Auteur Topic: MTM en bespoke shirts: getting the fit right  (gelezen 16179 keer)

Offline Don

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: MTM en bespoke shirts: getting the fit right
« Reactie #180 Gepost op: 07 februari 2012, 19:33:41 »
Heb je een 39-6 geprobeerd?

Offline Lethalis

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: 07 februari 2012, 19:48:00 »
Heb je een 39-6 geprobeerd?
De mevrouw die mij hielp bij de Suit Supply gaf mij dit meteen, nadat ze mijn boordmaat had opgemeten.

Onervaren als ik ben, vond ik het prima.. maar nu na een tijdje van alles te hebben gelezen, begin ik te begrijpen dat het anders kan :)

Dit staat waarschijnlijk niet in het goede topic, maar toch een advies:
Er is teveel stof aan de achterkant. Qua mouwlengte lijkt het shirt me goed. De schoudernaad hangt iets over, maar niets ernstigs wat mij betreft.
Laat het overhemd tailleren, bijvoorbeeld door zogenaamde side-darts achteraan aan te laten brengen (of gebruik ik de verkeerde term?). Dan moet het er behoorlijk uitzien denk ik.

Oh, en als je besluit het te houden en er veranderingen in aan te laten brengen: eerst wassen!
Okee, dus ik kan in principe proberen dit eerst te wassen (kijken of het nog krimpt) en het vervolgens te laten tailleren (ook bij de Suit Supply?).

Ga maar terug, want dit is gewoon veel te groot gekocht.
De boordmaat is wel goed.. want het zit wel strak om mijn hals als ik de knopen helemaal dicht doe.

Ik vraag mij dus af wat ik dan moet hebben (qua maat). Ik zou graag willen voorkomen dat ik straks weer iets koop wat niet goed is.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2012, 19:53:03 door Lethalis »

Offline Bill Splates

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: 07 februari 2012, 19:51:44 »
Coupenaden achterin zorgen ervoor dat deze aan de achterkant een enkele cm's getailleerd wordt. Kan ook bij de SuSu, kost 5,-. Mouwen vind ik zelf net iets aan de lange kant, maar misschien dat het gebruik van het tweede knoopje uitkomst biedt (als deze niet te smal om de pols valt).

Offline Don

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: 07 februari 2012, 20:03:29 »
De mevrouw die mij hielp bij de Suit Supply gaf mij dit meteen, nadat ze mijn boordmaat had opgemeten.

Onervaren als ik ben, vond ik het prima.. maar nu na een tijdje van alles te hebben gelezen, begin ik te begrijpen dat het anders kan :)
Okee, dus ik kan in principe proberen dit eerst te wassen (kijken of het nog krimpt) en het vervolgens te laten tailleren (ook bij de Suit Supply?).
De boordmaat is wel goed.. want het zit wel strak om mijn hals als ik de knopen helemaal dicht doe.

Ik vraag mij dus af wat ik dan moet hebben (qua maat). Ik zou graag willen voorkomen dat ik straks weer iets koop wat niet goed is.

Als je de bovenste knoop sluit en je kunt er niet een wijsvinger (of twee) tussen steken, dan zou ik het zelf een boordmaat van veertig centimeter kopen. Niets zo vervelend als een boord dat knelt. Dat voel je de hele dag.

Qua mouwlengte: in dit geval zou ik eerst een 39-6 of een 39-5 proberen. Bij het passen kun je nagaan of de mouwlengte goed is door de manchet zo vast te zetten dat die achter de muis van je hand blijft. Vervolgens kun je dan je arm in een hoek van negentig graden buigen. Als het manchet terugkruipt dan is de mouwlengte te kort of de onderarm te krap.

Wassen moet je pas doen als je erover uit bent dat je het hemd houdt. Of dat wijsheid is kun je het beste voor jezelf bepalen.

Offline Lethalis

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: 07 februari 2012, 21:28:57 »
Als je de bovenste knoop sluit en je kunt er niet een wijsvinger (of twee) tussen steken, dan zou ik het zelf een boordmaat van veertig centimeter kopen. Niets zo vervelend als een boord dat knelt. Dat voel je de hele dag.

Qua mouwlengte: in dit geval zou ik eerst een 39-6 of een 39-5 proberen. Bij het passen kun je nagaan of de mouwlengte goed is door de manchet zo vast te zetten dat die achter de muis van je hand blijft. Vervolgens kun je dan je arm in een hoek van negentig graden buigen. Als het manchet terugkruipt dan is de mouwlengte te kort of de onderarm te krap.

