Auteur Topic: Verschillende wolsoorten  (49120 keer gelezen)

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Verschillende wolsoorten
Gepost op: 10 oktober 2006 – 10:39:21
Volgens mij hadden we nog geen topic over alle verschillende wolsoorten. Hierbij alvast een voorzetje. Als iemand toevoegingen of wijzigingen heeft graag per PM dan kan ik ze in de OP doorvoeren. Houden we het overzicht een beetje.

Mega edit: Nu ook met directe links naar de wiki pagina's!

Alpaca Afkomstig van een tamme lamasoort uit Peru. De vezel is glanzend en bruin tot zwart van kleur. Alpaca wordt gebruikt voor dure, fijne stoffen.

Angora Afkomstig van het angorakonijn. De witte vezels zijn licht en hebben een zijdeachtige glans. Angora is een tamelijk zwakke vezel en wordt hoofdzakelijk gebruikt als bijmenging bij wol voor zachte gebreide artikelen, die zacht en glanzend moeten zijn.

Cashgora Een mohairachtige wol verkregen door kruising van verschillende Nieuw-Zeelandse geiten. Deze stof is stevig, zacht en licht in gewicht.

Cheviot Een stevige, dikke weinig gekroesde wolsoort. De vezellengte is zeer verschillend en varieert van 17 - 40 cm. Cheviotwol heeft weinig kroezingen en de schubben liggen dicht tegen de vezel aan. Cheviotwol heeft meer glans dan merinowol. Cheviotwol heeft de volgende eigenschappen: zij is goed kreukherstellend moeilijk te vervilten en kan tot grove sterke garens worden versponnen.

Guanaco Evenals vicuna is guanacowol fijner en warmer dan kasjmier. Met het lot van deze wilde lama is het droevig gesteld. Veel guanacoveulens halen hun vijfde levensjaar niet. Maar er is hoop, de guanaco kan in gevangenschap gefokt worden.

Jak (Wild of tam) Iets milder van prijs dan de muscusos is de wol afkomstig van de jak. Van alle zoogdieren leeft deze het hoogst, boven de 4200 meter. Jak blijft exlucief omdat een 350 kilo wegend dier slechts één ons bruikbare wol per jaar levert.

Kasjmier (Cashmere) Afkomstig van de kasjmiergeit. Een fijne en zachte haarsoort, die zeer licht in ge wicht en erg duur is. Kasjmier wordt hoofdzakelijk gebruikt voor zeer kostbare sjaals. Daarnaast wordt kasjmier ook wel vermengd met zeer fijne wol waar van men (kam) garens spint voor de vervaardiging van damesstoffen. Meer informatie

Kameel Afkomstig van de kameel of van de dromedaris. De vezel heeft een goudbruine kleur en is bijzonder licht in gewicht. Kameelhaar wordt gebruikt voor jassen en mantels en om de prijs iets te drukken, vaak vermengd met fijne wolsoorten.

Merino Afkomstig van het Merino schaap. Heeft een zeer fijne structuur en gezien de 10x hogere haardichtheid produceert een Merino schaap tot wel 5 kilo wol per jaar. Veel meer dan andere schapen.

Muskusos De amerikaanse evenknie van shatoosh en pasmina is afkomstig van de muskusos. Dit rund leeft in de noord amerikaanse poolstreken. Begin deze eeuw was het de favoriete wol van King George V, maar tegenwoordig is de muskusos zelfs voor de britse upper ten aan de dure kant.

Mohair Is gemaakt van het haar van de angorageit, angorawol is van het angorakonijn. De stoffen zijn zacht, sterk glanzend, weinig gekroesd en zeer veerkrachtig. De fijnste mohair, afkomstig van de jonge dieren, wordt gebruikt voor kleding. De grovere, afkomstig van de oudere dieren, wordt gebruikt voor meubelbekledingstoffen. Door de gladde structuur van de mohair vezel is deze zeer geschikt voor de vervaardiging van gladde kamgarens en voor stoffen die niet mogen ver vilten. Vooral bij grovere mohair komen veel kemps voor.

Pashmina Pashminawol is afkomstig van de onderbuik van de Capra Hircus, een geitensoort die in afgelegen regionen van de Himalaya leeft

Shahtoosh De fijne haren van de tibetaanse antilope of chiru. Shatoosh is echter ilegaal!

Vicuna Afkomstig van een in het wild levende lamasoort. De haren zijn nog zachter, glanzender en fijner dan van alpaca. Vicuna is erg duur.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Verschillende wolsoorten
Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2006 – 13:57:19
Leuk topic!
This, madame, is Versailles.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Verschillende wolsoorten
Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2006 – 13:59:14
Citaat van: "Rogier"
Leuk topic!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Napoleon

  • Gast
Verschillende wolsoorten
Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2006 – 16:21:40
goed bezig sergio, alleen die wolsoorten kunnen me niet bekoren  :P

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Verschillende wolsoorten
Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2006 – 16:24:15
Citaat van: "Napoleon"
goed bezig sergio, alleen die wolsoorten kunnen me niet bekoren  :P


Ik heb al aanvullingen via de pm gestuurd
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Verschillende wolsoorten
Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2006 – 16:24:56
Info is door sergio in beginpost geplaatst.

Tim Raats

  • Gebruiker
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
Verschillende wolsoorten
Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2006 – 18:10:43
Mooi topic! Handig om het een keer op een rijtje te hebben.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Verschillende wolsoorten
Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2006 – 18:18:13
Mega update!
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

cutaway

  • Gebruiker
  • Berichten: 231
    • Bekijk profiel
Verschillende wolsoorten
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2014 – 22:02:10
Ooit een Alpaca-sjaal van m'n zusje uit Chili gehad. Nooit gedragen, kriebelt als de nete. Geen Alpaca voor mij dus.

guest45

  • Gast
Verschillende wolsoorten
Reactie #9 Gepost op: 18 november 2014 – 22:07:54

Ik ook maar ik heb er geen moeite mee.

cutaway

  • Gebruiker
  • Berichten: 231
    • Bekijk profiel
Verschillende wolsoorten
Reactie #10 Gepost op: 18 november 2014 – 22:15:37
Nee, ik wil er wel een beetje comfortabel bijlopen. Gewone wollen sjaals dus voor mij.

guest45

  • Gast
Verschillende wolsoorten
Reactie #11 Gepost op: 18 november 2014 – 22:16:56
maar het was een cadeautje van je zusje dus ik doe maar alsof ik het een fijne sjaal vind.











:mrgreen:

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Verschillende wolsoorten
Reactie #12 Gepost op: 18 november 2014 – 22:45:44
Ik heb een shawl van Jak lekker zacht.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Verschillende wolsoorten
Reactie #13 Gepost op: 18 november 2014 – 23:14:56
Astu

Frederik

  • Berichten: 3
  • Trendy is the last stage before tacky.
    • Bekijk profiel
Verschillende wolsoorten
Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2017 – 17:44:40
Merino, goede ervaringen mee. Hiking shirt van dat type wol. Is fijn spul.
'You can never be overdressed or overeducated. | Mijn favoriete sokken