Auteur Topic: Knopen  (143758 keer gelezen)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #60 Gepost op: 11 september 2010 – 14:03:33
Knoopjes




Corozo groot





Corozo klein






Hoorn groot






En klein






Grijze parelmoer






Bestellen

Ik heb ze een e-mail gestuurd met een Word-bestand met mijn bestelling erin.
Als je de bestelprocedure op de website doorloopt, heb je een mooi overzicht
met alle kenmerken en prijzen. Die webpagina kun je kopiëren en plakken in een
Word-bestand. Je kunt natuurlijk ook gewoon een e-mail maken met daarin de
knoopnummers en dergelijke.

Je kunt per e-mail een factuur en de bankgegevens krijgen. Als je de factuur hebt
betaald, worden de knopen opgestuurd. Ging vrij gladjes allemaal, behalve dat ik
naar de betalingsmethode en -gegevens moest vragen. Het kan dus zijn dat je een
keer op en neer moet mailen.


NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #61 Gepost op: 15 november 2010 – 22:50:37

Pat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.333
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #62 Gepost op: 13 februari 2012 – 22:08:00
Houten knopen.


Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #63 Gepost op: 17 februari 2012 – 18:53:54
Buitenkant v/d schelp.

Ja, en heel soms juist de binnenkant van de schelp.
Meer in 't bijzonder: van een Zeeoor (Haliotis), meestal de zgn. Abalone.

De schelp en het parelmoer zijn wit, en alleen op de toplaag aan de binnenkant zitten die zeven iriserende olie/regenboogkleuren.



Een zeldzame variant komt uit Nieuw-Zeeland, de Pāua. Die schelpen zijn vrijwel door-en door gekleurd.
Knopen van dat materiaal zijn zeldzaam en prijzig.



Bij goedkope(re) knopen, van de zoetwatermossel, –in Europa en de VS vroeger veel gangbaarder, want zelfs uit de sloot te vissen, i.t.t. uit een tropische zee– tref je oorspronkelijk helemaal geen kleur, maar die werd er door knopenmakers vaak wel aan gegeven met pigmenten, verfstoffen en/of oxiden, om een chiquere herkomst te suggereren.

*Uit een ouwe krant* "In Roermond waren de knopenmakers geen formeel ambacht maar traden soms toch als groep op. In 1720 klaagden ze dat kleermakers goedkope elders vervaardigde knopen gebruikten. Hun vraag werd gehonoreerd, met uitzondering van die knopen die ze zelf niet konden maken. "
(En flessentrekken is het één na oudste beroep...)

Zelfs bij plastic hemdsknopen zie je op de achterkant soms wat gekleurde fliebers: da's dus een immitatie van een immitatie!  :shock:
(Zoals dat beige mondstuk aan een sigaret een immitatie is van –oorspronkelijk– bedrukt kurkpapier, dat op zijn beurt op ècht kurkfineer moest lijken...  Laminaat: een geplastificeerde foto van fineer dat op zijn beurt op massief hout moet lijken. Een foto van een schilderij, afgedrukt op linnenpapier. Et cetera en nuja.)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #64 Gepost op: 17 februari 2012 – 19:25:47
Een van mijn favorieten voor de zomer: kokosnoot.*


Hey Poppa Joe!

Onmisbaar op de betere Hawaïshirts, en, mochten die uw stijl niet wezen; ook op linnen (en hennep) in zijn luchtiger verschijningsvormen –pak, vest, hemd, tropenuitzet e.d. – komen zulke knopen goed tot hun recht.

(Ik koop soms totaal verwassen ouwe Hawaï-shirts alleen voor de knopen die erop zitten. Die verpats ik voor meer dan je zou verwachten aan stilisten, ontwerpers of zelfs 'brands': ééntje op een mood board is vaak genoeg: worden er een paar miljoen mooie replica's naar gemaakt, 'voor in de winkel'...  :-k)

Let wel op –en laat u er niet door uit het veld slaan– dat er twee stromingen zijn te onderscheiden in kokosknopenland:
Gekalibreerd, historisch ontstaan kwaliteitswerk versus 'Arme boertjes/microkrediet/anticoca/wereldwinkel.
'Trad' versus 'Hippie', Stijlmeester versus Geitenbreier. :evil:

*) Ik heb iets met kokosnoten, geen idee wat (Eh! [-X Manchmal ist eine Kokosnuss eben einfach nur eine Kokosnuss!), maar één van 'mijn' stukken in Boijmans is ook de 16e eeuwse kokosnootbeker van onbekende maker.

Wat zou zoiets nou kosten? Hebbon!
Laatst bewerkt op: 17 februari 2012 – 19:41:32 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #65 Gepost op: 17 februari 2012 – 19:29:37
Knoopjes
[...]

