Auteur Topic: Schrijfgerei  (gelezen 60141 keer)

Offline Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Blog
Re: Schrijfgerei
« Reactie #570 Gepost op: 04 februari 2012, 13:08:18 »
Zo'n passer had ik vroeger ook (weliswaar niet van Rotring), een waar kloteding.
Sinds enkele jaren zweer ik bij de sets van Wild Heerbrugg, maximale Zwitserse precisie.

http://www5.picturepush.com/photo/a/7486598/1024/Style/Wild-Heerbrugg-RZ-22.jpg

Ik ben een alfa in hart en nieren, maar stiekem word ik best wild van bovenstaande set. Passers vond ik vroeger al fantastisch... Best een ontdekking eigenlijk, nu ik er zo bij stilsta. Bij welk beroep gebruik je vaak een passer?

Online Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #571 Gepost op: 04 februari 2012, 13:21:42 »
Ik heb hetzelfde, Swann. Ik vond die technische set van mijn broer geweldig, maar wat ik ermee moest...
Zevenhonderdvier

Online Laurens

• Gebruiker
  • Vespa verwoester
    • Bekijk profiel
« Reactie #572 Gepost op: 04 februari 2012, 13:31:57 »
Ik ben een alfa in hart en nieren, maar stiekem word ik best wild van bovenstaande set. Passers vond ik vroeger al fantastisch... Best een ontdekking eigenlijk, nu ik er zo bij stilsta. Bij welk beroep gebruik je vaak een passer?

Setje vroeger gekregen van mijn vader, hij was industrieel ontwerper, grafisch vormgever en architect en in den goeden oude tijd zonder Adobe was alles natuurlijk "by hand".
Tegenwoordig denk ik dat vooral architecten, ontwerpers, etc.. die nog lekker ouderwets technische tekeningen maken op een Italiaanse (uiteraard) tekentafel gebruik maken van zulk soort passersets.
Ik gebruik die set relatief vaak maar mijn opdrachtgevers willen dan ook geen scheve bochten bij de tekening van huis.
Daarnaast staat het natuurlijk waanzinnig interessant zo op je bureau.  :mrgreen:

Overigens als je exact dezelfde set wil hebben er staat er een te koop voor een uiterst mooie prijs: (Ze worden al zo'n 40 jaar niet meer gemaakt en de prijs is soms drie a vier keer zo hoog.)

http://www.wild-heerbrugg.com/catalog/product_info.php/products_id/Wild-Heerbrugg-Drawing-Set-RZ22-165

En als je meteen wil gaan voor de ultieme set? Die is er ook voor een zeer schappelijke prijs:
http://www.wild-heerbrugg.com/catalog/product_info.php/products_id/Wild-Heerbrugg-Drawing-Set-RZ40-169

Offline maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #573 Gepost op: 04 februari 2012, 14:56:57 »
Ieder willekeurige MTS'er heeft zo'n set. Ook nu wordt je nog steeds, zeer terecht, eerst geleerd met potlood op papier te tekenen. Een tijdje later leer je dan je papier tekening overnemen op kalkpapier. En daar bij heb je om de klip-klap je passers en/of je cirkelmal nodig.

Op de HTS (althans bij mij indertijd) wordt eigenlijk nauwelijks meer met de hand getekend. Jammer in mijn ogen, want zo leer je minder goed nadenken. Ieder lijntje op de computer kanin een oogwenk weer worden weggehaald. Een inktlijn op kalkpapier ausradieren is een hijdens karwei, en meteen een punt minder. Nuja....mijn ouwe had toen al commentaar in dezelfde orde van grote op mijn MTS/HTS carriere. Kennelijk begin ik reeds een ouwe zemelaar te worden.
De z doet het regelmatig niet....

