Auteur Topic: MTM en bespoke shirts: getting the fit right  (gelezen 14271 keer)

Offline J

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: MTM en bespoke shirts: getting the fit right
« Reactie #90 Gepost op: 05 november 2009, 13:41:26 »
Ik zit zelf een beetje in dubio, ik wil ook eens een MTM shirt gaan halen, bij Menco Nieuwenhuis, en dan het goedkoopste label, green label. Alleen iemand kwam met het argument dat kwaliteit van dit shirt slechter is dan een gewoon RTW shirt, van dezelfde prijs. Ik kwam toen met het argument dat je bij de RTW shirts van dezelfde prijs (Ralph Lauren, Boss, Hilfiger etc.) Meer voor de naam betaald dan je eigenlijk voor de shirts doet.

Wat is nou waar, zijn goedkopere maatshirts qua kwaliteit slechter dan RTW shirts van dezelfde prijs?

Goedkope mtm-shirts, en dan bedoel ik shirts van 65 euro of iets dergelijks, zijn inderdaad vaak niet goed. Geregeld matige stoffen, een boord van schuurpapier en plastic knopen (voor zover je geen andere keuze hebt). Een confectiehemd van dezelfde prijs kan dan heel goed beter zijn.

Nu ben ik heel tevreden over mijn goedkopere mtm-hemden van Menco Nieuwenhuis (van zo'n 125 euro, geloof ik). Als je de goedkoopste stoffen met wat polyester buiten beschouwing laat en voor die paar euro meer paarlemoeren knopen neemt, heb je in mijn ogen een goed shirt voor de prijs.

Offline Ein Prosit

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 10 november 2009, 15:56:38 »
125 vind ik een mooie prijs voor een MtM hemd. Dan ga ik binnenkort maar eens een kijkje nemen.

Dankje!
Change is good, no change is better.

Offline Umpire

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 27 januari 2010, 21:38:11 »
Ik denk dat mijn vraag hier meer tot zijn recht komt..

Wie kan me even wat uitleggen (hopelijk aan de hand van wat plaatjes of goed beschrijven), wat de voldende punten inhouden

Handemade shirt:
Shirt met losse baleinen, afgezet onder de kraag met een andere stof. Wat betekent "met andere" stof
Moschini. Wat betekent dat?
Knoopaanzet met een kraaienpootje. Is dat meestal op stift/stam of ook zonder?
Lijst aan de binnenkant, met de hand aangeslagen? Wat betekent dat?

bedankt!
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2010, 21:40:58 door Umpire »

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 06 april 2010, 21:33:00 »
Hoeveel keer wassen jullie een nieuw MtM shirt voor een definitief oordeel te vormen over de pasvorm en de eventuele aanpassingen?
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone

Offline koenie

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 06 april 2010, 21:34:08 »
Ik meestal een keer of vijf-zes. Daarna krimpt het shirt (bijna) niet meer, is mijn ervaring.

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 06 april 2010, 21:36:06 »
Hoeveel keer wassen jullie een nieuw MtM shirt voor een definitief oordeel te vormen over de pasvorm en de eventuele aanpassingen?

Inderdaad... in mijn geval drie tot vijf keer.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Offline MacBert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 06 april 2010, 21:40:53 »
Vijf keer werd mij geadviseerd bij Vanita. Ik draag mijn twee shirts nu gewoon regelmatig en was ze meteen. Dan weet ik ongeveer binnen twee weken wat ik er van vind.

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 06 april 2010, 21:42:12 »
Ok, dank heren.

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 06 april 2010, 21:45:37 »
Maar interessanter dan deze vraag is wat er achter zit. Problemen met de fit van een nieuw shirtje, Mediaman?

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 06 april 2010, 21:52:24 »
Maar interessanter dan deze vraag is wat er achter zit. Problemen met de fit van een nieuw shirtje, Mediaman?

Dat weet ik nog niet, nu eenmaal gewassen, nog een keer of vier te gaan, maar ik denk eigenlijk al te zien dat de rug niet dermate gaat krimpen dat hij goed gaat vallen, iets teveel stof denk ik. Aangezien het mijn eerste MtM shirt is ben ik een beetje zoekende.

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 06 april 2010, 21:57:49 »
Aangezien het mijn eerste MtM shirt is ben ik een beetje zoekende.

Jazeker, ik ken het. De stress, het koude zweet... Nee geintje, maar het blijft itereren met MTM shirts en een eerste batch is nooit helemaal perfect.

Offline HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 06 april 2010, 22:35:33 »
Aangezien het mijn eerste MtM shirt is ben ik een beetje zoekende.

Uberhaupt je eerste ? Of eerste bij Vanita ?

Indien het eerste, vergeet je andere shirts maar, het valt mij op dat ik de rest alleen maar tegen vind vallen nadat ik mijn eerste MTM's heb gehaald.

