Deze discussie is al meerdere malen gevoerd hier mensen, komop. 
Op zich blijft het een interessante discussie. Kan moeilijk in elk voorkomend geval naar het desbetreffende oude topic gaan speuren.

Mijn mening:
Ergens binnen komen met de intentie alleen informatie te vergaren terwijl voor jou al vast staat dat je daar niet gaat kopen, is niet netjes.
Máár, het is aan de verkoper om mijn vertrouwen te winnen, door een goede uitleg te geven en een eerlijke prijs te vragen.
Veronderstel dat bijvoorbeeld
een bed 
in een winkel 5k kost, maar datzelfde bed bij een
online winkelier 3,5k kost, dan moet de winkelier een verdomd goed verhaal hebben wil ik dat bed bij hem kopen. Uiteraard heb ik alle begrip voor overige kosten van de winkelier zoals o.a. personeel en een mooie showroom, maar de meerprijs moet wel in redelijkheid staan tot de te leveren aanvullende service.
Toen wij 2,5 jaar geleden ons bed kochten, hebben wij ons ook laten adviseren in een goed bekend staande, maar wel wat duurdere winkel, het kan dus wel, maar er moet ook een klik zijn met de verkoper. Moet wel zeggen dat die verkoper ook na levering aan al zijn service-verplichtingen heeft voldaan die hij ons vooraf heeft voorgehouden.