Auteur Topic: Vilten elleboogstukken (een experiment)  (29823 keer gelezen)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2012 – 00:13:13
Jofel!

Als er ergens elleboogstukken op 'mogen' zitten dan is het op Shetland-of Kasjmiertruien die verder nog goed zijn!
Veel vanzelfsprekender komen de voorbeelden niet, lijkt mij.

Vilt is dan ook nog eens een prima keuze: beter eigenlijk nog dan dun suède.
Vilt gaat niet pluizen –eerder nog gaat het verder vervilten en wellicht uiteindelijk glimmen– en vilt kun je –i.t.t. suède– gewoon meewassen.
Vilt krimpt niet, of zou dat althans niet horen te doen.
(Er is echter vilt en vilt: dat fleurige hobbyspul van de Pipoos is feitelijk geen vilt, maar PET-fleece voor Creabea's. Goed (wol)vilt haal je bij de stoffenzaak.)

Check overigens voor de volgende keer wellicht hoe je een festonsteek maakt: niet moeilijker, wel iets praktischer, en wellicht fraaier, hoewel dat natuurlijk objectief is. Maar het is de 'klassieke' steek voor dit werk...


Festonsteek: ook voor op zee, de prairie en de jungle

Iets anders aardigs is de viltnaald.
Daar kun je (brand/motten)gaten onzichtbaar –of juist trendy zichtbaar– mee repareren.
Die naalden kosten bijna niks, de goeie wol verkopen ze bij woolfiller.com


Ook de ellebogen zijn gefixt en gepatcht met 'wolplamuur'
Laatst bewerkt op: 15 februari 2012 – 00:20:33 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2012 – 00:19:42
(Er is echter vilt en vilt: dat fleurige hobbyspul van de Pipoos is feitelijk geen vilt, maar PET-fleece voor Creabea's. Goed (wol)vilt haal je bij de stoffenzaak.)

Nee! Had dat nou niet gezegd. Denk ik natuurlijk materiaal te hebben gebruikt... Mocht je toevallig een online-adresje hebben...


Check overigens voor de volgende keer wellicht hoe je een festonsteek maakt: niet moeilijker, wel iets praktischer, en wellicht fraaier, hoewel dat natuurlijk objectief is. Maar het is de 'klassieke' steek voor dit werk...

Kijk, dat wist ik niet. Mrs C. bood me twee mogelijkheden (waaronder die) en ik koos...

Bedankt voor alle info!

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2012 – 00:32:22
Nee! Had dat nou niet gezegd. Denk ik natuurlijk materiaal te hebben gebruikt... Mocht je toevallig een online-adresje hebben...


Kijk, dat wist ik niet. Mrs C. bood me twee mogelijkheden (waaronder die) en ik koos...

Bedankt voor alle info!

Sure.

meerveelt.nl heeft geweldig wolvilt, ook met indigo en meekrap geverfd enzo, als ik het me goed herinner.

Kunstvilt kun je ook voorkrimpen met een perslap en een hete bout trouwens, zeker zo'n stukje, zo'm patch.
En het is geen ramp, want je kunt het ookgewoon wassen.

Steken mogen trouwens rustig wat grover op een trui –om het andere gaatje,of zelfs om de twee– en keer de trui binnebstebuiten om de slijtranden nog even vast te pitten aan de patch hier en daar. Anders kan die slijtage ineens heel snel verder gaan op een gekke manier, en da's zonde. (Zit ook niet fijn.)

Keep it up! (Kundig verstelde kleren worden steeds mooier, soms op het ontroerende af: check bijvoorbeeld de kostuumcollectie van het Openluchtmuseum –binnen, duh– of, in Delft, in Huis Lambert van Meerten.)

Anyway: mooi werk!
Laatst bewerkt op: 15 februari 2012 – 00:34:13 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2012 – 09:13:44
Meervelt.nl wilde niet, maar meervilt wel – merci. Hier vond ik ook nog wolvilt (naast acrylvilt). Ik geef alle tips door.


Edit:

Het zou zomaar kunnen dat ik toch wolvilt te pakken had. Dit lijkt er erg op:



Wolvilt lapjes

De mooiste kwaliteit viltlapjes van 100% wolvilt, dus niet
synthetisch.


Uit voorraad leverbaar in 65 verschillende kleuren. Dit wolvilt
is geverfd volgens de Ökotex-100 norm en voldoet aan Europese
Norm EN 71-1/2/3, dus veilig voor kinderen. De dikte van dit
wolvilt is ca. 1 mm, de standaardafmeting van deze lapjes is
ca. 20 x 30 cm.




http://www.meervilt.nl/winkel/wolvilt/wolvilt-lapjes/

Ik zal het eens navragen in de winkel.
Laatst bewerkt op: 15 februari 2012 – 09:23:48 door Carwo

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #34 Gepost op: 25 februari 2012 – 13:39:10
Check overigens voor de volgende keer wellicht hoe je een festonsteek maakt: niet moeilijker, wel iets praktischer, en wellicht fraaier, hoewel dat natuurlijk objectief is. Maar het is de 'klassieke' steek voor dit werk...



