Auteur Topic: Maatschoenen  (gelezen 7533 keer)

FFW

• Gast
Maatschoenen
« Gepost op: 06 februari 2005, 22:07:59 »
Waar kunje prijs/kwalitatief het beste schoenen op maat laten maken? Mijn vader heeft, een maand geleden, bij greve zijn voeten op laten meten. Ik wacht in spanning af hoe dit gaat worden.
Ik zit ook aan maatschoenen te denken, maar Greve vind ik toch een beetje lomp (niet alle modellen trouwens). Ik heb wel een paar andere mensen gezien in Nederland die maatwerk doen, maar daar ben ook niet helemaal gek van.
John Lobb en Berluti zijn te duur, wat blijft er dan nog over?
Ik weet dat dat Grenson af en toe maatsessies heeft en laatst kregen we een uitnodiging voor maatwerk van salvatore Ferragamo.

Kunnen jullie mij misschien helpen om een goede keuze te maken?

Huey

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2005, 22:09:35 »
Mischa Bergshoeff, vanaf 1200 euro tot een euro of 1600. Als je echt iets speciaals wilt zal het wel duurder worden nog.

Anders bij Vass in Budapest. 700 dollar hadden ze het over op Styleforum.net.

Offline Chris

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2005, 22:10:16 »
Vraag eens aan Floris vB..misschien valt hij nog best mee van dichtbij :wink:

Huey

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2005, 22:12:44 »
Citaat van: "Chris"

Ondanks de kleur blijf ik deze Bergshoeff's toch stoer vinden:

FFW

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2005, 22:14:14 »
Nee het moet iets klassieker, weten jullie of edward green maatsessies heeft in Nederland?

Offline Nexus

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Maatschoenen
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2005, 22:15:40 »
Bij Shoes & Shirts in Maastricht zijn ook af en toe maatsessies, volgens mij van Grenson :?:. Bel anders eens voor meer informatie.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Huey

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2005, 22:17:48 »
Citaat van: "FFW"
Nee het moet iets klassieker, weten jullie of edward green maatsessies heeft in Nederland?

De rechter is dan wel struisvogelleer, maar de linker is vrij klassiek dacht ik zo.

FFW

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2005, 22:22:58 »
wat is een normale prijs voor maatschoenen? je zei dat hij zo'n 1600 vraagt voor zijn schoenen, is dit een redelijke prijs voor maatwerk?

Huey

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2005, 22:24:08 »
wat is een normale prijs voor maatschoenen? je zei dat hij zo'n 1600 vraagt voor zijn schoenen, is dit een redelijke prijs voor maatwerk?

Vanaf zo'n 1200 euro. Hij levert wel vakwerk wat ik heb begrepen. John Lobb en Berluti beginnen pas vanaf 3000 euro om je een beetje vergelijkingsmateriaal te geven.

Greve zou ik zo snel niet weten. Maar dat is volgens mij ook niet 'bespoke' zoals Bergshoeff, Berluti en Lobb.

Offline Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2005, 22:39:54 »
Citaat van: "Huey"
Vanaf zo'n 1200 euro. Hij levert wel vakwerk wat ik heb begrepen. John Lobb en Berluti beginnen pas vanaf 3000 euro om je een beetje vergelijkingsmateriaal te geven.
quote]

Volgens mij rekent John Lobb voor het eerste paar incl. maken van de leest 4000 en voor elk opvolgend paar 3000
size=9]"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner[/size]

Huey

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2005, 22:42:23 »
Citaat van: "W1ZZ"
quote]

Volgens mij rekent John Lobb voor het eerste paar incl. maken van de leest 4000 en voor elk opvolgend paar 3000

Dat bedoel ik, dan valt die bergshoeff wel mee imho.

