Auteur Topic: Online koopjesjagen: Ebay en Marktplaats tips  (gelezen 104419 keer)

Huey

• Gast
Re: Online koopjesjagen: Ebay en Marktplaats tips
« Reactie #120 Gepost op: 15 oktober 2008, 10:52:33 »
Maar goed, een andere idee zou inderdaad zijn om eerst in de winkel het model te passen. Al ben ik er persoonlijk nog niet helemaal uit of dat done of not-done is.

Dat is not done! Als je koopjes wil jagen is dat prima uiteraard! Maar je gaat toch niet iemands tijd verspillen die hij ook aan een echte klant had kunnen besteden én misschien wat had kunnen verkopen. Dat staat voor mij gelijk aan stelen!

Offline Ragazzo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 15 oktober 2008, 11:03:06 »
Nou nou nou, stelen vind ik een groot woord. Ik zie ergens het morele dilemma er wel van in, maar ik zou het niet stelen willen noemen.

Ik ga hier wel serieus eens over nadenken. Powerseller, met hoge reputatie. Kans lijkt me dus groter dat je niet belazerd zal worden.

Offline Don

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: 15 oktober 2008, 11:11:21 »
Het is een powerseller, dus waarschijnlijk is het wel te vertrouwen.

Ik zie een paar voor 100 euro minder, dan dat ik hem in de uitverkoop zelfs heb gezien.

Dit is wel een uitkomst voor de mensen met een gelimiteerder budget. Ik stel meteen nog een vraag Gibson, als je het niet erg vindt. Stel dat je voor deze schoenen zou gaan, hoe zou je dan te weten kunnen komen wat je maat is? Naar het schijnt verschillen Santoni's erg in maten. Beste dan toch om het desbetreffende model in de winkel eerst te passen?

Voorwaarden voor retourzending

In het Nederlands (waar je natuurlijk geen rechten aan kunt ontlenen, omdat het mijn eigen vertaling is):

Citaat
Herroepingsrecht
U kunt de overeenkomst binnen een maand, zonder opgaaf van reden, schriftelijk (bijvoorbeeld per brief, fax of e-mail) ontbinden. Als de zaak vóórdat de termijn [van een maand] is verstreken in uw handen wordt gesteld, dan kunt u de overeenkomst door terugzending van de zaak ontbinden. De termijn begint nadat u deze bepalingen in tekstvorm hebt ontvangen, maar in ieder geval niet vóórdat de zaak in het bezit van de ontvanger is. Als er sprake is van meerdere leveringen van gelijksoortige zaken, dan geldt het tijdstip van ontvangst van de eerste deellevering. Verder vangt de termijn niet aan vóórdat de verkoper aan zijn informatieplicht heeft voldaan (§ 312c paragraaf 2 BGB juncto § 1 paragraaf 1, 2 en 4 van de BGB-Infov. Ook moet de verkoper hebben voldaan aan de plichten bedoeld in § 312e paragraaf 1 eerste volzin 1 BGB juncto § 3 BGB-Infov voordat de termijn begint te lopen. Om te voldoen aan de termijn voor ontbinding is tijdige verzending van de herroeping of de zaak voldoende.

Het ontbindingsverzoek kan worden gericht aan:

Simone Burman        
Inhaber + Geschäftsführer: Simone Burman
Wilhelmstrasse 1
45219 Essen
burman@gmx.de

Gevolgen van herroeping
Als er sprake is van een rechtsgeldige herroeping dan moeten beide partijen reeds verrichte prestaties ongedaan maken. Als er sprake is van genoten voordelen (bijvoorbeeld rente), dan moet dat worden teruggegeven. Als u de ontvangen prestatie niet helemaal ongedaan kunt maken of slechts (deels) in verslechterde toestand kunt teruggeven, dan moet u in plaats daarvan de waarde van de prestatie in geld vergoeden.

