Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983154 keer gelezen)

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1860 Gepost op: 18 augustus 2011 - 08:32:21
Leone bedoelt het in het algemeen, vandaar mijn reactie.
Leone doelde op zowel natte als droge schoenen, waarbij de rust/droogperiode voor de natte schoenen uiteraard wat langer is.
Mijn ervaring heeft geleerd dat het inbranden van de binnenzool voorkomt, de uppers weer strak om de leest trekken, het nodige voetenvocht verliezen en het goed is voor de schoen alsmede de voet eens een andere schoen c.q.. een ander model te dragen.
Maar zoals eerder gesteld het is geen rocket science maar slechts gebaseerd op de voorschriften van diverse fabrikanten en eigen ondervinding.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1861 Gepost op: 18 augustus 2011 - 08:55:00
Nee, ik vergis me altijd in de betekenis ervan. Ik dacht dat een axioma een feit/argument is dat geen (verder) bewijs nodig heeft. Het is echter een onbewezen feit/argument dat geen bewijs nodig heeft.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1862 Gepost op: 18 augustus 2011 - 11:03:36
Leone doelde op zowel natte als droge schoenen, waarbij de rust/droogperiode voor de natte schoenen uiteraard wat langer is.

Dus in het algemeen. Dank voor de herhaling en het over jezelf praten in de 3de persoon.

Maar zoals eerder gesteld het is geen rocket science maar slechts gebaseerd op de voorschriften van diverse fabrikanten en eigen ondervinding.

Mijn stelling was dat geen rocket science is dat water niet goed is voor leder. En dat als je minder vaak op je schoenen loopt deze minder slijten. Ja, een auto slijt ook minder als je 20.000 km per jaar rijdt in plaats van 200.000 kilometer.  :roll:

Jij impliceert echter nog wat anders, namelijk dat je een schoen meer dan één dag moet laten rusten omdat je anders onevenredige slijtage/verwaarlozing krijgt ('een paar dagen lijkt je voldoende'). Noem me één fabrikant die die claim onderschrijft. Ik vind het voorlopig ongefundeerde flauwekul.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #1863 Gepost op: 18 augustus 2011 - 11:31:12
Dus in het algemeen. Dank voor de herhaling en het over jezelf praten in de 3de persoon.

Mijn stelling was dat geen rocket science is dat water niet goed is voor leder. En dat als je minder vaak op je schoenen loopt deze minder slijten. Ja, een auto slijt ook minder als je 20.000 km per jaar rijdt in plaats van 200.000 kilometer.  :roll:

Jij impliceert echter nog wat anders, namelijk dat je een schoen meer dan één dag moet laten rusten omdat je anders onevenredige slijtage/verwaarlozing krijgt ('een paar dagen lijkt je voldoende'). Noem me één fabrikant die die claim onderschrijft. Ik vind het voorlopig ongefundeerde flauwekul.
Graag gedaan wat betreft punt 1. :wink:
Mijn tekst en in ieder geval de intentie van mijn tekst wordt nogal uit het verband gerukt op deze wijze.
Ik veronderstel dat het goed is de kletsnatte schoenen langer dan 1 dag te laten drogen teneinde er zeker van te zijn dat deze goed droog is, bij 2 dagen of wellicht zelfs langer is men in ieder geval zeker van zijn zaak en dat het niet verkeerd is hetzelfde te doen met droge gebruikte schoenen.
Excuus voor de ontstane onduidelijkheid, maar ik beweer niet dat 1 dag rust resulteert in onevenredige slijtage/verwaarlozing, maar dat een beetje zorgvuldig onderhoud en regelmatig wisselen met telkens andere schoenen minder slijtage en een langer leven voor de schoen zal opleveren.
Het inbranden van de binnenzool door langer gebruik dan 1 dag aaneengesloten en niet goed droog laten worden van de schoen wordt door meerdere fabrikanten onderschreven, omdat het nog niet geheel verdwenen transpiratievocht door de wrijvingswarmte van de sok/voet dan zorgt voor donkere vlekken.
De discussie gaat echter een richting op waar ik mij niet meer in kan vinden en tevens overbodig wordt, het ligt immers voor de hand dat men normaliter niet iedere andere dag telkens dezelfde schoenen zal dragen.
Laatst bewerkt op: 18 augustus 2011 - 11:33:36 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1864 Gepost op: 18 augustus 2011 - 14:03:37
Noem me één fabrikant die die claim onderschrijft. Ik vind het voorlopig ongefundeerde flauwekul.

Church, staat in het boekje wat je erbij krijgt.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1865 Gepost op: 18 augustus 2011 - 22:00:52
Heren, wat is de goede manier om een mooie spitshine op je schoenen te krijgen? De meeste guides die ik online zie hebben het over combat boots en lompe hoeveelheden poets om alle oneffenheden weg te werken, ik kan me voorstellen dat er voor nette schoenen andere richtlijnen zijn? Ik word toch jaloers van die fraaie haast spiegelende toe-caps die ik op SF wel eens voorbij zie komen :)

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1866 Gepost op: 18 augustus 2011 - 22:11:12

Zo? Volgens mij is deze al eens voorbij gekomen.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1867 Gepost op: 18 augustus 2011 - 22:59:55
Ah, thanks! 'Bull', die zoekterm kende ik nog niet :)

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1868 Gepost op: 18 augustus 2011 - 23:11:38
De methode getoond in de video die Bill Splates heeft geplaatst pas ik ook toe. Pâte de Luxe van Saphir is erg geschikt.

Toevoeging: Met het verschil dat ik de doek niet onder dompel in het water, maar een vinger van mijn vrije hand. Dan kun je beter zien wat je doet. Een drup is vaak al genoeg voor het gewenste effect.
Laatst bewerkt op: 18 augustus 2011 - 23:32:47 door Don

Charlie

• Gast
Reactie #1869 Gepost op: 19 augustus 2011 - 06:56:29
De methode getoond in de video die Bill Splates heeft geplaatst pas ik ook toe. Pâte de Luxe van Saphir is erg geschikt.

Toevoeging: Met het verschil dat ik de doek niet onder dompel in het water, maar een vinger van mijn vrije hand. Dan kun je beter zien wat je doet. Een drup is vaak al genoeg voor het gewenste effect.

+1

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1870 Gepost op: 20 augustus 2011 - 17:39:00
Pâte de Luxe van Saphir is erg geschikt.

Maakt het uit als ik Medaille d'Or poets van Saphir ipv Pâte de Luxe heb?

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1871 Gepost op: 20 augustus 2011 - 18:05:24
Dat vroeg ik me ook af. Daarom heb ik eerst pâte gekocht voor mijn zwarte schoenen. Toen ik merkte dat ik een verschil zag, heb ik pâte in de andere kleuren aangeschaft. Onderstaande foto's spreken voor zich lijkt me (in ieder geval vóórdat Photobucket compressie toepaste):

Links pommadier, rechts pâte.
Laatst bewerkt op: 20 augustus 2011 - 18:08:00 door Don

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1872 Gepost op: 20 augustus 2011 - 18:07:41
Ze worden mooi oud, Don.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1873 Gepost op: 20 augustus 2011 - 18:08:58
Dank. De fabriekskleur vond ik wat minder geslaagd, dus ik heb er af en toe ook wat bruin op gesmeerd.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1874 Gepost op: 20 augustus 2011 - 18:31:34
Overduidelijk de rechter. Mooi!