Auteur Topic: Paul Verschragen kleding naar maat  (gelezen 8236 keer)

Offline Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Paul Verschragen kleding naar maat
« Reactie #90 Gepost op: 16 april 2009, 10:42:10 »
Goede samenvatting, dekt de lading wel.

Pak van de heer Velponi was, en is eerlijk gezegd, erg mooi. Van te voren kon niemand eraan af zien dat er echt iets aan vermaakt moest worden o het perfect te krijgen.

De kleine truc van Paul, met enkel spellen simpelweg de revers enigszins korter in lengte maken, maakte een wereld van verschil. Velponi, hoop dat gij dit alles kan uitleggen aan de kleermaker, zonder dat er rare dingen gebeuren.

Ook al kom je van Groningen, volgende keer toch maar eens overwegen om het bij te wonen, is mijn tip. Paul is een waar vakidioot, in de goed zin van het woord.

En inderdaad weer feestelijk eens wat gezichten achter de posts en foto's te zien. ;)

Gegroet!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • Le coq non sportif
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 16 april 2009, 10:46:59 »
*kuch* present *kuch*

Had je je onzichtbaarheidscape aan?  :mrgreen:

Bogart, de instaplijn is nog lager geprijsd, maar dat is wel plakwerk, dus ik denk voor hier niet echt interessant, daarboven zit een mtm-lijn met veel handwerk (los binnenwerk jasje) en een volledig handgemaakt en op maat gemaakte lijn.

............................................
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 11:11:22 door Mikey Fuoco »

Offline Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 16 april 2009, 10:56:38 »
Hou me aanbevolen.
Bedankt.
"It is ok for me to have everything I want"

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 16 april 2009, 11:37:46 »
Ik sluit me aan bij bovenstaande lovende kritieken, uitstekende avond geweest.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Offline maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 16 april 2009, 12:07:52 »
Weten jullie of heer Verschragen nog een 2e sessie gaat doen?

Helaas was ik verhinderd, maar zou toch erg graag een dergelijke sessie mee maken  :(

(Dan ga ik maar niet gekleed in pak lees ik al)
De z doet het regelmatig niet....

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 16 april 2009, 13:34:39 »
Ik denk, weet hast wel zeker, dat Paul een tweede sessie wil gaan doen. Uiteraard wil ik niet voor hem spreken, maar dit (een tweede sessie) kwam eerder al ten sprake, wanneer de eerste een succes zou zijn. Link ik dat aan de reacties hierboven, en de wens van afwezigen voor nog een sessie, moet dat te bespreken zijn. :-)
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

Offline Evan_S

• Gebruiker
  • When in doubt, overdress!
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 16 april 2009, 13:40:43 »
Klinke erg goed allemaal! Jammer dat het zo'n roteind is vanuit 053..  ](*,) Ben benieuwd naar de foto's + evt. uitleg!
"Suits are full of joy. They are the sartorial equivalent of a baby’s smile."  -Barney

Offline Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 16 april 2009, 13:42:03 »
Had je je onzichtbaarheidscape aan?  :mrgreen:

Ja, stond ergens in de hoek.

Had helaas geen vervoer terug naar huis, anders was ik wel gekomen.
Goed om te horen dat het goed bevallen is.

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 16 april 2009, 13:42:56 »
Ja, over dat pak van mij... heb er een nachtje over kunnen slapen en hoewel Paul overtuigend heeft aangetoond dat de balans beter had gekund, ga ik er niet meer aan laten kloten, ook niet door mijn eigen kleermaker. Beter om bij een volgend pak wat van de pointers die Paul heeft gegeven goed in de gaten te houden, sowieso meer tussenpassen bedingen etc. Het pak zit en draagt inmiddels echt als een tweede huid, hoe het zich in de toekomst gaat gedragen zie ik met nieuwsgierigheid tegemoet. Sowieso moet het nu voor twee seizoenen de kast in.

