Auteur Topic: [Shirt] Vanità - modern tailors  (gelezen 18074 keer)

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
[Shirt] Vanità - modern tailors
« Gepost op: 23 januari 2010, 12:56:12 »
Vanita - modern tailors, is een bedrijfje van een paar maanden jong. Ondertussen weten de meeste forumleden al wat meer over Vanita, want beide heren zijn hier actief: Mike en Alexander. Vanita is een maatwerkwinkeltje zoals we ze wel kennen, ze voeren maathemden, -pakken, -jasjes, -broeken, -jassen en hebben ook wat spullen liggen die gelijk meekunnen zoals dassen en shirts. De sfeer die het winkeltje uitstraalt is ook een bekende 'tactiek' die we kennen uit deze branche: het huiskamer idee. Ik moet zeggen dat het zeer geslaagd was en het voelde er warm en gezellig aan. Mijn vriendin die met mij mee was vond dat ook, hoewel zij een beetje zat te mopperen op de terugweg dat wij zo lang met elkaar aan het praten waren over allerlei dingen, haha.

De shirts, waar we het hier over hebben, worden gemaakt in Italië door het atelier dat vroeger het 'Black Label' van Menco Nieuwenhuis maakte. Dat betekent dus concreet dat er allerlei vormen van handwerk mogelijk zijn als opties, maar dat het niet hoeft. Indien men geen handwerk kiest als optie, wordt het hemd gewoon machinaal gemaakt.

De andere opties, zoals boorden en manchetten, zijn ook bekend. Zo kan men kiezen uit verschillende varianten 'spread', 'cutaway' en natuurlijk ook de 'button-down'. Ik geloof zelfs dat er de mogelijkheid is om een boord te finetunen, maar dat was in mijn ogen beslist niet nodig. Ik was zeer tevreden met het boord dat Alexander mij aanraadde. Diezelfde Alexander vertelde mij het patroon te hebben getekend wat wordt gebruikt voor de shirts.

Het verhaal van mijn aanschaf gisteren was nog veel bijzonderder. Nadat ik de stof, boord en manchetten had gekozen voor mijn eigen collectie witte shirts, kwam Alexander met de opmerking "Deze [shirts] hebben wij al precies eender liggen in onze confectie collectie". Mijn huidige shirt moest uit en ik moest en zou eens proberen hoe die confectie collectie paste. Wonder boven wonder was dit de mooiste fit die ik tot nu toe heb gehad. Ik kon dus gelijk een stapel shirts meenemen!

De confectie hemden die Vanita in huis heeft zijn gemaakt volgens het normale productieproces van de maathemden, maar dan met standaardmaten. Mike vertelde mij vol trots als eerder over de 'wonderful white wall', een hangende kast waar zij verschillende witte hemden hebben liggen met verschillende opties zoals een dubbel manchet of afgerond twee-knoops manchet, of een 'spread'-collar of 'cutaway'-collar. In de grote kast staan wat kleurrijke hemden, zoals mijn groen-gestreepte shirt. Er waren ook shirts met paarse check en rode strepen om maar wat voorbeelden te noemen. De collectie is niet groot, maar wel leuk.

Voor het gemak heb ik slechts foto's geschoten van een hemd. Het gaat hier om een wit hemd met groene strepen, omdat mijn meisje zo van groen houdt.

Vanità
Denneweg 75
2514 CE Den Haag
070 - 360 93 94
info@vanita.nl

Prijzen:
'Confectie' hemden doen naar mijn weten 100 EUR
Maathemden eigen selectie: vanaf 119 EUR
Maathemden Canclini: vanaf 159 EUR
Maathemden Monti Prince Rose: vanaf 179 EUR
Maathemden Monti Linea 200: vanaf 275 EUR
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2010, 16:09:27 door Sergio »

Offline Clay

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] Vanità - modern tailors
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2010, 13:06:48 »
Erg goede fit voor een RTW shirt!

Hoe zit het met die ateliers, "dat vroeger het 'Black Label' van Menco Nieuwenhuis maakte", verkoopt Menco geen Black label meer of is hij naar een ander atelier gegaan?

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2010, 13:09:11 »
Erg goede fit voor een RTW shirt!

