Auteur Topic: Selvedge jeans  (229384 keer gelezen)

Libertarian

  • Gebruiker
  • Berichten: 142
    • Bekijk profiel
Re: Jeans
Reactie #45 Gepost op: 17 februari 2011 – 18:03:44
Voor degene die graag zijn jeans zo lang mogelijk niet wast:

http://www.digitaljournal.com/article/302761

:)
I believe in God, Mozart and Beethoven, and likewise their disciples and apostles - Richard Wagner

guest45

  • Gast
Re: Jeans
Reactie #46 Gepost op: 17 maart 2011 – 22:02:29

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Jeans
Reactie #47 Gepost op: 17 maart 2011 – 22:47:05
^
Geschuurd? Ziet er verder zo nieuw uit.

Wel spectaculairder dan de mijne:



A.P.C. (ook?)

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Re: Jeans
Reactie #48 Gepost op: 19 maart 2011 – 16:18:27
Ben me beetje aan het inlezen over selvage, die hele denim cultuur is nogal een bomen/bos situatie en iedereen is helemaal weg van het spul. Maar als ik het goed begrijp zit het dus zo:

Automatische machines maken randen in de denim die gestikt moeten worden voor afwerking, terwijl handmatige machines een sluitende rand hebben die selvage zo kenmerkt. Omdat hier meer menselijk werk in zit en omdat die machines niet zo efficient zijn qua oppervlakte is dit een duurdere denim. Maar het principe van selvage zelf betekent dus niet automatisch een hogere kwaliteit stof - het is meer zo dat men bij hoge kwaliteit denim besluit om het selvage te bouwen voor extra prestige. Correlatie dus, niet causaliteit. En er zullen dan ongetwijfeld ook fabrieken zijn waar ze lage kwaliteit stoffen produceren met selvage randje... of niet?

Ik verbaas me namelijk een beetje over sommige van die stijlblog posts over waar je goedkoop selvage jeans kunt halen... Afgewerkte randjes zijn niet zo heel boeiend als de algemene pasvorm of stofkwaliteit ruk is, lijkt me zo... En sommige van de suggesties zijn echt cheap. Heb deze week bij ASOS hun huismerk selvage jeans besteld a 40eu omdat ik te nieuwsgierig ben wat dat kan voorstellen. Dat is een kwart van wat ik voor m'n niet-selvage Nudies betaal...

Pitti Carabinieri

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.144
    • Bekijk profiel
Re: Jeans
Reactie #49 Gepost op: 19 maart 2011 – 16:31:29
Aangezien ik zelf bijna alleen maar Japans Selvage denim draag, zal ik het even uitleggen.

Bij selvage denim wordt het doek geweven op kleinere authentieke weefmachines van ongeveer een meter breed. Het zelfkant aan de zijkant van een geweven doek kenmerkt een selvage denim. Je kunt dit witte met rode of groene randje ook zien aan de binnenkant van je broekspijp. Omdat de weefmachines kleiner zijn, wordt er ook minder doek per uur geweven en is daarom dus duurder.

Een " normale " jeans wordt gemaakt van een doek dat is geweven op weefmachines van pakweg 2.5/3 meter en daarbij wordt de stof van de jeans uitgesneden en zie je dus geen zelfkant aan de binnenkant van de pijp. omdat ook andere delen van het doek worden gebruikt. Meer doek per uur is dus goedkoper.

Het doek van een selvage jeans is ook onregelmatiger , omdat het hout van de weefmachine krimpt en uitzet tijdens het weven. Persoonlijk vind ik dit mooier, omdat er meer leven in de jeans zit.

Nou volgens mij was het dat zo wel. :-D
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Re: Jeans
Reactie #50 Gepost op: 19 maart 2011 – 16:39:36
Maar PC, wat ik me dus eigenlijk afvraag: wat je beschrijft is in principe dat selvage duurder is omdat het simpelweg niet efficient is. Daarnaast impliceert het allemaal wenselijke imago kenmerken van authenticiteit, ambachtswerk, etc. Maar in hoeverre staat selvage productie ook 1-op-1 gelijk aan hogere kwaliteit stof? En is het prijstechnisch mogelijk dat deze hogere kwaliteit selvage stof terecht komt in een jeans van 40eu? En if so: waarom kan dat dan niet in m'n brandname jeans waar ik 4x zoveel voor betaal :)

Pitti Carabinieri

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.144
    • Bekijk profiel
Re: Jeans
Reactie #51 Gepost op: 19 maart 2011 – 16:52:25
Er zijn een paar dingen die de prijs bepalen namelijk:
-De breedte van het geweven doek.
-De kwaliteit van het katoen
-De kleurkwaliteit, dus als het garen vaker door het indigo verfbad is geweest wordt het duurder.

En natuurlijk betaal je vanaf 200E alleen maar extra voor de brandname. Maar het verhaal erachter is voor mij al genoeg.
Vaak zitten op een goede selvage jeans, zoals die van Denham ook leren rivets en dergelijke. Dat vind ik dan toch wel weer cool, ook al zie je ze niet aan de buitenkant.