Verder: heel aardig om deze en gene eens in het echie te zien en spreken, en prettig om eens een keer niet overdressed te zijn in nieuw gezelschap. :)

Offline Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 16 april 2009, 13:46:48 »
Gelukkig maar, Velponi. Ik begon me ernstig zorgen te maken over je pak.
Het ging dus vooral om balans? (En niet om 'constructieve zaken'?)
Zevenhonderdvier

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 16 april 2009, 14:09:27 »
Op de 'make' had Paul niets aan te merken. Ik ook niet trouwens. Wat die balans betreft: het gaat om iets wat vrijwel geen hond zou hebben opgemerkt, ik al helemaal niet, als Paul niet had laten zien wat een bepaalde aanpassing voor gevolg zou hebben. Het jasje draagt er niet minder lekker om en het staat, vind ik, niet minder elegant.

Offline Evan_S

• Gebruiker
  • When in doubt, overdress!
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 16 april 2009, 14:13:11 »
Op de 'make' had Paul niets aan te merken. Ik ook niet trouwens. Wat die balans betreft: het gaat om iets wat vrijwel geen hond zou hebben opgemerkt, ik al helemaal niet, als Paul niet had laten zien wat een bepaalde aanpassing voor gevolg zou hebben. Het jasje draagt er niet minder lekker om en het staat, vind ik, niet minder elegant.

Is het mogelijk om er een foto van te maken?
"Suits are full of joy. They are the sartorial equivalent of a baby’s smile."  -Barney

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 16 april 2009, 14:16:41 »
Daar ben ik het geheel mee eens, belangrijkste is dat je er zelf tevreden mee bent.

Vanità - modern tailors

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 16 april 2009, 14:18:32 »
@Evan_S: Hm, dan zou ik het pak precies zo moeten 'ophijsen' en vastspelden als Paul en zijn compagnon deden. Ik denk niet dat ik nog goed genoeg weet wat ze precies deden, laat staan dat ik dat in mijn eentje voor elkaar zou kunnen krijgen terwijl ik het jasje draag. Maar Paul gaf wel aan dat hij met een tekening zou kunnen verduidelijken wat hij bedoelde.

Toch Paul?

Offline Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 16 april 2009, 14:42:19 »
Als ik zo vrij mag zijn ,wil ik de uitdaging aangaan, zonder foto's, duidelijk te maken wat Paul heeft getoond. Velponi, als het je te veel wordt: lees niet verder!  :wink:

Het probleem bij het pak van Velponi was dat de kraag ongeveer een centimeter te laag zat. De kleermaker heeft dit proberen te veranderen, maar is daar niet in geslaagd, zo wist Paul te vertellen. Probleem wat ontstaat is dat het achterpand wat gaat "zweven", wat alleen maar erger wordt met de jaren.
De kraag hoger zetten kan door te knijpen, maar daar is de ruimte niet voor. De gehele schouderpartij zou verzet moeten worden, wat weer tot gevolg kan hebben dat er een vouw ontstaat schuin over de schouder ten gevolge van de iets vooroverstaande positie van Velponis schouders.
Daarnaast merkte Paul op dat het pak in de taille kneep; de welbekende X op de knoop. Een aantal aanwezigen vonden dat geen probleem, daar de "sf-norm" een strak gesneden pak is. Paul heeft vervolgens halverwege de revers aan beide kanten het pak ongeveer 1,5 cm opgetrokken en vastgespeld. De taille in het pak, de drop, bleef mooi natuurlijk zitten, maar het knijpende effect was zo goed als verdwenen. Het was echt bizar om te zien, hoe met een kleine actie een dergelijk resultaat werd gehaald.

