Auteur Topic: Stoffen  (gelezen 43431 keer)

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Stoffen
« Reactie #90 Gepost op: 29 november 2008, 12:04:49 »
"Hopsacking": A loose term used to describe a coarse loosely woven fabric made with a hopsack or basket weave, or other novelty weave with the same effect. Real hopsacking is a coarse, plain weave, undyed fabric made of jute or hemp, used for sacking in which hops are gathered. Also cloth that suggests hopsacking; these are made of various yarns including linen, spun rayon, and having such uses as sportswear, suiting, and draperies. (From Fairchild's Dictionary of Textiles 7th Ed). Bron

Thanks, Velponi. Zelf ook nog even gezocht:

hopsack  A simply woven fabric made of thick yarns; meant to resemble burlap [NL: jute]. In menswear, hopsack is used most often for sport coats and—although it may be woven of materials ranging from linen to silk—in designs that play up its deliberate coarseness.

(The Fairchild Encyclopedia of Menswear)
Zevenhonderdvier

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 01 december 2008, 22:50:12 »
Zevenhonderdvier

Offline InMotion

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 01 december 2008, 23:03:44 »
 :shock:

Online RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 01 december 2008, 23:07:09 »
Wow. Ik hoop dat ie daar voorzichtig mee is!

Offline Marx2k

• Gebruiker
  • Raving since 1818
    • Bekijk profiel
    • This is not the website you are looking for
« Reactie #94 Gepost op: 01 december 2008, 23:16:16 »
Als ik mij de prijs van Vicuna goed kan herinneren heeft de man daar een auto om zijn bovenlichaam.
In every stock-jobbing swindle everyone knows that some time or other the crash must come, but every one hopes that it may fall on the head of his neighbour, after he himself has caught the shower of gold and placed it in safety.
-Das Kapital (1867)

Offline Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 01 december 2008, 23:33:30 »
Jammer dat die mooie stof aan een slechte kleermaker is gegeven.

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 13 januari 2009, 16:21:30 »

Bron (tip van RuMouR).
Zevenhonderdvier

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 16 januari 2009, 15:37:25 »
Hier een paar gescande voorbeelden uit The Fairchild Encyclopedia of Menswear.

De Bengal stripe is een voorbeeld van een balanced stripe (een streeppatroon waarbij de strepen even dik zijn).

Van Turnbull & Asser:

Zevenhonderdvier

Offline Imperatore

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 26 januari 2009, 15:54:47 »
Als we het naast stoffen ook over dessins hebben, vind ik dat Argyle ook wel een vermelding verdient:

;)

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 26 januari 2009, 15:59:11 »
Leuke voorbeelden. Ben zelf niet zo'n fan van deze ruit, maar dat is verder niet relevant.
Zevenhonderdvier

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 29 januari 2009, 11:04:14 »
M E N S W E A R   F A B R I C S  -  A  G L O S S A R Y

Men’s suit, coat, and trouser fabrics are usually wool or wool-blends. Different methods of processing fibers and finished cloth result in a variety of fabric types. Fabric produced expressly for menswear tends to feature simple weave structures, and twill weaves dominate this category. Twill weaves are characterized by diagonal alignment of fibers, which allows the fabric to drape appropriately yet maintain its integrity.

Men’s shirting fabrics have traditionally been dominated by checks and stripes in fine combed cotton. Variation within this narrow design vocabulary is achieved through scale and spacing. Variations in texture can be produced by different weave structures.

The following glossary contains a sampling of terminology related to menswear

Argyle- Used on hose and sweaters, argyle has large diamonds in bright colors with contrasting diagonal overstripes.

Donegal- A tweed from Northern Ireland characterized by irregular nubs and flecks of color.

Flannel- From the Welsh word gwalnen, meaning woolen, this fabric is usually loosely woven, coarse, lightly twisted yarns. First used in the 19th century as underwear, by the 1880s flannel was used for male sporting attire. By the 1920s, grey flannel was an ever-present component of the man’s suit.

Gabardine- A manufacturing staple for men’s suiting, this diagonal ribbed fabric is raised, closely set, and distinct. In beige, gabardine is considered the fabric summer suit material.

Glen Plaid- Used often in suiting fabrics, the glen plaid is constructed of small woven checks in one or two muted colors with white.

Herringbone- Named because of its resemblance to a fish backbone, herringbone is used in many fabrics for suiting and outerwear. This is one of the most popular weaves used for men’s suiting and outerwear.

Houndstooth- A pointed check effect produced with yarns of contrasting color groups in groups of four in both the warp and the weft.

Tattersall- A smaller scale check than windowpane, tattersall is a regularly spaced plaid usually in dark lines of two colors on light ground. This check was named for a London horse market where horse blankets with this design were used.

Tweed- Refers to a wool fabric with irregular density and coarse texture. Herringbone and houndstooth are variations on tweed.

Windowpane- A simple, large, barred check resembling windowpane. Popular in the 1880s.

Worsted- This term applies to yarn manufactured on the worsted spinning system, regardless of the fiber content. Worsted fabric is a favorite of Savile Row tailors for its ease for working and pliant nature.

(Bron: http://www3.fitnyc.edu/museum/TailorsArt/MenswearFabricsGlossary.htm.)
Zevenhonderdvier

Offline Daedalus

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 08 februari 2009, 13:14:05 »
Jerry, just remember, it's not a lie if you believe it.

