@Heinzelmann: Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Nu wij het er toch over hebben: Nog tips voor druk, print en graveer werk in de Randstad?
Standaad drukwerk doe ik tegenwoordig vrijwel allemaal via virtualprinter.nl
(Labels, cards, patches e.d. gaan naar China via een makelaartje)
VP.nl is ooit als éénmanszaakje begonnen met 4/4 flyers (beide zijden Full Color dus) voor 2/0 (Enkelzijdig, zwart+ steunkleur) prijzen te –laten– produceren.
Sindsdien is hij (Quinn) uitgegroeid tot een van de voordeligste, maar vooral de meest uitgebreide en service-gerichte online-drukkerij/drukwerkmakelaardij.
(Gekke dingen als
premiums, pins, badges, credit cards, zefs CD's laat ik tegenwoordig lekker door hun uitzoeken en regelen. Daar kun je zelf niet tegenop zoeken- en begeleiden!)
Printwerk heb ik haast nooit. Van VP heb ik de gewenste Photoshopprofielen- en PDF settings, en Color proofing vind ik eigenlijk bijna nooit meer nodig.
One-offs, proofs of kleine oplagen laat ik meestal doen bij Vormgeving Rotterdam (Maaskade), omdat die daar heel flexibel in zijn en je er bij kan zitten en op kan wachten. (Wel zelf koffie pakken.)
Graveren doe ik hier en daar, afhankelijk wat het is.
Bordjes, flexostempels en
prägtangen e.d. haal ik bij Stempelfabriek De Maas op de Schiedamse Vest.
Gegraveerde visitekaartjes en uitnodigingen e.d. (staaldruk) deed ik vroeger bij Gravure De Vries in Den Haag, maar die zijn failliet inmiddels. Ik denk dat je daar nu voor naar België of elders moet.
(België is ook interessant voor grote oplagen rotatie-offset, zoals boeken, brochures en kranten. Voor buitenlandse klanten geldt de Belgische CAO niet en kunnen ze dag-en-nacht doorwerken, ònder de prijs.
Drukkerij 'Oranje' schiet mij te binnen. Als je de produktietijd hebt ga je natuurlijk naar het Verre Oosten voor zulke klussen:Maleisië, Indonesië, HongKong. Hoewel er tegenwoordig ook veel goeds uit Litauen valt te halen. Daar zitten zelfs spotgoedkope DTP-ers, die net zo makkelijk Nederlands opmaken! En daar hoef je zelf je stoel niet voor uit: alles via mail en koerier.)
Nuja: hoe specifieker de vraag, hoe specifieker mijn antwoord.
Ik hoor het wel.
Maar om terug on-topic te gaan:
Gisteren in de tram in Oud-Zuid weer een raar soort opsmuk gezien: Een kerel had op zijn grijze pak in grijze letters zijn naam laten borduren aan de bovenkant van zijn linker mouw. Hoewel het grijs-op-grijs was, zag het er absoluut niet uit. Maar sommige mensen zien blijkbaar graag hun naam, zichtbaar, op alles.
Soms zie je nog wel van die Joego's –type 'huurmoordenaar'– met zo'n Boss- of Corneliani-label op hun mouw, nog amper vastzittend aan die vier armzalige trensjes. Dit was waarschijnlijk hun
capo. Was het een gepantserde tram?