Auteur Topic: Overhemden algemeen  (gelezen 123816 keer)

Offline Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Overhemden algemeen
« Reactie #1170 Gepost op: 01 februari 2012, 19:32:05 »
Haha nee die ken ik niet. Is wel iets voor Media's topic...
Zie het nut er ook niet zo van in, als je je bovenste knoopje los doet bereik je hetzelfde effect toch?
Neen, volgens mij geeft dit ding je een half maatje halsomvang extra, het openen van de bovenste knoop geeft veel meer ruimte m.i. en dat geeft een vreemd effect onder de das.

Of je koopt een goed passend shirt...
Het is dan ook bedoeld voor diegenen die dat niet gedaan hebben, of een dikkere nek gekregen hebben, of iets te veel krimp van het shirt hebben gehad. :wink:
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2012, 19:34:08 door Leone »
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2009 - Sneaker John Lobb
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2011 - Oxford Paolo Scafora

Offline Timmiliani

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1171 Gepost op: 01 februari 2012, 22:09:26 »
Neen, volgens mij geeft dit ding je een half maatje halsomvang extra, het openen van de bovenste knoop geeft veel meer ruimte m.i. en dat geeft een vreemd effect onder de das.
Het is dan ook bedoeld voor diegenen die dat niet gedaan hebben, of een dikkere nek gekregen hebben, of iets te veel krimp van het shirt hebben gehad. :wink:
Knoopje verplaatsen kan voor het laatste ook een mooie oplossing zijn, scheelt toch al bijna een centimeter.
Advertisement is based on one thing, happiness.

Offline anthony

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1172 Gepost op: 01 februari 2012, 22:19:23 »
Knoopje verplaatsen kan voor het laatste ook een mooie oplossing zijn, scheelt toch al bijna een centimeter.
Dat staat niet mooi staan als je het hemd open zonder das draagt.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1173 Gepost op: 16 maart 2012, 17:25:32 »
Heren,

Omdat ik binnenkort weer eens een hemd of twee van een betere kwaliteit wil aanschaffen, ben ik gaan nadenken over de combinatie stofkeuze en manchet- / boordkeuze. Ik was altijd van mening dat bepaalde sportieve(re) stoffen vragen om enkele in plaats van dubbele manchetten. Indien het een echt sportief hemd is zoals bijvoorbeeld een polo, dan moet de boord daar ook op aangepast worden. Tenminste, zo redeneerde ik altijd.

Echter ben ik een groot fan van dubbele manchetten en heb ik toch ook wel een ruitje of een roze hemd met dubbele manchetten. Enkel als het een polo betreft, een OCBD, een Tattersall, of iets in die categorie zou ik zonder twijfel een enkel manchet willen vanwege eerder genoemde richtlijn. Als ik naar de Britten kijk, dan zie ik alle vormen van ruiten en felgekleurde strepen, soms zelfs donker gekleurde hemden waar manchetknopen in gedragen moeten worden.

Om een ander voorbeeld te noemen, zag ik in de TV-serie Boardwalk Empire, dat het blijkbaar toch wel gebruikelijk was om gekleurde hemden met manchetknopen te dragen. Daarbij droeg men vroeger altijd witte boorden als men geen fysieke arbeid hoefde te verrichten.

Maar wat is nu stijlvol, en wat is het meest klassiek? Men moet formeel toch niet teveel met sportief mengen in een stuk?

Bij dezen zou ik jullie mening op prijs stellen:
-Kunnen geruite hemden formele opties hebben zoals dubbele manchetten of een wit boord;
-Kan een hemd van een linnen-katoenblend deze opties hebben;
-Tot slot dezelfde vraag voor zeer kleurrijke hemden.

Bij voorbaat dank!

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1174 Gepost op: 16 maart 2012, 17:35:06 »
Bekijk de wereld niet te zwart/wit zou ik zeggen, bepaal zelf hoe formeel of casual je erbij wil/moet lopen, redeneer vanuit het einddoel.

Vergeet sowieso wat Amerikaanse gangsters uit de jaren '20 droegen in dit kader.

