Auteur Topic: Het onderhoud van suède schoenen  (246062 keer gelezen)

Danny

  • Gebruiker
  • Berichten: 267
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2005 – 23:25:25
...

HotFudge

  • Gast
Re: Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2005 – 00:24:34
Citaat van: "Danny"
Het onderhoud van suède schoenen

Er bestaan nogal wat misvattingen over de juiste onderhoudswijze van suède schoenen. Vaak wordt gedacht dat suède mooier en schoner wordt wanneer je deze boven de stoom van een fluitketel houdt. Hier werkt ‘grootmoeders advies’ niet! Suède is leer, stoom is water en water en leer gaan niet samen. De kans dat op deze manier blijvende beschadigingen op schoenen ontstaan is vrijwel zeker. Door het gebruik van de juiste producten is goed onderhoud en de bescherming van suède schoenen een koud kunstje.


Zou je op een soort stappenplan kunnen maken van hoe je het beste je suede schoenen kan onderhouden?

Danny

  • Gebruiker
  • Berichten: 267
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2005 – 00:37:25
...

Jason

  • Gast
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #18 Gepost op: 17 december 2005 – 17:42:01
Suede schoenen hoeven dus niet regelmatig geimpregneerd te worden met die vaak dubieuze sprays?

En hoe zit het met waxed suede qua onderhoud?

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #19 Gepost op: 17 december 2005 – 21:04:24
Ja hoor jij weer :lol:  maar goed ze zijn gewaxed zou niet weten wat je daar nu voor onderhoudmiddel voor nodig heb.Bij waxjassen gebruik je wax als onderhoud.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Re: Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #20 Gepost op: 21 december 2005 – 23:50:55
Citaat van: "Danny"


Er bestaan nogal wat misvattingen over de juiste onderhoudswijze van suède schoenen. Vaak wordt gedacht dat suède mooier en schoner wordt wanneer je deze boven de stoom van een fluitketel houdt. Hier werkt ‘grootmoeders advies’ niet! Suède is leer, stoom is water en water en leer gaan niet samen. De kans dat op deze manier blijvende beschadigingen op schoenen ontstaan is vrijwel zeker. Door het gebruik van de juiste producten is goed onderhoud en de bescherming van suède schoenen een koud kunstje.

Citaat van: "HotFudge"
Zou je op een soort stappenplan kunnen maken van hoe je het beste je suede schoenen kan onderhouden?

Door het onderstaande onderhoudsadvies, iedere keer na het dragen van de schoenen, te volgen, blijft de finesse en mooie het uiterlijk van suède schoenen optimaal.

Onderhoudsadvies suède schoenen

Voor het reinigen van normaal vervuild suède zijn de suède borstel van Saphir: Brosse Crêpe en het suède blok van Saphir de ideale combinatie. De suèdeborstel, vervaardigd uit crêpe rubber* met een houten heft, en het suède blokje waarvan het belangrijkste bestanddeel zilverzand is, zijn afgestemd op de fijnheid van suède. Hierdoor herleeft het fluweelachtige uiterlijk van suède.
*de meest pure vorm van rubber

Sterk vervuild suède kan met de speciale suèdeborstel van Saphir - een combinatie van koperhaar en nylon - worden gereinigd. Door het schoonmaken - opruwen - en dragen van suède schoenen vervaagt de kleur. Om dit te verhelpen is er een kleurherstellende spray: Saphir Super Invulner.

Wanneer de schoenen sterk verontreinigd zijn, verdient het aanbeveling deze eerst met een speciale suède reiniger te behandelen: Saphir Omni’ Nettoyant Daim. Deze voorziet in een intensieve diepte reiniging waardoor bijna alle vlekken zullen verdwijnen. Na deze behandeling geldt het voorstaande onderhoudsadvies als finishing touch.
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Capo di Tutti Capi

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2006 – 18:17:58
Een goedenavond,

Ik heb een een tijd geleden een feestje gevierd waarbij mijn schoenen het één en ander te verduren hebben gekregen. Ik heb dit proberen te herstellen met een flesje nubuck en suede hersteller en vervolgens met een suedeborstel opruwen. Tot mijn schrik zag ik dat aan de rechterzijkant van de schoen het suede erg 'hard' was geworden waardoor er een aanmerkelijk verschil is te zien tussen de zijkant en de bovenkant.
Is de onderhoudswijze van Danny hier ook geschikt voor?

