Auteur Topic: Maakwijzen [modem alert]  (gelezen 32792 keer)

Online Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Maakwijzen [modem alert]
« Reactie #90 Gepost op: 27 december 2009, 22:21:03 »
Gezien het feit dat zowel Santoni als Magnanni beiden deze maakwijze gebruiken kan m.i. een van beide firma's ongetwijfeld uitsluitsel over een eventueel patent geven. :!:
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2009 - Sneaker John Lobb
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2011 - Oxford Paolo Scafora

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 27 december 2009, 22:30:48 »
Als daar patent op zit, koop ik een keer schoenen met opanca.
Carweau • couturier

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 17 januari 2010, 10:43:06 »
Ik kwam dit duidelijke plaatje tegen en vond het de moeite waard om het onderwerp maar weer eens te posten.

A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 17 januari 2010, 10:46:32 »
Ik kwam dit duidelijke plaatje tegen en vond het de moeite waard om het onderwerp maar weer eens te posten.

plaatje

Ik zie het verschil in constructie, maar waarom wordt de Goodyear toch over het algemeen als duurzamer bestempeld?
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 17 januari 2010, 10:48:26 »
Ik zie het verschil in constructie, maar waarom wordt de Goodyear toch over het algemeen als duurzamer bestempeld?

Sowieso de dubbele stiksels (zwarte lijntjes).
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 18 januari 2010, 11:57:49 »
[Disclaimer: lekenpraat!]

Bij Goodyear en andere 'welted' of randgenaaide constructies kun je de loopzool (het gedeelte dat slijt) makkelijker verwijderen en vervangen omdat deze alleen aan de rand of welt is vastgestikt. Een aparte stiknaad, die bij het verzolen niet hoeft te worden losgehaald, verbindt op zijn beurt de welt, het bovenwerk en de binnenzool met elkaar.

Bij het 'Blake' plaatje zie je dat één stiknaad door de loopzool, het bovenwerk en de binnenzool loopt. Als je de schoen zou willen verzolen moet je dus de hele constructie van de schoen 'verstoren'.

Die ene stiknaad bij Blake zorgt er ook voor dat vocht veel makkelijker via de loopzool naar boven en binnen kan kruipen - ook niet goed voor de duurzaamheid. Heb je bij Goodyear nauwelijks last van.

Offline Mancini

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 24 maart 2010, 15:24:50 »
Is er een site of een forum pagina, waar ik kan zien welke materiaal er gebruikt wordt voor schoenen als Santoni en Magnanni? Zoals de upper, insole, hakken etc.

Online Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 25 maart 2010, 11:35:36 »
Is er een site of een forum pagina, waar ik kan zien welke materiaal er gebruikt wordt voor schoenen als Santoni en Magnanni? Zoals de upper, insole, hakken etc.
http://www.youtube.com/watch?v=yjBHshDodII

Offline Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 20 juni 2010, 21:21:59 »
Word er bij de Blake maakwijze ook wel eens gebruik gemaakt van balplak?

Online Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 23 juni 2010, 14:05:04 »
Word er bij de Blake maakwijze ook wel eens gebruik gemaakt van balplak?
Het antwoord hierop is neen, bij de blake maakwijze is er geen ruimte voor de kurkvulling[palplak]
http://blog.theroyaltreatment.nl/2009/11/
http://www.vanlier.nl/nl/technologie/randgenaaid/
http://schoenenmakencuijk.web-log.nl/
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2010, 14:13:09 door Leone »

Offline Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 23 juni 2010, 14:24:16 »
Wederom bedankt Leone. Als ik het dus goed begrijp word bij de Blake methode het overleer om de binnenzool geslagen en daar direct aan bevestigd, en bij de Goodyear methode word het overleer in een groef in de zool bevestigd?

Online Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 23 juni 2010, 14:37:27 »
Ik weet niet van de hoed en de rand, maar hooguit in grote lijnen.
Voor meer informatie en het fijne ervan zou ik contact opnemen met of langsgaan bij De Leest te Bunnik, die hebben een goodyear aflapmachine staan.
http://deleest.info/Nieuws/Een-levend-ambacht-in-Bunnik.html
Maar elke goede schoenmaker/lapper zoals bv. Nils Kalf:
http://www.nilskalf.nl/
of YvRA:
http://www.yvra.nl/kleding/schoenopmaat.html
en meer kunnen je hier ongetwijfeld het fijne vertellen. :P

