Auteur Topic: MTM en bespoke shirts: getting the fit right  (gelezen 14284 keer)

Offline Daedalus

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: MTM en bespoke shirts: getting the fit right
« Reactie #120 Gepost op: 26 mei 2010, 21:10:54 »
Heren,

In principe geven veel leveranciers aan dat de eerste keer dat je langskomt na een bestelling we nog één Passessie doorlopen. Alhoewel ik dit bij MtM een beetje flauw vindt, dat is vaak niet meer dan een aangepast confectie patroon. En meestal worden alleen lengtematen verandert en je taille, maar het uitleggen van een borstpartij of het aanpassen van een schoudermaat wordt angstvallig vermeden. Dit zijn namelijk zo'n delicate maten die een shirt in zijn geheel kunnen verpesten.
En het meeste verstelwerk dat daarna wordt verricht door een kleermaker doet het geheel niet ten goede. ( is mijn ervaring )

Bespoke daarentegen vraagt om meerdere sessies. Eerst moet je patroon worden gesneden aan de hand van de gegevens van het lint. Dan krijg je je passhirt en dat wordt dan verder aangepast. De tweede keer is het shirt helemaal klaar.
Dan ben je dus al wel 3 keer over de vloer geweest (geweldige gelegenheid om te cross-sellen zou de detailist zeggen).

Wat ik aan jullie zou willen vragen. Wie heeft er ervaring met "echt" online bestellen van een MtM-product? En dan niet biometrisch alstublieft, dat is des duivels in mijn ogen.
Je meet jezelf in ( of laat je bevallige vriendin het lint rond je borst spannen ) en geeft deze gegevens door aan het atelier.

Als een van jullie hier positieve/ negatieve ervaringen mee heeft hoor ik dat graag, met name via welk atelier je dit hebt gedaan. Ik ben namelijk op zoek naar een leverancier van een dergelijk product.

Zoek op styleforum.net naar threads over mytailor, jantzen etc etc. Teveel trial and error als je het mij vraagt. De meeste klanten hebben daar na 4 of 5 shirts pas een pasvorm te pakken die ermee door kan. En dan is het vaak nog steeds niet optimaal.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2010, 21:13:10 door Daedalus »
Jerry, just remember, it's not a lie if you believe it.

Offline De Baron

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 27 mei 2010, 13:17:27 »
Ja ik zie wat je bedoelt, toch staan er verschillende succesverhaaltjes tussen ten aanzien van "Self Measurement".
Ik ga het toch eens proberen.

Offline Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: 27 mei 2010, 13:21:30 »
Self Measurement, lijkt mij echt drie keer niets en kan ook nooit goed gaan. Een professioneel weet hoe te meten, kan zien of er verschil is in de bouw van een persoon etc etc. Dat zal je zelf nooit goed krijgen. Zou er nogmaals niet aan beginnen, betaal dan €30,- meer en dan heb je een veel beter passend shirt.

-Edit- Ik zie dat je zelf maar "self measurement" bedrijfje aan het opstarten bent?  :lol:

« Laatst bewerkt op: 27 mei 2010, 13:35:47 door Orno »
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Offline De Baron

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: 27 mei 2010, 15:10:53 »
Ja inderdaad.
We twijfelen heel erg of de Nederlandse man wel vertrouwen heeft in self-measurement.
Je wil zoals al eerder gezegd, "die trial-and-error situaties" iedere consument onthouden.

Niks zo frustrerend als dagen achtereen aan de telefoon hangen voor je overhemd.
Zeker bij online bestellen moet het in één keer goed, anders is het comfort van thuiswinkelen ook weg.

Offline Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 27 mei 2010, 15:21:44 »
We twijfelen heel erg of de Nederlandse man wel vertrouwen heeft in self-measurement.
En terecht.

Doet mij erg denken aan de pagina's uit de Ach en Wehkamp of andere portorders met aanwijzingen en plaatjes hoe te meten, en dat dan alsnog wat wordt opgestuurd dat voor geen kanten past. En daar gaat het alleen maar om een confectiemaat.

Offline Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #125 Gepost op: 27 mei 2010, 16:31:04 »
Ja inderdaad.
Je wil zoals al eerder gezegd, "die trial-and-error situaties" iedere consument onthouden.

Niks zo frustrerend als dagen achtereen aan de telefoon hangen voor je overhemd.
Zeker bij online bestellen moet het in één keer goed, anders is het comfort van thuiswinkelen ook weg.

