Auteur Topic: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden  (148927 keer gelezen)

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #45 Gepost op: 17 augustus 2008 – 20:28:52
vervolg derde bijdrage:
(...)
16. de goedgeklede man heeft genoeg aan vier dassen: een clubdas, een streepjesdas, een "effen" das en een fantasiedas. Ik zal dit toelichten. De lade clubdassen behoeft weinig toelichting: daar zijn opgeborgen de dassen die blijk geven van je middelbare school of kostschool, hockeyclub, roeivereniging, Jaar aan Aankomst, jaarclubdas, dispuutsdas, gezelschapsdas, een enkele regiments- of Weerbaarheidsdas, en na je studententijd, de dassen die worden uitgereikt bij bijzondere gelegenheden (jubilea van organisaties, alumnidassen), of bij toetreding tot sociλteiten en andere clubs (bestuursdassen, De Witte, De Maas, IGC, Rotary, Lyon's Club, Kiwanis). Deze lade kan behoorlijk vol raken. Meestal zijn het geen mooie dassen. Zij zijn gemaakt van polyester en zijn vooral bedoeld om herkenning van elkaar te vergemakkelijken. Wanneer draag je die? Wanneer je wilt, maar meestal blijft dat beperkt tot de momenten dat je in een bepaald verband samenkomt, en het leuk vindt om de das die dat verband symboliseert, te dragen;
(...)
wordt vervolgd.

Volgens mij staat er niet veel aan in de weg om de dassen die op deze manier worden verkregen in zijde te laten uitvoeren door een gerenommeerde maker. Althans, dat ben ik wel van plan met enkele van de exemplaren die ik in middels heb verworven.

Groeten,
Don

carpe diem

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.439
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #46 Gepost op: 01 september 2008 – 20:24:56
Wat moet je met dit puntsgewijze geneuzel, die Brummel gedraagd zich met zijn 6 posts als een of andere autoriteit.
Zoals eerder gemeld een leuk stukje proza maar een ieder welke zich enigzins verdiept heeft in, laten we het voor het gemak "gentlemen's stijl" noemen, kan dit zo uit de bekende boeken oplepelen.
Zeker de manier van het betweterige staat mij tegen. Heeft mijns inziens niets te maken met een forum gebruiker. Hij voert geen discussie of stelt vragen maar geeft een onverstoorbare opsomming van (soms totaal overbodige) feiten.
Sorry, dit moest ik even kwijt 
Be yourself no matter what they say

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #47 Gepost op: 14 januari 2009 – 16:57:43
Oké, ik heb een luxe probleem. Ik mag twee maatshirts laten maken maar ik weet nog steeds niet welke kleur ik een van de shirts moet doen. Ik heb nu een lichtblauw maatshirt en een roze SuSu-shirt die allebei goed kunnen. Die kleuren heb ik dus al, het andere shirt wordt wit. Wat raden jullie aan voor het 3e maatshirt?

EDIT: Waar ga ik deze shirts bij dragen? Eigenlijk bij allerlei gelegenheden, daarom moeten het veelzijdige shirts zijn die niet té casual en niet té formeel zijn. Ik ga ze heel soms dragen met pak, maar vaker met mijn PT01 of een jeans.
Laatst bewerkt op: 14 januari 2009 – 17:03:53 door Duco

Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #48 Gepost op: 14 januari 2009 – 17:00:04
Blauw-witte streep
Life is too short to drink bad wine

Miguel Alvarez

  • Gebruiker
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #49 Gepost op: 14 januari 2009 – 17:03:04
blauwe bengal stripe?
check?
pied de poule?
donkerblauw casual shirt?

tal van opties. Het is maar waarvoor je het wilt gebruiken.