Offline Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 25 juni 2010, 11:11:46 »
Bedankt, wellicht dat ik er even een mailtje heen ga sturen. Hoopte eigenlijk dat iemand vanuit hier er een antwoord op, of toelichting aan zou kunnen geven. In ieder geval bedankt! :-k

Online Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 25 juni 2010, 12:10:14 »
Bedankt, wellicht dat ik er even een mailtje heen ga sturen. Hoopte eigenlijk dat iemand vanuit hier er een antwoord op, of toelichting aan zou kunnen geven. In ieder geval bedankt! :-k
Beter dan via onderstaande link kan men de verschillen bijna niet laten zien, inclusief filmpjes van het proces,maar voor een life demonstratie zal een bezoekje aan een vakman onontbeerlijk zijn.
met Franse subtitles van bexley:
http://www.bexley.com/Bexley/shoe-TECHNOALL-TECHN-EN.htm?blocReferrer=14838
met turkse subtitles van imitatie Sebago:
http://www.sebata.com/c-goodyear.php
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2010, 12:23:06 door Leone »

Offline Danielle

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 29 september 2010, 21:49:47 »
Is de vraag al beantwoord? :D

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: 29 september 2010, 22:04:26 »
Brand los, Danielle.
Carweau • couturier

Offline Danielle

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 30 september 2010, 10:16:13 »
Wederom bedankt Leone. Als ik het dus goed begrijp word bij de Blake methode het overleer om de binnenzool geslagen en daar direct aan bevestigd, en bij de Goodyear methode word het overleer in een groef in de zool bevestigd?

Moet even kijken wat de vraag nu precies was? Begrijp dat je de schoenen met "Blake"-methode wilde verzolen en de zool met kurk wilde opvullen...

Bij the Englisch Welt ofwel Goodyear genaamd, word door de schoenmaker/hersteller bij het verzolen van deze schoen altijd weer opgevuld met kurk. Sowieso omdat bij het afhalen van de oude zool kurk word meegetrokken, dan heeft men geen vlak oppervlak meer.
Kurk is de vlakmaker van de zool. Bij het vervaardigen van deze methode moet men een groef maken waar je het overleer en voering aan de binnenzool vast naait. Door deze groef/rand ontstaat er een soort kuipje. Doordat de rand vastgenaaid zit kun je dit niet vlakmaken, dan beschadigd men de stiksels.
Om de binnenzool dus toch vlak te krijgen voordat de loopzool wordt aangebracht wordt het met kurk opgevuld. Meningen verschillen hier nog over; er zijn schoenmakers die de gehele lengte van de zool opvullen met kurk en schoenmakers diet hiel/hakgedeetle met leer op vullen en balgedeelte met kruk. Het laatste is wel het sterkst en geeft een mooi resultaat in de uiteindelijke afwerking van de (loop)zool. Tevens is de cambreur hierdoor beter bevestigd, steviger.
Voordeel van deze methode is dat de "schoen" en zool eigenlijk dus onafhankelijk van elkaar zijn en goed te repareren zijn. De aflappingsgaren(zoolrand) hoeven dan alleen los gemaakt te worden.

Als je bij een Blake methode een kurk opvulling wilt kan dit onmogelijk zijn, vaak omdat ze het leer aan de binnenzool goed hebben vlak geschuurd. Dan is het overleer dus al vlak gemaakt naar de zool. Of te weinig ruimte dat het gewoon geen zin heeft.
En tja dit weet je pas als je de schoen open maakt het is ook wel vaak tezien aan de afwerking van de schoen, maar daar heb je wel ervaring voor nodig...
Voordeel van deze methode is dat je een dunne zool onder de schoen kan hebben en niet perse een rand buiten de schoen hoeft te hebben. Zie het als een sneaker methode.
Nadeel is dus wel dat de schoen aan 1 stiksel zit, de kans dat de binnenzool ook beschadigd is er ook door vocht dat er van buiten af sneller dus naar binnen kan.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2010, 10:17:55 door Danielle »

Offline Stansfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: 16 november 2010, 10:12:46 »
Bologna Construction:

Bij mijn Magananni's zat een boekje over de de maakwijze van de schoen; de Bologna Construction. Als ik de Magnanni site goed begrijp worden al hun schoenen zo gemaakt.