Om ook op je vraag terug te komen, ik was niet echt tevreden had mijn twijfels met mijn Suit Supply MTM maar na een keer om 5 wassen zaten ze prima.  

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • nouveau pauvre
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 06 april 2010, 23:01:00 »
Dat weet ik nog niet, nu eenmaal gewassen, nog een keer of vier te gaan, maar ik denk eigenlijk al te zien dat de rug niet dermate gaat krimpen dat hij goed gaat vallen, iets teveel stof denk ik. Aangezien het mijn eerste MtM shirt is ben ik een beetje zoekende.

Eerste MTM-shirt, altijd lastig Mm. Kan me voorstellen dat men je niet gelijk in een condoom hijst als je nog geen MTM-ervaring hebt. Overigens zal een shirt na de eerste keer wassen denk ik al 80% van de totale krimp hebben ondergaan denk ik, verwacht dus geen wonderen de komende keren dat het shirt uit de wasmachine komt.
Her dress is up to waterline
Bitch is clearly borderline
Nose as white as Snow White's, in moonlight

Offline Amir

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 06 april 2010, 23:02:42 »
Ok, dank heren.

Mooie stoffen (van bekende stoffenhuizen) hebben geen krimp Mediaman. Een shirt gaat natuurlijk wel anders aanvoelen na een paar keer wassen.
www.ettemadis.blogspot.com

,,Amir in de bocht

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 06 april 2010, 23:13:05 »
Gewoon altijd jasje over aan, zoals het hoort.
Carweau • couturier

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: 06 april 2010, 23:18:18 »
Mooie stoffen (van bekende stoffenhuizen) hebben geen krimp Mediaman. Een shirt gaat natuurlijk wel anders aanvoelen na een paar keer wassen.

Of het krimp is of niet weet ik niet, maar ook shirts van goede stoffenhuizen gaan wat beter zitten na een aantal keer wassen.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2010, 23:20:31 door Bootstrap »

Offline Amir

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 06 april 2010, 23:25:14 »
Of het krimp is of niet weet ik niet, maar ook shirts van goede stoffenhuizen gaan wat beter zitten na een aantal keer wassen.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar op de cm (bijna) niet.  

,,Amir in de bocht

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: 06 april 2010, 23:26:07 »
Let trouwens vooral ook op het comfort, MM. Je kunt hem wel helemaal slank gaan lopen tweaken, maar als hij alleen maar mooi en niet lekker zit, is zo'n shirt alleen leuk voor WDDHV.
Carweau • couturier

Offline Amir

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 06 april 2010, 23:28:57 »
Let trouwens vooral ook op het comfort, MM. Je kunt hem wel helemaal slank gaan lopen tweaken, maar als hij alleen maar mooi en niet lekker zit, is zo'n shirt alleen leuk voor WDDHV.

Idd, luister naar Carwo   :wink:

,,Amir in de bocht

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 06 april 2010, 23:31:54 »

Dat is inderdaad helemaal juist. Er is een evenwicht tussen slank en comfort wat je zult bereiken naar een paar shirts.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: 07 april 2010, 02:08:18 »
Dat is inderdaad helemaal juist. Er is een evenwicht tussen slank en comfort wat je zult bereiken naar een paar shirts.
+1

@Mediaman:
Het is denk ik ook goed dat jouw eerste shirt een beetje te los zit wellicht, in plaats van te strak. Dit exemplaar is na een aantal keer wassen dan nog in te nemen en dan weet men dat ook voor aanpassingen aan het patroon.
Ik realiseer mij nu ook dat het een proces is wat men moet doorlopen, totdat men het patroon zo naar eigen smaak en wens heeft aangepast dat het uitkiezen van de stof en de opties bij een volgende bestelling zal volstaan.
Een proces overigens, wat ik bij Vanità (mijn vroegere shirtboertjes zijn niet zo serieus te nemen dunkt mij) nu razendsnel aan het doorlopen ben moet ik zeggen.

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 07 april 2010, 06:59:58 »
Heren, graci! Goede adviezen, fijn.

Strak is niet mijn ambitie met een MtM shirt, laten we zeggen een comfortabele slanke pasvorm, ik ben zelf niet zo afgetraind dat ik condoomstrak kan of wil hebben. Voor nu volg ik braaf de 5x wasinstructie en dan ga ik terug om het shirt en de pasvorm te laten bekijken door de heren van Vanita.

Offline HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 07 april 2010, 17:17:54 »

Ik vermoed dat de enige reden is dat MM hem gekocht heeft...  :mrgreen:

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 07 april 2010, 17:28:28 »
Ik vermoed dat de enige reden is dat MM hem gekocht heeft...  :mrgreen:

Ik val door de mand,....dat doe ik met knijpers om mijn rug, komt goed!

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: 07 april 2010, 22:25:01 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar op de cm (bijna) niet. 

