Auteur Topic: Overhemden algemeen  (gelezen 114491 keer)

Offline Mr.G

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Overhemden algemeen
« Reactie #780 Gepost op: 14 juli 2010, 19:09:14 »
de fit..

Is het dan ook niet verkeerd opgemeten?
‘Dressing well is a necessity. Having a purpose in life is not’  -  Oscar Wilde

Offline HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #781 Gepost op: 14 juli 2010, 21:17:28 »
Ehhh, je reageert op een vrij oude post, ik weet niet zeker of je wel antwoord krijgt.  :)

Offline Il Falco

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #782 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:41:55 »
Een ludiek artikel van Elsevier met als titel: 'Minicursus hemd kopen'..

De auteur Anouk Turkenburg zal geen vrienden maken met quotes als:

'Handwerk is een gevoelskwestie, het heeft geen functie.'

Vermakelijk is het wel..

Link: http://www.elsevier.nl/web/Stijl/Mode/116957/Tips-voor-de-gentleman-minicursus-hemd-kopen.htm
'It is only shallow people who do not judge by appereances' (Oscar Wilde)

Offline carpe diem

• Gebruiker
  • I'm the bad guy?
    • Bekijk profiel
« Reactie #783 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:47:51 »
Dat stuk is al enkele jaren oud en heeft in een van de Thema uitgaven gestaan
When you buy the best, you only cry once.

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • nouveau pauvre
    • Bekijk profiel
« Reactie #784 Gepost op: 29 augustus 2010, 11:14:29 »
Met welke levensduur houden jullie rekening voor een shirt?

Gemiddeld een jaar of vier schat ik, maar sommige shirts kon ik al na een jaar weggooien vanwege doorgesleten mouwen bij de elleboog, andere doen het na een jaar of vijf nog steeds prima. Om je een idee te geven van de draagfrequntie; heb een stuk of dertig shirts in de kast hangen, waarvan ik de helft eigenlijk niet vaak meer draag.
Her dress is up to waterline
Bitch is clearly borderline
Nose as white as Snow White's, in moonlight

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #785 Gepost op: 29 augustus 2010, 11:32:35 »
Gemiddeld een jaar of vier schat ik, maar sommige shirts kon ik al na een jaar weggooien vanwege doorgesleten mouwen bij de elleboog, andere doen het na een jaar of vijf nog steeds prima. Om je een idee te geven van de draagfrequntie; heb een stuk of dertig shirts in de kast hangen, waarvan ik de helft eigenlijk niet vaak meer draag.

Dank Mikey.
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone

Offline anthony

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #786 Gepost op: 30 augustus 2010, 12:04:20 »
Ik heb hetzelde, na een jaar kan ik ook al enkele shirts weggooien wegens doorgesleten mouwen bij de elleboog, terwijl ik andere jaren draag.
Ik heb iets meer shirts dan Mickey, waarvan ik er ongeveer 25 regelmatig draag.

Mijn ervaring is wel al je enkele van de vrijwel niet gedragen shirts wegdoet je deze na een paar weken toch ineens mist. Aangezien ik genoeg kastruimte heb laat ik deze dus gewoon hangen.
Maar als er aan een shirt maar iets mankeert gaat het wel meteen weg.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2010, 12:08:18 door anthony »

Offline marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #787 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:05:09 »
Opvallend is dat mij bijna alle Borrelli's behoorlijk versleten zijn na een jaar of 4, terwijl bij de rest weinig of geen slijtage zichtbaar is.

Offline Fredd

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #788 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:14:01 »
hoe luxer/zachter/soepeler de stof,  des te eerder deze ook slijt neem ik aan.

Offline marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #789 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:32:58 »
Ik weet niet of je op de Borrelli-hemden doelt, maar de stoffen zijn voor zover ik kan beoordelen niet luxer dan die van mijn andere hemden. Normaal katoen, niets bijzonders. De slijtage zit op de boord en bij de manchetten. Naast alle los zittende draadjes en de pasvorm voor mij destijds reden om nooit meer Borrelli te kopen. Maar misschien is het tegenwoordig allemaal beter. Gaat om hemden van minimaal 3 jaar oud.