Dit is nog een van je minste problemen, i.e. er zijn dan tenminste al gekken geweest die zelf met een meetlint hebben lopen klooien. Dit vind ik namelijk al te veel moeite, los van het resultaat. 't Is als het aanzetten van een knoop: het zal best te doen zijn, maar ik laat het uitbesteden.

Als je mijn bescheiden mening wilt: ik denk niet dat ik hierin alleen ga. Mensen die MTM shirts dragen zijn allemaal professionelen (in spe), die andere professionelen graag een fee gunnen voor goed werk of een goed bedrijfsmodel. Uiteraard wil ik de beste deal - zo billig ben ik dan ook wel weer - maar aan de reeks handelingen om een eindproduct te maken, wil ik niets hoeven bijdragen.

Bovendien: mensen die wel zelf willen gaan meten, die zou ik niet eens als klant willen hebben. Voel je 'm? 't Zijn van die vaders die hun zonen geen lekker toetje van Mona gunnen, die met Smarties erin, maar gaan voor het pak huismerk yoghurt en een zak Smarties apart, om zo eigenhandig een nagemaakt misbaksel te fabriceren, de dromen en verlangens van hun kroost bruut de kop indrukkend. Walgelijk.

Offline Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: 27 mei 2010, 17:40:04 »
Dit is nog een van je minste problemen, i.e. er zijn dan tenminste al gekken geweest die zelf met een meetlint hebben lopen klooien. Dit vind ik namelijk al te veel moeite, los van het resultaat. 't Is als het aanzetten van een knoop: het zal best te doen zijn, maar ik laat het uitbesteden.

Als je mijn bescheiden mening wilt: ik denk niet dat ik hierin alleen ga. Mensen die MTM shirts dragen zijn allemaal professionelen (in spe), die andere professionelen graag een fee gunnen voor goed werk of een goed bedrijfsmodel. Uiteraard wil ik de beste deal - zo billig ben ik dan ook wel weer - maar aan de reeks handelingen om een eindproduct te maken, wil ik niets hoeven bijdragen.

Bovendien: mensen die wel zelf willen gaan meten, die zou ik niet eens als klant willen hebben. Voel je 'm? 't Zijn van die vaders die hun zonen geen lekker toetje van Mona gunnen, die met Smarties erin, maar gaan voor het pak huismerk yoghurt en een zak Smarties apart, om zo eigenhandig een nagemaakt misbaksel te fabriceren, de dromen en verlangens van hun kroost bruut de kop indrukkend. Walgelijk.

Je laat het uitbesteden? Dus je geeft je shirt bijvoorbeeld aan je butler die het vervolgens uitbesteedt aan de kleermaker? Respect  :wink:
60 percent of the time, it works every time.

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 27 mei 2010, 17:41:57 »
Zijn butler is tevens zijn body double, hardstikke handig die draagt het in voor je en dan hoef je niks tegen de muur te gooien.
A lavā ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • nouveau pauvre
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 27 mei 2010, 18:04:45 »

Je laat het uitbesteden? Dus je geeft je shirt bijvoorbeeld aan je butler die het vervolgens uitbesteedt aan de kleermaker? Respect  :wink:

Heheh, ik las het en wilde het ook posten, maar zag toen jouw reactie. Ongekende luxe. :mrgreen:
Her dress is up to waterline
Bitch is clearly borderline
Nose as white as Snow White's, in moonlight

Offline Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #129 Gepost op: 27 mei 2010, 18:18:54 »
Me bad. Gebruik deze uitdrukking eigenlijk altijd op deze manier, onterecht dus. In mijn verdediging: mevr. Swann regelt dat soort zaakjes bij ons thuis. Dus misschien wel gedeeltelijk waar.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: 27 mei 2010, 18:40:44 »
Vrouwenarbeid!
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanitā - modern tailors
« Reactie #131 Gepost op: 27 mei 2010, 19:47:06 »
Maar als ik het goed begrijp wil de Baron ons dus als basis gebruiken voor zijn onderzoek naar 'n businessmodel?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanitā - modern tailors

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: 27 mei 2010, 20:20:36 »
Maar als ik het goed begrijp wil de Baron ons dus als basis gebruiken voor zijn onderzoek naar 'n businessmodel?

Dan zal ie aan veel eisen moeten voldoen en veel centjes uit moeten trekken. Haha. :mrgreen:
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: 28 mei 2010, 08:57:50 »
Nou laat hem maar zijn portemonnee trekken dan kunnen we kijken hoe ver we komen :lol:
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Offline De Baron

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: 31 mei 2010, 21:20:19 »
Ik begin me ook steeds meer af te vragen of de stijlforum bezoek niet al zodanig bekend is met de MtM wereld dat enkel de producten afkomstig van de grijzer wordende kleermaker op Jeremyn Street goed genoeg zijn voor hem.