Goede stoffen zullen inderdaad niet noemenswaardig krimpen. Mijn ervaring is dat krimp (bij goedkoop geconstrueerde shirts) eerder plaatsvindt langs de naden: de stiksels trekken samen, dit zie je bijvoorbeeld aan de 'puckering' van lange naden bij double-needle stitching. Op die manier kan een shirt natuurlijk wel krimpen.

Offline Amir

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 07 april 2010, 22:43:10 »
Goede stoffen zullen inderdaad niet noemenswaardig krimpen. Mijn ervaring is dat krimp (bij goedkoop geconstrueerde shirts) eerder plaatsvindt langs de naden: de stiksels trekken samen, dit zie je bijvoorbeeld aan de 'puckering' van lange naden bij double-needle stitching. Op die manier kan een shirt natuurlijk wel krimpen.

Apparte ervaring Velponi. Zo ervaar ik het namelijk niet. Krimp in overhemden heeft helemaal niets te maken met de constructie van een shirt. Het heeft te maken dat veel shirtmakers (vooral online aanbieders) stoffen en bunches hebben die geselecteerd worden door ateliers. En die zijn alleen uit op winst. Dus een stof van een turkse wever is ook welkom. Gelukkig is dat nu aan het veranderen en weten we wat we kopen.

,,Amir in de bocht

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 07 april 2010, 22:48:59 »
Tsja, wat kan ik zeggen Amir. Ik heb, als immer nieuwsgierige koper/drager, ervaring met shirts in uiteenlopende kwaliteiten, van zeer uiteenlopende herkomst. De diepere kennis van stoffen en constructie die jij als maker hebt moet ik ontberen... Toch heb ik hier en daar nog wel een shirtje hangen, waarvan ik vrij zeker weet dat eerder de naden dan de stof de oorzaak van krimp zijn geweest.

Offline Amir

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 07 april 2010, 23:10:11 »
Tsja, wat kan ik zeggen Amir. Ik heb, als immer nieuwsgierige koper/drager, ervaring met shirts in uiteenlopende kwaliteiten, van zeer uiteenlopende herkomst. De diepere kennis van stoffen en constructie die jij als maker hebt moet ik ontberen... Toch heb ik hier en daar nog wel een shirtje hangen, waarvan ik vrij zeker weet dat eerder de naden dan de stof de oorzaak van krimp zijn geweest.

Ik begrijp je gevoel. Een goed in elkaar gezet overhemd voelt fijner dan een hemd dat minder mooi in elkaar is gezet.
Maar ik ben nu een tijdje bezig in het atelier en zie en hoor nog s wat. Het ligt echt aan de stoffen. Bijv. een online aanbieder: ze verkopen geloof ik voor €69 een maathemd. Dat is echt belachelijk. Zoveel kost een mooi overhemd bijna aan stof, haha.

En double needle stitching is echt niet zo slecht. De krimpen in de naden hebben vooral te maken met de hand van de persoon die het in elkaar zet. Single-needle stitching is top. Maar daar betaal je ook gewoon voor.

« Laatst bewerkt op: 07 april 2010, 23:15:39 door Amir »

,,Amir in de bocht

Offline De Baron

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 26 mei 2010, 21:05:55 »
Heren,

In principe geven veel leveranciers aan dat de eerste keer dat je langskomt na een bestelling we nog één Passessie doorlopen. Alhoewel ik dit bij MtM een beetje flauw vindt, dat is vaak niet meer dan een aangepast confectie patroon. En meestal worden alleen lengtematen verandert en je taille, maar het uitleggen van een borstpartij of het aanpassen van een schoudermaat wordt angstvallig vermeden. Dit zijn namelijk zo'n delicate maten die een shirt in zijn geheel kunnen verpesten.
En het meeste verstelwerk dat daarna wordt verricht door een kleermaker doet het geheel niet ten goede. ( is mijn ervaring )

Bespoke daarentegen vraagt om meerdere sessies. Eerst moet je patroon worden gesneden aan de hand van de gegevens van het lint. Dan krijg je je passhirt en dat wordt dan verder aangepast. De tweede keer is het shirt helemaal klaar.
Dan ben je dus al wel 3 keer over de vloer geweest (geweldige gelegenheid om te cross-sellen zou de detailist zeggen).

Wat ik aan jullie zou willen vragen. Wie heeft er ervaring met "echt" online bestellen van een MtM-product? En dan niet biometrisch alstublieft, dat is des duivels in mijn ogen.
Je meet jezelf in ( of laat je bevallige vriendin het lint rond je borst spannen ) en geeft deze gegevens door aan het atelier.

Als een van jullie hier positieve/ negatieve ervaringen mee heeft hoor ik dat graag, met name via welk atelier je dit hebt gedaan. Ik ben namelijk op zoek naar een leverancier van een dergelijk product.

Offline Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: 26 mei 2010, 21:07:19 »
Dan ga je echt naar de verkeerde leveranciers En jezelf (laten opmeten) gaat niet werken, tenzij je het door iemand met ervaring laat doen.
This, madame, is Versailles.