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 08 februari 2009, 13:37:51 »
Leuke links, D.
Zevenhonderdvier

Offline Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 08 februari 2009, 16:09:57 »
O, Carwo, jij wilde toch weten van welke stof jouw Caruso was gemaakt? De "superfine English Cloth" is een bunch die Caruso zelf heeft samengesteld. Komt voornamelijk van Luciano Barbera. Zo hebben ze nog een paar bunches die speciaal voor Caruso zijn samengesteld.
Er komen ook een aantal stoffen uit de Schofield & Smith weverij. Zijn te herkennen aan de E, F en H als beginletter.
Als jouw stof begint met een 3 of 4 cijferig nummer is het waarschijnlijk L. Barbera.

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 08 februari 2009, 20:12:08 »
O, Carwo, jij wilde toch weten van welke stof jouw Caruso was gemaakt? De "superfine English Cloth" is een bunch die Caruso zelf heeft samengesteld. Komt voornamelijk van Luciano Barbera. Zo hebben ze nog een paar bunches die speciaal voor Caruso zijn samengesteld.
Er komen ook een aantal stoffen uit de Schofield & Smith weverij. Zijn te herkennen aan de E, F en H als beginletter.
Als jouw stof begint met een 3 of 4 cijferig nummer is het waarschijnlijk L. Barbera.

Daar ben ik zeker benieuwd naar, Stromen. Bedankt voor je speurwerk. De Caruso waar het om gaat, is een rtw-exemplaar, dus ik heb geen stofstaalcode. Hieronder zie je het label; ik weet niet of de stofcode erbij staat:

Zevenhonderdvier

Offline Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: 09 februari 2009, 09:36:18 »
Speurwerk? Gewoon vragen  :-D
En het staat ook in de prijslijst. 

Van het label herken ik niet een stofcode.

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 10 februari 2009, 22:27:46 »
Zevenhonderdvier

Offline HakeemT

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: 16 februari 2009, 22:04:40 »
Daar ben ik zeker benieuwd naar, Stromen. Bedankt voor je speurwerk. De Caruso waar het om gaat, is een rtw-exemplaar, dus ik heb geen stofstaalcode.
Hier nog een Caruso stofje.

Superfine English Cloth:

Gekocht bij Al Bazar:

Een 'overzicht':

Gianpaolo (van Al Bazar) bij het 'omschrijven' van de broek:
"The fabric is very...., very... uhhhhmmm, very performance!!"
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2009, 22:10:34 door HakeemT »
I'm ok with being unimpressive; I sleep better...

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 16 februari 2009, 22:11:14 »
Onderdeel van een pak, HakeemT? Is het ook een flannel? Hij lijkt fijner geweven dan mijn pak.
Zevenhonderdvier

Offline HakeemT

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 17 februari 2009, 10:11:41 »
2x nee; ik kon in m'n archief nog een 'detail' foto vinden (maar wel een brake telefoon-camera, dus veel schiet je er denk ik niet mee op):

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: 17 februari 2009, 10:59:06 »
Nee, dat is duidelijk een totaal andere stof. Mooie broek.
Zevenhonderdvier

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 17 februari 2009, 11:09:54 »
Maar nu weten we nog niks over de stof. Caruso is geen stoffenhuis en 'Superfine English Cloth' is een nietszeggende benaming.

Offline HakeemT

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 17 februari 2009, 13:27:15 »
Maar nu weten we nog niks over de stof. Caruso is geen stoffenhuis en 'Superfine English Cloth' is een nietszeggende benaming.
De "superfine English Cloth" is een bunch die Caruso zelf heeft samengesteld. Komt voornamelijk van Luciano Barbera.

En bovendien, wat een nietszeggende reply: Ik probeer wat meer licht te laten schijnen over stoffen die Caruso gebruikt; mag hier nu echt alleen maar gepost worden door mensen die alle nummers, gewichten en benamingen uit hun hoofd kennen?

Offline Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 17 februari 2009, 13:57:14 »
Excuus, had de post van Stromen over het hoofd gezien.

Maar als ik kritiek lever op een bericht wil dat niet zeggen dat het van mij niet geplaatst had mogen worden. Kritiek en poging tot censuur worden vaak makkelijk met elkaar verward.

Offline HakeemT

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: 17 februari 2009, 15:39:24 »
Kritiek staat mijns inziens toch redelijk synoniem voor bijvoorbeeld afwijzing of bezwaar. Wellicht dat een wat andere stijlvorm, inclusief meer inhoud (feedback, beoordeling), een beter beeld geeft van wat je werkelijk van een post vind.

En nu weer verder over stoffen...

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 20 februari 2009, 16:04:40 »
En nu weer verder over stoffen...

Zevenhonderdvier

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 21 februari 2009, 13:12:14 »
Nog meer:

Zevenhonderdvier

Offline Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
« Reactie #117 Gepost op: 21 februari 2009, 13:29:00 »
Zitten een aantal feestelijke stoffen bij Carwo! Mag ik vragen wat dit is, catalogus/stoffenboek/etc?
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Offline Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 21 februari 2009, 13:39:42 »
Zegna heeft altijd mooie mailings met (echte) stofstaaltjes.
"It is ok for me to have everything I want"

Offline Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
« Reactie #119 Gepost op: 21 februari 2009, 13:59:31 »
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.