Auteur Topic: [How-to] Smaller maken van broekspijpen over de hele lengte  (34403 keer gelezen)

Vriend35

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.358
    • Bekijk profiel
[How-to] Smaller maken van broekspijpen over de hele lengte
Gepost op: 06 september 2013 – 10:28:12
Broekspijpen smaller maken over de hele lengte

Stap 1: Meet hoeveel de broek smaller moet worden.



Stap 2: Draai de broek binnenstebuiten.



Stap 3: Teken de afstand af vanaf binnenkant naad. (Let op! er kan maar ongeveer 1  cm per kant smaller gemaakt worden anders gaat het model eraan)



Stap 4: Kies juiste kleur garen.

Stap 5: Haal de zoom eruit. http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php/topic,8131.msg522973.html#msg522973

Stap 6: Naai heel de broek van boven tot onder.







Stap 7: Naai de zoom weer vast. http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php/topic,8131.msg522973.html#msg522973

Stap 8: Strijk de naad een keer zodat deze mooi plat is.
Laatst bewerkt op: 07 september 2013 – 08:58:14 door Jeroenvriend35

Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: [How-to] Smaller maken van broekspijpen
Reactie #1 Gepost op: 06 september 2013 – 17:29:11
En het wordt mooi op die manier?

Jaguarlover

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.363
    • Bekijk profiel
Re: [How-to] Smaller maken van broekspijpen
Reactie #2 Gepost op: 06 september 2013 – 18:48:36
ik heb me, samen met mijn moeder, een keer verdiept in deze materie... 8)
pure wiskunde, immers hoe verdeel je de cm's over de verschillende panden links en rechts (dus 4 mogelijkheden) ? Overal evenveel ? Niet dus...
Hoe laat je de broek mooi taps toelopen naar de enkels en hoe verdeel je dan de cm's ? Vanaf welk punt begin je ?
Enfin, uiteindelijk is het allemaal goedgekomen maar het is niet simpel.

Vriend35

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.358
    • Bekijk profiel
Re: [How-to] Smaller maken van broekspijpen
Reactie #3 Gepost op: 06 september 2013 – 23:44:13
En het wordt mooi op die manier?

Je ziet er helemaal niks van, dus dat is een ja. als je de broek overal evenveel inneemt zal het model niet verloren gaan mits het géén centimeters zijn die je eraf haalt.

carpe diem

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.439
    • Bekijk profiel
Re: [How-to] Smaller maken van broekspijpen
Reactie #4 Gepost op: 07 september 2013 – 07:57:33
Het is zeker niet simpel. Wat jl zegt en waar begin je met versmallen met behoud van model
Be yourself no matter what they say

Jaguarlover

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.363
    • Bekijk profiel
Re: [How-to] Smaller maken van broekspijpen
Reactie #5 Gepost op: 07 september 2013 – 08:38:24
voor een cm maakt het inderdaad niet uit, bovendien wil ik Jeroenvriend's post hier niet "afbreken".

Maar als er meer moet ingenomen worden en je bv net boven / onder de knie moet beginnen taperen (zoals Ben Bernanke eerdaags ook zal moeten doen maar dit geheel terzijde), liggen de zaken heel wat complexer.
Voor- en achterpand zijn standaard niet dezelfde afmetingen EN deze verdeling loopt van boven naar onder ook nog eens anders, dus kan je niet overal evenveel innemen, anders gaat je zijnaad meer naar voor of achter gaan staan. Bovendien moet je er ook nog rekening mee houden hoe de broek op de voet moet vallen, meer stof in het voorpand onderaan zorgt voor meer "knik" op de schoen. En dat hangt dan ook nog eens allemaal af van het model van je benen.
Deze dingen heb ik geleerd toen ik een bespoke broekie heb laten maken.

Linker- en rechterkant van voor- of achterpand moet je wel idem verdelen, anders loopt de "strijknaad" niet meer in het midden.