Auteur Topic: De cape  (36698 keer gelezen)

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #15 Gepost op: 18 november 2008 – 19:27:10
Ik kan de reacties wel begrijpen, maar een beetje vervlogen romantiek hoort er ook bij, dat zou men toch moeten waarderen gezien de liefde voor velvet slippers.
Op die reacties let ik niet van mijn kant was het om aan te geven dat ze nog in parijs verkocht worden.Het adres van die winkel laat ik nu maar achterwege.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #16 Gepost op: 18 november 2008 – 19:34:10
Overigens toch interessant om te zien hoe media (tv en film hoofdzakelijk) met behulp van de stereotypes die het voort heeft gebracht, vele klassiekers uit de mannen garderobe 'ondraagbaar' hebben gemaakt.

Ik denk dat de nivellering van de samenleving daar een grote rol in heeft gespeeld. Typische accesoires van de bourgeoisie zoals chokers, velvet slippers, het pochet, de overschoen, handschoenen, velvet slippers en operapumps zijn zo effectief geparodieerd dat zelfs liefhebbers hier meteen denken aan de karikaturen.

Ga maar na, deze zaken worden tegenwoordig altijd geassocieerd met de gemene, hebberige kapitalist, de arrogante kwal, de verwijfde, overdressed, stuntelige jongeling van goede komaf. etc.
 

Dat is een mooie theorie, D. Ik vraag me sterk af of hij klopt, maar interessant is hij zeker. Misschien is er ergens een kunstgeschiedenisstudent die daar onderzoek naar heeft gedaan.

@ Gusto: nu heb je me nieuwsgierig gemaakt en wil ik het weten ook. Niet om er zelf een te kopen, maar ik ben wel benieuwd naar winkels die zoiets nog verkopen.
Laatst bewerkt op: 18 november 2008 – 22:13:51 door Carwo

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #17 Gepost op: 18 november 2008 – 19:39:56
Overigens toch interessant om te zien hoe media (tv en film hoofdzakelijk) met behulp van de stereotypes die het voort heeft gebracht, vele klassiekers uit de mannen garderobe 'ondraagbaar' hebben gemaakt.

Ik denk dat de nivellering van de samenleving daar een grote rol in heeft gespeeld. Typische accesoires van de bourgeoisie zoals chokers, velvet slippers, het pochet, de overschoen, handschoenen, velvet slippers en operapumps zijn zo effectief geparodieerd dat zelfs zelfverklaarde liefhebbers hier meteen denken aan de karikaturen.

Ga maar na, deze zaken worden tegenwoordig altijd geassocieerd met de gemene, hebberige kapitalist, de arrogante kwal, de verwijfde, overdressed, stuntelige jongeling van goede komaf. etc.
 

Wellicht overdrijf ik met het woord 'nivellering' en is het beter het te hebben over de democratisering van uitingen van cultuur. Moderne massamedia richten zich, zoals vanzelfsprekend, op het grote publiek dat doorgaans nog steeds niets moet hebben van de klasse boven hen. Vandaar de stereotypes.
Laatst bewerkt op: 18 november 2008 – 19:42:00 door Daedalus
cyka blyat

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #18 Gepost op: 18 november 2008 – 19:41:36
Op die reacties let ik niet van mijn kant was het om aan te geven dat ze nog in parijs verkocht worden.Het adres van die winkel laat ik nu maar achterwege.

Arny's zal ze hoogstwaarschijnlijk wel in de collectie hebben.
cyka blyat

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #19 Gepost op: 18 november 2008 – 19:42:03
Wellicht overdrijf ik met het woord 'nivellering' en is het beter het te hebben over de democratisering van uitingen van cultuur. Moderne massamedia richten zich, zoals vanzelfsprekend, op het grote publiek dat doorgaans nog steeds niets moet hebben van de klasse boven hen.

Begrijp ik. Maar hoe zit het dan met de superhelden? Hebben die de cape in een kwaad daglicht gesteld?

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #20 Gepost op: 18 november 2008 – 19:45:26
Hebben die de cape in een kwaad daglicht gesteld?

Dat denk ik niet, het gaat meer om de associatie. Als ik hier in Groningen met een cape ga rondlopen, denkt met dat ik last heb van schizofrenie en dat ik zo af en toe denk dat ik Superman ben.
Laatst bewerkt op: 18 november 2008 – 19:49:24 door Jesper

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #21 Gepost op: 18 november 2008 – 19:50:33
Dat denk ik niet, het gaat meer om de associatie. Als ik hier in Groningen met een cape ga rondlopen, denkt met dat ik last heb van schizofrenie en zo af en toe denk dat ik Superman ben.