Hoe zit het met die ateliers, "dat vroeger het 'Black Label' van Menco Nieuwenhuis maakte", verkoopt Menco geen Black label meer of is hij naar een ander atelier gegaan?
Ik heb nooit gebruik gemaakt van Menco's 'Black Label' maar altijd het 'Green Label'. Naar ik heb begrepen is Menco overgestapt naar een ander atelier.

Offline Adrem

• Gebruiker
  • mnml
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2010, 13:10:17 »
Mooie hemd en fit hoor!
To consciously avoid fashion is in itself a fashion.

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2010, 13:11:59 »
Dat vond ik nou ook. Ik heb ook expres wat foto's geschoten van de subtiele stiksels op het hemd. Zoals jullie binnenkort kunnen zien is deze veel fijner dan op mijn Ettemadis of MN GL hemden.

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • nouveau pauvre
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2010, 13:12:34 »
Ziet er goed uit, wel wat lange mouwen denk ik, maar daar is vast een mouw aan te passen. :mrgreen:
Her dress is up to waterline
Bitch is clearly borderline
Nose as white as Snow White's, in moonlight

Offline MacBert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2010, 13:13:10 »
Inderdaad een mooie fit. Mag ik vragen hoeveel een RTW shirt bij vanita kost?

Offline Nightwatch

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2010, 13:15:57 »
Inderdaad een mooi shirt. Misschien ook nog maar even proberen naar Vanitá af te reizen komende week. Wanneer komt er nou in Amsterdam eens zo'n zaak...

Vertel eens wat meer over die RTW collectie, klinkt ook goed.

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2010, 13:18:02 »
Ah, dus Alexander heeft het Black Label-atelier 'meegenomen'. Begrijpelijk.

Veel te tricky om de pasvorm te beoordelen op basis van internetfotootjes. De afwerking ziet er op het eerste gezicht netjes uit. Ik weet wel dat ik zelf de body van het shirt een stuk langer zou willen hebben, liefst met nog een extra knoop onder de broekband. En zitten er nou coupnaden in de rug of niet?

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2010, 13:27:46 »
Ziet er goed uit, wel wat lange mouwen denk ik, maar daar is vast een mouw aan te passen. :mrgreen:
Verrek, je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Was me niet opgevallen omdat ik de bewegingsvrijheid erg fijn vond.
Inderdaad een mooie fit. Mag ik vragen hoeveel een RTW shirt bij vanita kost?
Ik heb de post geupdate. Prijzen staan er nu bij.
Inderdaad een mooi shirt. Misschien ook nog maar even proberen naar Vanitá af te reizen komende week. Wanneer komt er nou in Amsterdam eens zo'n zaak...

Vertel eens wat meer over die RTW collectie, klinkt ook goed.
Ik heb er iets meer informatie over in gezet.
Ah, dus Alexander heeft het Black Label-atelier 'meegenomen'. Begrijpelijk.

Veel te tricky om de pasvorm te beoordelen op basis van internetfotootjes. De afwerking ziet er op het eerste gezicht netjes uit. Ik weet wel dat ik zelf de body van het shirt een stuk langer zou willen hebben, liefst met nog een extra knoop onder de broekband. En zitten er nou coupnaden in de rug of niet?
De body iets langer, hmm. Krijg je dan niet teveel stof in je broek? Ik vind het voldoende zo, ik kan mijn ding doen zonder dat het hemd uit de broek komt want dat is natuurlijk vervelend. De rug heeft beslist geen coupnaden. De naden die je ziet lopen zijn vouwen omdat dit shirt gisteravond uit de doos kwam. Ik heb het slechts even aangetrokken voor de foto's.

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2010, 13:33:28 »
Geen coupnaden = pluspuntje.

Langere panden zijn niet vervelend, mits ze in de flanken hoger worden weggesneden. En of de mouwen te lang zijn... moeilijk te zien, maar ik zou denk ik eerder de manchetten strakker willen dan de mouwen korter.

Offline Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2010, 13:59:31 »
Manchetten nog strakker? Zo te zien zijn ze al flink strak. Mouwen zijn wel gewoon te lang.
En zelf zou ik inderdaad ook voor langere panden opteren.
"It is ok for me to have everything I want"

Offline Marijn

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2010, 14:17:30 »
Leuk verhaal, MMorley. Complimenten.

