: ) Die associatie heb ik ook altijd gehad. Was de eerste gasaansteker met regelbare vlam, geloof ik. Of zoiets. Heinz?
Yup. De
Varaflame. Hadden ook een enórme tank, gingen ze ook prat op: weinig vullen.
Die associatie is niet zo vreemd trouwens, ik ken het ding niet anders dan onder de naam
Ronson Cadillac...
Gek genoeg blijken de Googles daar niets van te weten!
Mijn eerste kocht ik zo'n 30 jaar geleden, en die had nota bene zo'n Cadillac "V" en was gespoten in originele autolak, althans dat was het verhaal.
*edit* Hebbes!
(Niet die van mij, maar wel identiek.)Grappig hoe die dingen werken (zulke verhalen bedoel ik, niet die aanstekers), want Ronson is Brits en heeft natuurlijk geen moer met Cadillac te maken.
Het is overigens geen prettig ding, hij weigert al snel als niet alles helemaal tip-top is. Tot en met de plek waarop je drukt en de kracht en snelheid ervan moet je 'oefenen' of leren 'aanvoelen'. En het torque-ringetje rond het vuurwieltje moet nog scherper staan afgesteld dan de carburateur van een Maserati.
Dat is dus "bad engineering". Veel vorm, weinig functie.
Laat je 'm één keer vallen dan moet ie terug naar de fabriek.
Als je ze ziet –ouwe kameraden van me hebben ze– dan staan ze voor pronk, want kapot.
Die van mij heb ik al eeuwen niet gezien. Moet ergens onder, achter in een diepe la liggen.
(Ook naar de vaantjes trouwens.)