Auteur Topic: Pak voor bruiloft?  (gelezen 3910 keer)

Offline Nivvle

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
« Reactie #30 Gepost op: 11 september 2008, 09:03:37 »
Gisteren EINDELIJK mijn shirt van Circle of Tailors binnengekregen, anderhalve dag voor de bruiloft :D Erg mooi resultaat al zeg ik het zelf, shirt zit als gegeoten en de afwerking is (ook al ben ik een leek) zeer netjes. Is uiteindelijk een grijs pak geworden en mijn shirt is roze (met witte tint) met witte boord/manchetten. Schoenen zijn lichtbruine Giorgio's geworden. Zegt allemaal niet zo heel veel zonder foto maar ik ben erg tevreden :D

Vanmiddag nog even een das en bachelor-knots scoren (iemand nog tips voor de kleur) en dan ben ik compleet voor morgen :P

Offline J

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 11 september 2008, 09:24:25 »
Navy is altijd goed.

Offline Sandor0629

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 23 juni 2009, 13:08:12 »
heren, een vraagje tussendoor; :lol: :lol:
kan een combinatie van grijze pantalon, wit shirt met  lichte grijs blauwe ruit, effen donkerblauwe stropdas, en donkerblauw colbert, zwarte riem, en zwarte schoenen op een bruiloft???

Offline Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 23 juni 2009, 13:12:40 »
Zelf zou ik niet voor de zwarte riem en schoenen kiezen bij een donkerblauw colbert.
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Offline J

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 23 juni 2009, 13:16:08 »
Ik denk zelf dat zwarte schoenen wel goed kunnen in deze combinatie. Bruin kan ook zeer zeker.

Offline Sandor0629

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 23 juni 2009, 13:24:17 »
Is deze combinatie niet te casual voor een bruiloft?
zoals ik lees op het forum, gaan veel mensen in eenzelfde kleur pantalon, colbert.
ik heb zoiets van, een combinatie is van grijs en donkerblauw is weer eens wat anders.
of val ik dan teveel uit de toon, bij de andere gasten?

Offline J

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 23 juni 2009, 13:30:05 »
Is er een kledingvoorschrift? Bij het laatste huwelijksfeest waar ik aanwezig was, was er geen kledingvoorschrift en met een pak aan, was ik een stuk netter gekleed dan de meeste gasten.

Offline Sandor0629

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 23 juni 2009, 13:47:28 »
nee er is geen kledingvoorschrift, maar ik ben wel de hele dag uitgenodigd.
dus voor de ceremonie, en het eten, en feest daarna.
feest , as vrijdag, wordt het geloof ik heel warm....
kan ik onder een colbert ook een shirt met korte mouwen dragen, of moet onder een colbert alleen maar lange mouwen?

Offline J

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 23 juni 2009, 13:54:23 »
Ik denk dat een klassieke grijs-blauwe combinatie dan wel kan, maar je kunt het beste zelf inschatten hoe de meeste gasten gekleed zullen gaan. Wel een hemd met lange mouwen dragen.

Offline paulbrussel

• Gebruiker
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 23 juni 2009, 15:54:59 »
Is deze combinatie niet te casual voor een bruiloft?
Persoonlijk vind ik élke combinatie casual...
Maar als gezegd: normaliter zou er bij de uitnodiging een handig kledingvoorschrift moeten worden gevoegd: "Tenue de ville" of "White tie" bijvoorbeeld.
L'incurie de la toilette est un suicide moral (Honoré de Balzac, in: Le traité de la vie élégante).

Offline paulbrussel

• Gebruiker
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 23 juni 2009, 15:56:52 »
nee er is geen kledingvoorschrift.
dus voor de ceremonie, en het eten, en feest daarna.
Dat eerste is dus weer érg onhandig, zo blijkt maar weer!
Is er geen ceremoniemeester dan die daar wat meer inlichtingen over kan verschaffen.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 16:07:35 door paulbrussel »
L'incurie de la toilette est un suicide moral (Honoré de Balzac, in: Le traité de la vie élégante).

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 23 juni 2009, 15:58:11 »
Ik denk dat het DMW is.
Zevenhonderdvier

Offline paulbrussel

• Gebruiker
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 23 juni 2009, 16:08:29 »
Ik denk dat het DMW is.
Dat betekent "Doe Maar Wat"? - ik krijg ook die indruk.

Offline J

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 23 juni 2009, 16:15:21 »

Meer kan ik er ook niet van maken. Overigens zegt Het Blauwe Boekje een morning coat/jacquet bij een huwelijk, maar tegenwoordig ben je daarmee in veruit de meeste gevallen hopeloos overdressed.

Bron: www.hetblauweboekje.nl/pdf/kledingvoorschrift.pdf.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 16:16:55 door Jesper »

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 23 juni 2009, 16:16:09 »

Hé: goed gegokt!
Zevenhonderdvier

Offline paulbrussel

• Gebruiker
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 23 juni 2009, 16:22:52 »
Meer kan ik er ook niet van maken. Overigens zegt Het Blauwe Boekje een morning coat/jacquet bij een huwelijk, maar tegenwoordig ben je daarmee in veruit de meeste gevallen hopeloos overdressed.
Wat een raar blauw boekje: ik zou "tenue de ville" toch niet vertalen in combinatie of 'willekeurig' pak (wat ze dan ook onder dat laatste mogen verstaan). Maar ik vrees overigens dat NL sowieso wat nonchalanter is hierin dan België.

Overigens hebben we hier toch wel wat heren zien passeren die keurig in bespoke morning coat hun huwelijk plechtig vier(d)en.
En vorig jaar was ik nog op een receptie waarbij de ouders en zeer naaste familie allemaal in jacquet waren.
En nog weer langer geleden kocht ik een smoking voor een huwelijksfeest om tot de ontdekking te komen die avond dat het zonder die aanschaf ook had gekund :-(.

PS: Het blauwe boekje geeft ook taalfouten: "als dirigent zijnde"... - onbetrouwbaar dus!
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 16:24:55 door paulbrussel »

Offline Daedalus

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 23 juni 2009, 16:25:55 »
Navy SB pak (liever geen streepjes), zwarte schoenen, wit hemd, das. No brainer.
Jerry, just remember, it's not a lie if you believe it.

Offline J

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 23 juni 2009, 16:36:12 »
Wat een raar blauw boekje: ik zou "tenue de ville" toch niet vertalen in combinatie of 'willekeurig' pak (wat ze dan ook onder dat laatste mogen verstaan). Maar ik vrees overigens dat NL sowieso wat nonchalanter is hierin dan België.

Overigens hebben we hier toch wel wat heren zien passeren die keurig in bespoke morning coat hun huwelijk plechtig vier(d)en.
En vorig jaar was ik nog op een receptie waarbij de ouders en zeer naaste familie allemaal in jacquet waren.
En nog weer langer geleden kocht ik een smoking voor een huwelijksfeest om tot de ontdekking te komen die avond dat het zonder die aanschaf ook had gekund :-(.

PS: Het blauwe boekje geeft ook taalfouten: "als dirigent zijnde"... - onbetrouwbaar dus!

Dat boekje is op bepaalde punten inderdaad vreemd en veel adviezen zijn niet meer van deze tijd. De taalfout viel mij ook direct op (heb ik maar vervaagd voor minder pijn aan de ogen). En ik denk dat in mijn omgeving maar weinig mensen weten wat een morning coat überhaupt is. ;)

Navy SB pak (liever geen streepjes), zwarte schoenen, wit hemd, das. No brainer.

Ja, dan zit je altijd goed.

Offline Ketelpak

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2009, 21:45:05 »
Ik ben het met bovenstaande interpretatie van Tenue de Ville niet eens. Ik weet wel dat in Nederland Tenue de Ville vaak gelijkgesteld wordt met jasje-dasje, maar volgens mij is het oorspronkelijk de korte variant van de Jacquet, en daardoor juist zeer geschikt voor een hedendaags huwelijk.

In Duitsland is de combinate zwart jasje - grijze broek ingevoerd door Bondskanselier Gustav Stresemann, die het teveel werk vond om steeds te wisselen tussen Jacquet (verplicht in de Bondsdag) en een pak (gebruikelijk tijdens het werk), en dus een tussenversie "uitvond". Deze outfit wordt in Duitsland nog steeds een "Stresemann" genoemd.

De heer Stresemann (zo te zien helaas zonder "Stresemann", maar wel met gave schoenen):

Deze combinatie was overigens al ver voor Stresemann bekend, alleen niet zozeer voor officiele gelegenheden. Dit is groothertog Peter van Rusland (1864 – 1931):

« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 21:48:02 door Ketelpak »

Offline paulbrussel

• Gebruiker
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2009, 22:23:49 »
Erg leuk, deze historische uitleg.

Overigens was grootvorst Peter meer Frans dan Russisch georiënteerd, geloof ik; hij overleed er ook.

Desalniettemin: wat men ergens onder verstaat is natuurlijk aan verandering onderhevig. Een 'verkort jacquet' bestaat nu niet meer, en ik versta dus onder een tenue de ville een net, en geen willekeurig pak met das.

Offline Ketelpak

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 23 juni 2009, 22:30:13 »
Reagan droeg ook een "TdV als ingekort jacquet" bij zijn inauguratie in 1981, dus zo achterhaald is het niet:

Ik ben overigens vorig jaar in een dergelijke outfit getrouwd, dus vandaar dat ik me er een beetje in verdiept heb. :wink:
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 22:32:22 door Ketelpak »

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 23 juni 2009, 22:32:40 »
Dit heet in het Engels een stroller - zie ook hier.

Maar of dat ooit bedoeld werd met 'tenue de ville', geen idee.

Offline Ketelpak

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 23 juni 2009, 22:37:01 »
Dit heet in het Engels een stroller - zie ook hier.

Maar of dat ooit bedoeld werd met 'tenue de ville', geen idee.

Ik zou er geen andere "Nederlandse" term voor weten...

Mooie foto's trouwens in dat topic!

Offline Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 24 juni 2009, 00:14:45 »
Tenue de Ville is volgens mij een donker pak (blauw of grijs) en zeker geen combinatie oid.
Life is too short to drink bad wine

Offline Marx2k

• Gebruiker
  • Raving since 1818
    • Bekijk profiel
    • This is not the website you are looking for
« Reactie #54 Gepost op: 24 juni 2009, 09:34:36 »
Tenue de Ville is volgens mij een donker pak (blauw of grijs) en zeker geen combinatie oid.
Inderdaad. Ik denk bij TdV altijd aan het zakenpak. Alles kan dus m.u.v. groen en bruin.
In every stock-jobbing swindle everyone knows that some time or other the crash must come, but every one hopes that it may fall on the head of his neighbour, after he himself has caught the shower of gold and placed it in safety.
-Das Kapital (1867)

Offline Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 24 juni 2009, 23:32:30 »
Inderdaad. Ik denk bij TdV altijd aan het zakenpak. Alles kan dus m.u.v. groen en bruin.

Niet helemaal wat ik bedoelde: TdV is een blauw of donker grijs effen pak, gedragen met wit of lichtblauw hemd en das.
Life is too short to drink bad wine