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #50 Gepost op: 14 januari 2009 – 17:06:10
Waar ik het voor ga gebruiken heb ik als edit in mijn post gezet ;)

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #51 Gepost op: 14 januari 2009 – 17:37:32
Ik heb laatst een 'Prince Charles-shirt' laten maken, zoiets:



Met contrastboord en -manchetten en mijns inziens zowel casual als bij formele gelegenheden te dragen. Ideetje?

beau brummel

  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2009 – 17:45:07
Beste Duco,

Zoals Joop den Uyl in de jaren 60 en 70 zei: "Twee dingen begrijpen!". Jouw vraag is niet gemakkelijk eenduidig te beantwoorden. Laat ik puntsgewijs erop reageren:
a. wat versta jij onder een maatshirt. Een werkelijke custom made shirt kost ongeveer Euro 200,- per stuk en is naar mijn mening zonde van het geld als je een normaal fit of goed sportief figuur hebt, waamee je evenzeer off the peg overhemden kunt kopen. Van dat geld kun je beter meer overhemden kopen. Let wel, als je daar gevoelig voor bent, op de winkel waar je die koopt: New & Lingwood, Hilditch & Key, Turnbull & Asser, om een paar bekende te noemen. Met de huidige koers is Londen op dit moment in meer betekenissen een paradijs voor gentlemen;
b. een overhemd onder een pak moet naar mijn mening altijd sober en formeel van toon zijn: eenkleurig of meerkleurig, maar klassiek van aard. Lichtblauw, blauwwitte streep, bengal stripe, wit. Dit alles is prima. Liefst zie ik dan ook nog dit in combinatie met een mooie das, maar waarschijnlijk draag je die nauwelijks meer. Een overhemd met een losse boord (zoals Prince Charles bij zeer formele gelegenheden, nl. eigenlijk alleen bij een morning coat of jacquet) draag je nooit los boven jeans of iets dergelijks. Pak, OK;
c. wat een PT01 is weet ik niet. Maar boven jeans mag je alle soorten overhemden dragen, waaronder de voortreffelijke suggesties van Miguel Alvarez. Kortom, van overhemden kun je nooit genoeg hebben. Bepaal eerst welke stijl overhemden je prettig vindt: slim fit, klassieke boord, dubbele manchetten, katoen.

Beau Brummel(!)

Dantθs

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #53 Gepost op: 14 januari 2009 – 17:55:45
Is het niet verstandiger eerst te wachten tot je uitgegroeid bent alvorens spullen op "maat" te laten maken?

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #54 Gepost op: 14 januari 2009 – 18:03:01
Goed punt, Dantès. De kans lijkt me aanwezig dat Duco het hemd na bijvoorbeeld twee jaar niet meer kan dragen, zeker als het hemd een heel slanke fit heeft. Mocht je toch voor een uitbreiding van je maathemdencollectie gaan, Duco, dan zou ik nog niet voor de echte toppers (Finamore, Matuozzo en dergelijke) kiezen. (Toch jammer als je maar een beperkte tijd plezier kunt hebben van zulk moois.)

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #55 Gepost op: 14 januari 2009 – 18:14:20
Beste Duco,

Zoals Joop den Uyl in de jaren 60 en 70 zei: "Twee dingen begrijpen!". Jouw vraag is niet gemakkelijk eenduidig te beantwoorden. Laat ik puntsgewijs erop reageren:
a. wat versta jij onder een maatshirt. Een werkelijke custom made shirt kost ongeveer Euro 200,- per stuk en is naar mijn mening zonde van het geld als je een normaal fit of goed sportief figuur hebt, waamee je evenzeer off the peg overhemden kunt kopen. Van dat geld kun je beter meer overhemden kopen. Let wel, als je daar gevoelig voor bent, op de winkel waar je die koopt: New & Lingwood, Hilditch & Key, Turnbull & Asser, om een paar bekende te noemen. Met de huidige koers is Londen op dit moment in meer betekenissen een paradijs voor gentlemen;
b. een overhemd onder een pak moet naar mijn mening altijd sober en formeel van toon zijn: eenkleurig of meerkleurig, maar klassiek van aard. Lichtblauw, blauwwitte streep, bengal stripe, wit. Dit alles is prima. Liefst zie ik dan ook nog dit in combinatie met een mooie das, maar waarschijnlijk draag je die nauwelijks meer. Een overhemd met een losse boord (zoals Prince Charles bij zeer formele gelegenheden, nl. eigenlijk alleen bij een morning coat of jacquet) draag je nooit los boven jeans of iets dergelijks. Pak, OK;
c. wat een PT01 is weet ik niet. Maar boven jeans mag je alle soorten overhemden dragen, waaronder de voortreffelijke suggesties van Miguel Alvarez. Kortom, van overhemden kun je nooit genoeg hebben. Bepaal eerst welke stijl overhemden je prettig vindt: slim fit, klassieke boord, dubbele manchetten, katoen.