Wohl rechtherzlich gratuliere, Herr Couturier!  =D>
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #66 Gepost op: 17 februari 2012 – 19:34:50
Heinz-approved?

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #67 Gepost op: 17 februari 2012 – 19:46:34
Heinz-approved?

Jaja, zeer beslist.

Heb je ook goed garen? En maak een knopenplankje, da's prettig bij seriewerk!
(Of láát je 't doen? Neu toch?  [-X)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #68 Gepost op: 17 februari 2012 – 20:17:59
Jaja, zeer beslist.

Heb je ook goed garen? En maak een knopenplankje, da's prettig bij seriewerk!
(Of láát je 't doen? Neu toch?  [-X)

Ik kan echt nog geen knoop aannaaien, H. Mrs C doet alles op dat gebied. Goed garen: tips graag! En een knopenplankje is...?

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #69 Gepost op: 17 februari 2012 – 20:58:06
Ik kan echt nog geen knoop aannaaien, H. Mrs C doet alles op dat gebied. Goed garen: tips graag! En een knopenplankje is...?
Neem wat dikker garen dan je standaard '120' garen. Vanaf dikte 80 is goed voor kleine knopen of fijne stof, maar '50' –zoals in jeansnaden– of zelfs '30' –traditioneel voor knoopsgaten + knoop– is mooier en werkt prettiger.

Een knopenplankje maak je mbv een stukje stevig karton of plastic, of een dun stukje hout, met als doel alle knopen dezelfde afstand tot de stof te geven en/of alle 'steeltjes' even lang te krijgen.
Je maakt ze dus afhankelijk van de soort knoop. Je boort een gaatje wat kleiner dan de knoop, eventueel diep je 't uit met een soevereinboortje, en als  je het met de machine gaat gebruiken kun je ook nog een V-vormige uitspraing snijden om er een soort vorkje van te maken. Dat werkt soms sneller.

Het uitzoeken van de eventuele knopenfunctie van de modernere naaimachine is nu ook beslist de moeite waard.
RTFM! :idea:
Die tijdsinvestering betaalt zichzelf, na even wat lezen, proberen, nadenken en klooien, in hondervoud uit.
Als mevrouw C.  dat onder de knie heeft –nogmaals, effe precies weten wat je doet, en dat is per machine anders, moeilijk is 't echt niet– dan zal ze in de toekomst enthousiast opspringen zo gauw je met de knopendoos rammelt, als ze niet uit zichzelf al aan de slag is gegaan!


Serious competition though.

*UPDATE*
Oh ja: met de hand is altijd beter dan met de machine, qua stevigheid.
Helemaal zeker is –bij viergats knopen– twee aparte draden te gebruiken, dan verlies je nooit meer een knoop: zogauw de zwakste draad is versleten/gebroken vervang je beide door nieuw. Ad infinitum.
(Zo deejen we dat bij de Commando's jongen! Laboratorisch bewezon!)

Nog een tip: niet voor àlles de hanenpootsteek, en kruisjes zijn 'eigenlijk' alleen voor reserveknopen en is 'mode' of 'heurt niet' als je 't zichtbaar draagt.
(Evenals 'leuke kleurtjes' en andere 'creativiteit' trouwens, maar dat terzijde. Men doet maar!)
Laatst bewerkt op: 17 februari 2012 – 21:15:10 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #70 Gepost op: 17 februari 2012 – 22:35:08
Bedankt, Heinz. Een gaatje boren kan ik dan weer wel. Dat laatste is interessant; wist ik niet. Maar ik vind kruisjes toch wel leuk. Hanenpootsteek ben ik een beetje zat.

Pat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.333
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #71 Gepost op: 21 februari 2012 – 20:25:29

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #72 Gepost op: 21 februari 2012 – 20:42:02


Le Voilà! Daar kan men mee binnenkomen. Netjes, goed garen ook! Schouderklopje voor mevrouw C.!

Eén ding, effe checken: die onderste, die zit scheef.
De bedoeling?
Of de allereerste poging, de 'aanzet'? (Duh.)
't Is wel sprezza, cq. zie je het tòch niet al je 'm los draagt.

*EDIT* Ooops, 't Is d'n Pat! Zag ik in de gauwigheid niet, en 't lag ook in de lijn der verwachting dat het Carwo's resultaat zou zijn.

Nuja, schouderklopje voor d'n Patse dan!
Laatst bewerkt op: 21 februari 2012 – 20:46:36 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #73 Gepost op: 21 februari 2012 – 22:43:21
Vierkante detailfoto...

427

  • Gebruiker
  • Berichten: 356
    • Bekijk profiel
Re: Knopen
Reactie #74 Gepost op: 27 oktober 2012 – 18:18:12
Maar even hier:

Elbow patches van een (wat ouder) jasje tornen. Gaat dat zomaar?