Waarom zitten op een colbertmouw knoopjes die niet open kunnen? Door: Dr. Phil op 17 May 2009 Uit: Kleding, Uw vragen, homepage feature. Reacties op dit artikel zijn te volgen via RSS 2.0.
Het heerschap dat daar verantwoordelijk voor is, heet Frederik II, koning van Pruisen. Wellicht kent u hem als Frederik de Grote, een mooi staaltje achttiende eeuwse PR, want groot of groots was hij niet. Der alte Fritz was wel - hoe zeggen we dat nu netjes - erg geïnteresseerd in zijn soldaten. Als hij zijn troepen liet defileren, dan duurde dat uren. Hoe meer de manschappen aan het zweten waren in hun strakke broeken, hoe mooier Frederik het vond. Er konden niet genoeg regimenten vol stoere kerels aan hem voorbij trekken.
Er was alleen één ding waar de Pruisische koning verschrikkelijk van baalde. De soldaten veegden met hun mouwen het zweet uit hun gezicht. Daar werden hun mooie pakken natuurlijk vies van. Parbleu! Dus ging de koning persoonlijk aan de slag met het uniform. Op de mouwen kwamen dikke, puntige knopen van koper om te verhinderen dat het kledingstuk nog als zweetlap kon dienen. De soldaten zouden hun gezicht daar mee openhalen.
Het gewone colbert, dat van het militaire uniform is afgeleid, kreeg ook knopen aan de mouwen. Alleen evolueerden de koperen knopen tot platte exemplaren.
Zeer goede kleermakers willen de mouwen van een colbert nog wel eens ‘echt’ maken, met knoopsgaten die open kunnen. Daarmee hebben de knoopjes van Frederik alsnog een functie gekregen: snobalarm. Als iemand het manchet van zijn colbert open doet, kun je zien dat de heer in kwestie een rijkgeworden spekslager is die wil laten zien hoe duur zijn kleermaker wel niet is. Hard om lachen en vervolgens een paar moeilijke woorden in een zin gebruiken. Dat jaagt dit type meestal wel weg.
----
Ai, ik ben zo'n verschrikkelijke proleet, ik zit mijn (immer) handgestikte, werkende knoopsgaten altijd te flashen....