Nee, dat begrijp ik. Maar dan ben je natuurlijk ook een malloot van het zuiverste water.

Maar hoe beschouwden mensen de cape voordat superhelden ermee werden uitgedost en hoe daarna? Dat vraag ik me af naar aanleiding van D's theorie.

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #22 Gepost op: 18 november 2008 – 19:56:31
Nee, dat begrijp ik. Maar dan ben je natuurlijk ook een malloot van het zuiverste water.

Maar hoe beschouwden mensen de cape voordat superhelden ermee werden uitgedost en hoe daarna? Dat vraag ik me af naar aanleiding van D's theorie.

In eerste instantie zou ik zeggen: voor dramatisch effect. Veel acties zijn fysiek en worden (zeker in strips, waar de hsuperhelden vandaan komen) benadrukt door de bewegingen van de cape.

Even verder met de bespoke klassieke cape:



Op links: inverness cape en shooting suit van Welsh & Jeffries, bijpassende deerstalker van James Lock en op rechts een korte operacpae van Mark Powell. Wandelstok met zilveren handvat van Swaine, Adeney Brigg.

cyka blyat

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #23 Gepost op: 18 november 2008 – 20:06:53
In eerste instantie zou ik zeggen: voor dramatisch effect. Veel acties zijn fysiek en worden (zeker in strips, waar de hsuperhelden vandaan komen) benadrukt door de bewegingen van de cape.


Dat is een goede verklaring voor het gebruik ervan door tekenaars en filmers. Maar het ging mij om de ontvangende kant: hoe werd de cape destijds gezien en wat was daarna de invloed van de in (?) cape geklede superhelden op het beeld dat mensen van de cape hadden?

Maar ik zal je weer alle ruimte geven voor de bespoke exemplaren.

Bontius

  • Gebruiker
  • Berichten: 569
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #24 Gepost op: 18 november 2008 – 20:09:21
Oger had ze ook in een recent verleden; 1-2 jaar terug.

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #25 Gepost op: 18 november 2008 – 20:24:54
Maar het ging mij om de ontvangende kant: hoe werd de cape destijds gezien en wat was daarna de invloed van de in (?) cape geklede superhelden op het beeld dat mensen van de cape hadden?

Volgens mij was de cape eerst vooral bedoeld tegen de kou en was dit een redelijk normale verschijning op straat. Langzamerhand is de overjas de cape gaan vervangen en wanneer het publiek een cape niet meer op straat ziet, maar vrijwel alleen over de schouders van een aantal superhelden, dan krijg je een beeld zoals er nu is ontstaan.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.377
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #26 Gepost op: 18 november 2008 – 20:33:10
Wat is het nut van dit topic als we 50% gaan vullen met onzin?

Dat is jouw mening.
Iets kan positief of negatief zijn.
Mijn bijdrages zijn zeer zeker on topic.
Zoals al eerder door anderen ook al vermeld moet ik bij capes aan deze stripfiguren denken.
Dat ik het niet mooi vind is mijn mening.
D. vat het tenminste nog sportief op,waarvoor hulde.

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #27 Gepost op: 18 november 2008 – 20:57:16
In Leiden is winterseizoen gala-tijd, dus kan zeker van pas komen als white tie gedragen dient te worden.
Volgens mij kan er níets anders bij een white tie dan een cape (zie ook Daedalus' plaatje van RL); of wat dragen al die gala-gangers hier dan?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #28 Gepost op: 18 november 2008 – 22:13:08
Volgens mij was de cape eerst vooral bedoeld tegen de kou en was dit een redelijk normale verschijning op straat. Langzamerhand is de overjas de cape gaan vervangen en wanneer het publiek een cape niet meer op straat ziet, maar vrijwel alleen over de schouders van een aantal superhelden, dan krijg je een beeld zoals er nu is ontstaan.

Ik blijf me afvragen of dat 'negatieve' effect is ontstaan of versterkt doordat superhelden ermee werden uitgerust. Maar goed: ik kom ook niet verder dan speculeren.

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: De cape
Reactie #29 Gepost op: 18 november 2008 – 22:21:32
Ik blijf me afvragen of dat 'negatieve' effect is ontstaan of versterkt doordat superhelden ermee werden uitgerust. Maar goed: ik kom ook niet verder dan speculeren.
Is het niet eerder simpelweg zo dat met het verdwijnen van het rokkostuum ook de cape is verdwenen?