Auteur Topic: James Bond achterna  (8576 keer gelezen)

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
James Bond achterna
Gepost op: 12 april 2006 – 20:24:39
Voor mijn volgende pak had ik reeds wat ideeën in mijn hoofd. De zomer zit eraan te komen, maar ik wil wel onberispelijk op de werkvloer verschijnen. Een grijstint zou het worden. Maar liefst wel geschikt voor de zomer. En het liefst niet te donker grijs. En het moest wel interessant ogen, niet flets of saai. Ik hou van diepte in de stof.

Op zoek naar inspiratie ben ik een jeugdheld én voorbeeld op het vlak van kleding gaan raadplegen. Sean Connery. Als James Bond droeg hij prachtige pakken. Ademend genoeg om Auric Goldfinger achterna te rennen zonder te zweten. Stevig genoeg om een paar rake klappen van Jaws op te vangen. En daarna nog avances van zijn secretaresses te mogen ontvangen, zo onberispelijk zittend. Precies wat ik zocht dus. ;-)

Ik liep tegen een foto aan van deze scene uit JB (ik denk From Russia With Love, 1963!):

De kleur en structuur van het pak spraken me aan!

Aan de lichte glans te zien zou het een wol/mohair mengsel kunnen zijn. De weving zou een 2-ply kunnen zijn. De twee kleuren draad zijn zichtbaar in de vorm van horizontale en vertikale lijnen.

Mohair is wol van de Angora geit. De wol is echter veel dunner en zachter dan die van schapen. Een stof van mohair heeft een mooie glans, is goed ademend en is kreukwerend. Zeer geschikt voor een zomerpak dus.

Een klassieke mohair 2-ply komt uit Engeland. Eigenlijk zie je mohair pakken nooit meer tegenwoordig, dus ik hoopte dat het mogelijk was nog aan mohairs te kunnen komen. Gelukkig werkt mijn kleermaker met veel Engelse stoffen. Smith, Lessers, Holland & Sherry, Dormeuil, etc.

Ik vond een midgrijze mohair 2-ply. Het is moeilijk om in dit licht de glans op de foto te krijgen:


Deze foto laat duidelijk zien hoe een 2-ply weving in elkaar zit:

 
Hier is de glans al wat beter te zien; je ziet nu ook goed de overeenkomst met het pak van Connery:


In het licht kleurt de stof meer richting een lichter grijs:


Als binnenvoering had ik ook al een idee. Ik wilde dat de glans terugkomt, maar ook de stofkleur (zilver/grijs). Als hoofdkleur leek mij donkerrood/paarsig wel wat (ik heb een zwak voor de kleur burgundy)...




Verder zou het pak zoals mijn vorige moeten worden. Dus 2.5 knoops,  klepzakken, broek op de natuurlijke taille (zo deed James het ook!), omslag, enkele bandplooi, etc.

Binnenkort maar eens de knoop doorhakken of ik mijn kleermaker hiermee aan het werk zet. Ik vind het in ieder geval wel wat. Maar eerst staat een blauw los jasje in de planning... ;)
Fashion can be bought. Style one must possess.

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
James Bond achterna
Reactie #1 Gepost op: 12 april 2006 – 20:29:17
I'm impressed. Echt een mooie stof en de voering lijkt me ook prachtig!
Maar dat wordt dan weer via die kleermaker in Italië?

En heb je geld te veel ofzo?!  :P
This, madame, is Versailles.

Jason

  • Gast
James Bond achterna
Reactie #2 Gepost op: 12 april 2006 – 20:37:39
Mooie stof Nexus. Heb je de foto's van de stof gekregen via email? En ga je hiervoor speciaal naar italië?

Ik zag bij je vorige pak dat de bandplooien naar buiten gericht zijn. Wat is het voordeel daarvan? Volgens Thomas Mahon geeft het 'a little fullness in the hips'.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
James Bond achterna
Reactie #3 Gepost op: 12 april 2006 – 21:20:28
Dank je Rogier. Uit Italie ja, vanaf nu alleen nog maar....  :oops:

Heb nog een aantal erg leuke projecten in m'n hoofd en concrete ideeen qua stoffen en voeringen (heb de staaltjes thuis)... ondermeer dus het jasje, een covert coat en een heel erg geweldige tweed sportscoat.

Jason; voor de bandplooi naar buiten heb ik voornamelijk het advies van de kleermaker gevolgd. Hij liet broeken met beiden zien. De plooitjes richting de zakken vond ik mooier. Zag er wat natuurlijker uit. Was ook zijn aanrader :). Dus vandaar. Ik merk iig geen visueel effect op mijn heupen. Volgens mij komt er juist minder nadruk op, om de reden die jij eerder postte in het topic over mijn pak.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
James Bond achterna
Reactie #4 Gepost op: 12 april 2006 – 21:34:49
Goede post, met veel eductieve waarde Nexus!
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
James Bond achterna
Reactie #5 Gepost op: 12 april 2006 – 21:59:43
Mooie stof Nexus. je inspireert me (in het najaar wil ik voor een grijsje gaan en deze weving is heel wat mooier dan standaard grijs) :).

Combinatie met de voering maakt het ook fraai. Ik zou zelf voor wat meer paars gaan maar dat is m'n eigen stijl. Idd erg belangrijk hoe de combinatie van stof en voering is en die zit hier wel snor.

Looking to improve

  • Gebruiker
  • Berichten: 421
    • Bekijk profiel
James Bond achterna
Reactie #6 Gepost op: 13 april 2006 – 10:01:33
Hele mooie stof Nexus!  8) Lijkt me zeer geschikt voor een zomerpak. Toch nog twee vraagjes:
- Hoe zwaar is de stof? (Puur nieuwsgierigheid, ik denk dat 't gewicht voor de zomer wel snor zit als jij 't uit hebt gezocht  :wink: ); en
- Zie ik weer een sharkskin?

Overigens moet ik zeggen dat ook de voering die je hebt uitgezocht me niet tegenvalt.

't Ziet er naar uit dat je vacantieplannen voor deze zomer al zo goed als gemaakt zijn.  :D . Je moet wel héél tevreden zijn over je kleermaker als ik de lijst van projectjes zie die je overweegt hem te laten doen.

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

Palmeiras

  • Gebruiker
  • Berichten: 94
    • Bekijk profiel
James Bond achterna
Reactie #7 Gepost op: 13 april 2006 – 10:21:23
Mooi zeg, goed idee! Deze stof lijkt erg op wat ik vorig jaar bij Sartoria heb uitgekozen voor een pak van Caruso. Ben nog steeds erg tevreden met die keuze.

Op voorstel van Sartoria heb ik toen voor een goudbruine voering gekozen, die erg goed combineert; mooie klassieke uitstraling.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
James Bond achterna
Reactie #8 Gepost op: 13 april 2006 – 11:08:45
Citaat van: "Looking to improve"
- Hoe zwaar is de stof? (Puur nieuwsgierigheid, ik denk dat 't gewicht voor de zomer wel snor zit als jij 't uit hebt gezocht  :wink: ); en

De stof is 340 grams.

Citaat
- Zie ik weer een sharkskin?

Het is een 2-ply, geen pick'n'pick/sharkskin (die heeft meer het trap-effect in de weving; bij de 2-ply zijn de twee kleuren net als bij een finish-vlag geweven).
Fashion can be bought. Style one must possess.

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
James Bond achterna
Reactie #9 Gepost op: 13 april 2006 – 11:18:00
Ik weet nog niet zo veel van grammen van stoffen. Ik neem aan dat 340 gram licht genoeg is voor een zomerpak. Maar hoe zit die gewichtschaal er uit? Welk gewicht is geschikt voor welk type pak? En is dat gewicht per meter kwadraat?

Eindelijk weer wat te leren op SF  :P
This, madame, is Versailles.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
James Bond achterna
Reactie #10 Gepost op: 13 april 2006 – 11:27:01
Wat het pak vooral geschikt maakt voor de zomer is niet zozeer het gewicht, meer het feit dat het een mohair mengsel is, plus de weving is vrij open. De stof ademt. Als je dan een té dunne stof kiest, wordt de boel wel heel fragiel.

Het mooie aan mohair als zomerpak is dat het nauwelijks kreukt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld linnen. Linnen is ook prachtig, maar minder geschikt in een formele omgeving.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Looking to improve

  • Gebruiker
  • Berichten: 421
    • Bekijk profiel
James Bond achterna
Reactie #11 Gepost op: 13 april 2006 – 11:44:07
Citaat van: "Nexus"
Citaat van: "Looking to improve"
- Zie ik weer een sharkskin?

Het is een 2-ply, geen pick'n'pick/sharkskin (die heeft meer het trap-effect in de weving; bij de 2-ply zijn de twee kleuren net als bij een finish-vlag geweven).

Dank je voor je antwoorden.
Ik zie dat ik niet goed gekeken heb naar de foto's van de stof. De 'finishvlag' is inderdaad zichtbaar, terwijl ik een trap dacht te zien.  :oops:
Misschien maar 'ns kijken naar een nieuwe bril/monitor/beide...  :( .

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
James Bond achterna
Reactie #12 Gepost op: 13 april 2006 – 12:43:34
Citaat van: "Nexus"
Wat het pak vooral geschikt maakt voor de zomer is niet zozeer het gewicht, meer het feit dat het een mohair mengsel is, plus de weving is vrij open. De stof ademt. Als je dan een té dunne stof kiest, wordt de boel wel heel fragiel.

Het mooie aan mohair als zomerpak is dat het nauwelijks kreukt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld linnen. Linnen is ook prachtig, maar minder geschikt in een formele omgeving.


Ik schrok ook een beetje van het gewicht, het lijkt me wat veel , maar in mohair maakt het inderdaad niet uit. Voordeel van een ietwat zwaardere stof is in jou geval dan wel dan het onberispekijk blijft zitten.

Heb je al gedacht aan een halve voering?? Ik heb dat bij mijn nieuwe NT pak laten doen en dat is wat betreft ademendheid (<-- is dat een echt woord?) echt fantastisch...

Blijkbaar heb je nu geld genoeg om alleen nog maar voor Bespoke te gaan.... Ik begrijp het wel, maar het lijkt me prijzig en zeer verslavend! :wink:
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
James Bond achterna
Reactie #13 Gepost op: 13 april 2006 – 12:46:32
Citaat van: "Migliore"
Voordeel van een ietwat zwaardere stof is in jou geval dan wel dan het onberispekijk blijft zitten.


Juist! Het valt veel mooier.

Mijn volgende opdracht (dus na mijn eerste pak) wordt een los navy jasje (ook maar een topic over beginnen? ;) ). Dat laat ik halfgevoerd maken. Ik zal dan kijken hoe dat me bevalt en kan het mogelijk ook toepassen op het mohair pak.

Het klinkt als heel veel projecten, maar ze zitten voornamelijk nog in m'n hoofd (op deze 2 na dan), en staan op de midellange termijn planning. Ik kan me echt niet elk maand een pak veroorloven hoor ;)
Fashion can be bought. Style one must possess.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
James Bond achterna
Reactie #14 Gepost op: 13 april 2006 – 12:49:18
Citaat van: "Nexus"
Citaat van: "Migliore"
Voordeel van een ietwat zwaardere stof is in jou geval dan wel dan het onberispekijk blijft zitten.


Juist! Het valt veel mooier.

Mijn volgende opdracht (dus na mijn eerste pak) wordt een los navy jasje (ook maar een topic over beginnen? ;) ). Dat laat ik halfgevoerd maken. Ik zal dan kijken hoe dat me bevalt en kan het mogelijk ook toepassen op het mohair pak.

Het klinkt als heel veel projecten, maar ze zitten voornamelijk nog in m'n hoofd (op deze 2 na dan), en staan op de midellange termijn planning. Ik kan me echt niet elk maand een pak veroorloven hoor ;)


Ben ook echt benieuwd hoelang de intimi nog moeten wachten tot ze eventuelen details van deze misterytailor kunnen krijgen!! :wink:
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot