Poll

Knoopje los of niet?

Geen enkele los.
28 (23%)
Onderste los
57 (46.7%)
Meer dan een los.
24 (19.7%)
Maakt niet uit.
13 (10.7%)

Totaal aantal stemmen: 106

Poll gesloten: 15 augustus 2007 – 22:28:51

Auteur Topic: [Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?  (67785 keer gelezen)

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.358
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #75 Gepost op: 25 januari 2008 – 16:51:37
Moet je dan ook je knopen van je knopengulp op een openbaar toilet demonstreren??
Moet zeggen dat ik ze de laatste tijd allemaal dicht heb.

Albert

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #76 Gepost op: 25 januari 2008 – 16:57:47
Citaat van: "Bogart"
Moet je dan ook je knopen van je knopengulp op een openbaar toilet demonstreren??
Moet zeggen dat ik ze de laatste tijd allemaal dicht heb.


Je kunt er ook iets minder zwaar aan tillen en het zien als een stukje nonchalance. Sommigen houden ervan, sommigen niet.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #77 Gepost op: 25 januari 2008 – 17:00:47
En juist het schrijven van dit verhaal doet mij vermoeden dat de schrijver erg op dit soort futiliteiten let.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #78 Gepost op: 25 januari 2008 – 18:41:08
Het zal wel goed zijn wat die schrijft ben je onder de indruk van zijn verhaal dan doe je meteen je knoopsgaten dicht van je mouw.Mij zal het een biet zijn wat die schrijft ik raak niet zo gauw onder indruk van wat men schrijft in de boeken.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Charl

  • Gebruiker
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #79 Gepost op: 03 februari 2008 – 19:58:28
Iedereen moet vooral doen waar hij zin in heeft maar een echte Heer zal zich natuurlijk nooit aan dit gedrag bezondigen.

Iemand wel eens Prins Charles of Prins Bernard (toen ie nog leefde  :wink: ) met een los knoopje gezien?

Zoals Richard Sennett schreef in zijn boek The fall of public man:

"One could always recognise gentlemanly dress because the buttons on the sleeves of a gentleman's coat actually buttoned and unbuttoned, while one recognised gentlemanly behaviour in his keeping the buttons scrupulously fastened, so that his sleeves never called attention to this fact."

En zo is het.

Puccini

  • Gebruiker
  • Berichten: 247
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #80 Gepost op: 04 februari 2008 – 01:40:59
je ziet het wel wanneer het kan en wanner niet, als je er op let, dus ´er te koop mee lopen´ doe je toch wel. (als je het zo ziet)
ch möchte mir oft alle mein Federn ausropfen, wenn ich bedenke, dass Papageno noch keine Papagena hat.

Charl

  • Gebruiker
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #81 Gepost op: 22 februari 2008 – 15:14:29
Met mijn mening over de praktijk van het losknopen van de knoopjes op de mouw (een mening overigens die ik hierboven met een mooi citaat onderbouwd heb) heb ik blijkbaar nogal wat gevoelige snaren geraakt op dit forum. Veel leden blijken zich "geschoffeerd" te voelen omdat ondergetekende ze met dit gedrag diskwalificeert als heren. Dit kan ik eigenlijk alleen maar opvatten als een compliment voor de relevantie van mijn mening, maar dit terzijde.

Diezelfde leden denken mij nu op een inconsequentie betrapt te hebben omdat ik ergens anders geschreven heb dat "once you know the rules you can break them". De vooronderstelling van die leden is dat ik een "regel" geponeerd zou hebben over de praktijk van de losse mouwknoopjes.

Ik ben bang dat zij de essentie van mijn mening niet begrepen hebben.

Het losknopen van de knopen op je mouw kan geen enkel ander doel dienen dan de aandacht van derden te vestigen op het feit dat je pak niet van de HEMA komt. Het is dus gedrag bedoelt om te imponeren, om anderen je "fortuin" in te wrijven. In het milieu waar ik vandaan kom is het imponeren met materiele zaken "not done", om niet te zeggen proleterig. Het gaat hier dus niet om een norm, maar om een waarde.