Wanneer u afstand doet van een zaak geldt dit niet als de verslechtering uitsluitend te wijten is aan het beproeven van de zaak. Daarvoor is vereist dat u dit hebt gedaan zoals u dat zou doen in een winkel. Voor een verslechtering die het gevolg is van het beproeven van de zaak op deze manier hoeft u niet de waarde van de prestatie in geld te vergoeden.

Zaken die u kunt verzenden per pakketpost kunt u terugzenden op ons risico. De kosten van de terugzending zijn voor uzelf als:
- de geleverde zaken overeenkomstig de bestelling zijn en
- wanneer de prijs van de terug te zenden zaak niet hoger is dan €40 of
- wanneer er sprake is van een hogere prijs van de zaak maar u op het tijdstip van de herroeping nog niet de tegenprestatie of een rechtens verplichte aanbetaling hebt gedaan.

In alle andere gevallen is terugzending voor u gratis. Zaken welke niet per pakketpost kunnen worden verzonden zullen bij u worden afgehaald. Terugbetalingsverplichtingen moeten binnen 30 dagen zijn voldaan. De termijn waarbinnen deze betalingen moeten zijn gedaan beginnen voor u te lopen op het moment waarop u de herroeping of zaak verstuurd. Voor de verkoper begint deze termijn op het moment dat de herroeping of de zaak is ontvangen.

Afkortingen:
BGB:         Bürgerliches Gesetzbuch
BGB Infov: Verordnung über Informations- und Nachweispflichten nach bürgerlichem Recht

Groeten,
Don

PS. Voor internationale kopers kunnen andere rechtsregels gelden. Daarvoor kun je het beste contact opnemen met de verkoper.

Edit: Opmaak
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2008, 11:14:28 door Don »

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
« Reactie #123 Gepost op: 15 oktober 2008, 16:48:26 »
Nou nou nou, stelen vind ik een groot woord. Ik zie ergens het morele dilemma er wel van in, maar ik zou het niet stelen willen noemen.

Hoewel stelen inderdaad een groot woord is zie ik de parallel wel. Je "steelt" de tijd en resources van de verkoper om er zelf beter van te worden zonder dat je daar iets tegenover zet.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Offline Daedalus

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 15 oktober 2008, 17:18:09 »
Hoewel stelen inderdaad een groot woord is zie ik de parallel wel. Je "steelt" de tijd en resources van de verkoper om er zelf beter van te worden zonder dat je daar iets tegenover zet.

+1 Het is onfatsoenlijk gedrag.
Jerry, just remember, it's not a lie if you believe it.

Offline Harm

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Thuisbarista.nl
« Reactie #125 Gepost op: 15 oktober 2008, 18:34:55 »
Heb hier wel eens besteld. Kwam netjes en op tijd aan.

Huey

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:08:18 »

Helemaal correct, dat is precies hoe ik het zie. Maar als winkeleigenaar ben ik daar wat 'harder' in natuurlijk dan een ander.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:12:50 »
Als voormalig winkelmanager deel ik die instelling ;-)

Vanità - modern tailors

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:26:10 »
Als klant deel ik die instelling niet.

Huey

• Gast
« Reactie #129 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:41:13 »

Hoezo, iemand komt met voorbedachte rade mijn winkel binnen om mijn advies te vragen en het dan goedkoper op internet te halen. Dat is het stelen van mijn tijd.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:44:29 »

Je bent geen klant aangezien je niets koopt.

Vanità - modern tailors

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:47:49 »
Als ik klant bij jouw ben dan verwacht ik ook dingen te kunnen bekijken en proberen zonder direkt tot aankoop over te gaan.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:51:10 »
"bij jouw" Dantès?

Uiteraard mag je gerust rondkijken maar binnen komen met de intentie om enkel van mijn tijd en kennis gebruik te maken terwijl je weet dat je het product ergens anders gaat kopen vind ik onfatsoenlijk.

Vanità - modern tailors

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:54:43 »
Kan je dat eens uitleggen Sergio, waarom ik niks koop?
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2008, 22:59:50 door Dantès »

Huey

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:55:01 »
Als ik klant bij jouw ben dan verwacht ik ook dingen te kunnen bekijken en proberen zonder direkt tot aankoop over te gaan.

Uiteraard, maar er is een verschil of je binnenkomt als iemand die misschien iets bij mij wil kopen of misschien bij mijn concurrent als die zaak je beter bevalt.

Maar als je binnenkomt met de intentie om door mij geholpen te worden, gebruik wilt maken van mijn kennis en mijn investering in de showroommodellen, mijn personeel en mijn bedrijfspand en dan het product ergens anders goedkoper te halen... Dat staat voor mij echt gelijk aan stelen. Dan moet ik jou helpen, terwijl ik een andere klant (een échte klant dus...) laat wachten met het risico dat ze de winkel weer uitlopen.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:56:59 »
Kan je dat eens uitleggen Sergio?

Wat is er niet helder aan? Huey heeft het prima nader omschreven vind ik. Het gaat om de intentie waarmee je binnen komt, dat is er een van kijken-proberen-maarnietkopen.

Vanità - modern tailors

Offline Mr.Barry

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:58:32 »
"bij jouw" Dantès?

Uiteraard mag je gerust rondkijken maar binnen komen met de intentie om enkel van mijn tijd en kennis gebruik te maken terwijl je weet dat je het product ergens anders gaat kopen vind ik onfatsoenlijk.

Helemaal mee eens. Het zou in mijn ogen wel zo correct zijn als je dit direct bij binnenkomst meedeelt. De winkelier kan dan zelf beslissen of hij tijd wil investeren in jou, in de hoop dat jij in een later stadium bij hem terugkeert. Net als veel brillenzaken service verlenen op brillen die daar niet verkocht zijn.
You can never be overdressed. If somebody says you're overdressed, they're underdressed.

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: 15 oktober 2008, 23:09:07 »
Het lijkt mijn dat ik een ander idee heb van wat een klant is dan de heren middenstanders.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: 15 oktober 2008, 23:10:08 »
Ik hoor duidelijk een ambtenaar.

Vanità - modern tailors

Huey

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 15 oktober 2008, 23:15:28 »
Het lijkt mijn dat ik een ander idee heb van wat een klant is dan de heren middenstanders.
Om je een idee te geven. Elke winkel die ik open kost grofweg tussen de ------------ euro aan een eerste investering. Dat moet terugbetaald worden. Wat jij omschrijft is geen klant. Dat is iemand die misbruik maakt van de winkelier.

-edit-
even wat bedragen weggehaald, hoorde niet echt op een openbaar forum thuis.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2008, 00:10:19 door Huey »

Offline dech

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: 15 oktober 2008, 23:45:55 »
Uiteraard, maar er is een verschil of je binnenkomt als iemand die misschien iets bij mij wil kopen of misschien bij mijn concurrent als die zaak je beter bevalt.

Maar als je binnenkomt met de intentie om door mij geholpen te worden, gebruik wilt maken van mijn kennis en mijn investering in de showroommodellen, mijn personeel en mijn bedrijfspand en dan het product ergens anders goedkoper te halen... Dat staat voor mij echt gelijk aan stelen. Dan moet ik jou helpen, terwijl ik een andere klant (een échte klant dus...) laat wachten met het risico dat ze de winkel weer uitlopen.

Gelijk aan stelen is het niet, maar het is zeker ook niet netjes. Ik verwacht niet dat veel mensen zo zijn overigens. Het kan overigens gebeuren dat iemand gebruik maakt van je expertise, vervolgens nog even rond gaat kijken, en ergens anders een goedkoper exemplaar van hetzelfde product tegenkomt. Daar is natuurlijk niks vreemds aan. Maar informatie gaan vragen aan een verkoper terwijl je de kleding sowieso ergens anders haalt is niet netjes.