A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1175 Gepost op: 16 maart 2012, 17:53:44 »
...

Vergeet sowieso wat Amerikaanse gangsters uit de jaren '20 droegen in dit kader.

Haha, ik snap wel dat gangsters er nogal potsierlijk bij liepen hoor. Maar ik heb het beeld ontwikkeld dat men in de geschiedenis veel formelere details met sportieve kleding combineerde en dat wij daar nu anders over denken.

Ik heb zelf geen moeite met formele details, ik draag graag bijna iedere dag manchetknopen. Maar het gaat me erom: als ik deze details combineer met een sportieve stof, is dat faux pas?

Ander voorbeeld:
Ik zie wel eens op het blog van Alexander dat sommige klanten bijvoorbeeld een tattersall met dubbele manchetten laten maken. Mijns inziens zou dat niet kloppen. Wellicht dat de klant in kwestie het per se zo wilde?
Maar wat vindt men daar nu van? Is het stijlvol?

Offline marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1176 Gepost op: 16 maart 2012, 17:57:13 »
Geen idee of het stijlvol is, maar ik zou in mijn vrije tijd weinig behoefte hebben aan manchetknopen (op m'n werk ook niet trouwens).

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1177 Gepost op: 16 maart 2012, 18:18:51 »
Draag alleen maar manchetknopen als ik ook daadwerkelijk een pak draag. Als ik een jasje draag dan draag ik over het algemeen enkele manchetten.
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline paulbrussel

• Gebruiker
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1178 Gepost op: 16 maart 2012, 18:38:21 »
Natuurlijk ben ik zéker niet de stijlvolste op SF maar ik draag vandaag mijn Van Laack RTW dubbele manchetten met zilveren manchetknopen, daaroverheen een truitje boven mijn Jacob Cohën jeans. Ik vind het wel grappig - of 'het' 'stijlvol' is - dat houdt me niet zo bezig eigenlijk.
L'incurie de la toilette est un suicide moral (Honoré de Balzac, in: Le traité de la vie élégante).

Offline Bill Splates

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1179 Gepost op: 16 maart 2012, 18:44:17 »
Haha, ik snap wel dat gangsters er nogal potsierlijk bij liepen hoor. Maar ik heb het beeld ontwikkeld dat men in de geschiedenis veel formelere details met sportieve kleding combineerde en dat wij daar nu anders over denken.

De meer formele details zijn altijd iets geweest van het verleden. Gedurende de 19de en de 20ste eeuw, vooral na de wereldoorlogen, is men steeds informeler gaan kleden. Deze jaren als voorbeeld nemen lijkt me geen goede. Mocht je het toch willen; shirts met patronen (ruit, streep) zijn van een informele komaf. Ook in de 20er jaren. Een combinatie met manchetknopen lijkt me daarom niet gepast.

Afgezien van dat. Op de man af; manchetknopen zijn oubollig. Lekker laten.

btw: Heinz, kom er maar in..

Offline paulbrussel

• Gebruiker
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1180 Gepost op: 16 maart 2012, 18:46:13 »
:-) - héérlijk, zo'n eenvoudig leven :-).
L'incurie de la toilette est un suicide moral (Honoré de Balzac, in: Le traité de la vie élégante).

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1181 Gepost op: 17 maart 2012, 00:27:02 »
Dank voor de reacties heren.
Ik begrijp dat jullie in de vrije tijd niet moeten denken aan dat onhandige detail om de pols. Zelf ben ik het wel gewend, ik draag bijna niet anders en als ik toch iets sportiever (en kleurrijker!) details wens gebruik ik bachelor knots. Ik stoor me er niet aan en het past bij mijn kleedstijl.

De meer formele details zijn altijd iets geweest van het verleden. Gedurende de 19de en de 20ste eeuw, vooral na de wereldoorlogen, is men steeds informeler gaan kleden. Deze jaren als voorbeeld nemen lijkt me geen goede. Mocht je het toch willen; shirts met patronen (ruit, streep) zijn van een informele komaf. Ook in de 20er jaren. Een combinatie met manchetknopen lijkt me daarom niet gepast.

btw: Heinz, kom er maar in..
Haha, ik zal mijn best doen Bill, maar ik kleed mij ook vrij oubollig eigenlijk. Mijn manchetknopen zullen het minste zijn waar men van opkijkt denk ik. Ik houd voorts wel van de Britse stijl met een beetje kleur anders wordt het mischien een beetje stoffig.