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #790 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:34:32 »
Dat is op zich waar, Fredd, maar het hangt ook erg af of het shirt wel voldoende ruimte heeft op de armen. Een hoop mensen willen de boel nogal strak, waardoor er onnodige druk komt te staan op de ellebogen.

Edit: Marcos z'n mogelijkheid kan ook. Boord en manchetten en losse draadjes.

Offline Fredd

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #791 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:37:32 »
Dat is op zich waar, Fredd, maar het hangt ook erg af of het shirt wel voldoende ruimte heeft op de armen. Een hoop mensen willen de boel nogal strak, waardoor er onnodige druk komt te staan op de ellebogen.

Edit: Marcos z'n mogelijkheid kan ook. Boord en manchetten en losse draadjes.

Ik draag mijn hemden zelf niet super strak, dus had hier geen rekening mee gehouden.  Overigens wel een goede tip voor toekomstige aankopen

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • nouveau pauvre
    • Bekijk profiel
« Reactie #792 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:44:47 »

Dat is niet de reden, is mijn ervaring MM. Ik werk achter een bureau, zoals kantoorknuppels wel vaker doen en bij mij komt het door het slepen van mijn ellebogen over mijn bureaublad. Ver voordat SF bestond had ik dit ook al met mijn RTW'tjes van Arrow en JB en zo. Het behoeft geen betoog dat die niet bepaald body-fit waren. ;)
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2010, 14:47:57 door Mikey Fuoco »

Offline Fredd

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #793 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:46:24 »
Dat is niet de reden is mijn ervaring MM. Ik werk achter een bureau, zoals kantoorknuppels wel vaker doen en bij mij komt het door het slepen van mijn ellebogen over mijn bureaublad. Ver voordat SF bestond had ik dit ook al mijn mijn RTW'tjes van Arrow en JB en zo. Het behoeft geen betoog dat die niet bepaald body-fit waren. ;)

De Arrow poly-blend is toch onverslijtbaar?  Ik heb er een in de kast hangen die maar niet stuk wil  :)

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • nouveau pauvre
    • Bekijk profiel
« Reactie #794 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:48:47 »
De Arrow poly-blend is toch onverslijtbaar?  Ik heb er een in de kast hangen die maar niet stuk wil  :)

Nooit poly-blend gehad volgens mij. (Hoop ik).

Offline Ach

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #795 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:59:27 »
Heb zelf nog drie poly-blend profuomo shirts en die houden zich goed, maar zijn zeker niet onverslijtbaar. Die met dubbele manchetten zijn op de manchetten gesleten doordat je er tijdens het typen en schrijven mee over het bureau gaat en bij alle shirts begint ook het boord langzaam te slijten. De baleinen zitten volgens mij ook vast in de boord en lijken zich langzaam aan een weg naar buiten te vechten, met iedere wasbeurt een beetje meer. Volgens mij slijten ze uiteindelijk niet heel veel minder hard dan katoenen shirts.

Offline anthony

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #796 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:19:55 »
(...) bij alle shirts begint ook het boord langzaam te slijten. De baleinen zitten volgens mij ook vast in de boord en lijken zich langzaam aan een weg naar buiten te vechten, met iedere wasbeurt een beetje meer. (...)
Als bij mij de boordpunten beginnen te slijten gaat het shirt meteen weg.
Maar ik heb wel het idee dat dit probleem zich bij "losse" baleinen veel minder snel voordoet.

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #797 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:25:13 »
Dat is niet de reden, is mijn ervaring MM. Ik werk achter een bureau, zoals kantoorknuppels wel vaker doen en bij mij komt het door het slepen van mijn ellebogen over mijn bureaublad. Ver voordat SF bestond had ik dit ook al met mijn RTW'tjes van Arrow en JB en zo. Het behoeft geen betoog dat die niet bepaald body-fit waren. ;)
Dat zou dan wel weer goed kunnen, daar draai ik nog niet lang genoeg voor mij. Combinatie van de door ons vastgestelde oorzaken lijkt mij helemaal funest.