Ik ben helaas opgedragen niet meer deel te nemen aan de thread, daar ik inderdaad wel een commerciele achtergrond dien op het gebied van mode. Echter wil ik toch de enkele heren die hun zienswijze met mij durfden te delen, bedanken.

Een butler die tevens je body-double is trouwens wel heel handig. Ik hoop daarom ook dat men snel vorderingen zal maken op het gebied van genetische manipulatie, dan kun je gewoon je eigen body-double laten fabriceren.
Het ethische aspect hiervan laat ik over aan de linksen en zwaar-gelovigen.

Met vriendelijke groet

Offline stijlvol

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:08:25 »
Weet niet of dit het juiste topic is zo niet, excuus.
Maar wat vinden jullie van die sites waar je maatshirts kan bestellen. Doel dan op italianshirts en cape comfort enzo.
Heb zelf bij die laatste wel vaker besteld en dan shirts van de betere, trouwens is niet zeker ze waren duurder maar of dat beter is.., stoffen en dan mooie knopen enzo. Enige probleem is dat wanneer je een shirt hebt die echt goed zit. Je de volgende keer met dezelfde maten een iets ander shirt krijgt. Wel goede service hoor, je stuurt terug en krijgt een ander. Maar toch raar. Heb het zelfs gehad bij een bestelling van 2 allebei dezelfde full tailored maten en toch net een ander shirt.

Ben benieuwd of jullie nog andere wellicht wat duurdere, maar betere sites kennen.

thnx

Offline carpe diem

• Gebruiker
  • I'm the bad guy?
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:29:53 »
Ik weet het niet zo Stijlvol. Heb zelf talloze malen op al die sites zitten klikken en heb nooit iets durven bestellen door het gemis aan persoonlijke kennis en gevoel van een opmeter in een winkel.
Heb nu zelf voor SuitSuppy gekozen om hemden te laten maken.
Mijn voorgevoel is bevestigd, je hebt meer zicht op de stoffen die je kiest. Live zien is toch anders als een plaatje op je scherm. En een afhangende schouder of net dat halve centimetertje erbij kun je niet zelf verzinnen of opmeten vanwege gebrek aan kennis en is überhaupt geen keuze mogelijkheid op die sites
When you buy the best, you only cry once.

Offline Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:31:28 »
Je kan beter je energie steken in het zoeken van een goede MTM of bespoke shirtmaker. Die extra tientjes of zelfs honderden Euro's geven zoveel meer voldoening.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanitā - modern tailors
« Reactie #138 Gepost op: 27 augustus 2010, 01:09:50 »
Je kan beter je energie steken in het zoeken van een goede MTM of bespoke shirtmaker. Die extra tientjes of zelfs honderden Euro's geven zoveel meer voldoening.

I second that!
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanitā - modern tailors

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: 27 augustus 2010, 07:35:18 »
Juist het goed kunnen bekijken en bevoelen van stoffen is voor mij belangrijk in het samenstellen van een MtM shirt. Dat kan niet online, dus zou ik het nooit doen. Ik denk dan ook Yoox-aankopen waarvan ik bij het openen van de doos al zag dat ze direct retour zouden gaan omdat de stof er niet totaal uitzag zoals ik dacht dat het er op Yoox uitzag.
A lavā ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: 29 augustus 2010, 01:35:24 »
I second that!

I bet you do...  ;)

Overigens kan ik wel uit eigen ervaring beamen dat de assistentie van een ervaren persoon, alsmede een goed aan te passen patroon een hoop 'trial and error' scheelt.

Offline stijlvol

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: 01 september 2010, 21:54:56 »
Ik ben het wel met jullie eens hoor. Mij gaat het meer om het gemak dat ik er geen tijd aan kwijt ben, bij Mtm moet ik toch ook weer ergens langs. Maar ja, dan behoor je ook iets te krijgen.
De shirts die ik koop zijn acceptabel maar toch elke keer weer iets anders.

Ik zal in dit topic eens kijken naar goede mtm in de buurt van Amsterdam.

Offline Reinier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: 15 september 2010, 10:24:55 »
Hoe strak hebben jullie het shirt om je nek zitten als hij helemaal dicht is.
Zelf vind ik het heel lelijk als er teveel ruimte tussen de nek en het shirt zit.
Hierdoor heb ik het shirt aan de strakke kant.

