Auteur Topic: DIY: Handgemaakte schoenspanners  (gelezen 3306 keer)

Offline Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
DIY: Handgemaakte schoenspanners
« Gepost op: 27 februari 2009, 11:18:44 »
Nog even voordat ik inkopen ga doen voor de gebreide pochettes, wil ik dit topic starten met de eerste uitleg en wat foto's van mijn nieuwe project: DIY handgemaakte schoenspanners.

De titel zal de lading dekken; ik wil, als a-technisch doe-het-zelf'er, een paar handgemaakte schoenspanners maken.
Hoe en wat ga ik allemaal in de loop van het traject verklaren/uitleggen, door verslag te doen van elke stap aangevuld met foto's.

Opmerkingen, meningen, suggesties en ook kritiek zijn van harte welkom. Ik weet verder helemaal niets van schoenspanners af, dus ook ik kan hier veel van leren. Wel zou ik het bijzonder prettig vinden als diverse vormen van kritiek en dergelijke onderbouwd kunnen worden, in plaats van 'op niets af' wat te gaan roepen.

Mijn eerste stap zijn natuurlijk wat schetsen om een idee te krijgen van hoe of wat en een stappenplan in te kunnen vullen. Ik denk dat het ook wel interessant zal zijn dat ik onder elk verslag van een stap een logboek invul van de gemaakte kosten en geinvesteerde uurtjes.

Tot zover het inleidende gedeelte.

Voorwaarts!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

GSA

• Gast
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2009, 11:27:43 »
Ik denk dat je uitgangspunt de schoenleest van het betreffende paar moet zijn, wil het een meerwaarde hebben t.o.v. 'rtw-spanners'. Het namaken van de leest zal een heftige klus worden.
Het maken van een leest op basis van je voet zou ik niet aanraden als het om schoenen uit het rek gaat, aangezien het waarschijnlijk is, dat deze schoenen niet precies aansluiten op je voeten ;)

Maargoed, neem ff contact op met je schoenmaker zou ik zeggen misschien heeft hij nog wat tips..

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2009, 11:32:59 »
Stap 1: Schetsend brainstormen.

Gisteravond en vanochtend al even gebrainstormd met vaders, die behoorlijk technisch is aangelegd, over de schoenspanners. Bedoeling is eigenlijk dat ik een 'universeel' paar fabriceer (wat klinkt dat woord ontzettend tegenstrijdig met 'handgemaakt' ;)), zodat de spanners voor elke maat te gebruiken zijn. Dit wil ik doen door middel van 'het aandraaien van de spanners' of 'het uit elkaar draaien' in plaats van de zelfspannende functie van de alledaagse spanners. Met een grote draaiknop op het hielstuk en een haakse overbrenging naar het voetstuk moeten de twee onderdelen uit elkaar gedraaid worden.

Allereerst begin ik met de basisbenodigdheden:

Een schetsboek en een pen van onbekende afkomst:

Hieronder kunt u wat schetsen zien. Redelijk basis en dus ook duidelijk, maar vooral het 'draaiende gedeelte' in het hielstuk roept een aantal vraagtekens op.

De spanner:

Het hielstuk (boven een zij-aanzicht, onder een vooraanzicht):

Het draaiende gedeelte uit het hielstuk:

Een alternatief dat het niet zal gaan halen:
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2009, 11:35:19 »
Ik denk dat je uitgangspunt de schoenleest van het betreffende paar moet zijn, wil het een meerwaarde hebben t.o.v. 'rtw-spanners'. Het namaken van de leest zal een heftige klus worden.
Het maken van een leest op basis van je voet zou ik niet aanraden als het om schoenen uit het rek gaat, aangezien het waarschijnlijk is, dat deze schoenen niet precies aansluiten op je voeten ;)

Maargoed, neem ff contact op met je schoenmaker zou ik zeggen misschien heeft hij nog wat tips..

Zeer goed opgemerkt, is een puntje waar ik ook al mee zat. ;)
Maar aangezien dit projectje een enorme tijd en moeite in beslag gaat nemen, besluit ik het allereerst maar op mijn voeten te baseren. Lijkt mij verre van realistisch dat dit ooit verkocht gaat worden, zelfs als je de 'te maken kosten' even buiten beschouwing houdt. ;)

Maar een gesprek met mijn schoenmaker volgt inderdaad, wie weet wat hij er over te zeggen heeft.

Thanks!