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2010, 14:21:41 »
Net een beetje zitten pielen met het manchet maar ik denk dat ik deze noch strakker noch korter zou willen hebben. Mijn Ettemadis hemden zijn strakker en korter en ik vind dat ik dan toch te veel moet inleveren op draagbaarheid. In verband met mijn werk, en zelfs mijn aard denk ik, ben ik toch redelijk vaak bezig met dingen pakken en andere bewegingen waar ik dan in zou worden beperkt. Er kan wel degelijk wat van de mouwen af, maar gezien mijn ervaring met mijn Ettemadis hemden vind ik dat niet zo'n geslaagd idee.

Bedankt Marijn :)

Offline Nightwatch

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2010, 14:28:45 »

Zou het shirt vooral ook een keer wassen voor je je definitieve oordeel velt over de pasvorm...

Offline Mitchell

• Gebruiker
  • 100% Cashmere
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2010, 17:57:03 »
Vanmiddag ben ik ook bij de heren van Vanità langs geweest. Ik heb drie mooie, althans naar mijn mening, stofjes uitgekozen; een effen wit-, wit en lichtblauw geruit- en lichtblauw (oxford?) stofje.

Ik ben overigens prima geholpen. De sfeer vond ik erg prettig. Over ongeveer vier weken zullen de shirts klaar zijn. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Offline HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2010, 13:45:08 »
Mooi shirt en een leuk verslagje, erg leuk !!

Je moet alleen wel een keer onder de zonnebank je gezicht is zo bleek op de foto  :mrgreen:

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2010, 18:30:35 »
Leuk verslag Mmorley. Ik heb voor komende week ook een afspraak gemaakt bij Vanita en zal zeker wat shirts bestellen.

De mouwen op de foto vind ik niet echt heel erg mooi, maar na een keer of drie wassen en dragen zal dit vast anders zijn. Mijn ervaring met mouwen en ook de reacties op mijn mouwen op het forum zijn divers. Het lijkt of na verloop van tijd deze steeds beter worden.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Offline Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2010, 22:11:26 »
Vandaag heb ik mijn eerste twee hemden van Vanita opgehaald. Ik ben erg tevreden over het resultaat voor de eerste keer. Zoals ik ook al heb geschreven in het topic van Ettemadis heb ik een erg holle onderrug waardoor er
al snel teveel stof overblijft bij de onderrug. Het risico van strakker maken is dat het elders weer gaat trekken, nougoed ik ga eerst de shirts een paar keer dragen en wassen, en besluit dan om er eventueel nog coupnaden in te laten zetten; volgens Vanita de beste oplossing in mijn geval.
Over de rest van de maten ben ik zeer tevreden: de mouwen zijn slank genoeg en comfortabel, zo ook de schouder. Dit in tegenstelling tot enkele Black Labels die ik heb. Deze zijn zeer slank gesneden, maar nadelen hiervan zijn wel dat het shirt op bepaalde plaatsen trekt (voornamelijk schouder).

De afwerking van deze shirts is erg netjes, ik heb hier geen op- of aanmerkingen aan.
Het meest verbaast in positieve zin was ik over de snelle levertijd: 2 januari besteld, 26 januari bericht dat de shirts binnen waren!

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2010, 22:13:36 door Dirk »

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2010, 22:20:21 »
Mooie shirts Dirk, very nice.
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone

Offline Mitchell

• Gebruiker
  • 100% Cashmere
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2010, 22:41:28 »
Dat ziet er inderdaad goed uit, Dirk!

Offline PJS

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2010, 23:07:27 »
Zeker mooie shirts dirk.  ;-)
Quality is given, style is a gift

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2010, 00:32:41 »
Heel mooi en de mouwen zien er perfect uit!

Offline Cambiare

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2010, 09:35:01 »
... Zoals ik ook al heb geschreven in het topic van Ettemadis heb ik een erg holle onderrug waardoor er
al snel teveel stof overblijft bij de onderrug. Het risico van strakker maken is dat het elders weer gaat trekken, nougoed ik ga eerst de shirts een paar keer dragen en wassen, en besluit dan om er eventueel nog coupnaden in te laten zetten; volgens Vanita de beste oplossing in mijn geval ...

