Auteur Topic: Loake Shoemakers  (106961 keer gelezen)

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #45 Gepost op: 13 april 2011 – 10:03:30
Een Grenson schoen was de winnaar in de kekke schoenencompetitie 2010, categorie derby.
Met een vrolijke kleur nog wel.
Als je C&J handgrade, Santoni, John Lobb, Fr. Borgioli en Alden achter je houdt op dit forum, dan heb je wel wat in je mars.

Edit: misschien kan Loake dit jaar ook eens meedoen.
:) Dit zegt natuurlijk meer over de smaak van het SF forum dan over de kwaliteit van de schoen/het merk. :)
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Mad Hatter

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.399
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #46 Gepost op: 13 april 2011 – 15:52:03
Er wordt aangegeven dat Loding waar naar het geld biedt en Carlos Santos overpriced is voor een vergelijkbare schoen.
Loake wordt niet besproken dus vergelijk hiermee is dan ook niet mogelijk via depiedencap o.i.d. mijn eerste indruk is overigens dat de doorsnee Loake e.d. vergelijkbaar is met "onze" van Bommel, Greve en of van Lier tegen een vergelijkbare prijs van rond de euro 250,= maar zowel Greve als van Bommel hebben ook een superieure lijn tegen meerprijs.
Church heb ik lang geleden verlaten via C&J naar JL en mijn vrouw eveneens zij voor vooral Barkers en JL, de belangrijkste reden is toch vooral de smalle Church leest en het stugge leder van een aantal relatief goedkopere Engelse fabrikanten.
Daar ben ik het in grote lijnen ook mee eens:
Depiedencap geeft geen informatie over Loake, maar de kwaliteit van Loding en anderen is er in ieder geval mee in te schatten.

Daarnaast kan Loake zich inderdaad goed meten met van Bommel en dergelijke, maar daar ik de 'betere' lijn van met name van Bommel discutabel vind, zou ik zeggen dat Loake zich ook met Noble Blue zou kunnen meten.
Greve biedt soms wel hele mooie producten zoals op het moment goed te zien is op het forum en dat is dus wel van een niveau beter, lijkt me. Een 'fidle-back waist' maakt Loake bijvoorbeeld niet, noch leveren ze een weggewerkte aflapnaad op de zool.

Ik heb weleens vernomen dat Church's veel 'top-grain' leder gebruikt. Als dat inderdaad dat 'bookbinder' / 'polished' leer is, kan ik beamen dat het stugger is dan full-grain. Loake biedt overigens in hun 1880-lijn enkel full-grain, in hun goedkopere lijnen vind je beide.

Met bovenstaande wens en onder de € 250,- zou je ook naar modellen van Magnanni kunnen kijken imo.

Persoonlijk vind ik Magnanni van een hele andere orde. Het is ook een mooie schoen met comfortabel zacht leder, maar de maakwijze is zeer verschillend: De bologna maakwijze is soepeler, maar dus ook minder robuust dan goodyear.
Tevens meen ik dat iemand eens vernomen heeft uit betrouwbare bron dat een complete verzoling lastig is bij die maakwijze. Het is maar waar de voorkeur naar uitgaat.

...
misschien kan Loake dit jaar ook eens meedoen.

Die uitdaging neem ik graag aan!
 :-)

Mediaman

  • Gast
Re: Loake Shoemakers
Reactie #47 Gepost op: 13 april 2011 – 16:33:11
Bon, het zijn dan ook meningen.

Alvinvrm geeft aan dat hij naast een gunstige p/k ook op zoek is naar moderne/Italiaanse stijlinvloeden. Die wens is beter in te vullen met de modellen van Magnanni dan die bij Loake toch?

Mad Hatter

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.399
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #48 Gepost op: 13 april 2011 – 18:51:51
Ja dat ben ik wel met je eens. Echter zijn de genoemde merken volgens mij allen Goodyear. En het feit dat hij deze wens uit in het Loake topic, deed mij vermoeden dat Magnanni te Spaans, eh, Italiaans is wat betreft de maakwijze.
Die kanttekening wilde ik daarom nog even plaatsen.

Mediaman

  • Gast
Re: Loake Shoemakers
Reactie #49 Gepost op: 13 april 2011 – 20:26:10
Hij kan niet alles hebben zeg ik dan.  :wink:

alwinvrm

  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #50 Gepost op: 13 april 2011 – 21:59:53
Heren, dank voor uw weloverwogen adviezen.

Ik ben een gebruiker van Curch monks, oxfords en full en semi brogues. Een Loake Knightsbridge (whole cut look + bloemetje) of een iets langere leest is naar mijn maatstaven al modern.

Sommige Loding modellen vind ik er goed uitzien maar de meer puntige leesten zijn het niet voor mij. Ook sommig patina werk (al te geprononceerd donkere neuzen, etc.) vind ik wat onecht aandoen.

Ik heb gekeken op de Magnani site en de rustigere modellen vind ik prima. De speciale soepele maakwijze waar ze het op de site over hebben riep bij mij inderdaad wat vraagtekens op.

De Grenson derby van de kekke competitie 2010 had ik op de Grenson site gezien en het model sprak me aan. De Grensons hebben een soort aantrekkelijke simperlheid.Ik zou de Gensons, en speciaal die derby,  graag een keer in het echt zien maar ik vraag me af of ze in NL verkocht worden.

Goed, Loake blijft dus favoriet om een keer te proberen en daarna Grenson omdat ik wel lees dat men de schoen mooi vindt en aardig gemaakt, maar er niets te vinden is over de kwaliteit op termijn. De Loding zou dan eerder mijn keus zijn om eens een wat wilder model (naar mijn maatstaven) te kopen en te zien hoe zo'n stijl bevalt.

Laatst bewerkt op: 13 april 2011 – 22:01:42 door alwinvrm

Mad Hatter

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.399
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #51 Gepost op: 13 april 2011 – 22:07:00
Hij kan niet alles hebben zeg ik dan.  :wink:

Inderdaad, anders wordt het al snel Tofu ;)

@alwinvrm:
Dat vind ik nou ook wat betreft de opvallende schoenen. Aan het begin van mijn 'mooie schoenen' (relatief begrip) collectie had ik nog wel eens een iets opvallender model. Nu merk ik dat ik er toch snel op uitgekeken ben geraakt. Liever houd ik het op dit moment bij behoudende leesten en een natuurlijk patina.
Volgens mij is Grenson vrij zeldzaam in NL. Wellicht dat iemand het hier ooit is tegengekomen?

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #52 Gepost op: 13 april 2011 – 22:34:01
(...)
Volgens mij is Grenson vrij zeldzaam in NL. Wellicht dat iemand het hier ooit is tegengekomen?

Ik heb een aantal jaar geleden een paar bij Zwartjes gekocht.

alwinvrm

  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #53 Gepost op: 13 april 2011 – 22:59:37
Ik zie hier nog 2 modellen Grensons, maar niet wat ik nu zoek.

http://www.tenuedenimes.com/shop/product/dylan-cognac/

Ik heb even op de site van Zwartjes gekeken maar ik zie Grenson niet tussen de links met herenschoenen staan.


alwinvrm

  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #54 Gepost op: 15 april 2011 – 13:17:11
Zwartjes gebeld maar ze doen niets meer met Grenson (alleen maatwerk).

MacBert

  • Gebruiker
  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #55 Gepost op: 15 april 2011 – 15:43:07
Voor zover ik weet is Tenue de Nimes de enige winkel in Nederland die Grenson voert. Ik heb de vraag al eens eerder gesteld elders op dit forum. http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=500.120

Hier nog een filmpje over Tenue de Nimes en Grenson eerder gepost door Samuel: http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=97.60

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #56 Gepost op: 15 april 2011 – 18:44:51
Shoes & Shirts (Maastricht) heeft, of in elk geval had, ook Grenson.

kenza750

  • Gebruiker
  • Berichten: 34
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #57 Gepost op: 19 april 2011 – 12:38:48
3 jaar geleden heb ik me ook eens 'gewaagd' aan een paar Loake's (1880 Dorchester black Calf). Ik heb ze destijds via Pediwear besteld. Ik draag ze gemiddeld 3x per week. Vandaag heb ik ze voor de eerste keer afgegeven om te laten verzolen (Rendenbach zool).

Ik moet zeggen, ze bevallen me uitstekend. Boven verwachting zelfs. In het begin redelijk stug, maar dat loop je snel in. Veel onderhoud pleeg ik er niet eens aan, wel altijd in de schoenspanners, maar poets/reinigingsbeurten heb ik de afgelopen 3 jaar hooguit 1x per half jaar gedaan. Ik gebruik daarvoor Sapphir Medaille d'Or spullen en de zolen vet ik in met lijnzaadolie. Verder draag ik ze ook in het natte seizoen. Verzoling was nu hard nodig aangezien mijn linkerzool doorgesleten was door veelvuldig gebruik van het koppelingspedaal :-)

Kortom: duurzaamheid vind ik zeer goed.

alwinvrm

  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #58 Gepost op: 20 april 2011 – 21:44:12
Kenza 750, bedankt, dat helpt. Ik ga een dezer dagen bij Nobel in Delft langs voor een paar Loake 1880's. Ik vind de Strand (semi brogue) het aardigste maar Nobel heeft die niet; wellicht is er iets anders in de 1880 lijn dat me bevalt.

Ik wil de Grenson Rushden lijn ook proberen, ook al krijg van de diverse fora de indruk dat de kwaliteit wat onder Loake 1880 ligt. Enige probleem is dat op veel van de foto's van de Grensons de schoen onelegant lijkt. Ik denk dat dat meevalt maar tot nog toe heb ik geen verkoopadres in NL gevonden dat bij mij in de omgeving is (Den Haag) om de schoen eens te bekijken.

Ik wil trouwens een paar Cheaneys bij Herring kopen en heb sinds maandag 2 mails gestuurd met een vraag over de maat, maar nog steeds niets gehoord. Herring wordt in de commentaren doorgaans geloofd dus het uitblijven van antwoord bevreemdt mij wat.

Ik houd jullie op de hoogte nogmaals dank aan iedereen.

MacBert

  • Gebruiker
  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Re: Loake Shoemakers
Reactie #59 Gepost op: 20 april 2011 – 22:16:04
Wat betreft Cheaney's maatvoering, die is vergelijkbaar met Loake. Ik heb zelf de Loake's in maat 7G en de Joseph Cheaney's in maat 7F. Echter de Cheaney's zijn Derby's model Gibson 2 eyelets en de Loake's zijn Oxfords model Kew van de Shoemakers lijn.

Wat betreft Grenson, ben ik van mening dat het hele mooie winterschoenen zijn, maar voor de zomer vind ik ze er toch wat te zwaar uitzien.