Offline Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2009, 11:37:09 »
Een universele spanner lijkt mij lastig te maken. Is het niet zo dat maat 39 ook een smallere schoen is dan maat 44 (bijv.)?
Life is too short to drink bad wine

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2009, 11:39:48 »
Logisch nadenkend zou je zeggen van wel, inderdaad Gaja. Maar vooralsnog mijn kennis van schoenen en/of schoenspanners is nihil te noemen. Toch wil ik, redelijk eigenwijs, het proberen voor elkaar te 'breien'. Gewoon, omdat het kan. ;)

Offline Diverander

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2009, 12:07:49 »
Logisch nadenkend zou je zeggen van wel, inderdaad Gaja. Maar vooralsnog mijn kennis van schoenen en/of schoenspanners is nihil te noemen. Toch wil ik, redelijk eigenwijs, het proberen voor elkaar te 'breien'. Gewoon, omdat het kan. ;)

Alle respect dat je hier tijd, moeite en alles in wil steken, maar....

Is er een reden dat je ze niet gewoon koopt, bijv. bij de Quality shop.

Succes!

Diverander
"Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak"

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2009, 12:11:55 »
Crisis!  :shock:
Haha nee, dat woord is hier vrij onbekend. Een echte reden ervoor is er niet, behalve de fun om naar een resultaat toe te werken, bezig te zijn, en te doen wat anderen niet doen. ;)

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2009, 12:16:28 »
Een universele spanner lijkt mij lastig te maken. Is het niet zo dat maat 39 ook een smallere schoen is dan maat 44 (bijv.)?

Absoluut, daarnaast zit je nog met breedtematen per lengtemaat. Denk overigens dat het niet heel ingewikkeld moet zijn om een goede leest van je schoen te maken. Kwestie van een stevige doch flexibele zak in de schoen doen en vol laten lopen met gips. Dan heb je een behoorlijke goede basis om de spanner op te baseren.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2009, 12:23:44 »
Absoluut, daarnaast zit je nog met breedtematen per lengtemaat. Denk overigens dat het niet heel ingewikkeld moet zijn om een goede leest van je schoen te maken. Kwestie van een stevige doch flexibele zak in de schoen doen en vol laten lopen met gips. Dan heb je een behoorlijke goede basis om de spanner op te baseren.

Vooral dat lijkt mij een vereiste. ;)
Ik heb het nu even geprobeerd met het standaard klotje wat in schoenen uit het rek zit:

Een goede dag in een schoen laten zitten, met een aantal pagina's van het Algemeen Dagblad in de punt. De ene schoen is natuurlijk puntiger als de andere(n), dus een hele puntige spanner lijkt mij not done.
Het klotje is geen perfecte 'mal' om te gebruiken, maar zo krijg je wel aardig het idee.

Edit: typo.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2009, 12:25:55 »
Sommige Santoni's zouden behoorlijk profiteren van een spannertje dat hun fragiele neusje in model kan houden. Zijn enkele SFers die rood aanlopen als ze denken aan hun gehavende neusjes...

Interessant project!

Vanità - modern tailors

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2009, 12:29:54 »
Sergio, ik ben de grootste Santoni-leek die hier rondloopt (toevallig ook niet op Santoni's), maar kan heel goed begrijpen wat je bedoeld. We zullen zien wat er mogelijk is met de neus!

Bedankt, N.

Offline Carel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2009, 12:32:49 »
Dat is idd wel makkelijk. Je zou ook een folie kunnen gebruiken wat mss beter werkt. Daarna kan je een mal maken. Een goede kennis van mij doet in carbon producten en maakt het ook zelf. Kan je nog een stel spanners van carbon maken lijkt mij best gaaf.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2009, 12:34:20 door Carel »
Tribula

Offline Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2009, 12:33:46 »
Om een goed model te krijgen van de binnenzijde van je schoen, kan je een vuiniszak nemen (zo'n dunne zwarte) en 2 in elkaar stoppen.

Vervolgens stop je je hand in de zak, en die weer in de schoen.
Daarna spuit je de zak die in schoen zit vol met pur.
De pur zet zich helemaal uit en op die manier krijg je de goede vorm.

Offline maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2009, 12:40:37 »
Om een goed model te krijgen van de binnenzijde van je schoen, kan je een vuiniszak nemen (zo'n dunne zwarte) en 2 in elkaar stoppen.

Vervolgens stop je je hand in de zak, en die weer in de schoen.
Daarna spuit je de zak die in schoen zit vol met pur.
De pur zet zich helemaal uit en op die manier krijg je de goede vorm.
Duwt het uitzettende put niet de hele schoen uit model?
De z doet het regelmatig niet....

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2009, 12:43:17 »
Correct. Goed idee Bachelor, maar de purschuim is TE krachtig voor de meeste schoenen, en de schoen zal dan 'uit elkaar klappen'. Dan zijn spanners ook overbodig geworden. ;)

[ at ] Carel: Interessant! Carbon is het nieuwe wit haha, alleen zal carbon weinig (lees: totaal geen?!) vocht opnemen..

P.S. Maakt die connectie van jou ook one-off producten van carbon?

