Auteur Topic: Over modes die niet blijven hangen  (87832 keer gelezen)

foto010101

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.495
    • Bekijk profiel
Over modes die niet blijven hangen
Reactie #75 Gepost op: 07 juli 2008 – 11:33:50
Citaat van: "Mr.Barry"
Sartorialist tijdens Pitti 2007 (januari):


Right now at Pitti, pants can't seem too short (but they can definitely seem too long).

Also notice that both gentleman are wearing cream-colored pants, navy socks, and brown shoes. I don't think it's necessarily a trend—more a way of life.


Precies: more a way of life! Echter, we begrijpen allemaal wel dat het verschijnsel op de foto hierboven slechts op kleine schaal voorkomt en relatief extreem is.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #76 Gepost op: 08 oktober 2008 – 11:33:42
Niet alleen de lengte maar ook de snit, die wordt ruimer in economisch betere tijden. Dat is naast een observatie ook gewoon een feit. Kijk naar de mode van de afgelopen eeuw, daarin is het duidelijk zichtbaar. Er zijn uiteraard onderzoeken naar gedaan maar die kan ik zo even niet aanhalen.

Over de periode voor WOII kan ik niet oordelen, maar ik heb een beetje dit beeld van mannenmode na 1945.

jaren 50/60 wederopbouw - skinny suits, dunne dassen. Soberheid alom.




In de jaren 70 wordt de mode wijder, bredere pijpen, bredere revers, veel ruitmotieven.


http://www.jamd.com/image/g/2660072

In de jaren 80, wijdere snit, opkomst van Wall Street, het neoliberale gedachtegoed verovert de wereld en daarmee wordt het powersuit (pinstripe, double breasted, ruim gesneden met veel drape) populair.


Icahn is er een beetje in blijven hangen, net zoals Michael of Kent in de seventies is blijven hangen met zijn baard/dikke dassen en brede boorden.

Jaren 90 zijn een dipje voor de pak. Het zijn de IT jaren, chino's (me veel bandplooien) en OCBD shirts (pasvorm aardappelzak, voor extra comfort) zijn toonaangevend. 'Casual Friday' is king.

Nu zie je veel slanke, minimalistische pakjes, (IT bubble spat, oorlog tegen het terrorisme, ) populair gemaakt door Dior, Jil Sander en Thom Browne. Ook minder modieuze merken hebben die trend opgepakt.
Laatst bewerkt op: 08 oktober 2008 – 11:53:00 door Daedalus
cyka blyat

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #77 Gepost op: 08 oktober 2008 – 11:46:13
In de jaren 80, wijdere snit, opkomst van Wall Street, het neoliberale gedachtegoed verovert de wereld en daarmee wordt het powersuit (pinstripe, double breasted, ruim gesneden met veel drape) populair.

In Nederland toch de tijd van flinke bezuinigingen en figuurlijk de broekriem aantrekken, maar geen versobering of kortere jasjes te zien. Er zijn dus meerdere krachten in het spel...

(Met andere woorden: ik vind de kleding/economie-theorieën niet echt overtuigend en ik hoor ze ook in verschillende, elkaar tegensprekende varianten die nooit op concreet onderzoek zijn gebaseerd. Mochten die onderzoeken er wel zijn, dan houd ik me aanbevolen.)
Laatst bewerkt op: 08 oktober 2008 – 11:53:11 door Daedalus

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #78 Gepost op: 08 oktober 2008 – 11:52:30
In Nederland toch de tijd van flinke bezuinigingen en figuurlijk de broekriem aantrekken, maar geen versobering of kortere jasjes te zien. Er zijn dus meerdere krachten in het spel...

(Met andere woorden: ik vind de kleding/economie-theorieën niet echt overtuigend en ik hoor ze ook in verschillende, elkaar tegensprekende varianten die nooit op concreet onderzoek zijn gebaseerd. Mochten die onderzoeken er wel zijn, dan houd ik me aanbevolen.)

Ik denk dat de zeitgeist ook een belangrijke rol speelt. Jaren tachtig waren die van Reagonomics, verregaande privatisering en kleiner maken van het sociale vangnet (in Europa en de VS). Ik denk dat het meer de opvattingen over de inrichting van de samenleving (sociale vangnet werd onbetaalbaar) en de toenmalige politiek (Reagan, Thatcher, Lubbers)  waren.
cyka blyat

Storm

  • Gebruiker
  • Berichten: 422
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #79 Gepost op: 14 februari 2010 – 15:21:45
Zwarte brogues, alhoewel een faux pas, zijn nagenoeg verplicht op Hermes (RSC).
Zou wel zijn om de kroegdrek via luchtgaatjes uit de schoen te krijgen...
A trouser should hang from the shoulders, not from the waist.’
-Oscar Wilde-

Rover

  • Gebruiker
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #80 Gepost op: 14 februari 2010 – 17:34:50
Mag ik nog een leuke in de groep gooien: de GIGANTISCHE Pim-knoop in je das. Er waren destijds zelfs dassen te koop met extra dikke voering die dit o zo gewenste resultaat opleverden. Ook niet Pim-aanhangers hadden toen een dergelijke knots om hun nek.