Wellicht is het voorbeeld van begin twintigste eeuw ongelukkig gekozen en leidt het af van de echte vraag.
Maar wij houden het blauwe hemd met het witte boord toch over van die tijd, toen men ineens gekleurde of gestreepte hemden ging dragen in plaats van enkel wit voor de 'upper class' of donker gekleurd voor de arbeider?
De mensen die geen fysieke arbeid hoefden te verrichten bleven nog wel het witte gesteven boord dragen en zodoende kennen wij nog steeds het 'Wall Street-hemd'. In de meest archaïsche vorm met afneembaar boord en dubbele manchetten in de kleur van het hemd zien we het eigenlijk enkel nog bij een jacquet:

Originele bron onbekend, van Gentlemansgazette.com

Het zou kunnen dat ik het niet helemaal juist heb, maar het ging mij ook eigenlijk niet zozeer om zo'n hemd. Het is overduidelijk formeel genoeg om te passen bij dubbele manchetten.

Het gaat me om een sportiever gekleurd hemd, gestreept of geruit, eventueel donker van kleur met dubbele manchetten.

Het lukt me even niet om ze van de websites te lenen op dit moment maar bij Engelse hemdenfabrikanten ziet men veel ruitjes, strepen en soms zelfs behoorlijk kleurrijke patronen, met dubbele manchetten:

http://www.hilditchandkey.co.uk/Prince/Cutaway-Collar-Double-Cuff-Blue-Mini-Check.aspx
http://www.hilditchandkey.co.uk/Prince/Cutaway-Collar-Double-Cuff-Blue-And-Red-Stripe.aspx

http://www.harvieandhudson.com/p/Turn_Back_Cuff_Shirts_Classic_Stripe_Turn_Back_Cuff_Shirts/CL6_Turn_Back_Cuff.htm
http://www.harvieandhudson.com/p/Turn_Back_Cuff_Shirts_Gingham_Turn_Back_Cuff_Shirts/G16_Turn_Back_Cuff.htm

http://www.newandlingwood.co.uk/product.php?id=960# (Erg mooi en klassiek, cut-away wellicht te extreem)
http://www.newandlingwood.co.uk/product.php?id=988

Zoals jullie zien is het toch niet zo ongebruikelijk, maar kan het eigenlijk wel? Of is het faux pas? En in het bijzonder zou ik graag willen weten wat men vindt van een linnen-katoenblend met dubbele manchetten. Mijns inziens nog een stap verder.

Heinzelmann, helpt u even?
 ;)

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1182 Gepost op: 17 maart 2012, 06:52:41 »
Ik heb mijn sartoriale bieb er op nageslagen (Roetzel en Pak Op Zak) en daarin kan ik er niks over vinden. Wel in het boek van Roetzel plaatjes van de onderdelen ve shirt en daarbij staat een gingham met dubbele manchetten. Dus,...  :-k

Je post foto's van goede shirtmakers en die maken eigenlijk ook alle mogelijke combinaties,....  :-k

Dan kom ik tot de conclusie dat het allemaal kan en je zoals aangegeven de situatie goed moet inschatten waarin je het draagt.

Als ik het spectrum zou moeten aangeven zeg ik; zeer formeel is wit poplin katoenen shirt met dubbele manchetten en zeer casual is fantasieprint linnen shirt enkele manchetten. Alles daartussen is een spel met de verschillende elementen obv situatie en smaak. Bij deze afweging zou mijn startpunt zijn de kleur en de stof.

Dubbele manchetten bij een duidelijk zichtbare linnen/katoen mix vind ik een stap te ver en gaat mogelijk door de slappe stof ook niet werken; vouwen, bobbelen, etc.