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #574 Gepost op: 04 februari 2012, 15:09:53 »
Zelf heb ik een vulpen van Montblanc, alleen ik merk dat het wel eens voorkomt dat de inkt niet goed doorkomt. Ik ben linkshandig, maar het is nu een tijdje aan de gang, en dit probleem had ik eerst niet. Iemand ideetjes?
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline zampa di gallina

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #575 Gepost op: 04 februari 2012, 15:20:43 »
Misschien een verstopping. Spoel zelf mijn vulpennen uit onder de kraan.
Geen idee of dit goed of desastreus is maar het helpt.

Offline GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
« Reactie #576 Gepost op: 04 februari 2012, 15:21:41 »
Toch moet je eens aan een vulpen denken kwa handschrift, want mijn handschrift met een vulpen
ziet er vele malen beter uit, dan met een ballpoint.
Wel even goed uitzoeken in de winkel welke breedte, je fijn vind schrijven en welke breedte het best
bij je handschrift past.

Het probleem is dat ik sowieso niet goed mijn pen vasthou (duim haakt over de wijsvinger heen, ipv tegen aan) en vervolgens ook nog 'vanuit de vingers' schrijf in plaats van de arm. Mijn basisschool-juffrouws hebben zich er kapot aan geërgerd.
Mijn interesse om dat destijds te verbeteren was nihil, aangezien ik opgegroeid ben met computers en al vrij snel een typesnelheid van 500+ karakters per minuut haalde - dus qua schrijven viel er niet echt een win te halen. Heb er nu wel een beetje spijt van. Is een beter handschrift op latere leeftijd nog aan te leren, eigenlijk?

Offline Fleming

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #577 Gepost op: 04 februari 2012, 15:52:36 »
Zelf heb ik een vulpen van Montblanc, alleen ik merk dat het wel eens voorkomt dat de inkt niet goed doorkomt. Ik ben linkshandig, maar het is nu een tijdje aan de gang, en dit probleem had ik eerst niet. Iemand ideetjes?

Bij mij was dat vanaf de eerste dag het geval. Had er als student lang voor gespaard, en dan kwam de ontnuchterende vaststelling dat het goedkoopste kindervulpennetje eigenlijk beter schrijft dan zo'n
Montblanc. Toch dan de mijne. Een handtekening bijvoorbeeld is nooit gelukt zonder 'ontbrekend' deel.

Offline patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #578 Gepost op: 04 februari 2012, 15:57:14 »
Het probleem is dat ik sowieso niet goed mijn pen vasthou (duim haakt over de wijsvinger heen, ipv tegen aan) en vervolgens ook nog 'vanuit de vingers' schrijf in plaats van de arm. Mijn basisschool-juffrouws hebben zich er kapot aan geërgerd.

Hee dat herken ik :-)
Maar ik heb toch een mooi handschrift, zo zeggen velen. Ik heb in groep 8 het handschrift van het meisje dat naast me zat gekopieerd en zo is het toch nog goed gekomen!

Is een beter handschrift op latere leeftijd nog aan te leren, eigenlijk?
Veel oefenen? Weet het niet eigenlijk
Ik doe niet aan mode

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #579 Gepost op: 04 februari 2012, 16:11:21 »
Bij mij was dat vanaf de eerste dag het geval. Had er als student lang voor gespaard, en dan kwam de ontnuchterende vaststelling dat het goedkoopste kindervulpennetje eigenlijk beter schrijft dan zo'n
Montblanc. Toch dan de mijne. Een handtekening bijvoorbeeld is nooit gelukt zonder 'ontbrekend' deel.

Met handtekeningen gaat het juist prima. Ik ben een onderschrijver, wellicht heeft dit er iets mee te maken? Dat de punt niet gemaakt is om omhoog te drukken en naar rechts te drukken? Een rechtshandige trekt namelijk, terwijl een linkshandige duwt.

.

Offline MrMB

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #580 Gepost op: 04 februari 2012, 16:17:08 »
Misschien een verstopping. Spoel zelf mijn vulpennen uit onder de kraan.
Geen idee of dit goed of desastreus is maar het helpt.

Ik heb toevallig vandaag ook mijn Montblanc vulpen doorgespoeld. Als de verstopping hardnekkig is, kan je de penpunt een tijdje laten weken in een kopje warm water en deze daarna (zachtjes) een paar keer doorblazen. Laat de penpunt wel goed drogen, voordat je er weer mee gaat schrijven. Dat voorkomt een hoop gevlek bij de eerste schrijfsels.

Offline Avvocato

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #581 Gepost op: 04 februari 2012, 16:24:12 »
Ik heb geen Montblanc maar slechts een Parker Duofold, en die spoel ik ook gewoon door als hij minder schrijft. Werkt prima.
The man with style, is the man who can smile

Offline Bill Splates

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
« Reactie #582 Gepost op: 04 februari 2012, 16:25:35 »
Met handtekeningen gaat het juist prima. Ik ben een onderschrijver, wellicht heeft dit er iets mee te maken? Dat de punt niet gemaakt is om omhoog te drukken en naar rechts te drukken? Een rechtshandige trekt namelijk, terwijl een linkshandige duwt.

Heb je al geprobeerd met rechts wat te krabbelen om te kijken of het inderdaad aan het duwen en trekken ligt?

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #583 Gepost op: 04 februari 2012, 16:38:59 »
Nee, ik zal 'em is eens even in 't water zetten.

.

Offline Notaio

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #584 Gepost op: 20 februari 2012, 22:49:27 »
Ik heb rond de kerst mezelf maar eens verwend en deze aangeschaft:

http://madobv.com/waterman-elegance/56-vulpen-waterman-elegance-black-gt-3501170901168.html

Krijg overigens best wel gemengde reacties op de zaak, van "heel erg gaaf" tot "heumeupen". Ik ben iig zo blij als een kind!

Is uit de reguliere collectie gehaald en ook iets van een jaar moeten zoeken tot deze voor de juiste prijs op marktplaats langs kwam.

Offline E.J.

• Gebruiker
  • Niets boven nieuw.
    • Bekijk profiel
« Reactie #585 Gepost op: 27 februari 2012, 21:43:48 »
Ik heb ook een waterman, ben ook linkshandig en heb geen problemen.

Met bijkans beschamend gemak te plagiëren te parodiëren en via enigerlei andere vormen van ordinair jatwerk te exporteren.

Offline Bill Splates

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #586 Gepost op: 27 februari 2012, 21:47:55 »
Hoe schrijf je dan? Bij mij zit bij een rollerbal mijn ringvinger onder de inkt.

Offline E.J.

• Gebruiker
  • Niets boven nieuw.
    • Bekijk profiel
« Reactie #587 Gepost op: 27 februari 2012, 22:02:59 »
Ik hou mijn hand in een krul, plaatje maakt het volgens mij duidelijk:

Ik denk dat dit is wat de meeste linkshandigen doen.

Met bijkans beschamend gemak te plagiëren te parodiëren en via enigerlei andere vormen van ordinair jatwerk te exporteren.

Offline Bill Splates

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #588 Gepost op: 27 februari 2012, 22:09:50 »
Aha. Net geprobeerd, maar zit/schrijft voor geen meter. Zal een kwestie van wennen zijn.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #589 Gepost op: 28 februari 2012, 00:30:37 »
Ik ben ook linkshandig. Ik schrijf ook met een vulpen (Montblanc Meisterstück). Eerst was ik een zijschrijver. Deze manier van schrijven zorgde echter altijd wel voor vlekken. Uiteindelijk heb ik mijzelf een andere techniek aangeleerd en ben ik een onderschrijver geworden.

Nu heb ik nergens meer last van.

.

Offline paulbrussel

• Gebruiker
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #590 Gepost op: 28 februari 2012, 00:51:35 »
(Montblanc Meisterstück)
Die overweeg ik; ik schreef altijd met een gouden Sheaffer (sinds 16e of zo) maar die lijkt (de tweede dan) versleten en nu doe ik het met pc en simpele pennen :-(.
L'incurie de la toilette est un suicide moral (Honoré de Balzac, in: Le traité de la vie élégante).

