Gedeeltes uit een interview met Daan Schuurmans, over zijn rol van Prins Bern
hard in de serie Schavuit van Oranje,
NRC-Hbd 22 jan 2010 (Ander gebeuzel heb ik er uit ge-edit.)
‘Bracha lag maanden met prins Bernhard in bed’
Daan Schuurmans: „Ik ben me bewust terug gaan trekken uit het Costa!-hokje.”
Foto Roger Cremersamsterdam, 22 jan.
Door onze redacteur Herien wensink | pagina 2
Daan Schuurmans (38) koos bewust een andere carrière dan die waar hij mee bekend werd
Acteur Daan Schuurmans begon als charmeur in Costa!, werd prins Bernhard en staat nu op toneel. „Wie van James Bond houdt, houdt van Bernhard.”
[...]
„Het ergste dat je als acteur kunt doen is oordelen over je personage. Bij Bernhard zeiden mensen tegen me: je weet toch wel dat hij slechte dingen heeft gedaan hè? Maar dat is voor mij niet interessant. Als ik een oordeel had over hem, zou ik hem niet geloofwaardig kunnen spelen. Dan zit er een incongruentie in, die voor het publiek onbegrijpelijk is.”
[...]
Wat had u met prins Bernhard?„Als je van James Bond houdt, dan hou je ook van Bernhard. Toen mijn agent zei ‘ze gaan Bernhard doen’, deed ik hem onmiddellijk na. Bernhard was energie, voor een groot gedeelte vrolijke energie. Hij was een levenskunstenaar, een soort stripfiguur – er zijn ook daadwerkelijk strips over hem gemaakt. Het is leuk om zulke figuren te spelen.”
Hoe eigent u zich als acteur zo’n bekende, echte persoon toe?„In het geval van Bernhard is het een voordeel dat er zoveel informatie over hem te vinden is, zoveel boeken, eindeloos veel interviews, van alles op internet. Ik ben maanden bezig geweest me voor te bereiden, nog voor het repeteren zelfs.
„Bij het spelen van een historisch personage moet je je aan bepaalde uiterlijkheden houden, die je aangeeft met een paar minieme details. Maar verder is de benadering zoals bij elke rol. Je speelt een situatie, je moet ‘in de situatie zijn’. Bij Bernhard komt daar een technisch gedeelte bij, zijn manieren, stembuigingen, het accent.”
Wat was voor u de sleutel tot Bernhard?„Geweldig is het interview dat Maartje van Weegen met hem had, in 1986. Daar komt de hele Bernhard voorbij; alles is te zien: zijn speelsheid, de kwajongen die hij is, maar ook zijn ijdelheid, de manier waarop hij zijn handen gebruikt, zijn pijp rookt. Prachtig. Voor mij was Bernhard een Duitse matador. Hij was een Duitser met de charme van een Italiaan.”
[...]
Twee acteurs in één huis, wordt er dan voortdurend gerepeteerd?„We testen vaak accenten op elkaar. Dus Bracha lag een paar maanden met Bernhard in bed, ja. Volgens haar klonk hij in het begin als een Surinamer.”