Auteur Topic: [Budapest] Wat en waar?  (6834 keer gelezen)

Niels

  • Gebruiker
  • Berichten: 579
    • Bekijk profiel
[Budapest] Wat en waar?
Gepost op: 01 december 2007 – 20:45:09
Om ook dit jaar maar weer de meest foute periode van het jaar te ontvluchten vlieg ik 2 februari richting het oosten.

Iemand ooit een bezoek gebracht aan deze stad?

Uiteraard ga ik een bezoek brengen aan de schrijver van 'Handgemaakte Herenschoenen', Laszlo Vass.

http://www.budapester-schuhe.de/rahmengenaehte_herrenschuhe_laszlo_vass_budapest/ae6b4297c168af8d2afbe25741f8591c,0,0,0,0,0.html

blancmeister

  • Gebruiker
  • Berichten: 33
    • Bekijk profiel
[Budapest] Wat en waar?
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2007 – 14:29:53
Ben paar jaar terug in Budapest geweest van de zomer....

dan hebben ze allemaal open lucht discotheken! superrrr

En de vrouwen daar zijn mooi!!

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanitŕ - modern tailors
[Budapest] Wat en waar?
Reactie #2 Gepost op: 20 december 2007 – 14:34:28
Citaat van: "blancmeister"
Ben paar jaar terug in Budapest geweest van de zomer....

dan hebben ze allemaal open lucht discotheken! superrrr

En de vrouwen daar zijn mooi!!


Wat heeft dit met kleding te maken?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanitŕ - modern tailors

Vodka

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.230
    • Bekijk profiel
[Budapest] Wat en waar?
Reactie #3 Gepost op: 20 december 2007 – 22:49:12
Citaat van: "Sergio"
Citaat van: "blancmeister"
Ben paar jaar terug in Budapest geweest van de zomer....

dan hebben ze allemaal open lucht discotheken! superrrr

En de vrouwen daar zijn mooi!!


Wat heeft dit met kleding te maken?


Dat de mooie vrouwen daar niet teveel van moet hebben  :P
Sailing, an expensive way to travel for free"

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanitŕ - modern tailors
[Budapest] Wat en waar?
Reactie #4 Gepost op: 20 december 2007 – 23:19:08
Maar dat is niet beperkt tot Budapest ;-)
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanitŕ - modern tailors

Timothy

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.062
    • Bekijk profiel
[Budapest] Wat en waar?
Reactie #5 Gepost op: 21 december 2007 – 10:16:05
Bezoekje aan Vass misschien ?

http://www.vass-shoes.com/menu.htm
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.690
    • Bekijk profiel
[Budapest] Wat en waar?
Reactie #6 Gepost op: 21 december 2007 – 10:27:54
Morning Tim!

Volgens mij staat dat al in z'n openingspost :wink:

Timothy

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.062
    • Bekijk profiel
[Budapest] Wat en waar?
Reactie #7 Gepost op: 21 december 2007 – 12:04:18
Citaat van: "Mikey Fuoco"
Morning Tim!

Volgens mij staat dat al in z'n openingspost :wink:


 :lol: ik begin me een beetje de spuit 11 van het forum te voelen...
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
[Budapest] Wat en waar?
Reactie #8 Gepost op: 21 december 2007 – 12:08:26
Citaat van: "Timothy"

 :lol: ik begin me een beetje de spuit 11 van het forum te voelen...


Ik zal niet schrijven: dat werd tijd.

roen

  • Gebruiker
  • Berichten: 163
    • Bekijk profiel
Re: [Budapest] Wat en waar?
Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2009 – 11:15:09
Ik heb onlangs een bezoekje gebracht aan Vass. De schoenen zijn in lijn met de plaatselijke traditie ronduit lomp, en ik vermoed dat men zich voornamelijk richt op oudere Duitse mannen. Dat wist ik van te voren, en ik kwam voor een paar stevige winterboots (zoals deze of deze). Die bleken niet in voorraad, dus ik was snel klaar. Merkwaardig genoeg zei de dienstdoende verkoopster, een wat oudere mevrouw, dat de boots niet erg in trek zijn, omdat ze zo ouderwets zijn. Terwijl dat in mijn ogen vooral voor de schoenen geldt.

Verder had ik afgesproken om langs te gaan bij de man achter Koronya, onder andere om wat eerste modellen van zijn nieuwe rtw-collectie te proberen. Dat ging door omstandigheden helaas de mist in. Volgende keer beter... Hij heeft overigens een interessant blog.

Wel nog een paar fraaie handgemaakte en zeer winterbestendige handschoenen gekocht bij een zaakje in het centrum, niet ver van Vass en gerund door maar liefst drie dames op leeftijd. Voor kleding hoef je niet naar Boedapest. Wel voor de stad zelf: mooie architectuur, leuk nachtleven, een prachtige, traditionele (zo niet ouderwetse) opera, schitterende café's en steeds betere restaurants.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanitŕ - modern tailors
Re: [Budapest] Wat en waar?
Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2009 – 12:08:05
Heb je niets gezien in de befaamde U en F leesten dan? Die zijn verre van lomp.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanitŕ - modern tailors

Louis

  • Gebruiker
  • Berichten: 65
    • Bekijk profiel
Re: [Budapest] Wat en waar?
Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2009 – 12:42:35
Ik was van 12 t/m 17 december 2008 in Boedapest. Erg mooie stad vooral toen vanwege de kerstsfeer, maar zoals gezegd werd valt het qua kleding erg tegen. Ik heb uiteraard ook Vass even aangedaan maar voor zover ik kon zien alleen maar lompe modellen, en omdat ik toch het budget niet had om over te gaan tot aanschaf heb ik niet verder geďnformeerd naar andere leesten. Verder zit er nog een Zegna store en een bijbehorende miniscule outlet die toen wel mooie kortingen gaf, maar ja daarvoor hoef je niet speciaal naar Boedapest.
Zoals Roen al zei kun je wel prima eten in Boedapest voor aantrekkelijke prijzen, verwacht geen michelinster waardige restaurants maar wel een meer dan prima prijs/kwaliteits verhouding.
Restaurants waar ik ben geweest en die ik kan aanbevelen zijn: Gundel, Pierror en Tom George (ook in die volgorde).

Kleine sfeerimpressie:
















roen

  • Gebruiker
  • Berichten: 163
    • Bekijk profiel
Re: [Budapest] Wat en waar?
Reactie #12 Gepost op: 09 januari 2009 – 16:16:40
Heb je niets gezien in de befaamde U en F leesten dan? Die zijn verre van lomp.

Daar heb ik ook naar gekeken, maar ze hadden er weinig van staan. En van wat er stond, was ik niet bijster onder de indruk. Al geef ik toe dat dat zou kunnen komen door de context van al die lompe schoenen. In een andere omgeving had ik misschien wel de behoefte gehad eens een paar te passen. Want goed gemaakt zijn ze natuurlijk wel.

Zoals Roen al zei kun je wel prima eten in Boedapest voor aantrekkelijke prijzen, verwacht geen michelinster waardige restaurants maar wel een meer dan prima prijs/kwaliteits verhouding.
Restaurants waar ik ben geweest en die ik kan aanbevelen zijn: Gundel, Pierror en Tom George (ook in die volgorde).

Hoe was Gundel? Ik ben vaker in Boedapest geweest, maar heb daar nog nooit gegeten. Op de een of andere manier ben ik bang dat het tegenvalt, gezien de enorme reputatie. En je zit toch in een paar uur een gemiddeld lokaal maandloon op te eten daar, ik moet zeggen dat dat me in zo'n land ook wel een beetje remt.

Nog vergeten te vermelden trouwens: de wijn. Daar maken die Hongaren heel veel van, en met een grote variëteit. Erg lastig om er je weg in te vinden, vanwege (in elk geval mijn) vrijwel totale gebrek aan basiskennis over Hongaarse wijnregio's en druiven, maar wel leuk om in een wijnbar of restaurant gewoon maar 's wat te proberen. Wel meteen opschrijven als je iets vindt wat je bevalt, want die Hongaarse namen vergeet je geheid weer.
Laatst bewerkt op: 09 januari 2009 – 16:27:21 door roen

Louis

  • Gebruiker
  • Berichten: 65
    • Bekijk profiel
Re: [Budapest] Wat en waar?
Reactie #13 Gepost op: 09 januari 2009 – 17:39:23
Gundel was erg goed, maar je moet wel van dat type restaurant houden. Ik ben persoonlijk meer van de stijlvolle trendy restaurantjes dan van dit soort (mijns inziens overdreven) ouderwetse en chique restaurants. Het publiek was hierdoor ook gemiddeld erg oud. Ik was daar met mijn 23 jaar op een enkel kind na de jongste.
Wel stijlvol is dat als je geen jasje aan hebt je een leenjasje krijgt waardoor iedereen er toch enigszins net bijloopt, ik had deze uiteraard wel aan, maar een reisgenoot van mij niet.
Het eten was verder erg goed, maar gezien de reputatie had ik het toch iets beter verwacht. Ik heb in Nederland bij diverse restaurants wel eens beter gegeten. De Gundel palacsinta als dessert nemen is wel een echte aanrader. De bediening was trouwens ook uitstekend.
Tokaj wijn heb ik veel gedronken daar maar mijn wijnkennis is te mager om te zeggen of dat nou een echte aanrader is of niet.

Gundel:


paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: [Budapest] Wat en waar?
Reactie #14 Gepost op: 09 januari 2009 – 17:56:53
Gundel was erg goed, maar je moet wel van dat type restaurant houden.
Mijn Michelingids van 2006 geeft als beste aan: Gundel, Vadrósza, Alabárdos, maar ik weet natuurlijk niet of die nóg goed zijn.
De zojuist door mij ontvangen, maar ook door mij volstrekt onbetrouwbaar geachte ZAGAT 2009 Europe geeft als beste aan: Baraka en Vadrósza (met 28 op 30 voor het eten); Gundel krijgt 24 op 30.