Dantès, Daedalus,...Planeet SF aan Dantès en Daedalus?!  :-(

« Laatst bewerkt op: 17 maart 2012, 07:04:13 door Mediaman »

Offline Don

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1183 Gepost op: 17 maart 2012, 10:23:33 »
Manchetknopen zou ik alleen dragen in een hemd onder een pak.

Bepalend is dan of ik een dergelijk hemd kan combineren met een pak. Als dat lukt, dan kom ik ook wel weg met manchetknopen. Concreet: bij die Harvie & Hudson hemden zou ik het uit mijn hoofd laten, bij de hemden van Hilditch & Key en New & Lingwood lijkt het me niet uitgesloten.

Een linnen-katoenblend zou ik niet snel onder een pak dragen.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1184 Gepost op: 17 maart 2012, 20:19:39 »
Heren, wederom bedankt.
We zijn op het goede spoor en ik denk dat het intuïtieve door Don goed in een criterium is omgezet: is het bij een pak te dragen, dan kan een dubbel manchet ook.
Het valt me zoals jullie zien dus op dat die malle Britten echt alle patronen en designs met dubbel manchet maken. En dan heb ik jullie hier nog wel gespaard, want er zitten echt zuurstokjes bij...

Voorts ben ik inderdaad benieuwd wat mensen met veel ervaring als Dantès, Daedalus, Heinzelmann hierover te zeggen hebben.

Overigens overweeg ik nu de aanschaf van een hemd zoals die van New&Lingwood. Vandaag heb ik bij Alexander een prachtige End-On-End stof gezien dat een mooi hemd zal opleveren.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2012, 20:21:45 door Mad Hatter »

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1185 Gepost op: 17 maart 2012, 20:23:08 »
Wat zei Sergio er van?

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1186 Gepost op: 17 maart 2012, 20:44:04 »
Hij was -zoals gewoonlijk- heel pragmatisch.

Het zou volgens hem zelfs kunnen met een hemd van linnen of in een linnen-blend, omdat het afhangt van je referentiekader. Je eigen voorkeur en smaak moet hierbij leidend zijn. Het is in de meeste gevallen volgens A. toch wel 'correct' omdat de gemiddelde voorbijganger de nuance niet ziet. Enkel bij de zeer kleurrijke designs zei hij geloof ik dat het niet zo mooi zou worden.

Hij verklaarde bijvoorbeeld dat de heer die een tijd geleden via hem een tattersall bestelde met dubbele manchetten, een uitgesproken voorkeur had voor deze uitvoering. Hij draagt het hemd namelijk met een tweedpak bij informele gelegenheden maar vindt manchetknopen nu eenmaal leuk.

Daarentegen houdt A. zelf niet van dubbele manchetten vanwege het mindere comfort, dus is de keus voor hem vrij makkelijk. Hij draagt simpelweg nooit manchetknopen.

Nu neem ik hier natuurlijk voor mij zelf geen genoegen mee, omdat ik een validatie van het correcte toch meestal wel haal uit het feit of het traditioneel is of niet. Daarnaast kan ik het mij in bepaalde omgevingen niet voorstellen om een zuurstok  sportief hemd met manchetknopen te dragen.

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1187 Gepost op: 18 maart 2012, 02:49:33 »
Dan is dit een aardige discussie om te lezen voor een 'Trad' zoals jij: http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?115136-French-Cuffs-with-Blazers-Sportcoats-Yea-or-Nay/page2&highlight=French+cuffs

Waarin deze argumentatie mij hout lijkt te snijden:

The blue blazer is a descendant of a jacket, (called by some a reefer jacket), worn in the British Navy. Sailors did not, and do not, wear french cuffs, nor should anyone else. Sportcoats are descendants of outdoor hunting or riding jackets. One does not wear french cuffs while shooting, nor should anyone while wearing such a jacket.

Offline Jaguarlover

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1188 Gepost op: 18 maart 2012, 08:30:37 »
hier een foto van gisteren vd etalage van N&L...

Offline Ch. Ryder

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1189 Gepost op: 18 maart 2012, 09:49:14 »
hier een foto van gisteren vd etalage van N&L...

Carnaval is toch al voorbij?