Offline DL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2009, 12:44:56 »
Correct. Goed idee Bachelor, maar de purschuim is TE krachtig voor de meeste schoenen, en de schoen zal dan 'uit elkaar klappen'. Dan zijn spanners ook overbodig geworden. ;)

[ at ] Carel: Interessant! Carbon is het nieuwe wit haha, alleen zal carbon weinig (lees: totaal geen?!) vocht opnemen..

P.S. Maakt die connectie van jou ook one-off producten van carbon?

Een van de andere dingen die een spanner doet is geuren opnemen, dat doet carbon toch niet?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofvezel

Daar staat dat het vooral goed is voor producten die een hoge stijfheid nodig hebben.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2009, 12:45:08 »
Pur is inderdaad wel een goed idee omdat het uitzet, gips niet. Het levert alleen geen druk op dus de vorm van de schoen blijft behouden. Alleen is pur wel ontzettend vervelend spul om ergens op te krijgen, dat krijg je er nooit meer vanaf. Use with caution.

Edit: Als je er voor zorgt dat het put er bij de instap van de schoen uit kan moet het geen druk opleveren, gewoon in kleine beetjes inspuiten.

Vanità - modern tailors

Offline Carel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2009, 12:54:07 »
Met het pur gewoon een aantal keer proberen met verschillende hoeveelheden. Iedere keer kleine beetje word lastig want het zet namelijk best snel uit.

Dat carbon idee is meer voor de gein omdat ik het er altijd wel mooi uit vind zien.
Tribula

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2009, 12:55:52 »
[ at ] Duco: Correct, de enorme stijfheid plus het lage gewicht zijn de pluspunten van carbonfiber. Next best thing is het materiaal van de Airbus (nummertje nog wat nog wat), combinatie, ik zeg legering van glasdraad en aluminium.

[ at ] Sergio: Ik ben wat voorzichtig met purschuim, maar wellicht dat het toch goed werkt, en dus niet de schoen geheel vernield. Ik ga een luchtje scheppen om erover na te denken en wat hout halen voor de volgende stap.

Cheers!

GSA

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2009, 13:19:13 »
Sommige Santoni's zouden behoorlijk profiteren van een spannertje dat hun fragiele neusje in model kan houden. Zijn enkele SFers die rood aanlopen als ze denken aan hun gehavende neusjes...

Interessant project!
Duwt het uitzettende put niet de hele schoen uit model?

Mijn schoenmaker beweert van niet (even de schuld van het fouthebben doorschuiven :mrgreen:),
en adviseert om de punten maar met watten op te vullen aangezien een spanner er niet bijkomt.
Een nadeel van ongevulde punten is dat ze omhoog gaan staan. Dat, in combinatie met een smalle puntige leest doet men dan al helemaal aan clownschoenen denken.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2009, 13:21:08 »
Anders haal je bij de kringloopwinkel een paar schoenen om mee te testen.

Vanità - modern tailors

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2009, 15:08:57 »
Kijk, schoenmakers weten doorgaans heel goed waar ze over praten, goede tip!
Ik heb zojuist 'een blok vuurhout' opgehaald bij mijn houtleverancier; zou beetje te veel van het goede zijn wanneer ik de eerste knutselheden meteen op ceder- of mahoniehout zou uitoefenen. Ik zal er straks weer een foto van posten. Trouwens van nu staan onder mijn bericht steeds de uren en kosten vermeld.

[ at ] Sergio: vanzelfsprekend een goede tip, thanks!

Uren:      1   (Schetsen en brainstormen +1)
Kosten:   0   (Blokje hout kreeg in van de zaak ;))

Offline Sigaro

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2009, 15:41:20 »
1-ik zou de schoen van binnen met plastic bekleden, dat is best goed te doen

2-daarna zou ik de schoen vol laten lopen met gips met een pen erin als soort van wapening in beton

3-dit mengsel laten harden waardoor je erna een goede afdruk hebt, dit alles kost ook nog eens geen bal.

zo kun je deze afdruk perfect bij schaven/schuren/frezen op een blok zacht hout

ik zou dit wel doen met een afgedankte schoen mocht het fout gaan :)

succes met het maken van de schoen spanner ik denk persoonlijk dat het wel een erg dure spanner word qua arbeid etc etc

Offline RuMouR

• Gebruiker
  • Consider the sarcasm sign to be there - 24/7
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2009, 15:48:58 »
Mijn schoenmaker beweert van niet (even de schuld van het fouthebben doorschuiven :mrgreen:),
en adviseert om de punten maar met watten op te vullen aangezien een spanner er niet bijkomt.
Een nadeel van ongevulde punten is dat ze omhoog gaan staan. Dat, in combinatie met een smalle puntige leest doet men dan al helemaal aan clownschoenen denken.