Offline Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: 15 september 2010, 10:33:20 »
Als het goed is - we zitten hier in het maatwerk topic - is er geen sprake van een te stak shirt bij de juiste boordmaat. Mijn boorden sluiten netjes aan op de nek, zonder dat het knellend voelt.
Als je het hebt over RTW shirts: wanneer je de shirts met het boord gesloten draagt, met een das en een jasje, dan lijkt me de juiste boordmaat belangrijker dan de fit van je shirt.

Offline Reinier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: 15 september 2010, 10:40:57 »
Mijn vraag/opmerking is misschien niet helemaal in het goede topic geplaatst.

Offline TomR

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: 10 december 2010, 17:41:36 »
Recent heb ik een shirt online besteld bij serafino (in de zoek functie een aantal kleine dingetjes over gevonden). Ik wilde het eens uitproberen en deze stap was meer voor de hand liggend dan naar een shop gaan voor een MtM. Ik kan me in de visie van de echte Stijlforum heren hier goed vinden. In de toekomst zal ik daarom ook naar de winkel gaan. Ik miste inderdaad de feeling van de stof bij het uitzoeken. Verder wel erg informatief en uitgebreid weergegeven op deze site. Dit was de meest uitgebreide online shirtwinkel die ik kon vinden in Nederland. Ik ben voor een wit shirt gegaan met een semi wide spread kraag, klassieke side pleats, onderkant tail shirt en extra getailleerd. Ik vond dit een mooie combinatie die klassiek met modern combineert en kan hem zowel formeel als informeel dragen. De semi wide spread kraag omdat ik in de toekomst ook graag eens een vlinderdas draag. Heb hem 1 keer aan gehad en was laaiend enthousiast over de fit. Nu heb ik echter dit forum ontdekt en zal hem dit weekend nog eens goed passen. Dan zal ik mijn definitieve bevindingen met u delen.

Offline HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: 10 december 2010, 20:58:49 »
Tom,

Als je toch aan het passen bent, neem gelijk even een foto van de fit.
Hoe duur was het shirt ? Een MTM bij Suit Supply ben je namelijk voor 100 euro klaar.

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: 11 januari 2011, 08:59:05 »
Eventjes dit topic weer een kick geven. De fit van de shirts die ik vandaag de dag veel op SF.nl zie, en trouwens ook zelf draag, is behoorlijk strak. Gisteren sprak ik hier ook met Narci over en eigenlijk kwam ik wel een beetje tot de conclusie dat we hierin een beetje zijn doorgeslagen. Een shirt zit niet goed als het zo strak is dat je het shirt voelt als je iets uit het bovenste schap in de supermarkt moet pakken. Dat is puur mode en heeft niks te maken met 'hoe het hoort'.

Kijk o.a. maar naar Kabbaz: http://www.youtube.com/watch?v=8bFknn4zvGY
En Anna Matuozo (met Foof, voor HGW): http://i22.photobucket.com/albums/b328/mafoofan/titc/matuozzo2008/matuozzo200820.jpg

Ik zie dan, zeker bij Foof, duidelijk dat er rond de schouders en borst meer ruimte over is dan ik zie in het WDDHV-topic. Dat heeft twee grote voordelen in mijn optiek. Ten eerste kan hij zonder problemen bewegen in dat shirt - het is comfortabel. Ten tweede ziet zelfs de kleine en waarschijnlijk bijzonder slanke Foof er gespierd uit met dat shirt.

Online DL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: 11 januari 2011, 10:31:16 »
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, al blijft het een kwestie van smaak.

Over dat shirt van Foof, ben ik de enige die vindt dat dat eigenlijk helemaal niet zo'n mooi zittend shirt is? Meerdere plooien op de borst en ook op de schouder. De schouder zit niet op zijn schouderlijn.

Offline Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: 11 januari 2011, 10:35:39 »
Een shirt zit niet goed als het zo strak is dat je het shirt voelt als je iets uit het bovenste schap in de supermarkt moet pakken. Dat is puur mode en heeft niks te maken met 'hoe het hoort'.

Een shirt moet comfortabel zitten wanneer je normaal zittend werk doet. Wanneer je fysieke arbeid verricht geldt een andere 'right fit' dan wanneer je een kantoorknuppel of student bent. En wanneer ik iets uit het bovenste schap moet hebben, vraag ik een vakkenvuller of hij dit voor mij kan pakken, daar zijn ze eenmaal voor. ;)