(''Wanneer de schoenen sterk verontreinigd zijn, verdient het aanbeveling deze eerst met een speciale suède reiniger te behandelen: Saphir Omni’ Nettoyant Daim. Deze voorziet in een intensieve diepte reiniging waardoor bijna alle vlekken zullen verdwijnen. Na deze behandeling geldt het voorstaande onderhoudsadvies als finishing touch.'')

Sheane

  • Gebruiker
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #22 Gepost op: 09 januari 2006 – 19:46:01
Iemand toevallig een idee waar ik wat van dit onderhoud spul kan kopen in Den Haag? Ik ga morgen weer eventjes langs huis en zou het fijn vinden als iemand mij van tevoren al in de goede richting zou kunnen wijzen :)
i]Smile, it makes people wonder what you are thinking. [/i]

HotFudge

  • Gast
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #23 Gepost op: 10 januari 2006 – 01:26:08
Bij Oger op het Noordeinde hebben ze het, alleen die ongeinteresseerde verkopers weten niet wat LCA is en waar dat spul ligt, maar ze hebben het wel. Soms alleen in grote verpakking met borstel enzo erbij, als je die niet hebt kun je dat ook doen, maar die zijn wel een stuk prijziger gelijk.

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Re: Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2006 – 19:00:02
Citaat van: "Danny"

Onderhoudsadvies suède schoenen
Voor het reinigen van normaal vervuild suède zijn de suède borstel van Saphir: Brosse Crêpe en het suède blok van Saphir de ideale combinatie. De suèdeborstel, vervaardigd uit crêpe rubber* met een houten heft, en het suède blokje waarvan het belangrijkste bestanddeel zilverzand is, zijn afgestemd op de fijnheid van suède. Hierdoor herleeft het fluweelachtige uiterlijk van suède.


Dit spul?


Envy

  • Gebruiker
  • Berichten: 33
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #25 Gepost op: 04 mei 2006 – 13:29:51
Nog even een vraagje over de bescherming van suede. Ik heb hier een mooi paar beige suede loafers staan, die ik zo goed mogelijk wil houden. Nu heb ik wel het een en ander aan 'beschermende sprays', maar is het verstandig deze te gebruiken? Zo ja, is er een bepaald merk aan te raden? Van Saphir heb ik tot nu toe niets kunnen vinden.
Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinions, their lives a mimicry, their passions a quotation.

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #26 Gepost op: 04 mei 2006 – 17:03:06
Volgens Eduard van Sir Max verstik je het suede door gebruik van sprays. Danny adviseert juist Saphir spray. Moeilijk dus.
esus saves, George Nelson withdraws!

Napoleon

  • Gast
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #27 Gepost op: 04 mei 2006 – 17:36:57
Citaat van: "Envy"
Nog even een vraagje over de bescherming van suede. Ik heb hier een mooi paar beige suede loafers staan, die ik zo goed mogelijk wil houden. Nu heb ik wel het een en ander aan 'beschermende sprays', maar is het verstandig deze te gebruiken? Zo ja, is er een bepaald merk aan te raden? Van Saphir heb ik tot nu toe niets kunnen vinden.
ik heb alles van collonil; doet niet af aan saphir zegt heubel maastricht. Gebruik anti-vocht spray, kleurhersteller, 'schuur'blokje en borsteltje. Voor zowel mijn santoni's als vB, prima allemaal!

Envy

  • Gebruiker
  • Berichten: 33
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #28 Gepost op: 04 mei 2006 – 21:08:45
Thanks voor jullie reacties. Een anti-vochtspray lijkt me op zich de beste optie, als je dit met mate aanbrengt denk ik dat het suede er niet te veel onder zal lijden. Toevallig zie ik dat ik Collonil nog heb staan, zal eens wat gaan uitproberen :).
Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinions, their lives a mimicry, their passions a quotation.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Het onderhoud van suède schoenen
Reactie #29 Gepost op: 04 mei 2006 – 21:39:49
Citaat van: "Alboreto"
Volgens Eduard van Sir Max verstik je het suede door gebruik van sprays. Danny adviseert juist Saphir spray. Moeilijk dus.


Volgens S&S ook geen imprigneermiddel gebruiken...
Dit is overigens iets anders dan de reinigingsmiddelen die Danny adviseerd..  Die zijn top...

Rubber borstel is het beste!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot