Suit Supply levert tegenwoordig bespoke begreep ik uit het FD
FD Persoonlijk 11-02-2012
Door Onno Aerden
Maatwerk is duur en alleen voor de elite, zo was lange tijd de opvatting. Twee Nederlandse bedrijven denken daar anders over; zij verkopen maatpakken voor de prijs van confectie. ‘Na een druk op de knop “bestellen” gaan bij alle schakels van de productieketen de bellen rinkelen.’
Maatwerk? Is dat niet voor een kleine elite met tijd om eindeloos te passen en te meten, en genoeg geld om een persoonlijke snit te laten maken? Iets uit het tijdperk van voor de crisis? ‘Nee’, meent Possen, ‘de moderne consument koopt on- en offline door elkaar, is wereldburger en wil authentiek zijn. Via zijn iPhone weet hij waar het stofje van zijn pak vandaan komt en hij bestelt tickets voor de modeweek in Milaan. Bovendien is maatwerk door nieuwe technieken en innovaties een stuk betaalbaarder geworden dan voorheen en de consument hoeft voor een goed pak niet meer eindeloos te passen.’
Maatwerk als alternatief voor de traditionele confectie van dure topmerken: dat ziet ook Fokke de Jong (38). De oprichter en mede-eigenaar van Suitsupply vindt het helemaal niet zo gek dat ‘made to measure’ (zie ook ‘Wat voor maatwerk is het?’) in deze tijd groeit. ‘Traditioneel kochten herenmodezaken hun shirts en pakken grootschalig in met het risico op restvoorraad. Een formule waarbij de klant eerst de materialen kiest en vervolgens stuksgewijs de opdracht tot verdere productie geeft, scheelt dure vierkante meters in pakhuizen. En de restvoorraad hoeft niet gedumpt te worden, met alle gevolgen voor het merk van dien.’
Het klassieke zogeheten ‘bespoke’ maatwerk — waarbij de kleermaker een pak geheel vervaardigt op de bouw van de klant — is voor Suitsupply weliswaar een belangrijk onderdeel van wat De Jong de ‘maatwerkbeleving’ noemt, maar die expertise wordt niet in alle Suitsupply-winkels aangeboden. De meeste omzet boekt De Jong met het vermaken van de gangbare collectie. Dat gebeurt in de winkel door eigen kleermakers die prominent op een podium voorin de zaak zitten, terwijl de klant een kop koffie drinkt.
Een made to measure-pak van Suitsupply is er al vanaf € 349. Het bedrijf is relatief voordelig doordat het de tussenhandel overslaat en niet op de traditionele A-locaties zit, expliceert De Jong terwijl hij door zijn kantoor beent, negen hoog in het gebouw van internetbedrijf Lost Boys aan de Ring van Amsterdam. April vorig jaar werd het bewijs geleverd, vlak voor de opening van de Suitsupply-vestiging in New York. The Wall Street Journal liet twee experts zes pakken op kwaliteit testen. Blind: de kenners zagen geen merkkenmerken. Armani en Suitsupply deelden de eerste plaats in de test. Er bleek geen kwaliteitsverschil te zijn. De prijs scheelde wél: € 2000. ‘Een fijne binnenkomer in de States’, reageert De Jong.
Volgens De Jong staat Suitsupply voor non-establishment. ‘Wij leveren non-conformisme aan mannen die in een conformistische omgeving opereren: bankiers, consultants. Wie wil, kan heel ver gaan met de keuze uit stoffen, breedte van revers of een patroon in het binnenwerk van een jasje. De kern is dat het skelet, de bouw van een pak, kwalitatief in orde is.’ Suitsupply plakt de voering van jasjes dan ook niet, maar gebruikt natuurlijke materialen als paardenhaar en vooral canvas om het binnenwerk te verstevigen.
‘Volkomen maatwerk vergt veel van de verbeelding van de klant’, legt De Jong uit, ‘je voelt een stoffenstaaltje en moet dan ter plekke zeggen: doe mij daar maar een jasje van. Mijn klant wordt vooral hebberig van een rek vol modellen die wij al voor hem hebben ontdekt. Die maken we dan op details helemaal af.’ Zelf koopt De Jong af en toe puur maatwerk. ‘Dan word ik op zeventig punten opgemeten, kan ik alle stoffen zelf kiezen. Maar vaker loop ik weg in een knappe maat 50 van het rek. Op mijn postuur afgemaakt, dat wel.’ Suitsupply, dat nog maar tien jaar geleden heel non-conformistisch begon bij het wegrestaurant over de A4 bij Schiphol, biedt inmiddels werk aan vierhonderd man. De keten opent binnenkort een filiaal in Sjanghai. Brussel en Düsseldorf staan op de rol, ‘en Milaan, tussen mijn producenten in, het hol van de leeuw’.
Anders is de werkwijze van Bas Possen. Met zijn travelling tailors (Possen spreekt van ‘fashion consultants’), stoffen en pasmodellen trekt hij langs banken en verzekeraars om daar de medewerkers te voorzien van een bespoke maatpak. ‘We bedienen dagelijks tientallen klanten, vrouwen en mannen’, zegt Possen. De consultants komen ook bij klanten thuis en daarnaast is er nog een showroom aan de rand van Amsterdam. Hij ziet deze manier van verkopen als opmaat voor een compleet nieuwe relatie tussen producent en klant in de mode. ‘We zijn een app aan het ontwikkelen waarmee je op je smartphone of tablet een 3D-versie van jezelf ontwerpt, die je kunt kleden met talloze kledingstukken uit virtuele rekken. Je kunt ook zelf gaan ontwerpen, dat zie je al op sites van sneakerproducenten. Na een druk op de knop “bestellen” gaan bij alle schakels van de productieketen de bellen rinkelen. Na een dag of vijf heb je jouw hoogstpersoonlijke maatshirt of maatpak in huis.’
Een ander bedrijf van Possen is bezig met ‘mass customization in de kledingbranche’, het produceren van gepersonaliseerde producten voor dezelfde prijs als massagoederen. ‘Inclusief een koppeling aan social media, zodat je je vrienden kunt laten zien wat je hebt ontworpen. Kleding wordt meer dan ooit een personal statement. Ik heb maar één concurrent: de confectie. Daar wil ik een grote hap uit nemen. Mijn doelgroep bestaat uit iedereen die zijn goede geld uitgeeft aan in massa geproduceerde confectie.’
Suitsupply opent binnenkort een filiaal in Sjanghai. Brussel, Milaan en Düsseldorf staan op de rol.
De advertenties van Suitsupply zijn altijd opvallend; linksonder; kleurrijke combinatie van Suitsupply.
Wat kost het?Possen hanteert vijf prijsniveaus voor maatpakken. De goedkoopste lijn is Exclusive met pakken vanaf €490 voor stoffen als merinowol, linnen en katoen.De duurste categorie Sartoriale omvat pakken van bijvoorbeeld kasjmier (prijzenvanaf € 890). Dit zijn prijzen voor particulieren; als Possen de pakken verkoopt via een bedrijf is korting mogelijk.
De made to measure pakken van Suitsupply zijn er vanaf € 349 voor bijvoorbeeld een wollen, linnen of wolmohair uitvoering. Voor de ‘bespoke’ pakken beginnen de prijzen bij € 449 voor ondermeer wolkasjmier en wol-zijde.