Offline RvD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #591 Gepost op: 28 februari 2012, 22:45:53 »
Ik schrijf met een oude Waterman balpen, best oud maar wel fijn! Erg tevreden en denk eraan om nog een keer een mooie vulpen te kopen van dit merk.

Offline Fredget64

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
« Reactie #592 Gepost op: 28 februari 2012, 22:51:51 »
Vanaf mijn 12e een 'strakke' Parker vulpen en sinds mijn 35e vulpennen van Cartier. Ben nu pas aan mijn 2e toe. 3 pennen in 35 jaar, dat is toch goedkoop schrijven, toch?

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=52.163088,5.304168

Offline Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
« Reactie #593 Gepost op: 28 februari 2012, 22:53:26 »
Vanaf mijn 12e een 'strakke' Parker vulpen en sinds mijn 35e vulpennen van Cartier. Ben nu pas aan mijn 2e toe. 3 pennen in 35 jaar, dat is toch goedkoop schrijven, toch?

Welkom Fredget64. Stel je even voor in het desbetreffende topic.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Offline Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #594 Gepost op: 01 maart 2012, 00:17:40 »
Ik ben van plan om een 2e hands, Montblanc Meisterstück aan te schaffen!

Ik twijfel tussen de Balpen en de Rollerball en dan ook nog tussen de volgende twee uitvoeringen te weten: de Classique, of de Le Grand!

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, en/of wat raad men mij hier aan om te kiezen?

Bij voorbaat dank!
"Vedi Napoli, e poi muori!"

Offline Chris

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #595 Gepost op: 01 maart 2012, 00:23:12 »
Rollerball gaat veel sneller op.
Als je een mooi handschrift hebt is een rollerball misschien wel mooier.

Offline Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #596 Gepost op: 01 maart 2012, 00:33:32 »
Mijn handschrift "kan" mooi zijn :oops: Als ik me er toe zet, alleen het nadeel wat ik heb is dat ik pennen erg laag vast pak, en dat ik ERG hard duw..
"Vedi Napoli, e poi muori!"

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #597 Gepost op: 01 maart 2012, 14:41:23 »
Ik ben van plan om een 2e hands, Montblanc Meisterstück aan te schaffen!

Ik twijfel tussen de Balpen en de Rollerball en dan ook nog tussen de volgende twee uitvoeringen te weten: de Classique, of de Le Grand!

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, en/of wat raad men mij hier aan om te kiezen?

Bij voorbaat dank!

Geen idee hoe dit tweedehands zit, maar waar ik op zou letten is dat er aan de binnenkant van de clip een gravure zit met de woorden: 'Pix ®'. Daarnaast moet het een serienummer hebben in de ringband. Kijk ook even aan de binnenkant of het verguld is.

Wat betreft de keuze: ikzelf ben in het bezit van een vulpen en een balpen, dus ik kan niet oordelen over de rollerball. Al hoewel is wel nog een keer zo'n rollerball zou willen aanschaffen. De Le Grand's zijn veel groter en duurder dan de Classique's. Als je kunt zou ik voor de Le Grand gaan.

.

Online Laurens

• Gebruiker
  • Vespa verwoester
    • Bekijk profiel
« Reactie #598 Gepost op: 03 maart 2012, 00:39:29 »
Mijn Lamy Safari's even op de gevoelige plaat gezet:

Simpele degelijke vulpennen waar ik geen infarct in de portemonnee van krijg als ik er een verlies. En een designklassieker.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2012, 02:48:50 door Laurens »

Offline maikel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #599 Gepost op: 21 april 2012, 21:08:47 »
Iemand al de nieuwe pennen van Parker gezien.

Het zou een nieuwe revolutionaire technologie zijn die tussen vulpen en viltstift in zit...

http://www.parker5th.nl/

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, binnenkort een keer proberen.
Syndroom van Stendhal
"Het Stendhal-syndroom is een psychische aandoening die optreedt als iemand volledig overrompeld wordt door de schoonheid van kunst. Lichamelijke verschijnselen zijn een versnelde hartslag, duizeligheid, verwarring en flauwvallen."