Wassen moet je pas doen als je erover uit bent dat je het hemd houdt. Of dat wijsheid is kun je het beste voor jezelf bepalen.
Ik wist niet dat er ueberhaupt een 39-6 bestond. Op de website van Suit Supply staat eigenlijk ook alleen regular (39-5) en long (39-7). Ik bel ze binnenkort anders een keer op voor de duidelijkheid.

Geen idee of het houden van dit overhemd wijsheid is.. ik ben gewoon erg benieuwd naar de beste stappen die ik kan nemen om goed passende overhemden te krijgen. Als er hier ergens een goede winkel in de buurt is waar iemand mij goed advies geeft dan zou dat natuurlijk ideaal zijn.

Wat dat betreft heeft de Suit Supply (Rotterdam) dus eigenlijk al de plank mis geslagen. En weet ik nog steeds niet zo goed waar ik dan wel heen moet voor goed advies en een passend overhemd.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2012, 21:33:10 door Lethalis »

Offline Don

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: 07 februari 2012, 21:37:18 »
Ik wist niet dat er ueberhaupt een 39-6 bestond. Op de website van Suit Supply staat eigenlijk ook alleen regular (39-5) en long (39-7). Ik bel ze binnenkort anders een keer op voor de duidelijkheid.

Geen idee of het houden van dit overhemd wijsheid is.. ik ben gewoon erg benieuwd naar de beste stappen die ik kan nemen om goed passende overhemden te krijgen. Als er hier ergens een goede winkel in de buurt is waar iemand mij goed advies geeft dan zou dat natuurlijk ideaal zijn.

Wat dat betreft heeft de Suit Supply (Rotterdam) dus eigenlijk al de plank mis geslagen. En weet ik nog steeds niet zo goed waar ik dan wel heen moet voor goed advies en een passend overhemd.

Zelf heb ik geen lengtemaat, het zou me dus niet verbazen als de maatvoering zo is dat de mouwlengte alleen in oneven nummers wordt uitgedrukt. Wellicht ten overvloede: beter een 39-7 waarvan je de mouwen laat verkorten dan een 39-5 die net een halve centimeter te kort is.

Offline maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: 07 februari 2012, 22:59:40 »
...
Laat het overhemd tailleren, bijvoorbeeld door zogenaamde side-darts achteraan aan te laten brengen (of gebruik ik de verkeerde term?).
...
Ik meen dat ze waist darts genoemd worden.
De z doet het regelmatig niet....

Offline Don

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: 07 februari 2012, 23:23:14 »
Google vindt waist darts iets voor vrouwen. Ik ook.

Een beter alternatief is het overhemd in te laten nemen over de hele zijnaad. Zo. Dat is er ook (weer) uit.

Offline patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: 08 februari 2012, 09:27:15 »
Bill splates heeft het over coupenaden. Dat is volgens mij de correcte term in het nederlands.

Innemen via zijnaden of coupenaden in laten zetten geeft hetzelfde effect qua fit. Het eerste ziet er alleen wat beter uit, maar is vaak ook duurder, zo is mijn ervaring.

Overigens zie ik nu dat het hemd wel degelijk te lang is; het valt over de handpalm heen. Je zou eens moeten kijken of er twee knoopjes naast elkaar zitten, lethalis, en het andere knoopje gebruiken. Waarschijnlijk blijft het hemd dan wel boven de palm rusten. Je krijgt dan iets overtollige stof op je onderarm, maar dat heb je nodig om het shirt ook goed te laten zitten als je je arm buigt.
Als je een shirt wilt dat goed valt als je je armen omlaag hebt zul je inderdaad een kleinere armlengte moeten nemen, met het gevaar dat het verschuift als je beweegt.
Ik doe niet aan mode

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
« Reactie #189 Gepost op: 08 februari 2012, 11:31:24 »
Indien nodig kun je het knoopje op het manchet ook nog een klein stukje (laten) verplaatsen om het manchet wat strakker te krijgen.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Offline bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: 08 februari 2012, 13:21:27 »
Dat is niet waar Patrique, door over de zijnaden in te nemen versmal je ook de voorpanden.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: 08 februari 2012, 14:10:05 »
Niet noodzakelijk, je kunt de stof ook enkel van het achterpand afhalen.

Vanità - modern tailors

Offline Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: 13 februari 2012, 14:24:49 »
Hoe ontstaan plooien vanuit de oksel horizontaal over de borst? Is het armsgat dan te groot? De borstbreedte te groot of te klein?