Storm

  • Gebruiker
  • Berichten: 422
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #81 Gepost op: 14 februari 2010 – 17:56:42
Ik ben bang dat die 'trend' blijft hangen. In mijn terminologie noem ik het altijd de RTLZ-knoop.

Je zou toch verwachten dat de commerciële omroep kledingadviseurs inhuurt.
A trouser should hang from the shoulders, not from the waist.’
-Oscar Wilde-

ML

  • Gast
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #82 Gepost op: 14 februari 2010 – 18:00:44
Je zou toch verwachten dat de commerciële omroep kledingadviseurs inhuurt.

De meeste kledingadviseurs zijn het niet waard.

Mediaman

  • Gast
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #83 Gepost op: 14 februari 2010 – 18:30:12
Ik ben bang dat die 'trend' blijft hangen. In mijn terminologie noem ik het altijd de RTLZ-knoop.

Je zou toch verwachten dat de commerciële omroep kledingadviseurs inhuurt.

De heren van RTL-Z knopen voordat ze in beeld komen even snel een das om de nek en klaar, daarna gaat hij denk ik weer af. Ik heb wel eens gehoord dat ze onder hun desk, dus niet zichtbaar voor de kijker, een spijkerbroek dragen.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.697
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #84 Gepost op: 14 februari 2010 – 18:55:18
Ik heb collega's en die vouwen hun das volgens mij, of ze laten dit door hun vrouw doen. Zo'n mooie visvorm. :mrgreen: Ik weet van één collega dat zijn vrouw zijn das vouwt en hij die vervolgens met knoop en al afdoet tot de volgende keer dat hij die weer draagt. Platgedrukte visvorm die vaak ook iets afgezakt erbij hangt. Is al jaren in de mode! :twisted:

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #85 Gepost op: 14 februari 2010 – 19:03:25
De heren van RTL-Z knopen voordat ze in beeld komen even snel een das om de nek en klaar, daarna gaat hij denk ik weer af. Ik heb wel eens gehoord dat ze onder hun desk, dus niet zichtbaar voor de kijker, een spijkerbroek dragen.

In dezelfde categorie: ik was eens in een -niet nader te noemen- Groningse kledingwinkel, waar een van de vrouwelijke personeelsleden mij wist te melden dat haar mannelijke collega's volstonden met het strijken van die delen van het overhemd die onder een jasje zichtbaar zijn.

Toen stond ik wel even te kijken...

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #86 Gepost op: 14 februari 2010 – 19:35:55
Vouwen. Mooi, Mike.

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #87 Gepost op: 14 februari 2010 – 19:41:11
Ik heb collega's en die vouwen hun das volgens mij, of ze laten dit door hun vrouw doen. Zo'n mooie visvorm. :mrgreen: Ik weet van één collega dat zijn vrouw zijn das vouwt en hij die vervolgens met knoop en al afdoet tot de volgende keer dat hij die weer draagt. Platgedrukte visvorm die vaak ook iets afgezakt erbij hangt. Is al jaren in de mode! :twisted:

In studentenkringen ook gebruikelijk, heb ik het idee. Ik zie in ieder geval geregeld een voorgevouwen vissenstaart uit een Kipling-rugzak of ski-jack tevoorschijn komen. Af en toe moet ik dan maar een kleine knoopdemonstratie geven...

Caesarius

  • Gebruiker
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #88 Gepost op: 14 februari 2010 – 20:06:42
Bij ons wordt ook erg vaak beschamend de vraag gesteld: "uh..ik wil hem uh..even om zien, maar uh..ik kan uh, dus niet knopen..".

Vriendelijk als ik ben, vraag ik dan: "Wat voor soort knoop wilt u er in hebben?". Antwoord: "Maakt niet uit, als 'ie maar heel dik en groot is!".

Erg triest. Vooral wanneer ik er een mooie dimple in trek, en ik krijg de reactie "Hij zit niet helemaal goed".
Always have a better answer.

Bootstrap

  • Gebruiker
  • Berichten: 919
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Re: Over modes die niet blijven hangen
Reactie #89 Gepost op: 14 februari 2010 – 21:33:21
Vooral wanneer ik er een mooie dimple in trek, en ik krijg de reactie "Hij zit niet helemaal goed".

Dit had ook vorige week. Ik in vol ornaat naar een meeting, doch wederom de enige met das. Zegt een man: "Zo ziet er goed uit, maar je stropdas kan je niet strikken. Die pisgoot kan echt niet." Ik heb slechts geantwoord met: "Zo, jij hebt mijn dag weer gemaakt!"  :P
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.