Auteur Topic: Rok/Smoking  (gelezen 42474 keer)

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Rok/Smoking
« Reactie #240 Gepost op: 14 april 2010, 14:10:32 »
Klinkt als grosgrain.
Dat was mijn vermoeden inderdaad. Via een forumgenootje heb ik slechts onlangs pas een stukje barathea in mijn bezit, in de vorm van een zwart vlinderdasje. Het heeft een oppervlak dat welhaast als een 'basketweave' aandoet.
Eigenlijk iets heel anders dan grosgrain dus.

Top verhaal, Mad Hatter. Hoge informatiedichtheid -- ben benieuwd naar de foto's!
Dankuwel Swann. Het was eigenlijk puur toeval dat ik verleid werd tot een dergelijke uitgebreide beschrijving van mijn rok. Maar, ik spreek natuurlijk graag over deze zaken en ben blij dat een dergelijk 'sartoriaal exhibitionisme' in goede aarden valt. Ik zal zeker de daad bij het woord voegen en er foto's van posten...

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: 14 april 2010, 14:27:57 »
Top verhaal, Mad Hatter. Hoge informatiedichtheid -- ben benieuwd naar de foto's!
Idem!

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: 14 april 2010, 22:28:26 »
Voor wat betreft de kwestie wel of geen knoopsgat in een shawlkraag kan iedereen natuurlijk doen wat ie wil, maar wie de oorsprong kent van knoopsgaten in revers begrijpt natuurlijk meteen dat een knoopsgat in een shawlkraag nergens op slaat omdat een shawlkraag immers nooit dichtgeknoopt zou kunnen worden.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: 15 april 2010, 13:57:47 »
Voor wat betreft de kwestie wel of geen knoopsgat in een shawlkraag kan iedereen natuurlijk doen wat ie wil, maar wie de oorsprong kent van knoopsgaten in revers begrijpt natuurlijk meteen dat een knoopsgat in een shawlkraag nergens op slaat omdat een shawlkraag immers nooit dichtgeknoopt zou kunnen worden.

Dat is natuurlijk wel zo, maar afgezien van het esthetische aspect van een ononderbroken lijn van de 'shawl' zonder knoopsgat, zie ik geen argument waarom niet. Want hoewel een shawlrevers (kraag?) nooit dichtgeknoopt zou kunnen worden, geldt dat mijns inziens net zo zeer voor piekende revers.
Als men terugkijkt naar  de tijd dat rokjassen en jacquets dagelijks gedragen werden dan ziet men (althans op menig afbeelding) dat de jas eigenlijk nooit dichtgeknoopt wordt, laat staan tot bovenaan.
Dat zou dus betekenen dat het knoopsgat vrijwel nooit een echte functie gehad heeft en dat het dus altijd al voor de sier geweest is.
Tevens kan men zien op de oude platen dat er al heel vroeg knoopsgaten te vinden waren op shawlkragen. Wellicht dat men zich toen al realiseerde dat het onzinnig is om de revers dicht te knopen. Mijns inziens is niet het knoopsgat later 'toegevoegd', maar de vorm van de revers 'om het knoopsgat heen' veranderd. Het knoopsgat is, wellicht nog meer bij de shawlrevers, rudimentair. Het is simpelweg een overblijfsel en dient naar mijn mening niet zo praktisch bekeken te worden.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: 15 april 2010, 17:10:39 »
Laten we het houden op persoonlijke voorkeur. Alleen bij een shawlkraag zou ik een knoopsgat achterwege laten, bij de rest niet.
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: 15 april 2010, 22:46:49 »
Akkoord  ;)

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: 15 april 2010, 23:23:25 »
Dat is natuurlijk wel zo, maar afgezien van het esthetische aspect van een ononderbroken lijn van de 'shawl' zonder knoopsgat, zie ik geen argument waarom niet. Want hoewel een shawlrevers (kraag?) nooit dichtgeknoopt zou kunnen worden, geldt dat mijns inziens net zo zeer voor piekende revers.
Als men terugkijkt naar  de tijd dat rokjassen en jacquets dagelijks gedragen werden dan ziet men (althans op menig afbeelding) dat de jas eigenlijk nooit dichtgeknoopt wordt, laat staan tot bovenaan.
Dat zou dus betekenen dat het knoopsgat vrijwel nooit een echte functie gehad heeft en dat het dus altijd al voor de sier geweest is.
Tevens kan men zien op de oude platen dat er al heel vroeg knoopsgaten te vinden waren op shawlkragen. Wellicht dat men zich toen al realiseerde dat het onzinnig is om de revers dicht te knopen. Mijns inziens is niet het knoopsgat later 'toegevoegd', maar de vorm van de revers 'om het knoopsgat heen' veranderd. Het knoopsgat is, wellicht nog meer bij de shawlrevers, rudimentair. Het is simpelweg een overblijfsel en dient naar mijn mening niet zo praktisch bekeken te worden.