Volgens mij kun je ook selvage jeans van 80E kopen ofzo, maar ik merk zelf wel dat deze minder mooi slijten.
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Re: Jeans
Reactie #52 Gepost op: 19 maart 2011 – 17:17:35
@PC: Maar als het slijtpatroon mij niet zoveel interesseert is er verder dus geen merkbaar verschil tussen een goedkope of dure selvage qua stof? Begrijp me niet verkeerd, ik ben marketeer dus een mooi verhaal is altijd goed. Ik waardeer dat gevoel van authenticiteit en ambachtswerk juist als geen ander - dat is nou eenmaal perfect te exploiteren ;). Maar in dit geval ben ik toch product-technisch benieuwd naar wat selvage nou precies te bieden heeft boven niet-selvage. Als je niet selvage denim weeft met zeer goede garen wat vaak door de indigo is gegaan, heb je dan een betere stof dan denim die wel op een selvage weefmachine is gemaakt maar met inferieur katoen en indigo?

@Libertarian: dat is alleen bedoeld voor skinny jeans om ze überhaupt aan te kunnen trekken, toch?

ne plus ultra

  • Gebruiker
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
Re: Selvedge jeans
Reactie #53 Gepost op: 19 maart 2011 – 21:22:04
Zelf een keer goedkope selfedge gehad ( skateboardmerk), maar de duurzaamheid vond ik tegen vallen, maar wat ik van de duurdere zie vind ook niet echt indrukwekkend, qua slijtage dan.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Selvedge jeans
Reactie #54 Gepost op: 20 maart 2011 – 19:42:04
Is het overigens niet selvege met een e in plaats van een a? Het komt volgens mij van Self Edge, omdat de stof een weefkant heeft die er juist zo kenmerkend voor is.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Re: Selvedge jeans
Reactie #55 Gepost op: 20 maart 2011 – 19:58:29
Is het overigens niet selvege met een e in plaats van een a? Het komt volgens mij van Self Edge, omdat de stof een weefkant heeft die er juist zo kenmerkend voor is.

Selfedge is Brits, selvage Amerikaanse spelling.. Nu weet Charlie tenminste welke hij moet gebruiken.

guest45

  • Gast
Re: Selvedge jeans
Reactie #56 Gepost op: 20 maart 2011 – 20:10:54
^
Geschuurd? Ziet er verder zo nieuw uit.

A.P.C. (ook?)

Niet geschuurd, veel gezeten.
APC PS idd

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Re: Selvedge jeans
Reactie #57 Gepost op: 20 maart 2011 – 20:38:12
Is het overigens niet selvege met een e in plaats van een a? Het komt volgens mij van Self Edge, omdat de stof een weefkant heeft die er juist zo kenmerkend voor is.

Van wikipedia, overigens onder de entry 'selvage':

The selvage (US English) or selvedge (British English) is the term for the self-finished edges of fabric. The selvages keep the fabric from unraveling or fraying. The selvages are a result of how the fabric is created. In woven fabric, selvages are the edges that run parallel to the warp (the longitudinal threads that run the entire length of the fabric), and are created by the weft thread looping back at the end of each row. In knitted fabrics, selvages are the unfinished yet structurally sound edges that were neither cast on nor bound off. Historically, the term selvage applied only to loom woven fabric, though now can be applied to flat-knitted fabric.
The terms selvage and selvedge are a corruption of "self-edge", and have been in use since the 16th century.

Pitti Carabinieri

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.144
    • Bekijk profiel
Re: Jeans
Reactie #58 Gepost op: 20 maart 2011 – 21:30:12
@PC: Maar als het slijtpatroon mij niet zoveel interesseert is er verder dus geen merkbaar verschil tussen een goedkope of dure selvage qua stof? Begrijp me niet verkeerd, ik ben marketeer dus een mooi verhaal is altijd goed. Ik waardeer dat gevoel van authenticiteit en ambachtswerk juist als geen ander - dat is nou eenmaal perfect te exploiteren ;). Maar in dit geval ben ik toch product-technisch benieuwd naar wat selvage nou precies te bieden heeft boven niet-selvage. Als je niet selvage denim weeft met zeer goede garen wat vaak door de indigo is gegaan, heb je dan een betere stof dan denim die wel op een selvage weefmachine is gemaakt maar met inferieur katoen en indigo?

De kwaliteit van de stof heeft dan weer niet zo veel met selvedge of geen selvedge te maken. Door het uitzetten en krimpen van de weefmachines is de outlook van de selvedge stof wel onregelmatiger en dat vind ik persoonlijk mooier.
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

Stansfield

  • Gebruiker
  • Berichten: 591
    • Bekijk profiel
Re: Selvedge jeans
Reactie #59 Gepost op: 21 maart 2011 – 15:42:43