Offline Ach

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #798 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:42:38 »
Als bij mij de boordpunten beginnen te slijten gaat het shirt meteen weg.
Maar ik heb wel het idee dat dit probleem zich bij "losse" baleinen veel minder snel voordoet.

Voor casual gebruik, zeker onder een trui, vind ik ietwat afgesleten manchetten dan juist weer z´n charme hebben. Ook een, niet al te zeer, versleten boord voegt soms wat meer leven aan een outfit toe. Smetteloosheid is, zeker in het weekend, ook niet alles.

Offline carpe diem

• Gebruiker
  • I'm the bad guy?
    • Bekijk profiel
« Reactie #799 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:46:35 »
Sorry Ach maar dat is toch klinkklare onzin. als iets kapot of versleten is gooi je het toch weg?

Offline DL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #800 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:50:24 »
Versleten of kapot is iets anders dan ''als het begint te slijten gooi ik het weg''.

Offline anthony

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #801 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:56:54 »
Versleten of kapot is iets anders dan ''als het begint te slijten gooi ik het weg''.
Precies, helmaal mee eens.
Misschien gooi ik wel eens wat te snel weg. Waarschijnlijk zie ik een slijtage eerder,
maar als er iets aan mankeert is voor mij de lol eraf.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2010, 15:58:51 door anthony »

Online Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #802 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:57:08 »
Sorry Ach maar dat is toch klinkklare onzin. als iets kapot of versleten is gooi je het toch weg?

Kijk eens bij FB al die vintage hemden allemaal kapot bij de manchetten en boord O:)
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Offline Ach

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #803 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:01:35 »
Nou, klinkklare onzin zou ik het dan ook weer niet willen noemen, wat Duco zegt komt meer in de richting. Zie het meer als kraaienpoten bij een vrouw die haar jeugdigheid verliest zonder hiermee direct oud te worden. Die transitiefase tussen bloei en verval, ach, dat kan toch schitterend zijn?

Offline carpe diem

• Gebruiker
  • I'm the bad guy?
    • Bekijk profiel
« Reactie #804 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:02:15 »
Dat is vintage casual, geen afgedragen dress-shirt

Offline Ach

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #805 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:10:40 »
Volgens mij had ook niemand het over dress-shirts, maar dan nog zie ik het probleem niet. Een van mijn blauwe dress-shirts met enkele manchetten begint sporen van slijtage te vertonen op de manchetten en kan zo niet meer onder het pak, maar onder een trui in het weekend doet het ding het nog prima, ik zie de issue niet echt.   

Offline anthony

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #806 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:37:30 »
Het moment dat een shirt versleten is moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Ik denk heus niet dat "ach" in echt versleten shirts loopt, een ietwat versleten manchet of boord is onder een trui geen enkel probleem. Daar moet ik hem gelijk in geven.

Ik draag zelf nooit truien, maar draag in het weekend ook gewoon dress shirts. Daardoor zal voor mij een shirt dus eerder versleten zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2010, 16:39:52 door anthony »

Offline carpe diem

• Gebruiker
  • I'm the bad guy?
    • Bekijk profiel
« Reactie #807 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:40:23 »
zoveel mensen zoveel meningen.

Offline anthony

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #808 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:43:43 »
zoveel mensen zoveel meningen.
Precies,
Stuur 10 mensen eens hetzelfde gedragen shirt toe, en vraag of zij het nog willen dragen of het "versleten" vinden. Heb geen idee wat er dan uitkomt.

Offline Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #809 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:58:29 »
Zie het meer als kraaienpoten bij een vrouw die haar jeugdigheid verliest zonder hiermee direct oud te worden. Die transitiefase tussen bloei en verval, ach, dat kan toch schitterend zijn?

Of prozaïscher: Milf.

Ik moet het overigens met Ach eens zijn; kijk naar versleten houten vloeren, of dichter bij huis: patina op schoenen, dat duidt toch op klasse.