Zojuist even de discussie gelezen over handgemaakt van enkele maanden geleden. Ik denk niet dat de tegenstelling tegenwoordig schuilt in machinaal vs. handgemaakt, maar, zoals Ruben Bakker zegt, in geautomatiseerd vs. handgemaakt.
Even een resumé, naar analogie van het schrijven van een brief:
* niemand verwacht meer een handgeschreven brief. En aan wie dat wel verwacht, moet ik helaas zeggen dat-ie met de tijd moet meegaan, of gewoon diep in de buidel moet tasten om deze on-economische nostalgie in stand te houden.
* voorts bestaan er 'standaardbrieven', eentje om te solliciteren, eentje om te bedanken voor aanwezigheid op een receptie, eentje om te condoleren etc. Je kunt handmatig kiezen welke je wilt, handmatig invoeren wie er overleden is, en met een druk op de knop wordt de brief gemaakt. Handgemaakt gaan we deze brief niet noemen.
* een handgemaakte brief is handmatig gemaakt, met de machine waarmee wij tegenwoordig brieven schrijven.
Dus:
* niemand verwacht nog een kledingstuk dat alleen met naald, draad en achterlijke arbeid in elkaar is gezet. En aan wie dat wel verwacht, moet ik helaas zeggen dat-ie met de tijd moet meegaan, of gewoon diep in de buidel moet tasten om deze on-economische nostalgie in stand te houden.
* voorts bestaan er 'standaardpatronen', eentje voor een broek, eentje voor een shirt etc. Je kunt handmatig kiezen welke je wilt, handmatig de maten invoeren, en met een druk op de knop wordt het shirt gemaakt. Handgemaakt gaan we dit shirt niet noemen.
* een handgemaakt shirt is handmatig gemaakt, met de machine waarmee wij tegenwoordig shirts maken.
Mee eens?