Je gaf laatst knoopgarenadvies, Heinz. Wat voor garen zou je hiervoor gebruiken (materiaal, dikte/gewicht)?

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #35 Gepost op: 25 februari 2012 – 14:07:55
Je gaf laatst knoopgarenadvies, Heinz. Wat voor garen zou je hiervoor gebruiken (materiaal, dikte/gewicht)?

Ik zou dit met DMC garen doen, dat koop je op strengen.

Is dubbelgemercericeerd, geglansd katoen, (Double Mercerised Cotton) van zichzelf wat dikker, niet te strak gewijnd dus met veel aanpassend vermogen voor rek/strek en materiaalverschillen breisel/vilt. Verkrijgbaar in vele, vele kleuren, en trouwens ook in een variant van 100% linnen.

Het is 6-strand soft twine, makkelijk te splitsen en terug te voegen: vind je het te dik dan haal je er een of meer strands uit, of je stikt met meer dan 6 als je het te dun mocht vinden.

Het verwerkt ook erg prettig op de hand. Bijna alle soorten zijn wasvast, op het kunstzijde na, er is ook nie-100% katoen–, maar dat valt na te vragen, of je wast voor de zekerheid gewoon de hele streng, in een zakdoek geknoopt.

Wil je wol, dan kun je zgn. maasgaren nemen, dat zit op een kaartje en komt in een 12-tal basiskleuren.
Da's ook om sokken e.d. te stoppen. Compact getwijnd, rekvrij en voorgekrompen.
Ook een prima keuze voor patches, vermits je de goeie kleur vindt.

DMC bij de handwerkwinkel, maasgaren bij de fourniturenzaak, en soms omgekeerd.

PS Neem een maas- of zeilnaald, een vrij grote, tapse, afgeronde naald met groot oog. Een rechte botte stopnaald is slecht voor je vilt, een scherpe naald steek je verkeerd door je breisel.)
Laatst bewerkt op: 25 februari 2012 – 14:15:41 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #36 Gepost op: 25 februari 2012 – 14:14:12
Geweldig uitgebreid antwoord wederom – mijn dank is groot!

Ziet het er zo uit:



?

-> http://www.dmccreative.co.uk/Products/Needlework-Threads/Embroidery-Threads/Cotton-Embroidery-Floss.aspx

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #37 Gepost op: 25 februari 2012 – 14:24:59
Ik zie trouwens dat ze hier zowel wolvilt als DMC hebben:

http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/vilt-20-x-30-ecru-500.asp

Mocht je kijken op de site; zie je bij de naalden toevallig ook de maas- of zeilnaald die je noemde?
Laatst bewerkt op: 25 februari 2012 – 14:28:48 door Carwo

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #38 Gepost op: 25 februari 2012 – 14:29:13
Geweldig uitgebreid antwoord wederom – mijn dank is groot!

Ziet het er zo uit:


Yup, that's it!
Hier de linnen versie:


Maasgaren:
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #39 Gepost op: 25 februari 2012 – 14:34:28
Ik zie trouwens dat ze hier zowel wolvilt als DMC hebben:

http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/vilt-20-x-30-ecru-500.asp

Mocht je kijken op de site; zie je bij de naalden toevallig ook de maas- of zeilnaald die je noemde?

Yup, hier in een assortimentsdoos, inclusief maasnaalden:
http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/borduurnaalden-18-22.asp

De losse zgn. Smyrnanaald is ook geschikt. Best koop je een assorti of ga je naar een winkel, voor het juiste formaat. Ik denk echter dat je met maat 18, 20 of 22 wel uit de voeten kunt.

Houd bij dat DMC wel in de gaten dat het splistgaren is, en dat je zelf de spanning op de twijn moet houden. Dus opletten dat je af en toe de naald een beetje de goeie kant op draait, anders zit je op een gegeven moment met zes losse strands te stikken, en dat gaat klitten en doen.
Laatst bewerkt op: 25 februari 2012 – 14:38:44 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2012 – 14:37:19
Ik ga zo even op jacht, denk ik. Merci bien!

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #41 Gepost op: 25 februari 2012 – 14:41:00
Ik ga zo even op jacht, denk ik. Merci bien!

Succes!
Schröder coolsingel , of die twee zaken op de Meent, anders direct aan de overkant op de Mariniersweg/hoek Jonker Frans.

(Zou de firma 'Hobbydoos' trouwens de ironie van hun naam inzien...  :mrgreen:)
Laatst bewerkt op: 25 februari 2012 – 14:47:10 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #42 Gepost op: 25 februari 2012 – 16:12:18
( :mrgreen: )



* * *



Geslaagd:


NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #43 Gepost op: 25 februari 2012 – 16:33:26
Voor de kleine:


bavb

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.466
    • Bekijk profiel
Re: Vilten elleboogstukken (een experiment)
Reactie #44 Gepost op: 25 februari 2012 – 18:31:42
Ik bedenk me opeens dat deze steek ook voor handgemaakte knoopsgaten gebruikt wordt of zie ik dat verkeerd?
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake