Ik ben het eens met de heren, daarnaast is een klepzak van alle opties voor heupzakken de middelste in mate van formaliteit. Echt formeel is een gepaspeleerde zak zonder klep.
Maar, als we een voorbeeld nemen aan een van de grote stijliconen zoals Edward Vlll a.k.a 'The Duke of Windsor', dan ziet men dat hij zijn tweeds ook droeg met (wel schuin geplaatste) gepaspeleerde zakken.
Om kort te gaan bevestigt dat dus ook dat de opties voor de zakken een bepaald gevoel kunnen accentueren, maar dat het niet bepalend is. De vorm en de stof is dat mijns inziens wel.
Het eerste jasje: Ik zou voor het reeds besproken navy jasje een stof kiezen die een beetje structuur heeft. SuitSupply heeft een tijdje terug geloof ik een navy jasje in de vaste collectie gehad van katoen, of wol met een relatief open weving en lichte knopen. Het deed blazerachtig aan, zonder dat het direct het belegen karakter heeft (en dat van mij!)
Het tweede jasje: Een tweed is ideaal casual te combineren, maar nogal warm en niet in de zomermaanden te gebruiken. Ga dus op zoek naar een jasje in een 'tweedachtige' stof. Een herringbone kan, zoals media al zegt maar een niet te opvallende 'Prince of Wales- ruit' kan ook. De voorwaarde is dat de stof niet te zwaar is indien van wol (zo'n 300 gr/ m² denk ik) of van katoen, eventueel een mixweving. Het ziet er dan dus uit als een tweed maar draagt veel lichter. Eventueel is een halve voering een pre.
Succes!
Goed verhaal!
Als 't mag wil ik daar nog twee observaties aan toevoegen.
Bij dat eerste, blauwe jasje: blazers –of afgeleiden daarvan– van (heel) grove
hopsack zijn inderdaad typische 'losse' jasjes en combineren met vrijwel alles. (Ik ken iemand die draagt bijna alleen maar jeans en een blazer, al 30 jaar: hij heeft inmiddels zo'n 20 verschillende, geweldig om dat samen in de kast te zien!)
De blazer wordt in veel collecties trouwens ook weer serieus genomen, de komende tijd! Zit veel moois bij.
Hobbezak, maar dan anders...
Jaha, héél oubollig...Die tweed/visgraat/PdG-tip onderschrijf ik ook volledig!
Andere '
key elements' van een garderobe of jasjescollectie zijn daarnaast nog de klassieke Burberry(achtige)
sports coat, ook zo veelzijdig als 't maar kan, en in vele snits en varianten verkrijgbaar. (Zorg dat er altijd iets van zijde door zit, dat 'hoort' in mijn optiek, of het werkt i.i.g. erg goed bij zulke jasjes. In Duitsland koop je mooie.)

Semi-formeel, maar ook voor a night on the town –schande!–Daarnaast ook alles met een wat meer uitgesproken patroon of kleur, –waaronder het beige corduroy jasje, niet te vergeten, ook een 'classic', in vele vormen!– en natuurlijk in de zomer de –onderschatte–
seersucker jacket, van oorsprong Amerikaans, dus hier niet erg populair. (
One of my summer favourites though...)
Lekker stoffie!
Seersucker with a dash of 'Le Look'...Maar nogmaals: jouw tips gaan voor, de mijne zouden stap 2 kunnen zijn.