Auteur Topic: Aanstekers  (gelezen 2465 keer)

Offline Marco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.spiceracing.nl
Aanstekers
« Gepost op: 24 november 2004, 17:29:35 »
heb zelf een vintage St. Dupont, nog ideeën?
"The Roman empire was not built by holding meetings and having discussions
but by killing those who opposed them"

Huey

• Gast
Aanstekers
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2004, 17:35:18 »
Wij hebben een tijdje Zippo's verkocht. Maar degene van wie wij onze handel betrokken handelde zelf in de zogenaamde D-Day Zippo's. Vond ik zelf vrij luguber.

In de 2e W.O. kregen soldaten een zippo met daarin hun naam gegraveerd en een symbool naar keuze. Denk dat het nu nog wel zo is? Anyway, er kwam een serie beschikbaar van Zippo's van Amerikaanse soldaten die gesneuveld waren op de stranden van Normandië. Waanzinnig duur die krengen, velen ware behoorlijk verroest inmiddels en er waren er enkele bij waar nog opgedroogd bloed op zat.

Je moet er maar van houden zullen we zeggen. Maar ze zijn behoorlijk origineel...

Offline Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Aanstekers
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2012, 18:15:40 »
Een vintage Ronson Whirlwind via Ebay aangeschaft, met nog wat vuursteentjes en lonten erbij.

"Vedi Napoli, e poi muori!"

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2012, 18:23:41 »
Leuk, Tobias. Mooi ding. Van wanneer?
Zevenhonderdvier

Online GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2012, 19:10:53 »
Hee, heel toevallig heb ik hier precies dezelfde Ronson liggen; was jaren geleden van mijn grootvader geweest. Ik gok dat ie uit begin jaren '50 komt. Ik heb altijd de intentie gehad om hem weer werkend te krijgen (de knop kan nu maar enkele mm naar beneden en blijft dan tegen iets steken) maar is omdat ik er niks vanaf weet er nooit echt van gekomen.

Edit: Tobias, is dat roze Service briefje een reparatie/onderhoud guide voor dit model? If so, zou je daar een foto/scan van kunnen maken? Misschien dat ik dan iets met dit model kan beginnen.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2012, 19:43:04 door GuyS »

Offline RvD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2012, 19:18:34 »
http://www.bva-auctions.com/auction/lot/4546/2022268

Dupont aansteker te koop, geen idee van prijzen maar misschien is dit iets voor jullie?

Offline Suprageex

• Gebruiker
  • L'art pour l'art
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2012, 20:25:36 »
http://www.bva-auctions.com/auction/lot/4546/2022268

Dupont aansteker te koop, geen idee van prijzen maar misschien is dit iets voor jullie?
Standaard prijs ligt rond de 600€, wel een leuk ding

Offline RvD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2012, 22:10:22 »
Is het dan geen replica of zo?
Hoeveel is 'ie ongeveer waard in deze staat?

Offline Suprageex

• Gebruiker
  • L'art pour l'art
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2012, 22:15:56 »
Is het dan geen replica of zo?
Hoeveel is 'ie ongeveer waard in deze staat?
Waarschijnlijk is het wel een nepper, aangezien het startbod 8€ is.

Offline RvD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2012, 22:18:35 »
Waarschijnlijk is het wel een nepper, aangezien het startbod 8€ is.

Maar, de opdrachtgever is de overheid die zullen toch niet liegen over of hij echt of nep is?
http://www.bva-auctions.com/auction/index/4546

Overigens is dit bij BVA altijd zo, auto's beginnen soms ook wel eens vanaf 1 euro.

Offline Suprageex

• Gebruiker
  • L'art pour l'art
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2012, 22:27:55 »
Maar, de opdrachtgever is de overheid die zullen toch niet liegen over of hij echt of nep is?
http://www.bva-auctions.com/auction/index/4546

Overigens is dit bij BVA altijd zo, auto's beginnen soms ook wel eens vanaf 1 euro.
Ik weet het fijne er niet van: meer foto's zouden helpen (zeker van de onderkant). Overigens beginnen andere luxegoederen blijkbaar wel op een bepaald bedrag, zie bv. deze Audemars Piguet; http://www.bva-auctions.com/auction/lot/4546/2022272

Offline Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2012, 22:54:02 »
Leuk, Tobias. Mooi ding. Van wanneer?

Ik geloof dat de verkoper op ebay het over de jaren '50 had!

