Brogues hoor je in principe nooit onder een pak te dragen. Brogues zijn zoals hierboven genoemd vrijetijdsschoenen en zijn daarom alleen done als casual schoen in de bruine/bordeaux-rode variant of bruin suede. Zwart is een officiele kleur en een casual schoen,moet je niet officieel gaan "maken", dat is gewoon not done.
Uitzondering op de regel is echter, dat je als echte Delftsche student (ook beter bekend als de Duft) en toekomstig ingenieur natuurlijk op elk moment, officieel of niet, de burger moet kunnen bij staan als deze hulp nodig heeft, daarom is het tijdens een studententijd in Delft niet minder dan normaal om de bekende bordeauxrode brogues te dragen op iedere gelegenheid. In Delft behoren de bruine brogues onder de grijze of donkerblauwe broek tot de mores (zeg overigens geen pantalon, dat zegt alleen de verkoper), maar in Engeland vraagt men zich af of je op weg bent naar de paardenrennen. Het afstuderen in Delft wordt vaak ook bestempeld, met de 'de bruine brogues in de wilgen hangen'. Daarnaast raad ik je aan dit mos alleen op te volgen, indien je die schoenen ook echt mooi vindt en een eeuwenoude traditie wilt voortzetten.
Zo nu voel ik me tenminste weer verdedigd.
Overigens zijn studenten daarom ook aan hun brogues te herkennen. Leiden, Utrecht, Groningen, Amsterdam, Wageningen en Rotterdam komen vaak op de proppen met suede en met zwarte brogues, Den Haag heeft ook nog wel eens de neiging om bordeaux-rood te gaan. De echte Delftsche student is natuurlijk te herkennen aan de bijpassende bordeaux-rode sokken (ook wel boven ander schoeisel gespot).