Offline Patrick Bateman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: 16 oktober 2008, 00:08:51 »
Ik hoor duidelijk een ambtenaar.

wat is dit nu voor onzinnig commentaar. Dit draagt niet bij aan de discussie en past imho zeker niet bij een moderator van dit forum. Sterkte.
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Offline Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: 16 oktober 2008, 00:14:32 »

Om de kaders vast te stellen:

klant de; m,v -en 1 al of niet vaste koper: de ~ is koning 2 (mans)persoon: een rare ~

Dantes bedoelt vast definitie 2. Niet, Dantes?
De rest van de discussie partners hebben het natuurlijk over definitie nummer 1.
Life is too short to drink bad wine

Offline Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: 16 oktober 2008, 00:21:26 »
Deze discussie is al meerdere malen gevoerd hier mensen, komop. :P
This, madame, is Versailles.

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • Le coq non sportif
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: 16 oktober 2008, 09:11:10 »
Deze discussie is al meerdere malen gevoerd hier mensen, komop. :P

Op zich blijft het een interessante discussie. Kan moeilijk in elk voorkomend geval naar het desbetreffende oude topic gaan speuren. ;)

Mijn mening:

Ergens binnen komen met de intentie alleen informatie te vergaren terwijl voor jou al vast staat dat je daar niet gaat kopen, is niet netjes.

Máár, het is aan de verkoper om mijn vertrouwen te winnen, door een goede uitleg te geven en een eerlijke prijs te vragen.

Veronderstel dat bijvoorbeeld een bed  ;) in een winkel 5k kost, maar datzelfde bed bij een online winkelier 3,5k kost, dan moet de winkelier een verdomd goed verhaal hebben wil ik dat bed bij hem kopen. Uiteraard heb ik alle begrip voor overige kosten van de winkelier zoals o.a. personeel en een mooie showroom, maar de meerprijs moet wel in redelijkheid staan tot de te leveren aanvullende service.

Toen wij 2,5 jaar geleden ons bed kochten, hebben wij ons ook laten adviseren in een goed bekend staande, maar wel wat duurdere winkel, het kan dus wel, maar er moet ook een klik zijn met de verkoper. Moet wel zeggen dat die verkoper ook na levering aan al zijn service-verplichtingen heeft voldaan die hij ons vooraf heeft voorgehouden.

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2008, 09:14:05 door Mikey Fuoco »

Huey

• Gast
« Reactie #145 Gepost op: 16 oktober 2008, 10:54:31 »
Op zich blijft het een interessante discussie. Kan moeilijk in elk voorkomend geval naar het desbetreffende oude topic gaan speuren. ;)

Mijn mening:

Ergens binnen komen met de intentie alleen informatie te vergaren terwijl voor jou al vast staat dat je daar niet gaat kopen, is niet netjes.

Máár, het is aan de verkoper om mijn vertrouwen te winnen, door een goede uitleg te geven en een eerlijke prijs te vragen.

Veronderstel dat bijvoorbeeld een bed  ;) in een winkel 5k kost, maar datzelfde bed bij een online winkelier 3,5k kost, dan moet de winkelier een verdomd goed verhaal hebben wil ik dat bed bij hem kopen. Uiteraard heb ik alle begrip voor overige kosten van de winkelier zoals o.a. personeel en een mooie showroom, maar de meerprijs moet wel in redelijkheid staan tot de te leveren aanvullende service.

Toen wij 2,5 jaar geleden ons bed kochten, hebben wij ons ook laten adviseren in een goed bekend staande, maar wel wat duurdere winkel, het kan dus wel, maar er moet ook een klik zijn met de verkoper. Moet wel zeggen dat die verkoper ook na levering aan al zijn service-verplichtingen heeft voldaan die hij ons vooraf heeft voorgehouden.
Ben ik helemaal met je eens. Maar als je in een winkel een bed koopt, of een pak, of een tv, dan koop je niet alleen dat product. Je koopt ook een stuk advies en service.

