Auteur Topic: Schrijfgerei  (632472 keer gelezen)

Dr. Herbert West

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.769
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2325 Gepost op: 12 januari 2018 – 00:11:28
zijn dat krassen, rechts van de schroefdraad?
RAW SPEED

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2326 Gepost op: 12 januari 2018 – 00:23:18
Ja, is gewoon slijtage van de dop. Ziet er spannender uit op de foto dan in het echt. Mijn jaren '70 146 heeft het ook. Vandaag kreeg ik er ook een vraag over via Marktplaats. Ik zie het niet als iets ergs, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen erover vallen. Voor een 30 jaar oude pen is hij in goede conditie (dat laten de foto's niet zien en ik had hem niet gepoetst).

Voor mij zijn vulpennen gebruiksvoorwerpen. Mijn jaren '20 Mabie Todd Swan moet net zo hard werken als iedere andere pen. Ik ben wel zuinig op mijn spullen, maar de meeste pennen liggen gewoon op werk en moeten gebruikt worden. Ik ben mijn verzameling wat uit aan het dunnen en wil ooit een hoop geld kapot slaan op een Nakaya Dorsal Fin 2. Dat is mijn droom pen :).

Douchebag

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.327
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2327 Gepost op: 12 januari 2018 – 00:41:04
Ik zweer sinds 2 jaar bij Sailor vulpennen. Heb een Professional Gear met een moeilijke Nip nib. Schrijft super en ik schrijf ook echt enorm veel.

Sailor qua uiterlijk wel vrij duf en inspiratieloos. Misschien toch een dramatische Visconti erbij.

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2328 Gepost op: 12 januari 2018 – 00:49:13
Gaaf! Sailor staat ook nog op de verlanglijst om te hebben. En dan uiteraard wel een extra fine of fine, want die schijnen fantastisch van ze te zijn. Ik heb mn meeste vulpennen via marktplaats op de kop getikt, dus heb maar weinig 'nieuwe' gekocht tot nu toe.

Douchebag

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.327
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2329 Gepost op: 12 januari 2018 – 00:53:43
Sailor fine is voor zo’n iel schrijvend ding fantastisch. Ik ben toch voor een M gegaan (vond ik vergelijkbaar met een Montblanc F).

Ik heb trouwens de hoofdprijs betaald bij Kockx in Antwerpen, op amazon.de kosten ze de helft.

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2330 Gepost op: 12 januari 2018 – 01:16:30
Goed om te weten! Mijn 146 schrijft als een extra fine denk ik. Dat is een tikje krasserig, maar dan is het niet zo'n inktkanon. Klinkt alsof je wel een goede maat hebt genomen ja. Ik heb nog geen Japanner gehad, dus ik ben benieuwd. Goede tip van Amazon!

Dr. Herbert West

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.769
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2331 Gepost op: 12 januari 2018 – 09:39:00
Ja, is gewoon slijtage van de dop. Ziet er spannender uit op de foto dan in het echt.

Je hebt gelijk. Ik heb mijn 162 die ik al jaren elke dag gebruik eens goed bekeken en ja hoor, hoewel iets minder dezelfde krassen. Valt in het echt niet op.
RAW SPEED

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2332 Gepost op: 12 januari 2018 – 09:41:41
droom pen :).

Leer eerst maar eens schrijven. >:)

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2333 Gepost op: 12 januari 2018 – 11:31:41
Ik zit te twijfelen over een Pelikan 600 - maar alleen met inktpot - of Aurora 88 of Talentum.
The man with style, is the man who can smile

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2334 Gepost op: 12 januari 2018 – 11:36:47
Van de week veel te impulsief deze MB Legrand van Amazon geplukt maar twijfel of ie echt is wel een goede nepper, doosje en alle schroefdraden etc zijn in orde alleen zit het serienummer op een andere plaats dan ik kan zien op www



Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen? En ik houd eigenlijk helemaal niet van MB
The man with style, is the man who can smile