Tot slot, nognaams, Velponi: ik denk dat ik in jou geval ook zou besluiten niks meer aan het pak te laten doen. Het zit gewoon prachtig en was je gister niet bij Paul geweest, had je immer nog de overtuiging dat het perfect op maat gemaakt is. Alleen om de borstpartij al is het pak een plaatje...
Life is too short to drink bad wine

Offline Ruben Bakker

• Gebruiker
  • Bespoke Shirtmaker and Tailor's Apprentice
    • Bekijk profiel
    • Ruben Bakker - Bespoke Shirtmaker
« Reactie #105 Gepost op: 16 april 2009, 14:43:46 »
Ik sluit mij aan bij de rest dat dit een zeer interessante en leerzame avond-indeling was. Haha Velponi, mooi idd om eens een keer niet de opmerking te krijgen "oh wat ben je netjes gekleed" :D

Om maar gelijk een tipje van de sluier te lichten, ik heb vorige week al een gesprek gehad met Paul over het eventueel "in de leer" gaan bij hem. Zoals gezegd, start ik volgend jaar met een kleermakers opleiding in Den Haag, en na verwezen te zijn door heer Narcissus contact opgenomen met Paul. Vorige week dus in een nog rommelig pand een goede bespreking gehad over wat er mogelijk is en wat erbij komt kijken, hoelang het zou duren en wat mijn opties waren. Naar aanleiding van dit gesprek nodigde hij mij uit voor het seminar van gisteravond, en na afloop van deze hebben we beslist volgende week contact op te nemen met elkaar om een dagje mee te gaan draaien in het atelier.

Uiteraard (en ook op verzoek van meerdere leden) zal ik jullie up-to-date houden via een blog over wat ik leer, met name de technische kant. Zodra ik begin zal ik de url hier posten.

Om weer even ontopic te komen, idd erg leuk om te voelen wat het verschil is tussen geplakt en ongeplakt. Leuke discussies en geweldige anecdote's van Paul. Erg jammer dat sommigen hier het hebben moeten missen. Ik vertrouw er bijna blindelings op dat Paul nog een 2e seminar zal geven, al zal hij de komende tijd vooral bezig zijn met werken en het voorbereiden op de officiele opening a.s 16 mei (stuur Paul even een PM'etje met je adres voor een uitnodiging; zie eerder dit topic). Lijkt mij dat op de opening ook zeker de mogelijkheid bestaat Paul een stel vragen te stellen.

edit: Oh en Velponi, een prachtpak idd. Je weet nu iig ook voor volgende keer wat precies aan te geven bij je kleermaker.
Besproken - een blog over mijn werk, passie, en de weg naar het meester-kleermakersschap http://www.rubenbakker.nl/

Offline Daedalus

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 16 april 2009, 14:45:04 »
Allemaal netjes jasje dasje?
Jerry, just remember, it's not a lie if you believe it.

Offline Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: 16 april 2009, 14:49:00 »
...

Aha, ik had nog niet begrepen dat jij dat was. Interessant om eventueel in de leer te gaan bij Paul! Hou ons op de hoogte en iig veel succes!!!

Allemaal netjes jasje dasje?

Er waren er bij met jasje/ dasje, maar niet allen.
*kuch* collega mod *kuch*  :wink:

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 16 april 2009, 14:54:17 »
Het probleem bij het pak van Velponi ... Probleem ... wat alleen maar erger wordt met de jaren ... vooroverstaande positie van Velponis schouders ... de welbekende X op de knoop ... het knijpende effect ... Velponi: ... was je gister niet bij Paul geweest, had je immer nog de overtuiging dat het ... op maat gemaakt is ...

Jaja, zo kan die wel weer Gaja. :?

@rbakker: inderdaad geweldig om te horen dat je een heuse kleermakersgezel wordt, en dat wij over je schouder mogen meekijken naar wat je allemaal gaat leren! Ben ervan overtuigd dat je binnen no time meer vakkennis zult hebben dan wij forumleken en cybertailors (uitzonderingen daargelaten). En mooi dat we nu al de nieuwe generatie van Nederlandse kleermakers in het vizier hebben!
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 14:59:03 door Velponi »

Offline Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 16 april 2009, 14:57:14 »
Je hebt gelijk,Velponi. :mrgreen:
"It is ok for me to have everything I want"

Offline Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: 16 april 2009, 14:58:14 »
Jaja, zo kan die wel weer Gaja. :?