Offline Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #1190 Gepost op: 18 maart 2012, 10:33:59 »
Niets mis met een beetje kleur.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1191 Gepost op: 18 maart 2012, 11:10:47 »
The blue blazer is a descendant of a jacket, (called by some a reefer jacket), worn in the British Navy. Sailors did not, and do not, wear french cuffs, nor should anyone else. Sportcoats are descendants of outdoor hunting or riding jackets. One does not wear french cuffs while shooting, nor should anyone while wearing such a jacket.

Ja, precies. Lijkt mij ook helemaal niet praktisch om dan dubbele manchetten te dragen. Nee, geef mij maar enkele manchetten en alleen dubbel wanneer ik daadwerkelijk een 'formeel' pak draag.

.

Offline Zeneize

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1192 Gepost op: 18 maart 2012, 12:41:53 »
Dit stuit velen misschien tegen de borst, maar met enkele manchetten is het ook veel makkelijker om je mouwen op te rollen als je daar zin in hebt.
"One should either be a work of art, or wear a work of art."

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1193 Gepost op: 18 maart 2012, 13:03:19 »
Dit stuit velen misschien tegen de borst, maar met enkele manchetten is het ook veel makkelijker om je mouwen op te rollen als je daar zin in hebt.

Waarom? Doe ik regelmatig op mijn werk, zeker in de zomer.

Offline Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1194 Gepost op: 18 maart 2012, 13:14:15 »

HavenarbeiderT :mrgreen:
Simplicity is the ultimate form of sophistication

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1195 Gepost op: 18 maart 2012, 13:34:47 »
Dan is dit een aardige discussie om te lezen voor een 'Trad' zoals jij: http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?115136-French-Cuffs-with-Blazers-Sportcoats-Yea-or-Nay/page2&highlight=French+cuffs

Waarin deze argumentatie mij hout lijkt te snijden:

Bedankt, Media! Interessante discussie.
Alleen nu heb ik wel een probleem. Al mijn hemden moeten omgebouwd worden...
 :mrgreen:

Zonder gekheid ben ik er nog niet helemaal over uit. Ik zie nog wel veel oude prenten met Norfolk-jasjes en hoge gesteven boorden. Hoewel ik ook wel weet dat men zelfs in de tijd dat die dingen gangbaar waren voor sportieve activiteiten aangepaste kledij had.

Offline Zeneize

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1196 Gepost op: 18 maart 2012, 15:03:17 »

Nee precies, maar het is zogenaamd niet erg stijlvol als je er ook een jasje over aanhebt. En zonder jasje geen SF-look, toch? Dat bedoelde ik meer.
"One should either be a work of art, or wear a work of art."

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1197 Gepost op: 18 maart 2012, 15:29:05 »
En zonder jasje geen SF-look, toch? Dat bedoelde ik meer.

Dat is helaas wel vaak waar.

.

Offline zampa di gallina

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1198 Gepost op: 18 maart 2012, 15:51:35 »
Ach, als we de mores van het dragen van kleding afmeten aan de historische context dan kan er zoveel niet meer.
Jeans, alleen als je in de mijnen werkt. Jean gecombineerd met een jasje is natuurlijk helemaal uitgesloten.
Chukka's kunnen dan ook echt niet in combinatie met een pak.
Bijgesloten: van een reefer jacket in combinatie met dubbele manchetten.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1199 Gepost op: 18 maart 2012, 16:09:34 »
Kijk eens aan, een prachtig voorbeeld dat het historische argument niet geheel standhoudt. Volgens mij zijn het op de foto zelfs enkele manchetten voor een manchetknoop, die zijn nog formeler.

Volgens mij zijn hier trouwens twee kanten aan:
-Een hemd van sportieve stof met dubbele manchetten, twee inhomogene details in één kledingstuk;
-Het combineren van een hemd met dat detail met 'sportieve' kleding, meerdere kledingstukken die 'inhomogeen'zouden zijn in het geheel.

Volgens mij is het eerste storender. Denk maar aan het eerder door mij aangehaalde voorbeeld van een Tattersall met dubbele manchetten...