Het is een exemplaar dat van mijn vader geweest is. Hij gebruikte het in zijn studententijd en het schijnt door een kleermaker in elkaar gezet te zijn. Een groot geluk dus dat dit kledingstuk mij als gegoten past en dat ik het van mijn vader mag gebruiken tijdens mijn studententijd.
Enkele details:
Full canvas (voor zover daar met de korte voorpanden sprake van kan zijn

) dus rollende revers;
Een wol met een voor hedendaagse normen flink gewicht van de stof;
Zijden revers met 'grosgrain' / 'barathea' afwerking, van het piekende type;
Deze zijn relatief breed, daar er slechts enkele centimeters tussen punt en mouwaanzet zit;
Een voering waarvan ik vermoed dat het ook zijde is, daar het zeer glad en zacht aanvoelt;
De knopen zijn wat conventioneler en hebben geen zijden bekleding, maar de knopen op de mouw kunnen open;
De stijl laat zich denk ik het best omschrijven als jaren '30. De jas is strak met een duidelijke taille en heeft (zelfs voor een rok) hoge panden aan de voorzijde. De schouders zijn enigszins concaaf van vorm, ik meen dat type 'pagoda' genoemd wordt (hoewel ik niet zeker weet of dit bij de door mij veronderstelde tijdsgeest hoort).
De broek is ook hoog gesneden en relatief wijd, met bandplooien.
Al met al een stuk beter dan de plastic Budget-tie apparaten waarmee de meeste van mijn medestudenten uitgerust zijn. Daarentegen merkt men ook wel een beetje het toegenomen comfort van de dunne super 130 - enz. stoffen van vandaag. De jas is namelijk relatief warm... Maar ach wie mooi wil zijn...