Het valt me op dat deze structureel aanwezig zijn bij vrij veel van mijn shirts.

Offline Caesarius

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
MTM en bespoke shirts: getting the fit right
« Reactie #193 Gepost op: 13 februari 2012, 15:40:35 »
Horizontale plooien duiden vaak dat iets te strak zit, maar wat durf ik ook zo niet te zeggen. Heb je misschien een foto?
Always have a better answer.

Offline Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: 13 februari 2012, 23:44:05 »
Bedankt voor je reactie; ik zie het momenteel niet bij het shirt dat ik nu aan heb en ik ga even een foto posten zodra ik kan. :)

Offline Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: 17 februari 2012, 14:03:00 »
Heb je misschien een foto?

Hierbij een voorbeeldfoto. Kwaliteit slecht, maar plooien goed te zien.

Offline Vosmans

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: 17 februari 2012, 14:24:31 »
Met die plooitjes lijkt het net een cowboy shirt. Hoedje erbij en je bent klaar voor Carnaval. :)

Offline Marx2k

• Gebruiker
  • Raving since 1818
    • Bekijk profiel
    • This is not the website you are looking for
« Reactie #197 Gepost op: 17 februari 2012, 15:08:55 »
Dat zijn rare plooien. Het lijkt alsof je hier en daar te weinig stof hebt, maar op andere plekken weer teveel stoffen. Waar is dit aangemeten?
In every stock-jobbing swindle everyone knows that some time or other the crash must come, but every one hopes that it may fall on the head of his neighbour, after he himself has caught the shower of gold and placed it in safety.
-Das Kapital (1867)

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: 17 februari 2012, 15:33:08 »
Ik krijg de indruk dat het hemd op de borst te strak is waardoor het stof tijdens het bewegen omhoog kruipt en deze plooien veroorzaakt.

Vanità - modern tailors

Offline Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: 17 februari 2012, 15:50:44 »
Moet de knopenlijst dan ook niet open staan, Sergio?
Merk dat bij mezelf namelijk na een paar weken krachttraining.
"It is ok for me to have everything I want"

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #200 Gepost op: 17 februari 2012, 15:57:57 »
Kan maar ik denk dat de borst in ruststand net aan is en als hij beweegt zet zijn borstkast uit en kruipt de stof omhoog. Als hij de stof nu naar beneden trekt zal het prima zitten, tot hij bijvoorbeeld z'n arm omhoog doet. Dan is het echt te krap.

Vanità - modern tailors

Offline Caesarius

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
MTM en bespoke shirts: getting the fit right
« Reactie #201 Gepost op: 17 februari 2012, 19:15:22 »
100% eens met Sergio. Een te strak borstpand was ook mijn eerste gedachte.
Always have a better answer.

Offline Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: 21 februari 2012, 11:09:04 »
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb nu gemerkt dat deze vreemde plooien alleen ontstaan als ik er een t-shirt onder draag. Als ik er niets onder draag, zit het gewoon goed.

Ik heb bij dit shirt op de borst gewoon nog aan beide kanten enkele centimeters over, dat zou toch voldoende moeten zijn?

Ik heb dit 'maatshirt' ooit op een website besteld en m'n vriendin heeft daarvoor m'n maten opgenomen. Het is dus niet heel erg SF-waardig. ;) Ik vind het zelf echter vrij goed zitten, alleen de mouwen vind ik te wijd.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2012, 16:20:36 door Idomeneo »

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: 21 februari 2012, 13:04:52 »
Met een t-shirt eronder maak je het natuurlijk wel iets krapper. Denk dat het toch daar aan ligt.

Vanità - modern tailors

Offline Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: 22 februari 2012, 11:32:29 »
Als jullie dat zeggen zal het shirt inderdaad iets te krap zijn. Na alle veel te wijde Bijenkorfshirts heb ik misschien wat overdreven met de slanke pasvorm van m'n shirts. Ik heb wel het gevoel dat ik wat dat betreft niet de enige ben op dit forum.  :mrgreen:

Offline malende

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: 11 mei 2012, 02:28:50 »
Hoe ongebruikelijk is het eigenlijk om je eigen stoffen aan te leveren voor een made to measure shirt?

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: 11 mei 2012, 08:11:34 »
Het is niet erg gebruikelijk en niet iedere maker accepteert eigen stoffen maar het komt zeker voor.

Vanità - modern tailors