Schematisch

Tekstuele uitleg:
Bologna construction is another Italian specialty; and on initial examination, it may look somewhat similar to Blake construction because of the row of stitching going from the inside of the shoe through to the outsole. However, the two construction methods really are very different. Bologna construction is sometimes called bag construction or tubular construction because the leather forming the upper goes all the way around the shoe, being sewn into a bag or a tube. The upper part of this leather is lined with normal lining leather. The lower part of this leather, where the foot will rest in the finished shoe, is lined with a soft leather insole much less stout than the kind of insole that you would find in a Goodyear or a Blake shoe. The upper lining is connected to the soft insole via a row of stitching on the underside of the both, so that you'll see a trench on the inside of a Bologna shoe. The row of stitching connecting the upper to the outsole is closer to the wall of the upper than it is on a Blake shoe, and its much less likely to come into contact with the wearer's toes.

As with Blake construction, one of the benefits of Bologna construction is that it's possible for the sole to be extremely close-cut, if that's aesthetically important. Bologna construction also makes for an extremely flexible shoe. Blake shoes are usually flexible, but they can't compare to the flexibility of Bologna shoes, all other things being equal, because of the thinness and pliability of the soft insole in Bologna shoes. The principal reason that Bologna construction exists is to produce extremely soft, slipper-comfortable shoes. That, of course, is one of the limitations of the construction method, too. Bologna constructed shoes aren't the most durable, and they don't provide the same degree of support to the foot while walking that Goodyear, Blake, or Blake/Rapid shoes do. Because Bologna construction has that row of stitching going from the inside of the shoe all the way through the outsole, Bologna shoes have the same moisture-wicking problem that Blake shoes do. And, for some reason, the outsoles of Bologna constructed shoes tend to be slightly convex, meaning that they wear more rapidly at the center of the sole than toward the edges.

The two most prominent practitioners of Bologna construction in Italy are A. Testoni and Artioli, although there are many other manufacturers who use it for at least some of their shoes. Gravati and Santoni both make excellent Bologna constructed shoes, and the diagram above was taken from the Santoni USA website.

Bron: http://the-last-shall-be-first.blogspot.com/2007/12/shoe-construction-bologna.html

Productieproces foto's van de Magnanni site:

Hoe verhoud deze maakwijze zich ten opzichte van de goodyear maakwijze? Ik heb hier nog totaal geen verstand van, maar als ik het goed begrijp is de goodyear maakwijze het summum. Is deze maakwijze dan een stuk minder of valt dat mee?

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 16 november 2010, 10:59:15 »
Volgens mij was het grootste nadeel van de Bologna constructie toch dat het lastig verzolen is.

Offline Stansfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 16 november 2010, 13:43:40 »
Verder ligt het kwalitatief niet extreem ver uit elkaar? Wat het prijsverschil over het algemeen wel doet vermoeden.

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: 16 november 2010, 14:16:26 »
Van Bommel van 200 euro is ook goodyear gemaakt. Kosten liggen meer in de afwerking en gebruikte materialen.

Offline Stansfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 16 november 2010, 15:53:50 »
aha, wat is dan beter kwalitatief gesproken een van bommel goodyear gemaakt van 200 euro of bijvoorbeeld een Magnanni Bologna gemaakt van 200 euro? Of valt daar zo geen zinnig antwoord op te geven?

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 16 november 2010, 16:05:51 »
Daar valt geen zinnig woord over te zeggen denk ik. Ik weet dat ik zelf Magnanni wel lekkerder vind lopen.

Offline Stansfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 16 november 2010, 16:27:10 »
Ok bedankt voor de info. Goodyear is dus in ieder geval niet zaligmakend.

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: 16 november 2010, 22:07:55 »
Nope. Blake heeft ook zijn charmes. Bologna heeft gewoon als groot nadeel dat verzolen lastig gaat.

Offline Stansfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 17 november 2010, 08:40:18 »
En wat is het voordeel dan van bologna? Behalve dat het misschien goedkoper is, of is dat het enige voordeel?

Offline dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 17 november 2010, 09:56:55 »
Voor zover ik weet is een bolonga soepeler en trekt water door de stiksels omhoog. Een goodyear is daarentegen veel duurzamer (meer verzolingen etc.) en een stuk steviger. Ook trekt er geen water via de stiksels de schoen in.
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

Offline Chris

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 13 februari 2011, 15:36:13 »
 :-s

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 13 februari 2011, 15:44:26 »
Nietjes waren nóg mooier geweest.
Carweau • couturier

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: 13 februari 2011, 15:51:27 »
Die heeft zeker het verkeerde cursusje gevolgd.
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)