Hier ben ik een beetje verbaasd over, één van de redenen dat ik over wil gaan stappen naar Vanità is dat
zij de optie hebben om het achterpand van het shirt onafhankelijk van de voorkant smaller te laten maken.
Dat kan namelijk bij veel andere shirtmakers niet, die kunnen alleen aan het atelier aangeven dat er vanaf
de zijkant moet worden ingenomen, waardoor de voorkant en de achterkant evenveel worden ingenomen,
hierdoor zit het shirt van achteren goed, maar begint het van voren te trekken.

Door het onafhankelijk kunnen innemen van de achterkant heb je in principe geen coupnaden nodig.
Ik met mijn holle rug werd erg blij van dat verhaal, maar nu lees ik dat men het weer zoekt in coupnaden.

Offline Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2010, 11:04:43 »
Door het onafhankelijk kunnen innemen van de achterkant heb je in principe geen coupnaden nodig.
Ik met mijn holle rug werd erg blij van dat verhaal, maar nu lees ik dat men het weer zoekt in coupnaden.

Let wel: in mijn geval zal dit zo zijn, maar dit heeft te maken met mijn bouw. Het is niet alleen mijn holle rug, maar daarbij ook de uitstekende schouderbladen, die - zoals ik van elke tailor hoor - enorm uitsteken. Meer dan bij andere klanten. Dit maakt het tot een moeilijke situatie, en helaas is dat via de foto ook moeilijk vast te leggen. In real life kan je het duidelijk zien :wink:

Offline Cambiare

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2010, 11:15:32 »
Let wel: in mijn geval zal dit zo zijn, maar dit heeft te maken met mijn bouw. Het is niet alleen mijn holle rug, maar daarbij ook de uitstekende schouderbladen, die - zoals ik van elke tailor hoor - enorm uitsteken. Meer dan bij andere klanten. Dit maakt het tot een moeilijke situatie, en helaas is dat via de foto ook moeilijk vast te leggen. In real life kan je het duidelijk zien :wink:

Oh oh, dan vrees ik met grote vreze dat dit misschien bij mij ook het geval gaat zijn,
want jij staat op dezelfde manier als ik. Anyway, ga het toch een keer proberen.

Offline Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2010, 12:46:41 »
Oh oh, dan vrees ik met grote vreze dat dit misschien bij mij ook het geval gaat zijn,
want jij staat op dezelfde manier als ik. Anyway, ga het toch een keer proberen.

Zo is het, gewoon proberen! Ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben over het resultaat.
Het het shirt (eerste aankoop) zo zit zonder tussenpas, is zeer netjes. En wie weet is het bij jou
toch anders, aangezien ik nog geen kloon van mezelf ben tegen gekomen ;)

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 01 februari 2010, 16:16:24 »
Afgelopen zaterdag ook even langsgeweest op de Denneweg, en me de maat laten nemen voor een bestelling van twee shirts. En nu wachten... toch weer lastig, dacht dat ik daar inmiddels aan gewend was zeg.

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 01 februari 2010, 16:54:11 »
Stoffen?
Carweau • couturier

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 01 februari 2010, 20:33:52 »
Ik heb afgelopen vrijdag 4 shirts bij Vanità besteld. Er wordt niet gewerkt met een passhirt, maar maten worden opgemeten met het lint. Het atelier werkt vervolgens met die maten en met bijbehorende verhoudingen je shirt uit.

Ik heb gekozen voor driemaal een blauw stofje en eenmaal een wit stofje. Alle vier uit de huis-selectie van Monti. Prachtige stoffen en lekker voor de zomer (jazeker, ik plan vooruit). Het witte shirt wordt overigens mijn eerste witte shirt en tevens mijn eerste shirt met dubbele manchet.

De heren kwam op mij vakkundig over. Punten waar ik mij in het verleden zorgen over maakte bij andere aanbieders werden hier gelukkig weggenomen. Denk daarbij vooral aan de pasvorm. De heren weten wat je als SF bezoeker wil, maar hangen van nature een niet te strakke pasvorm aan (wat op verzoek natuurlijk vast wel mogelijk is). Een goede combinatie tussen vorm en functie die ik zelf ook nastreef.

Daarnaast heb ik bij MTM shirts van andere aanbieders een aantal zaken geconstateerd die ik graag anders zou zien. Er wordt geprobeerd dit meteen in mijn eerste Vanità shirts mee te nemen. Uiteraard moet het resultaat over een aantal weken uitwijzen of dit gelukt is.

Groeten,

Bootstrap.