper aldaar (jongere kerel) adviseerde mij met lauwwarm water en afwasmiddel de vlekken te lijf te gaan. (iemand dit al eens geprobeerd, bevindingen?)
Niet geheel overtuigd dat dit een mooi resultaat zou leveren maar de brug overgestoken naar Heubel in de Rechtstraat, waar ze Saphir hebben maar die bleek helaas gesloten.
Uiteindelijk bij de dames-afdeling van Monfrance in de Wolfstraat suede shampoo van Collonil gevonden, dus daar straks maar mee aan de slag gaan.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.697
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #42 Gepost op: 23 december 2007 – 19:49:43
ben benieuwd naar t resultaat Clay!

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #43 Gepost op: 23 december 2007 – 20:00:09
Citaat van: "Mikey Fuoco"
ben benieuwd naar t resultaat Clay!


Voor en na de behandeling foto's zullen gewaardeerd worden dacht ik zo....
cyka blyat

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #44 Gepost op: 23 december 2007 – 20:25:03
Citaat van: "Clay"

...... adviseerde mij met lauwwarm water en afwasmiddel de vlekken te lijf te gaan. (iemand dit al eens geprobeerd, bevindingen?)


Ik heb ooit een totaal afgetrapte, smerige van Lier suede met een beetje dreft en heel veel water schoongemaakt. Na 3 dagen drogen met een goedkope Tana suedespray ingespoten. Het resultaat was uitstekend! Ze zagen er bijna nieuw uit.
Als mijn C&J suede wat ouder en viezer worden (over een jaar op twee) ga ik hetzelfde nog eens proberen. Nu zijn ze nog te nieuw om het risico te nemen :wink: .