Als je daar niet voor wil betalen moet je gerust dat goedkope bed online kopen, maar kom dan niet in mijn winkel mijn tijd verspillen. Die had ik ook wel beter kunnen besteden.

Je moet eens weten hoeveel service gevallen ik op moest lossen voor online winkeliers omdat ze na aankoop geen gehoor meer geven. Sinds kort ben ik er zelfs mee gestopt! Mensen die online iets gekocht hebben, hoeven bij mij niet aan te kloppen om de garantie af te handelen. Dat regelen ze maar met de online winkel.

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • Le coq non sportif
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: 16 oktober 2008, 11:29:47 »

Je moet eens weten hoeveel service gevallen ik op moest lossen voor online winkeliers omdat ze na aankoop geen gehoor meer geven. Sinds kort ben ik er zelfs mee gestopt! Mensen die online iets gekocht hebben, hoeven bij mij niet aan te kloppen om de garantie af te handelen. Dat regelen ze maar met de online winkel.

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Maar óók daar valt voor jou wat te winnen, namelijk de ontevreden klant er van overtuigen dat hij bij jou voor wat meer centen wel veel beter af is.  ;) (Maar ik hoef jou niets over verkopen te vertellen natuurlijk, daar weet je ongetwijfeld nog veel meer van dan ik).

Huey

• Gast
« Reactie #147 Gepost op: 16 oktober 2008, 12:02:14 »
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Maar óók daar valt voor jou wat te winnen, namelijk de ontevreden klant er van overtuigen dat hij bij jou voor wat meer centen wel veel beter af is.  ;) (Maar ik hoef jou niets over verkopen te vertellen natuurlijk, daar weet je ongetwijfeld nog veel meer van dan ik).

Wat ik bijvoorbeeld wel nog doe, is servicegevallen afhandelen voor mensen die verhuisd zijn. Als ze bijv. in Limburg bij een dealer iets gekocht hebben en daarna naar mijn rayon verhuisd zijn en ze hebben een probleem dan lossen wij dat kosteloos op.

Maar met dat online verhaal heb ik het helemaal gehad, als iemand véél goedkoper af wil zijn dan is dat zijn/haar goed recht. Maar daar zitten wél consequenties aan vast. Meestal los ik de problemen dan ook niet meer op. Of ik reken absurd hoge voorrijkosten.

Offline Michaël Leonard

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: 16 oktober 2008, 15:27:51 »
Waar heb op neer komt is dat het etisch (uitermate) overantwoord id, doch financieel aantrekkelijk voor een klant. Ik ben bang dat wanneer een klant meer dan een x aantal procenten kan besparen door op internet te kopen, hij alsnog advies in gaat winnen bij winkeliers, die daar dan allicht in zekere zin de dupe van zijn. Zelf neem ik altijd het risico door meteen te bestellen op internet, met alle gevolgen van dien: lage kwaliteit van het product, slechte service etc. Maar vooralsnog heeft dit wel mijn voorkeur, ik weet namelijk uit ervaring hoe vervelend het is om veel tijd in een potentiële klant te steken, die dan vervolgens niets aanschaft.

Offline dech

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: 16 oktober 2008, 15:47:45 »
Ben ik helemaal met je eens. Maar als je in een winkel een bed koopt, of een pak, of een tv, dan koop je niet alleen dat product. Je koopt ook een stuk advies en service.

Als je daar niet voor wil betalen moet je gerust dat goedkope bed online kopen, maar kom dan niet in mijn winkel mijn tijd verspillen. Die had ik ook wel beter kunnen besteden.

Advies is een onderdeel van de service. Service wordt geboden zodat klanten vaker terugkomen om iets te kopen. Je betaalt echter niet voor deze vorm van service.