Offline Chris

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2005, 22:42:25 »
Lobb.... :lol:

van wat ik ervan heb gezien is een rubberaars eleganter

Offline Solitarias

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2005, 01:07:41 »
Citaat van: "Chris"

Ondanks de kleur blijf ik deze Bergshoeff's toch stoer vinden:

Voor meer info over deze schoen
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=78

Ik zal dat topic dra ik tijd heb nog wel verder aanvullen met materiaal en schetsen van Bergshoeff......
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Offline Solitarias

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2005, 01:13:07 »

1600 gaat over paardenleer, voor gewoon kalfsleer betaal je ongeveer 1200-1400 voor een regulier model (plain oxford bv).
Hier heeft MB dan ongeveer 30 uur werk aan, da's dus 40 eur per uur, inclusief materiaal en arbeidsloon. Spotgoedkoop dus (een notaris is vele malen duurder)
Je krijgt dan:
- blauwdruk van je voeten
- schuimafdruk van je voeten
- foto's van je voeten
- leesten,
- plastic passchoenen (om knelpunten te bepalen)
- leren/kurk passchoenen om de plooivorming in het bovenleer te bestuderen
- de schoenen zelf
- eventueel spanners + zakjes

Da's dus een hele tentoonstelling waard!
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

FFW

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2005, 14:28:43 »
Zijn er hier mensen met maatschoenen? En voor de mensen die dit niet hebben, waar zouden jullie je eerste paar laten maken?

Offline Chris

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2005, 15:16:06 »
ik denk berghoeff....maar heb me er niet zo in verdiept

Offline Solitarias

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2005, 15:20:34 »
Voor maatwerk vanaf300 eur
- Klijjsen, Den Haag (Hoogstraat)
- www.maatschoenen.nl (Leiden)

FFW

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2005, 15:39:01 »
Heb je ervaring met een van de twee?

Offline Vodka

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2005, 15:45:43 »
Citaat van: "Solitarias"

Klijssen is nu niet echt maatwerk hoor. Is meer een wat ruimere variatie in leesten/lengte en breedtematen.

Overigens zien de Klijssen schoenen er wel goed uit, wordt gemaakt door een Belgisch bedrijf waar ik de naam van vergeten ben.
Sailing, an expensive way to travel for free"

Offline Solitarias

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari 2005, 16:40:37 »
Heb je ervaring met een van de twee?

Nee, bezit vooralsnog geen maatschoenen

Offline Alex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2005, 20:15:43 »
Citaat van: "Vodka"

Overigens zien de Klijssen schoenen er wel goed uit, wordt gemaakt door een Belgisch bedrijf waar ik de naam van vergeten ben.

Zal waarschijnlijk Ambiorix zijn.

Offline Sprezzatura

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #21 Gepost op: 08 februari 2005, 19:48:37 »
Mijn complimenten voor dit forum en haar medewerkers, had het enige tijd geleden ook al eens bezocht maar door drukte niet frequent. Het is gezellig druk geworden!

ontopic:
Zijn er hier mensen met maatschoenen? En voor de mensen die dit niet hebben, waar zouden jullie je eerste paar laten maken?

Maak een afspraak met Hermans in Utrecht voor de eerst volgende maatsessie van Edward Green, luidt mijn advies.

Green levert fantastische kwaliteit, zelf vind ik het prima vergelijkbaar met oa John Lobb en Laslo Vass waar ik ook schoenen van bezit. Informeer naar de data van zo'n maatsessie en ga er gewoon een kijkje nemen, kijk rustig rond en vraag wat je wil weten.

Prijzen durf ik me niet over uit te laten, ik ben wel van mening dat je gewoon voor het geen moet kiezen wat je het mooist vindt en wat het meest bij je personal style past.

Wat wil je met die maatschoenen gaan doen? Moeten het duurzame schoenen worden die bij een eventuele moeilijke voet passen? of moet het verschrikkelijk mooie en opvallende plain oxfords worden voor een speciale gelegenheid, in bv de stijl van Berluti...

Iedere schoenwerkplaats heeft immers zijn eigen specialiteit, laat je verder ook niet teveel door een naam verleiden, John Lobb doet dan als enige alles nog met de hand. Maar misschien is dat proces juist inefficiënt, ik ben van mening dat je leer prima met een machine kan snijden, ook als is het dan niet meer 100% handwerk.

ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt!

Offline Solitarias

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #22 Gepost op: 08 februari 2005, 20:15:10 »
Citaat van: "Sprezzatura"
John Lobb doet dan als enige alles nog met de hand

Was dat maar zo!
Lobb heeft nogal wat oprek-machines staan (achter de schermen) en laat veel door mensen thuis doen (net als bij Borrelli)

Huey

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #23 Gepost op: 08 februari 2005, 20:16:32 »
Citaat van: "Sprezzatura"
John Lobb doet dan als enige alles nog met de hand

Was dat maar zo!
Lobb heeft nogal wat oprek-machines staan (achter de schermen) en laat veel door mensen thuis doen (net als bij Borrelli)

Ach, dat maakt toch ook niet uit. Sommige dingen worden nu eenmaal beter door machines dan door mensen gedaan.

FFW

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #24 Gepost op: 08 februari 2005, 20:19:35 »
Het is in eerste instantie voor mijn broer, hoewel ik zelf ook graag een paar maatschoenen wil. Mijn broer heeft enigzins moeilijke voeten, dus daarom zat ik bij hem meer richting engelse merken te denken. Ik geloof niet dat Hermans maatsessies heeft met edward green, althans ik heb laatst bij hun geinformeerd en ze hadden het alleen over Greve.

Offline Vodka

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #25 Gepost op: 08 februari 2005, 20:24:27 »
Het is in eerste instantie voor mijn broer, hoewel ik zelf ook graag een paar maatschoenen wil. Mijn broer heeft enigzins moeilijke voeten, dus daarom zat ik bij hem meer richting engelse merken te denken. Ik geloof niet dat Hermans maatsessies heeft met edward green, althans ik heb laatst bij hun geinformeerd en ze hadden het alleen over Greve.

Je kwam zeker weer om korting bietsen  :P

Vind je het vreemd dat ze het dan bij Greve houden :P
Sailing, an expensive way to travel for free"

FFW

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #26 Gepost op: 08 februari 2005, 20:27:17 »
Ach een winke die tijdens de uitverkoop zijn schoenen in rekken gaat zetten moet niet zeuren. Op de markt is het gewoon om af te dingen.

Offline Sprezzatura

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #27 Gepost op: 08 februari 2005, 20:27:19 »
Als je een stevige duurzame schoen wilt hebben op maat zal ik een tweegenaaide schoen nemen, met misschien zelfs wel een dubbele leren zool. Kies dan voor een wat sportievere look, zoals bv een semi brogue derby. Een strak plain oxford model is dan iets te "lomp" met deze afwerking.

En idd een engelse fabrikant, dus geen Berluti/Santoni glimmende modeschoen, niet dat die kwaliteit per sé slecht is, maar meer omdat die schoenen mijns inziens te opvallend zijn voor een langdurige relatie.

FFW

• Gast
Maatschoenen
« Reactie #28 Gepost op: 08 februari 2005, 20:28:04 »
Mee eens, en voor wie zou jij dan gaan. Ik wil toch zo rond de 1000 euro zitten.

Offline Sprezzatura

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Maatschoenen
« Reactie #29 Gepost op: 08 februari 2005, 20:52:22 »
Mee eens, en voor wie zou jij dan gaan. Ik wil toch zo rond de 1000 euro zitten.

poeh... Ik ben gewoon erg tevreden met mijn Green's. Durf me alleen niet uittelaten omtrent prijzen. Ik zou gewoon eens die maatsessies aflopen bij Hermans, S&S en Oger, daar je specifieke eisen voorleggen en hun laten uitzoeken wat mogelijk is. Die jongens komen maar voor één ding overvliegen en dat is Umsatz! Kun je altijd een beetje mee spelen dus...

Wat je ook kunt doen is bij Hermans een mooie Berkely (tap toe oxford) bestellen met een zorgvuldig uitgemeten leest en dat je hem dan een 1/2 engelse maat kleiner besteld.