Ik heb niet de indruk dat je mijn punt begrepen hebt.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: 16 april 2010, 01:46:05 »
Ik heb niet de indruk dat je mijn punt begrepen hebt.

Wat ik dacht dat uw punt was Dantès, is het volgende:
Dat het bij de rok-/jacquetjassen van vroeger mogelijk was om hem helemaal dicht te knopen. Dat kon ook omdat de revers en de kraag nog los van elkaar stonden. De piekende revers is daar een overblijfsel van en de conventionele revers met een hoekje eruit in zekere zin ook. Een shawlrevers daarentegen doet geenszins denken aan de opgedeelde kraag-revers configuratie en is een uitvinding die pas later gedaan is, geadopteerd van het 'smokingjacket'.
De revers uit die tijd werden allang niet meer dichtgeknoopt en de uitvoering van de shawlrevers maakt dit in praktische zin ook onmogelijk.

Of heb ik het mis?

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: 18 april 2010, 16:21:21 »
Bij dezen is mijn 'vintage' rok te zien in het WDDHV:

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php/topic,59.msg296486.html#msg296486

Helaas was door de 'Sprezza' van de Italianen mijn Victoriaanse shirt niet op tijd terug uit Italië, waar deze vermaakt werd. Heb dus gebluft met een studentenrokshirtje. Ik denk dat het kleine vlinderdasje van Budd beter uit was gekomen met een Victoriaanse boord, maar soit.

Offline Daedalus

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: 06 juni 2010, 11:11:42 »

Een witte smoking. Waarom niet.

« Laatst bewerkt op: 06 juni 2010, 11:14:35 door Daedalus »
Jerry, just remember, it's not a lie if you believe it.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #250 Gepost op: 06 juni 2010, 11:12:30 »
Fred kan het hebben.

.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: 06 juni 2010, 13:22:24 »
Volgens mij is het ook nog een DB jasje, met shawlrevers...
Maar, Fred komt er goed mee weg zullen we maar zeggen.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: 06 juni 2010, 13:45:07 »
Ja, inderdaad. Ik betwijfel of het echt geheel wit is, ik denk dat het eerder crèmekleurig is.

.

Offline Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: 08 juni 2010, 19:15:29 »
Zelfs met bijna hakschoentjes en gesloten DB komt Fred er helemaal goed mee voor de dag! =D>
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2009 - Sneaker John Lobb
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2011 - Oxford Paolo Scafora

Offline jappie911

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: 01 september 2010, 14:05:02 »
Heren,

Ik heb een smoking nodig voor 24 september, en wilde gebruik maken van de complete sets welke wel eens bij Oger werden aangeboden, maar na wat rondbellen,( "ook door hun zelf", waarvoor dank.. ) zijn ze bij hun voorlopig nog niet in mijn maat, 46 of 48, te leveren.., behoudens van enkele merken, vanaf 1100,- euro, en dat is me eigenlijk iets te veel, gezien het toch maar eens per jaar gedragen wordt..

Iemand een idee waar ik terecht kan op korte termijn ? Ik ben gewend behoorlijk getailleerde pakken te dragen, en wil even goed voor de dag komen.. tussen de huurpakken. :-^. maar die 1100,- is me zoals gezegd iets te gek..

Suit supply kan altijd nog, maar ik heb daar nog geen ervaring mee.. nog andere opties ?

Schoenen zwart lak zijn eventueel al in de kast, maar niet meer 100%

Bedankt alvast,

Groeten,

Jasper

Offline floriss

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: 01 september 2010, 14:07:46 »
Veel is afhankelijk van het budget dat je wil uitgeven.

Offline MMorley

• Gebruiker
  • Lokale held
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: 01 september 2010, 14:10:43 »
Te kort af voor MTM, dat is duidelijk. Ik weet niet in welke regio je zit, maar als Oger enkel hele dure merken heeft kan je wellicht ook kijken naar andere mooie zaken in de omgeving. In Rotterdam denk ik dan bijvoorbeeld aan Kool. Suitsupply is ook een optie, maar ik heb geen idee wat zij op voorraad hebben en wat niet!