Sorry,  Velponi. :oops:
Helpt het als ik zeg dat ik ondanks al dat gedoe stinkend jaloers ben op je pak? (is overigens écht waar).  :roll:

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 16 april 2009, 15:01:06 »
Ja, dat helpt wel.

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 16 april 2009, 16:43:27 »
Is jouw kleermaker niet dezelfde als die van T4Phage (o.i.d.), Velponi?

Offline Paul Verschragen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 16 april 2009, 18:27:16 »
Beste Velponi,

het is mij zeker niet te doen geweest om het maatwerk dat je droeg af te kraken. Ben helaas wel een precieze vakidioot en inderdaad je pak zit al beter dan bij menig ander.
Ik begrijp ook van je dat dit het eerste maatwerk is van je kleermaker en dan kunnen dat soort foutjes erin zitten.
In mijn kleermakerij spreek ik altijd met de klant af het pak enige tijd te dragen en dan na ongeveer twee maanden
neem ik samen met de klant het pak door en kijk wat er wel of niet nog veranderd dient te worden.

Je kleermaker zou in staat moeten zijn het pak eventueel naar jou wens alsnog te veranderen.Als je zegt dat het pak toch de kast in gaat zou ik het toch nog overwegen het mmet de klermaker door te spreken. zegt hij aan het huidige pak niets te kunnen doen kan je het alsnog laten. Maar in ieder geval weet hij wel waar hij met het tweede pak op moet letten om de volledige perfectie te bereiken.

Je bent ook van harte welkom om met mij van gedachten te wisselen voordat je weer naar je kleermaker gaat , om je tweede pak perfect te krijgen.

Ik doe dit namelijk niet om andermans werk af te katten.

Offline Paul Verschragen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: 16 april 2009, 18:35:52 »
De dame met paardestaart is Wasso Alblas ,met haar werk ik samen op het gebied van de damesconfectie en maatkleding. Haar merken zijn Unici  voor de confectie  en Donna Vestiti voor het dames maatwerk.

Misschien is het volgende voor jullie gades interessant, op 20 mei volgt er voor de dames een seminar over kleurgebruik. Laat mij maar weten of er bij de heren interesse zou zijn om dat op termijn ook eens voor heren te doen. 

Offline Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 16 april 2009, 19:31:28 »
Interessant, Paul. Ik heb in mijn jonge jaren, om het maar even zo te zeggen, al een kleurcursus mogen volgen bij een docente van de middelbare school. Daar is breed genomen niet al te veel van over gebleven. Weet wel dat het zeer aanstekelijk kan zijn om mensen bewust met kleuren om te laten gaan, en er ook achter te komen welke kleur(en) bij henzelf juist goed en juist totaal niet passen.

Groet!

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 16 april 2009, 21:14:08 »
Is jouw kleermaker niet dezelfde als die van T4Phage (o.i.d.), Velponi?

Klopt, al 'gebruikt' hij er meer en ik maar één tot nu toe.

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 17 april 2009, 21:45:56 »
Het lijkt me wel zo gepast, inmiddels, dat de zelfbenoemde 'mastertailor' hier eens wat foto's van eigen werk plaatst.

Offline Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 18 april 2009, 00:52:14 »
Je had ook naar het seminar kunnen komen

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: 18 april 2009, 01:11:39 »
Het lijkt me wel zo gepast, inmiddels, dat de zelfbenoemde 'mastertailor' hier eens wat foto's van eigen werk plaatst.

Omdat je oprecht geïnteresseerd bent of omdat je er graag commentaar op wil hebben? Ik wil niet zeggen dat je geen commentaar mag hebben maar krijg soms de indruk dat je gewoon wat aan te merken wil hebben.

Vanità - modern tailors