Dr. Herbert West

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.769
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2335 Gepost op: 12 januari 2018 – 12:03:08
Fijne pen, ik heb exact dezelfde zo te zien. Ik zal vanmiddag voor je kijken, maar ik durf mezelf niet als kenner te bestempelen.
RAW SPEED

Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2336 Gepost op: 12 januari 2018 – 12:13:23
Van de week veel te impulsief deze MB Legrand van Amazon geplukt maar twijfel of ie echt is wel een goede nepper, doosje en alle schroefdraden etc zijn in orde alleen zit het serienummer op een andere plaats dan ik kan zien op www



Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen? En ik houd eigenlijk helemaal niet van MB

RB's zijn meer voorkomend op de namaakmarkt dan vulpennen. Altijd goed op letten, zeker van Amazon, eBay, etc. als je niet de achtergrond van de verkoper kent. Hoewel niet helemaal overeenkomend met jouw RB, heb ik een paar jaar geleden al iets geschreven waar je bij vulpennen op zou moeten letten. Verder moet je toch iets betere detailfoto's maken, het liefst zichtbaarheid serienummer, schroefdraad, tegen het licht houden van de pen (zie punt 3 beneden), etc. etc.

Zou eerder voor Catawiki gaan, maar ook daar moet je goed weten waar je op moet letten bij een MB. Een aantal tips:

De piston fillers van MB (e.g. 146 en 149) worden vrijwel nooit nagemaakt. Dit omdat het vul-mechanisme betrekkelijk moeilijk is om te reproduceren. Veel namaak MB's zijn dus balpennen en de vulpennen met een converter of normale vullingen (e.g. 145/Classic). Het gaat om details. Vroeger was 'Pix' nog een indicatie aan de binnenkant van de clip dat het een echte was. Tegenwoordig niet meer. Ook het serienummer wordt netjes nagemaakt. Maar uiteindelijk komt het neer op details, vooral bij de vulpenpunt. Voorbeeld (bovenste is namaak):













1. Ga altijd na of de pen punt scherp en mooi is gegraveerd. Er staat nooit 'iridium tip' of 'made in Germany' o.i.d. op, maar altijd '14 k' en '750' (145, 146) en '18 k' en '750' met een karaatstempeltje (149). Bij een echte heb je geen schilfertjes goud die eraf gebrokkeld zijn.

2. Let op de onderkant van de vulpenpunt, die moet helemaal perfect uitgelijnd zijn en ook van goud, dus niet staal o.i.d.

3. Als je ze tegen het licht houdt, hoor een echte MB een soort zonnebril-gloed te hebben en voelen een beetje gladjes aan. Neppers hebben meestal een doorzichtige gloed. Het goud bij een MB ziet er meestal wat licht uit, bij neppers is het vaak donkerder, omdat het doublι is.

4. Let op de schroefdraad. Bij een echte MB is deze helemaal glad en gaat de dop er vloeiend vanaf, soms zelfs iets te gemakkelijk.

5. Serienummer staat in de dop gegraveerd en ziet er enigszins 'computerachtig' uit. Ook staat er 'Germany' in, al hebben oude MB's soms ook 'West-Germany' erin staan.
Laatst bewerkt op: 12 januari 2018 – 12:16:09 door Nivs
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

Dr. Herbert West

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.769
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2337 Gepost op: 12 januari 2018 – 13:41:01
Mijn serienummer begint 3 mm rechts naast de clip met sneeuwvlokje naar boven.
RAW SPEED

Graham

  • Gebruiker
  • Berichten: 186
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2338 Gepost op: 15 januari 2018 – 17:20:23

Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2339 Gepost op: 15 januari 2018 – 17:32:06
Waarom twijfel je? Als je de dikte niet geschikt vindt, kun je eens ander papier gebruiken. Op kwalitatief papier krijg je een realistischer beeld van de daadwerkelijke dikte, zonder bijvoorbeeld last te hebben van feathering.

Mijn advies, gewoon de M houden.
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”