Dit wordt vaak met toiletpapier gedaan voor de échte puntschoenen en kan ook tijdens het dragen een betere vorm geven aan de schoen. Ik zie niet in, zoals je zelf al voorop stelt, waarom dit niet met een spanner van pas kan komen.

@Narcissus, de schoenspanners die doorgaans in mijn schoenen zitten zijn deze en worden door de fabrikant reeds universeel genoemd en niet in schoenmaat, maar in S - XXL maat aangeduid. Het verschil tussen de schoenen wordt opgevangen door een systeem met 2 veren; 1 in de lengte en 1 in de breedte.

Overigens, een 'universele' schoenspanner is net zoals een one-size-fits-all overhemd. Er is hierbij ook een reden waarom er schoenspanners speciaal op maakt gemaakt worden. Desalniettemin, ik volg je met enthousiasme. (dit soort projectjes heb ik ook veel gedaan...)

PS: denk eens aan een wormwiel. Bij de hoekverbinding die je nu toont krijg je geen (of moeilijk) verandering in de lengte. Of gewoon 1 veer; die kun je in verschillende sterktes krijgen, ben je meteen van het hele vraagstuk af. Een lokale ijzerwerkplaats weet wel meer van veren. Het hoeft bij een veer trouwens niet zo meteen te zijn dat een verandering in lengte een grote verandering in veersterkte hoeft te betekenen. Of: zorg ervoor dat je de veren (lengte-veer en breedte-veer) onderling kunt spannen met 2 kleine knopjes die bereikbaar zijn door de voetopening.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2009, 15:50:56 door RuMouR »
"Mijn baas doet net alsof ik veel verdien, daarom doe ik net alsof ik druk bezig ben."

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2009, 15:52:11 »
Bedacht me nog iets van mijn eigen schoenmaker, een leest bestaat altijd uit twee delen omdat je deze anders niet meer uit de schoen krijgt. Wanneer je de schoen zou laten vollopen met gips ga je dit er dus nooit meer uit krijgen, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Vanità - modern tailors

Offline RuMouR

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2009, 15:57:57 »
Bedacht me nog iets van mijn eigen schoenmaker, een leest bestaat altijd uit twee delen omdat je deze anders niet meer uit de schoen krijgt. Wanneer je de schoen zou laten vollopen met gips ga je dit er dus nooit meer uit krijgen, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Voordat het gips hard is, de veters dicht doen. Na het uitharden, de veters weer los maken. Dan zou je het uitgeharde gips er wel uit moeten krijgen.
"Mijn baas doet net alsof ik veel verdien, daarom doe ik net alsof ik druk bezig ben."

Offline Carel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2009, 16:04:17 »
Voordat het gips hard is, de veters dicht doen. Na het uitharden, de veters weer los maken. Dan zou je het uitgeharde gips er wel uit moeten krijgen.

Ik vraag dat me dus ook af. Volgens mij gaat dat dus niet lukken en breekt het gips. Hij moet achter bij de hiel gelift worden om het gedeelte voor in de schoen eruit te krijgen. Ook als je de veters er daarna uithaalt gaat je dat niet lukken denk ik. Het stuk gips kan die draai naar boven waarschijnlijk niet maken.
Tribula

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2009, 16:10:04 »
[ at ] RuMouR:

Duidelijk voorbeeld, en goede onderbouwing ook. 'Mijn' spanners moeten ook voorzien zijn van een 'verend gedeelte' dat het verschil in breedte opvangt/opvult.

Ook snap ik precies hoe het zit met de one-size-fits-all producten. Maar goed, we zien dit als hobby/project. (Mochten ze na afloop worden geveild hier op SF, bij een startbedrag van enkele nullen, denk ik er over na. ;))

Thanks, al moet je wel bedenken dat dit juist in het leven geroepen is om spanners 'anders dan door een veer/een aantal veren bekrachtigd te worden' te bedenken. ;)
Maar met het woordje wormwiel kan ik wellicht wat. Ik had hiervoor al wat bedacht met 2 (zegge: twee) wormwielen, dat is iets te veel van het goede weer.

[ at ] Sergio & Carel:

Wanneer je het gips ter hoogte van je wreef doorsnijdt, kun je eerst het hielstuk eruit halen, daarna het voetstuk.
Dit kan simpelweg met de welbekende Stanleymessen. :) En je hebt in principe niet de complete leest als 1 geheel nodig.

Maar ik geloof dat ik er voor kies om een oude schoen kapot te knippen, later meer!

Offline RuMouR

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2009, 16:11:25 »
@Carel,

Heb je wel een puntje...

Quick&dirty solution: een ander paar schoenspanners als mal gebruiken. Als het universeel moet zijn hoeft het dus niet specifiek perfect te passen op alleen 1 paar.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2009, 16:12:57 door RuMouR »