Goed, de Futurematic is binnen...
Net met heel veel moeite (statief, kunstlicht) een redelijke foto weten te maken. Toch de slechtse foto om dit horloge weer te geven. Zo verschrikkelijk onvergeeflijk. In het echt is het horloge véél mooier. Door de hele fijne schuurlijnen op binnenring en buitenring ontstaat een two-tone effect. Soms is het binnendeel wat donkerder, bij andere lichtinval weer net andersom. Het 3 euro megaglanzende krokoprintbandje verloor na 2 minuten dragen de ge-Pritt-te keeper en verpest de foto nog eens extra. Had helaas niks toonbaars liggen in 18 mm, behalve een 'plastic' Tropic band.
De kroon aan achterzijde heeft wat te veel speling (gewoon niet goed aangedraaid lijkt het) en de tijd verzetten gaat ietwat moeizaam (met een 'truukje' dus, druk op de juiste plaats etc.). Ook is de urenwijzer niet zo goed uitgelijnd (of de minutenwijzer, afhankelijk van hoe je het bekijkt). Hiervoor gaat hij dus nog even logeren bij de horlogemaker. E.e.a. zal wat mij betreft minimaal deels voor rekening komen van de verkoper in Frankrijk. De hackfunctie (80% op eBay heeft geen complete 'hacklever' en de reservekrachtaanduiding werken prima). De bumperautomaat heeft nog enige demping aan de slag-einden, maar het is, zeker bij een ontspannen veer, toch een goed hoorbaar gebeuren.
Over het Wakmann-Breitling en LeCoultre-Jaeger (en mogelijk nog andere merken) verhaal vond ik deze uitleg: Door zware importheffingen in de VS na de oorlog werd gekozen uurwerken en wijzerplaten uit Zwitserland aan te kopen (bij de Futurematic zijn uurwerk, caseback en wijzerplaat zelfs een soort module die zo in de kast wordt geklikt), vervolgens werden de uurwerken gereguleerd en ingebouwd ('timed and cased' zoals vermeld in de caseback) in de VS. Deze LeCoultres vind je alleen in 35 mm (toch een mm groter dan mijn Glycine Compressor), de Jaeger Lecoultre varianten zijn zeldzamer (vrijwel onvindbaar), duurder, maar ook gemaakt met stainless stalen kasten en een 37 mm diameter (de caseback zit dan met een schroefring bevestigd).
Er zijn van zowel de JLC als de LeCoultre varianten tíg uitvoeringen van wijzerplaat en kastvorm (met name verschillende lugs). Veel 'fancy lugs' die mij niet zo aanstaan. Deze heeft z.g. crab-lugs die de pols volgen. Gewone rechte lugs zijn het zeldzaamst volgens mij (ik volg al een jaar elke eBay-listing). Typisch is dat de wijzers bij álle modellen gelijkvormig zijn.
Goed, de foto dan maar. Ik begrijp het als iemand dit een 'beat-up' horloge vind met een te geringe diameter. Ik ben er helemaal blij mee. In real life moet ik zeggen dat het erg meevalt... De verwering van de urenwijzer kan ik met het blote oog bijvoorbeeld amper constateren. Het krasje op de plaat bij de 30s van de subdial wel, maar was netjes aangegeven door verkoper.
Schiet u maar!

Nu een paar jaar zoeken naar een mooi 37mm JLC exemplaar in staal...