Beau Brummel(!)

Interessante uiteenzetting. Onder een maatshirt versta ik een shirt dat naar mijn maten is gemaakt voor de prijs waar ik ook een duur Polo overhemd voor heb. Dus maximaal 140 à 150 euro. Ik ben gevoelig voor merknamen en vind vooral de Italiaanse stijl zoals die in Nederland door bijvoorbeeld Oger neer gezet wordt erg mooi. Ik hou van slim-fit shirts en het verschilt per shirt wat ik aantrekkelijk vind qua boord, manchetten en stof.

Ik heb laatst een 'Prince Charles-shirt' laten maken, zoiets:

*Schitterende foto van Prince Charles*

Met contrastboord en -manchetten en mijns inziens zowel casual als bij formele gelegenheden te dragen. Ideetje?

Dit vindt ik ook erg mooi, ik weet alleen niet of ik het casual(naar school) aan zou doen, en het moet toch een shirt zijn wat ik wekelijks ga dragen.

Is het niet verstandiger eerst te wachten tot je uitgegroeid bent alvorens spullen op "maat" te laten maken?
Qua prijs verschilt het niet veel met wat ik nu uitgeef aan een shirt en dan heb ik voor hetzelfde geld liever een mooi passend shirt.

Goed punt, Dantès. De kans lijkt me aanwezig dat Duco het hemd na bijvoorbeeld twee jaar niet meer kan dragen, zeker als het hemd een heel slanke fit heeft. Mocht je toch voor een uitbreiding van je maathemdencollectie gaan, Duco, dan zou ik nog niet voor de echte toppers (Finamore, Matuozzo en dergelijke) kiezen. (Toch jammer als je maar een beperkte tijd plezier kunt hebben van zulk moois.)

Hier heb je gelijk in, ik zal dan ook zeker geen Barba, Borelli, Finamore of Matuozzo laten maken. Ik ga waarschijnlijk 1 shirt bij NvN laten maken en het andere shirt bij de plaatselijke kledingwinkel waar ik ook mijn eerste shirt heb laten maken.

EDIT: Iets wat ik serieus aan het overwegen ben maar dan niet van Barba is:
Laatst bewerkt op: 14 januari 2009 – 18:23:18 door Duco

hillclimber

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #56 Gepost op: 14 januari 2009 – 21:40:24
Gelezen, meneer Brummel. Wanneer vertelt u wat meer over uzelf?  :)


Ter info   :-^


Plaatje  :shock:
Laatst bewerkt op: 14 januari 2009 – 21:46:50 door hillclimber
-----__o
---_ <,
--(_)/(_)

........_o ........_o
........< ........<
....( )/( ) ....( )/( )

Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #57 Gepost op: 15 januari 2009 – 00:48:53

Ter info   :-^


Plaatje  :shock:

 :mrgreen:

@ Duco, zo als Dantes zegt: kijk uit met MTM; je gaat nog groeien, met name in de breedte waarschijnlijk. Een shirt met witte boord e/o manchet is een optie, maar is dat niet iets te Wall Street/ bankiers voor je?
Life is too short to drink bad wine

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #58 Gepost op: 15 januari 2009 – 07:10:11
Ik ben erg slank dus RTW valt bij mij altijd als een aardappelzak. Ik(mijn ouders) hebben hier het geld voor over.
Ik heb al een lichtblauw shirt met wit boord en witte manchetten wat ik regelmatig draag, dus ik denk dat het wel kan.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.372
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #59 Gepost op: 15 januari 2009 – 08:22:08
Ah,verwend jochie dus..
Zien is willen.



 :mrgreen:

Laatst bewerkt op: 15 januari 2009 – 13:29:35 door Migliore