Offline Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2012, 23:05:08 »
Hee, heel toevallig heb ik hier precies dezelfde Ronson liggen; was jaren geleden van mijn grootvader geweest. Ik gok dat ie uit begin jaren '50 komt. Ik heb altijd de intentie gehad om hem weer werkend te krijgen (de knop kan nu maar enkele mm naar beneden en blijft dan tegen iets steken) maar is omdat ik er niks vanaf weet er nooit echt van gekomen.

Edit: Tobias, is dat roze Service briefje een reparatie/onderhoud guide voor dit model? If so, zou je daar een foto/scan van kunnen maken? Misschien dat ik dan iets met dit model kan beginnen.

Het is een "Service" briefje maar staat niks bijzonders in enkel, welk schroefje je los dient te draaien voor de vuursteen, en welke om bij te vullen, en hoe dat in z'n werk gaat! (als je het op prijs stelt kan ik wel een foto maken!)

Ik zou zeggen:
Draai het schroefje bij het piëzo-element los. MAAR let goed op, op welke stand de tandwieltjes die naast het piëzo-element zitten, en die van "het gedeelte waar je op drukt om een vlam te produceren" in elkaar grijpen!! Anders is het namelijk eventjes puzzelen tot je de tandwieltjes weer op de goede stand hebt staan! Het is een erg eenvoudige aansteker, dus als je komende zondag nog niks op de planning hebt staan, wens ik je alvast succes :lol:

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2012, 23:08:40 »
Ik geloof dat de verkoper op ebay het over de jaren '50 had!

De mijne:

Zevenhonderdvier

Offline Bill Splates

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2012, 23:10:44 »
Doet me denken aan een achterlicht van amerikaanse old-timers. Grappig ding.

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2012, 23:13:39 »
Doet me denken aan een achterlicht van amerikaanse old-timers. Grappig ding.

: ) Die associatie heb ik ook altijd gehad. Was de eerste gasaansteker met regelbare vlam, geloof ik. Of zoiets. Heinz?
Zevenhonderdvier

Offline Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2012, 23:15:54 »
Leuk Carwo! Nu we het toch over de Ronson aanstekers hebben, weet iemand toevallig waar je nog Ronsonöl kunt kopen???
Volgens mij is dit niet meer verkrijgbaar in Nederland, en als je op Ebay kijkt, moet alles uit Amerika komen en dat schiet dus niet op ivm de verzendkosten!

Op het moment gebruik ik overigens Zippo aanstekerbenzine, ik had alleen op internet gelezen dat men Ronsonöl prefereerde aangezien deze minder rookte/walmde en het langer bleef branden!

Online GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2012, 23:19:47 »
Zou een foto van het briefje erg waarderen Tobias!

Draai het schroefje bij het piëzo-element los. MAAR let goed op, op welke stand de tandwieltjes die naast het piëzo-element zitten, en die van "het gedeelte waar je op drukt om een vlam te produceren" in elkaar grijpen!! Anders is het namelijk eventjes puzzelen tot je de tandwieltjes weer op de goede stand hebt staan!

Whoops. Net even losgedraaid, en voor ik het goed kon bekijken of er foto's van kon schieten schoot alles los en ligt het nu in onderdelen voor me op tafel :') ziet er nu uit zoals op je eerste foto. Ohwell, even puzzelen dan maar! Wat er nog over is van de vuursteen lijkt vast te zitten, waarschijnlijk moet ik die eerst eruit bikken voor de aansteker weer in werkende staat hersteld kan worden.

« Laatst bewerkt op: 05 februari 2012, 23:25:22 door GuyS »

Offline Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2012, 23:36:17 »
Ik had je gewaarschuwd :oops: \:D/

Met een heel klein beetje technisch inzicht moet dit gewoon goed komen! En anders stuur je maar een PM.

Succes ermee!

Online GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2012, 02:33:21 »
Met een heel klein beetje technisch inzicht moet dit gewoon goed komen!

Heb 'm alweer in elkaar, viel best mee idd! Toen ie open lag meteen maar een beetje schoongemaakt en beter bekeken. Het vuursteentje zit hopeloos vast, geoxideerd door jarenlang niet gebruikt te zijn. Op internet is de remedie hiervoor heel avontuurlijk met een boor of dremel aan de slag gaan, wat met mijn 2 linkerhanden ws alleen maar mis kan gaan. Eens kijken of er een betaalbare reparateur in de buurt zit...

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 06 februari 2012, 06:31:36 »
: ) Die associatie heb ik ook altijd gehad. Was de eerste gasaansteker met regelbare vlam, geloof ik. Of zoiets. Heinz?

Volgens mij heeft mijn vader zo'n ding nog liggen.

Zou er bijna weer van gaan roken,....
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone.

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 06 februari 2012, 09:02:29 »
Volgens mij heeft mijn vader zo'n ding nog liggen.

