Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (612254 keer gelezen)

guest45

• Gast
Re: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #945 Gepost op: 13 oktober 2012 - 23:41:56
Met renno? Nee, denk t niet. Je moet die 'wax' uit blikjes hebben. Dat kan wel met kleurloos.

MrBrookfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #946 Gepost op: 13 oktober 2012 - 23:47:57
Ok, merci.
Fashion can be bought, style one must possess

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #947 Gepost op: 21 oktober 2012 - 21:36:17
Even een update.
Afgelopen week een tattoo artiest bezocht. Nog niet met mijn schoenen maar wel met 5 stukjes leer, oplopend van onbewerkt tot aan compleet afgewerkt (dye, renovateur/ mink oil, creme en wax. Het doel van dit bezoek was om te kijken of de tattoo inkt  ‘pakt’ en zo ja in welke fase dit dat het beste doet.
Het was voor mij de eerste kennismaking met tatoeëren dus ook daar was ik benieuwd naar ( zo was ik b.v in de veronderstelling dat de inkt door een slangetje via de naald werd geinjecteerd in de huid, maar dat blijkt dus niet zo te zijn ☺) Voor de tattoo artiest was het de eerste keer dat ze iets anders dan mensenhuid tatoeëerde.  Alom dus onzekerheid over het eindresultaat. Vandaar dat ik mijn schoenen nog maar even thuis liet.

De bevindingen:
Op de vraag of de tattoo inkt pakt kan ik kort zijn: Ja. Volgens haar voelt het bijna net zo als op mensen. Ook op de vraag in welke fase je het leer het beste kan tattooeren kan ik kort zijn. In alle fases pakte de inkt goed en waren er slechts marginale verschillen te zien. Je kan de schoen dus eventueel over de laag wax tatoeëren.

Zowel het trekken van lijnen als het maken van schaduwen/inkleuren ging soepel. Er trad echter 1 vervelende complicatie op (in alle fasen):

Zoals je ziet ontstaat er na het tatoeëren een vlek om de getatoeëerde plek. Deze plekken doen me een beetje denken aan watervlekken die ik ook wel eens op mijn schoenen heb (en moeilijk weg gaan). Ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel. Mijn theorie is dat de inkt (op water basis) het leer indrinkt door de gaatjes die de naald maakt. Hierdoor loopt het iets uit in de vorm van die vlekjes, als een soort spons. Het vreemde is echter dat dit niet altijd gebeurde. Op sommige stukken waren er zelfs helemaal geen vlekken te zien. Het gebruik van verschillende naalden, technieken en dieptes hebben dit probleem helaas niet opgelost. Ook viel er geen lijn te ontdekken wanneer dit wel/niet gebeurd.
Mijn theorie hiervoor is dat het leer niet overal even droog is, net zoals bij een menselijke huid waardoor de inkt op bepaalde droge stukken beter wordt opgenomen met de vlekken als gevolg. Echter geen idee of dit klopt.

De tattoo inkt is op waterbasis. Hoe zit dit met de Teinture Francaise van Saphir? Als deze inkt op een andere basis is kan ik de volgende keer vragen of ze het hier eens mee wil proberen. Misschien dat dit het probleem oplost. Ik ben in ieder geval benieuwd naar jullie ideeën hierover☺

guest45

• Gast
Reactie #948 Gepost op: 21 oktober 2012 - 21:46:53
Leuk Bas, ik zou zeker de artiest vragen het eens met TF te proberen om te kijken hoe dat uitpakt. Het kan immers geen kwaad.
Als ik jou was zou ik deze vraag eens op depiedencap stellen aangezien daar behoorlijk wat meer kennis op dit gebied dan hier.

BastiaanB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #949 Gepost op: 22 oktober 2012 - 12:15:25
Bedankt voor de tip Chris. Het staat er op :-)

Janus

• Gebruiker
  • The 1%
    • Bekijk profiel
Reactie #950 Gepost op: 24 november 2012 - 23:49:25
Ook nog een poging gedaan om de schoenen van mijn broer nog enigszins tot leven te wekken:
@ Chris, deze moeten jou bekent voorkomen  :)

Bastiaan, ik heb een paar schoenen dat er dan wel niet zo erg aan toe is maar toch behoorlijk wat werk vergt. Kun je (kort) uiteenzetten hoe je hier te werk bent gegaan? Ik vind het resultaat echt geweldig, als je kijkt waar je mee begon.

Mediaman

• Gast
Reactie #951 Gepost op: 25 november 2012 - 08:12:33

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #952 Gepost op: 02 december 2012 - 22:36:11
Iemand al eens gedacht om met een pyrografiepen een tekening op een schoen aan te brengen. Volgens mij is dat makkelijker dan met een tatoo. Of met een soort brandmerkijzertje een figuurtje te branden.

ML

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #953 Gepost op: 23 januari 2013 - 14:30:38
Suede verven, kan dat? Heeft iemand het ooit gedaan? Chris?
Van blauw naar bruin is het idee. Ik zie op google dat er een vrij grote kans is dat het suede hard wordt van de verf. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen.
I am free of all prejudice. I hate everyone equally.

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.

Winnaar SF-voetbalpoule 2016 en nog een paar keer, ben de tel kwijt.

guest45

• Gast
Reactie #954 Gepost op: 23 januari 2013 - 14:41:24
Suede verven lijkt me geen probleem. Zou niet weten waarom het hard zou worden. Blauw naar bruin lijkt me meer een probleem.

ML

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #955 Gepost op: 23 januari 2013 - 14:54:55
Ik lees dat het komt door de 'open structuur' van suede, maar zou ook afhangen van de kwaliteit van 't suede. Andere sites lijken het weer geen probleem te vinden.
Denk je dat bruin niet goed 'bruin' wordt op een blauwe schoen?

guest45

• Gast
Reactie #956 Gepost op: 23 januari 2013 - 15:02:59
Volgens Saphir is teinture F. prima te gebruiken op suede.
Geen problemen hier anders dan dat ik geen lepels kan tekenen.

ML

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #957 Gepost op: 23 januari 2013 - 15:09:46
Hehe leuk. En qua kleur? Ik zou het nu mid blue noemen, en wil naar donkerbruin. Heb je niet nog een blauw lapje liggen om dat ff te proberen?

guest45

• Gast
Reactie #958 Gepost op: 23 januari 2013 - 15:27:45
Ik heb geen blauwe suede schoenen, gelukkig. Probeer anders een beetje op een onopvallende plek op de tong.

Dit is wel jouw schuld  :twisted: Hmm, camo crockets eens proberen?

ML

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #959 Gepost op: 23 januari 2013 - 15:36:52
Ik zou je idee aan Lapo verkopen, past mooi bij z'n autotje.
Tis een loafer dus geen tong die achter de veters verdwijnt om 't onopvallend te proberen...