Dit is natuurlijk iets geheel anders de "regels" die elke goedgekleede heer dient te kennen. Met het kennen van die regels geeft hij aan dat hij zich bewust is van de oorsprong, geschiedenis en traditie van de kleren die hij draagt. Dus zal hij in beginsel geen button down overhemd combineren met een pak, geen Barbour in de stad dragen noch brogues op het strand en geen los double-breasted jasje dragen, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Maar die regels zijn natuurlijk niet gebeiteld in marmer. Sterker nog, de meeste goedgekleede heren zullen altijd een element in hun outfit opnemen dat diezelfde regels schendt maar hun individualiteit bekrachtigt. De goede verstaander herkent dat onmiddellijk, net zo als die goede verstaander een goed pak onmiddellijk zal herkennen zonder daarvoor te hoeven proberen of de knoopjes op de mouw wel los kunnen.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.358
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #82 Gepost op: 22 februari 2008 – 15:32:50
"In het milieu waar ik vandaan" ....

Alleen die zinsnede al. :? Ons soort mensen...
Wat bedoel je met imponeren met materiële zaken?
Dus als ik mijn gouden Breguet draag ben ik een proleet?
Zal wel want ik draag ook een Barbour in de stad.
In ons milieu respecteren we iedereen zonder aansziens des persoons.
Heer of geen heer, knoopje los of vast.
Of zoals een bekende heer van stand ooit zei: "Als je begrijpt wat ik bedoel".

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #83 Gepost op: 22 februari 2008 – 15:35:40
Citaat van: "Charl"
[...] Het losknopen van de knopen op je mouw kan geen enkel ander doel dienen dan de aandacht van derden te vestigen op het feit dat je pak niet van de HEMA komt. Het is dus gedrag bedoelt om te imponeren, om anderen je "fortuin" in te wrijven. In het milieu waar ik vandaan kom is het imponeren met materiele zaken "not done", om niet te zeggen proleterig. Het gaat hier dus niet om een norm, maar om een waarde. [...]


Maar gaat dit verhaal nog op nu je voor de prijs van een HEMA-pak (mochten die bestaan) een pak kunt kopen waarvan de knopen op de mouw open kunnen?

En kan het niet zo zijn dat iemand gewoon een paar knopen losknoopt, omdat hij dat wel nonchalant vindt staan? Gewoon voor zijn eigen kleine plezier, dus.

En in hoeverre kun je iemand de ogen uitsteken met iets dat door de meeste mensen (en waarschijnlijk vooral door degene wiens ogen ermee uitgestoken zouden worden) niet wordt herkend als zijnde duur?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #84 Gepost op: 22 februari 2008 – 15:37:12
Citaat van: "Bogart"

In ons milieu respecteren we iedereen zonder aansziens des persoons.


Bravo.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.358
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #85 Gepost op: 22 februari 2008 – 15:55:05
Citaat van: "Carwo"




En kan het niet zo zijn dat iemand gewoon een paar knopen losknoopt, omdat hij dat wel nonchalant vindt staan? Gewoon voor zijn eigen kleine plezier, dus.



Ik moet ze wel los knopen.
Dat horloge is zo enorm groot. :lol:

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #86 Gepost op: 22 februari 2008 – 15:55:50
Toch grappig dat bijna iedere discussie hier eindigt met 'op de man spelen' en elkaar woorden in de mond schuiven. "Dus jij vindt mij een proleet/patser en alles wat ik doe beneden stand en stijlloos"

 :lol:
cyka blyat

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #87 Gepost op: 22 februari 2008 – 15:57:08
Citaat van: "Daedalus"
Toch grappig dat bijna iedere discussie hier eindigt met 'op de man spelen' en elkaar woorden in de mond schuiven. "Dus jij vindt mij een proleet/patser en alles wat ik doe beneden stand en stijlloos"

 :lol:


Daar heb je een cruciaal en zeer spijtig punt :cry:
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #88 Gepost op: 22 februari 2008 – 16:10:29
Wat een gezever allemaal!! :?

Iedereen moet toch doen en laten waar hij zin in heeft, op gebied van kleding!  Knoopje open, knoopje dicht, rode sokken, blauwe sokken, 17,5 cm, 21cm, peaked lapels, CttBone, Cttfat...
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
[Jasje] Knoopjes op de mouw, open of gesloten?
Reactie #89 Gepost op: 22 februari 2008 – 16:28:15
Citaat van: "Bogart"
"In het milieu waar ik vandaan" ....

Alleen die zinsnede al. :? Ons soort mensen...
Wat bedoel je met imponeren met materiële zaken?
Dus als ik mijn gouden Breguet draag ben ik een proleet?
Zal wel want ik draag ook een Barbour in de stad.
In ons milieu respecteren we iedereen zonder aansziens des persoons.
Heer of geen heer, knoopje los of vast.
Of zoals een bekende heer van stand ooit zei: "Als je begrijpt wat ik bedoel".


 =D>
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'