Zou er bijna weer van gaan roken,....

Deze was ook van mijn vader.

Doe dat laatste maar niet. Ik begin heel langzaam moed bij elkaar te rapen voor het tegenovergestelde.
Zevenhonderdvier

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 06 februari 2012, 09:16:22 »
No worries, geen enkele aandrang, maar ik vind dit soort aanstekers gewoon gaaf om te hebben, net als sigarettenkokers.
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone.

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 06 februari 2012, 09:27:48 »
Je kunt er altijd nog een kaarsje mee aansteken.
Zevenhonderdvier

Offline Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 06 februari 2012, 13:28:44 »
No worries, geen enkele aandrang, maar ik vind dit soort aanstekers gewoon gaaf om te hebben, net als sigarettenkokers.

Dat zelfde geldt ook voor mij, ik rook namelijk ook niet! Is gewoon leuk voor de "heb" en komt soms ook wel van pas.

Online GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 06 februari 2012, 13:53:34 »
Eens kijken of er een betaalbare reparateur in de buurt zit...

Op marktplaats iemand gevonden die dat uitboren van een vuursteentje voor een 10tje wil doen. Op naar het postkantoor dan maar :)

Offline Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 06 februari 2012, 13:59:26 »

Yup. De Varaflame. Hadden ook een enórme tank, gingen ze ook prat op: weinig vullen.

Die associatie is niet zo vreemd trouwens, ik ken het ding niet anders dan onder de naam Ronson Cadillac...

Gek genoeg blijken de Googles daar niets van te weten!
Mijn eerste kocht ik zo'n 30 jaar geleden, en die had nota bene zo'n Cadillac "V" en was gespoten in originele autolak, althans dat was het verhaal.

*edit* Hebbes!

(Niet die van mij, maar wel identiek.)

Grappig hoe die dingen werken (zulke verhalen bedoel ik, niet die aanstekers), want Ronson is Brits en heeft natuurlijk geen moer met Cadillac te maken.

Het is overigens geen prettig ding,  hij weigert al snel als niet alles helemaal tip-top is. Tot en met de plek waarop je drukt en de kracht en snelheid ervan moet je 'oefenen' of leren 'aanvoelen'. En het torque-ringetje rond het vuurwieltje moet nog scherper staan afgesteld dan de carburateur van een Maserati.
Dat is dus "bad engineering". Veel vorm, weinig functie.

Laat je 'm één keer vallen dan moet ie terug naar de fabriek.
Als je ze ziet –ouwe kameraden van me hebben ze– dan staan ze voor pronk, want kapot.
Die van mij heb ik al eeuwen niet gezien. Moet ergens onder, achter in een diepe la liggen.
(Ook naar de vaantjes trouwens.)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Online GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 06 februari 2012, 14:03:20 »
want Ronson is Brits en heeft natuurlijk geen moer met Cadillac te maken.

Zeker weten H? Ik had juist gister Ronson op wikipedia opgezocht en daar zeggen ze dat het bedrijf uit New Jersey stamt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ronson_(company)

Offline Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 06 februari 2012, 14:12:39 »
Zeker weten H? Ik had juist gister Ronson op wikipedia opgezocht en daar zeggen ze dat het bedrijf uit New Jersey stamt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ronson_(company)

:!:

This must have thrown me off:

Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 06 februari 2012, 14:18:33 »
Laat je 'm één keer vallen dan moet ie terug naar de fabriek.
Als je ze ziet –ouwe kameraden van me hebben ze– dan staan ze voor pronk, want kapot.
Die van mij heb ik al eeuwen niet gezien. Moet ergens onder, achter in een diepe la liggen.
(Ook naar de vaantjes trouwens.)

Ja, jammer is dat. Ik heb die van mij al een paar keer laten repareren, maar hij is weer kapot. Wat wel mooi 'geëngineerd' is, is het bovenkapje (bij die van jou zit hij denk ik vast met dat schroefje aan de zijkant, of niet?). Dat sluit prachtig: kost weinig kracht, maar blijft stevig zitten. Ook het met de vinger losdraaibare vuursteenpiefje en de tankdop werken nog prima hier.

Die V slaat denk ik op Varaflame? Bij mij is die uit het kapje gespaard.

En verroest: ik dacht, ik druk er eens op – en ik krijg een vlam! De gasafsluiter werkt dus ook goed, want ik heb het ding jaren geleden voor het laatst gevuld. Alleen blijft de knop hangen : (. Heeft misschien te maken met het onderdeeltje dat eruitviel. (Foto volgt.)
Zevenhonderdvier