Offline jappie911

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: 01 september 2010, 14:15:39 »
Tot 800,-    edit; beter; 600,- Maar als ik dan wat moois zie is het al snel weer 800,-

Ik kom uit Zeeland (vandaar... haha, ik maak hem maar zelf); en ga vaak naar Rotterdam en Antwerpen..
« Laatst bewerkt op: 01 september 2010, 14:17:44 door jappie911 »

Offline floriss

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: 01 september 2010, 14:36:04 »
In Rotterdam zou je bij Pelger of John Edwards eens kunnen kijken wellicht.

Offline Avvocato

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: 01 september 2010, 15:32:57 »
Op het laatste black tie event waar ik was, was denk ik 85% van de heren in dezelfde SuitSupply smoking. Dus als je goed voor de dag wilt komen ten opzichte van de andere aanwezigen zou ik inderdaad even verder kijken ;-)
The man with style, is the man who can smile

Offline Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
« Reactie #260 Gepost op: 01 september 2010, 15:50:38 »
Vijfentachtig maar?! Zegt wel iets over Suit Supply, bijdeweg.
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Offline Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: 03 september 2010, 15:21:54 »
Op zich ziet de smoking met piekrevers van de PaVo er niet verkeerd uit hoor.
Zeker voor het geld. Half-canvas dat dan weer wel.
Het grootste bezwaar vind ik echter dat er zijsplitten in zitten. Mijns inziens hoort dat niet.

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: 03 september 2010, 17:05:39 »
Het grootste bezwaar vind ik echter dat er zijsplitten in zitten. Mijns inziens hoort dat niet.

Zo is dat.

Offline Clay

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: 09 september 2010, 13:44:11 »
Over een maand een årsfest van m'n vriendin waarin ik in rok dien te verschijnen.

Aangezien ik momenteel in Kopenhagen woon heb ik geen beschikking tot m'n volledige garderobe, lakschoenen heb ik dus in NL gelaten. Wel heb ik een paar C&J Hallams in zwart. Deze goed oppoetsen een degelijk alternatief?

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Houd SF schoon.
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: 09 september 2010, 13:57:59 »
Over een maand een årsfest van m'n vriendin waarin ik in rok dien te verschijnen.

Aangezien ik momenteel in Kopenhagen woon heb ik geen beschikking tot m'n volledige garderobe, lakschoenen heb ik dus in NL gelaten. Wel heb ik een paar C&J Hallams in zwart. Deze goed oppoetsen een degelijk alternatief?

Ik zal geen flauwe grappen maken over de naam vh feest.

Ik zou zeggen zorg dat de toe caps glimmen als een spiegel en klaar.
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone

Offline Fredd

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: 09 september 2010, 14:29:13 »
gladde zwarte schoenen zou prima moeten zijn

Offline Don

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: 10 september 2010, 01:39:05 »
(...)
Wel heb ik een paar C&J Hallams in zwart. Deze goed oppoetsen een degelijk alternatief?

Ik ben van mening dat een captoe niet geschikt is voor een rok. In mijn beleving zou je de lakschoenen kunnen laten opsturen vanuit Nederland, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheid of iemand toegang heeft tot voornoemde schoenen.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2010, 01:42:03 door Don »

Offline Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: 10 september 2010, 08:49:25 »
Ik zie de glans gepoetste captoe eveneens niet als een goed alternatief; the patent shoe is only way to go. :-k
Op dit moment overweeg ik zelfs mijn ordi patent schoes te vervangen door bijvoorbeeld deze JL's omdat ik dit type schoen tegenwoordig steeds vaker gebruik:

« Laatst bewerkt op: 10 september 2010, 08:55:59 door Leone »
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2009 - Sneaker John Lobb
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2011 - Oxford Paolo Scafora

Offline Clay

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: 10 september 2010, 10:23:20 »
Ik zal geen flauwe grappen maken over de naam vh feest.

Ik zou zeggen zorg dat de toe caps glimmen als een spiegel en klaar.

å spreek uit als 'o' (iets als oorsfest)

De meningen hier zijn verdeeld :P

Lakschoenen liggen ergens opgeslagen, zou ze evt. kunnen laten opsturen maar ik weet niet of het de moeite is, heb ze alleen voor deze ene keer nodig, moet ze over een paar maanden ook weer mee terug nemen naar NL.

Offline Avvocato

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: 10 september 2010, 10:28:05 »
Ja want we weten hier allemaal zo goed hoe het heurt :roll:

Met goed gepoetste zwarte schoenen steek je al positief af tegen de massa, en op mooie patent shoes ben je helemaal het mannetje.

Tenzij dit in Denemarken heel anders ligt zou ik lekker de C&J aandoen, echt niemand die het zal merken. Dan maar een keer niet helemaal het heertje maar gewoon goed gekleed ;-)
The man with style, is the man who can smile